2020-04-30, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FramtidsAstronaut
Senast jag satt var det 8/10 plitar som var svenskar, en jobbig ryss också.. Och en snygg bosnisk yngre tjej.. Resten var Mattias, Christer, Ola m.m.. Detta var dock ungefär 10 år sedan.. Ratiot på de intagna var ungefär 60/40 med majoritet svenskar och finnar.. Resten öststatare o araber..
Det är fortfarande mest svenskar som jobbar inom kriminalvården. Är du i 20-årsåldern och inte har någon eftergymnasial utbildning är det ett bättre jobb än att plocka upp bröd på Willys, torka gamlingar i röven på långvården eller vara anställd av ett bemanningsföretag och fladdra runt mellan olika lagerjobb i Stockholmsregionen.
Citera
2020-04-30, 19:31
Medlem
Damagedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loadedglizzy
Tillbaka till min fråga vilken anstalt har bäst utbildning och bäst tidsfördriv.

Gå in på kriminalvårdens hemsida och kolla på utbildningar.
Önskar att jag hade gjort någon utbildning de gånger jag har suttit. Jag har blivit dömd till fängelse 7-8 gånger, men har bara suttit av mina straff genom att träna, spela kort, backgammon och kolla på tv.
Det är så tidsfördrivet ser ut, det blir mycket tv om du inte gillar att läsa böcker.

Västervik har fastighet som utbildning i alla fall.
Alla andra anstalter jag suttit på har inte haft några utbildningar vad jag vet, men västervik hade fastighet som utbildning när jag satt där för några år sedan.

Har för mig att brinkeberg hade en kockutbildning förut. Det är nog bättre om du hör av dig till placeringsenheten eller kollar på kriminalvårdens hemsida.
Citera
2020-05-02, 03:20
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damagedone
Gå in på kriminalvårdens hemsida och kolla på utbildningar.
Önskar att jag hade gjort någon utbildning de gånger jag har suttit. Jag har blivit dömd till fängelse 7-8 gånger, men har bara suttit av mina straff genom att träna, spela kort, backgammon och kolla på tv.
Det är så tidsfördrivet ser ut, det blir mycket tv om du inte gillar att läsa böcker.

Västervik har fastighet som utbildning i alla fall.
Alla andra anstalter jag suttit på har inte haft några utbildningar vad jag vet, men västervik hade fastighet som utbildning när jag satt där för några år sedan.

Har för mig att brinkeberg hade en kockutbildning förut. Det är nog bättre om du hör av dig till placeringsenheten eller kollar på kriminalvårdens hemsida.

Västervik har fastighetsbildning ja men straffet ska minst 2 års effektiv tid .

Satt där -17 själv så . Hus sex om jag minns rätt gamla delen där de spökar . På riktigt
Senast redigerad av TattooedFucker 2020-05-02 kl. 03:23.
Citera
2020-05-03, 08:54
Medlem
Damagedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Västervik har fastighetsbildning ja men straffet ska minst 2 års effektiv tid .

Satt där -17 själv så . Hus sex om jag minns rätt gamla delen där de spökar . På riktigt

Mm, gammalt mentalsjukhus eller hur.
Citera
2020-05-03, 23:03
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damagedone
Mm, gammalt mentalsjukhus eller hur.

Japp . Däremot är de hyfsst fräscht där inne men man blir knäpp där inne
Citera
2020-05-04, 21:23
Medlem
Livegen77s avatar
Hej,
jag har två frågor som förhoppningsvis någon i denna tråden har egen erfarenhet av.

1. Jag ska inställa mig för ett fängelsestraff på Kolmården. Vad kan jag förvänta mig på den anstalten? Kort beskrivning hur det fungerar där, vad som är tillåtet mm.

2. Jag undrar vad det är för olika skäl som kan medföra att man beviljas uppskov med sin inställelse? Jag syftar alltså på skäl där man de facto erhållit uppskov. Kriminalvårdens beslut är ju inte offentliga och därmed är det svårt att göra efterforskningar som kan leda till att man ökar chansen för en lyckad uppskovsansökan.

