Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-30, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Vi får se, blir nog en del hemligstämplade delar

Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Ja men även om KP presenterar med bevis och fakta. Det blir ju en sorts antiklimax med tanke på vad andra spekulerat om genom åren, och att världens största mordutredning inte ens fick fast en känd vittne.

Förövrigt har jag en äcklig känsla att Ture Utriainen kommer presenteras som gärningsmannen speciellt då KP i brottsjournalen sa "det finns saker som påverkar utredningens gång" angående hans val att antingen lägga ner förundersökningen eller åtala. TU dog i december 2019. Hans facebookprofil med mockfjärdssjön som omslagsbild och lite annat gör att jag får sån äcklig känsla. Efter hans död såg KP det som fritt fram att snabba på utredningen.

föga troligt vad?
Citera
2020-05-01, 00:05
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ha ha, ja det gjorde de säkert.

För övrigt tycker jag Klara-Lidingö FBU är en intressant grupp i sammanhanget.

Andremannen i Klara-Lidingö FBU jobbade ju på Skandia, tror han jobbade där tillsammans med SE, men hade flyttat till SCB 1986. Han hette Lennart Törnqvist.

Ledare för Klara-Lidingö FBU var ju, som mvagrippa berättat många gånger, Åke J Eek. Också en märklig figur som tycktes kunna ta sig in i maktens korridorer lite hur som helst.

Klara-Lidingö FBU övervakade alltså Palme. Alla små grupper som kan ha varit ute i city den här kvällen är ju intressanta.

Barbrogruppen?

Sen fanns det ju även en "Grupp Lennart". Vem var Lennart? Beskrevs också som en man som inte direkt älskade Palme. Snarare tvärtom.

För ett tag sedan var andremannen i Klara-Lidingö FBU, Lennart Törnqvist , uppe till diskussion, I vem är vem från 1968 anges han som boende i Vällingby. Däremot tror jag inte längre att det är han som är Leon.

http://runeberg.org/vemarvem/norr68/0990.html
Citera
2020-05-01, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Det finns många spår och spekulationer kring vem eller vilka det var som mördade Palme.

En intressant och allmän fråga är ju.. Ett av spåren är ju antagligen det rätta och man får utgå ifrån att det finns väldigt starka bevis.

Men kommer Du/Ni som skriver i tråden kunna acceptera om ert spår är fel? Kan säga att för min del att om det finns tydliga bevis så sväljer jag stoltheten om det spår jag tror på är fel.

Men hur ställer ni er andra? Accepterar ni om ert spår är fel eller blir det en sjuhelsikes resa till efter presskonferensen om att de har angett "fel" ?

Egentligen hoppas jag lite på att lösningen är nån som ingen av oss har hört talas om eller som varit hemligstämplad under alla. Så Alla har fel... troligtvis inte men. 😂

En lösning som presenteras utan rättsliga förhandlingar 34 år efter mordet måste vara vattentät.
Den kan knappast bygga på spekulationer som saknar hållbar bevisföring i själva gärningsförloppet.
Då tar det hus i helvete, och PU kommer att ställas till svars på alla punkter.
De har något mer, och det kanske inte handlar om teknisk bevisning, utan det kan handla om personer som fortfarande är i livet, som av vissa orsaker i alla år varit belagda med munkavle, men nu kan tala fritt.
Dessa personer skulle kunna vara helt oskyldiga, och gärningsmannen kan ha varit död hur länge som helst.
Ligger det en mörkläggning bakom bör lösningen ha en politiskt känslig dimension.
Citera
2020-05-01, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Men han hintade om det i februari 2018 då hon fortfarande var i livet.
Att hon inte hade lång tid kvar att leva kan ha öppnat upp, och att hennes bortgång kan ha befriat utredningen ytterligare är inte otänkbart.

Ja han uttryckte sig positivt, och LPs bortgång var ju ändå i någon mån väntad.
Vår mentala gigant till stadsminister kunde ju inte heller hålla käften och gav ju också sitt stöd till hennes utpekande (trots CPs frikännande och hädangång) .
Tror därför att det hade varit jäkligt känsligt att presentera någon annan GM så länge hon var i livet.

Så när diskussionen går varm kring vilka bevis som kan ha hittats senaste året, kanske det egentligen handlar om något helt annat...
Citera
2020-05-01, 00:37
Medlem
Citat:
Vad grundar du det på?

Att KP kommer hålla i presskonferensen själv? Han sa nåt i stil med ”sen vet jag inte om jag kanske kommer prata med regeringen innan vi presenterar lösningen” Minns inte exakt och orkar inte leta nu men var från en intervju med stormedia i samband med att han satte en tidsgräns, typ SVT, Expressen, Aftonbladet osv.

Utifrån det så fick jag intrycket att det är han som är chefen och är den som kommer hålla i presskonferensen, vilka mer som kommer vara med vet jag inte.
Citera
2020-05-01, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gorjer
Att KP kommer hålla i presskonferensen själv? Han sa nåt i stil med ”sen vet jag inte om jag kanske kommer prata med regeringen innan vi presenterar lösningen” Minns inte exakt och orkar inte leta nu men var från en intervju med stormedia i samband med att han satte en tidsgräns, typ SVT, Expressen, Aftonbladet osv.