Tack på förhand!
Citera
2020-05-05, 09:41
Medlem
koliss avatar
Ja vad kan du vänta dig,..en ganska ok anstalt där man delar rum med någon annan i 9 fall av 10.
Ganska fritt, bra friskvård, träning. Inga tyngre brottslingar, så en kaxig attityd hör inte hemma här. upplåsning av korridoren kl 08 och låsning på kvällen vid 21, övrig tid så rör du dig ganska fritt på området. Justa plitar, juste cafe, i övrigt lika långsamt som det låter. Bingo en gång i veckan, frågesport en gång i veckan, film en gång i veckan, så här års gott om utomhus aktiviteter, volleyboll, boule, tennis,
Satt där 2018 och hade det ganska bra, vet dock inte hur det funkar nu under corona, med besöksförbud mm, kan nog bli drygt.
Citera
2020-05-05, 10:45
Medlem
Livegen77s avatar
Tack "Kolis" för en bra beskrivning.
Vet du om man får ha med sig en laptop så länge den inte har någon utrustning för att kunna accessa internet? Jag håller nämligen på och skriver en bok och skrivmaskiner finns väl inte annat än på museum :-)

Kan man studera på Kolmården, tänkte eventuellt passa på att lära mig Franska?

Kanske naiva frågor men man lär sig ju inget utan att fråga...
Citera
2020-05-05, 10:54
Medlem
koliss avatar
Hej, skrivmaskin kan du glömma, laptop likaså. det finns två eller tre datorer som du kan låna och skriva ut på, utskrift sker ner till vakten. Utbildningar finns och tror de har ett brett urval där.
fö saker som du bör ta med är block kuvert frimärken bärbar cd spelare, men bara köpta färdiga skivor, inget egetbränt. kuvert och frimärken behöver du för att fort som tusan få telefontillstånd till anhörig, annars är du relativt isolerad från omvärlden de första veckorna, sen när du kan ringa, så känns det lite lättare. Du har trots allt fått en bra anstalt och tiden kommer att gå hyffsat fort, sebara till att få ett jobb tämligen omgående. finns en hel del att välja på, så här års växthus mm helt ok,
är det första gången? och hur länge sska du vara där?
Citera
2020-05-05, 19:01
Medlem
Livegen77s avatar
tack igen för bra info. Så mao är det bara papper och penna som gäller för jag antar att man inte kan få sitta själv i timmar vi de där två el tre datorerna de har där.
Konstigt att man inte ska kunna få skriva på ett digitalt media, det är ju i alla fall år 2020 ;-)

Det är första gången. Har fått 2,5 år men antar att man inte behöver sitta av hela tiden i fängelset om man sköter sig.

Läste någonstans i denna tråden att vissa anstalter tillåter att man har med sig egna kläder, är det så på Kolmården? Eller kanske deras "uniformer" är att föredra, haha.

Du råkat inte känna till något om möjligheterna att få uppskov med inställelse, är lite dålig tajming pga av jobb, vad godkänns osv?
Citera
2020-05-05, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livegen77
tack igen för bra info. Så mao är det bara papper och penna som gäller för jag antar att man inte kan få sitta själv i timmar vi de där två el tre datorerna de har där.
Konstigt att man inte ska kunna få skriva på ett digitalt media, det är ju i alla fall år 2020 ;-)

Det är första gången. Har fått 2,5 år men antar att man inte behöver sitta av hela tiden i fängelset om man sköter sig.

Läste någonstans i denna tråden att vissa anstalter tillåter att man har med sig egna kläder, är det så på Kolmården? Eller kanske deras "uniformer" är att föredra, haha.

Du råkat inte känna till något om möjligheterna att få uppskov med inställelse, är lite dålig tajming pga av jobb, vad godkänns osv?
2.5år och du hamnar på en klass 3? Är du dömd för ekobrott?
Citera
2020-05-05, 21:43
Medlem
Livegen77s avatar
Japp, fast jag är inte helt överens med SKV och domstolarna om det ;-)

Med de erfarenheter jag nu skaffat mig förefaller det finnas rejäla brister vad avser rättssäkerheten i Sverige och man önskar ingen att bli behandlad så undermåligt…en reklamation på ICA hanteras med större transparens och objektivitet :-)
Man förväntar sig att tjänstemän som är avlönade av folket också ska tjäna folket på ett objektivt och schysst sätt, inte att myndigheter ska förvandlas till egna väsen som agerar partiskt och skyddar ”sina egna intressen” och inte aktivt medverkar till transparens. Devisen är typ, vi gör inga fel eftersom vi tjänar det allmänna och om det påstås att vi gjort fel så kan vi ju skydda varandra och bara ”köra brända jordens taktik” och skicka det uppåt i systemet tills vi stänger ärendet i HD där de inte ens behöver motivera hur de resonerat eller ens bevisa att de utrett ärendet noga…Vid instiftandet av HD år 1789 var det 14 domare och idag är det 16 st….det är ju som ett dåligt skämt om man betänker att vi var ca 2 milj medborgare då och idag är vi drygt 10 milj och ett avsevärt mer komplext samhälle...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in