Utifrån det så fick jag intrycket att det är han som är chefen och är den som kommer hålla i presskonferensen, vilka mer som kommer vara med vet jag inte.
Han har aldrig sagt det
Citera
2020-05-01, 00:52
Medlem
Citat:
Han har aldrig sagt det

Haha va? Det här har jag verkligen inte hittat på och att minnas så fel tror jag verkligen inte.

Vilken del är det som han inte sagt tänker du på?
Jag kollade på alla intervjuer i samband med allt efter Veckans Brott och han sa det i någon av dom, Kan vara Expressen tv eller Aftonbladet tv. Vet att jag sett det i rörlig bild, tror verkligen inte jag förfalskat ett sånt här minne. Förstår inte varför jag skulle gjort det, förstår heller inte varför du tror jag hittat på det.
Citera
2020-05-01, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Vad tror ni?
- Hade det ens varit möjligt att presentera en lösning som inte inbegriper CP så länge LP var i livet (med tanke på hennes utpekande)?

Ett "nej" på den frågan ger ju vid hand att mordet kan ha varit polisiärt uppklarat under lång tid, innan KP tyckte att tillräckligt mycket tid passerat sedan LPs frånfälle.

Den här frågan förstår jag inte alls. Svaret blir solklart Ja! LP borde väl i det läget vara tacksam för att äntligen få bevis på vem som sköt? Att mordet klarades upp!
Hennes prio kan ju inte vara att få rätt i ett utpekande. Det förutsätter hårda bevis, såsom hittat vapen, DNA.. eller annat konklusivt bevis.
LP i livet eller inte är ju orelevant.
Citera
2020-05-01, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorjer
Haha va? Det här har jag verkligen inte hittat på och att minnas så fel tror jag verkligen inte.

Vilken del är det som han inte sagt tänker du på?
Jag kollade på alla intervjuer i samband med allt efter Veckans Brott och han sa det i någon av dom, Kan vara Expressen tv eller Aftonbladet tv. Vet att jag sett det i rörlig bild, tror verkligen inte jag förfalskat ett sånt här minne. Förstår inte varför jag skulle gjort det, förstår heller inte varför du tror jag hittat på det.

Jag har samma minne av att han sagt detta.
Citera
2020-05-01, 01:54
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
För ett tag sedan var andremannen i Klara-Lidingö FBU, Lennart Törnqvist , uppe till diskussion, I vem är vem från 1968 anges han som boende i Vällingby. Däremot tror jag inte längre att det är han som är Leon.

http://runeberg.org/vemarvem/norr68/0990.html

Okej, tack. Ja bostadsorten varierar lite ser jag. Fick en annan uppgift förut, men den gällde säkert 1986 och inte 1968?

Nej, denne "Leon" är ju en intressant figur.

Thomas Pettersson skriver om "Grupp Lennart" i sin bok om SE. Lennart ska ha varit "en välkänd figur inom det svenska näringslivet".

Från Mellansverige, juristutbildad, reservofficer, inhopp på olika medieredaktioner i ungdomen, stort intresse för kampsport, gick beväpnad med en ollonpistol i ett armhålshölster, VD för ett företag i gränslandet mellan civil och militär verksamhet, jobbade med Bofors affärer i Indien, befann sig långt ut på högerkanten politiskt, litade inte på Palme...

En av Lennarts barndomsvänner, en marinofficer i reserven, fanns i en chefsposition på Skandia/Thule "nära Engström" men enligt TP tveksamt om SE hade direktkontakt med denna person.

Ringer det några klockor?

Företag i gränslandet mellan civil/militär verksamhet = FMV?
Citera
2020-05-01, 02:09
Medlem
p.norths avatar
Här finns det lite intressant ang Holmérs agerande efter att hustrun hade blivit hotad av nån gök, i tron att det var skuggan bla..
Och att polisen den 4april trodde att det bara var någon knäppskalle, men den 19 april gick Holmér ut att just skuggan var 1.90 lång samma signalement som hustrun hade givit tidigare 🤪
https://tidningar.kb.se/?q=Skuggan%20palmemordet&from=1986-04-04&to=1986-04-19
Citera
2020-05-01, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, tack. Ja bostadsorten varierar lite ser jag. Fick en annan uppgift förut, men den gällde säkert 1986 och inte 1968?

Nej, denne "Leon" är ju en intressant figur.

Thomas Pettersson skriver om "Grupp Lennart" i sin bok om SE. Lennart ska ha varit "en välkänd figur inom det svenska näringslivet".

Från Mellansverige, juristutbildad, reservofficer, inhopp på olika medieredaktioner i ungdomen, stort intresse för kampsport, gick beväpnad med en ollonpistol i ett armhålshölster, VD för ett företag i gränslandet mellan civil och militär verksamhet, jobbade med Bofors affärer i Indien, befann sig långt ut på högerkanten politiskt, litade inte på Palme...

En av Lennarts barndomsvänner, en marinofficer i reserven, fanns i en chefsposition på Skandia/Thule "nära Engström" men enligt TP tveksamt om SE hade direktkontakt med denna person.

Ringer det några klockor?

Företag i gränslandet mellan civil/militär verksamhet = FMV?

Seems like Thomas Pettersson was connecting the dots - I wonder if he knew there was a paperless, unknown, undocumented S&W in the hands of someone who hated OP
How would that change his perception of the information he had in front of himself
Especially with the "factory visit" connection to OP - I would say that visit could easily trigger someone!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in