Citat:
Ursprungligen postat av
Mr-Krister
Frågade ett par grabbar vad plit "betyder" vet inte om jag blev så mycket klokare bara, du kanske vet mer? Eller så finns det inte mer att säga helt enkelt.
-Vad betyder plit?
-Vakt
-Aa. Men alltså vad "betyder" det
-Det är gammal slang för att nån är en Pliiit
Citat:
Ursprungligen postat av
ExConvict
Så här säger Wiki:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Plit
Kommer tydligen från ngt stickvapen som snutar o plitar bar förr.
Det är mycket som bara hängt kvar och som många inte har en aning om varifrån det kommer. Jag hade själv inte en susning om att 'plit' kommer från en värja, men det har aldrig hindrat mig från att kalla dem för plitar och plitor, beroende på kön. Huruvida plitarna tycker det är kränkande eller inte beror dels på hur man säger det, men främst på om pliten i fråga är dum i huvudet eller inte. Med andra ord blir många plitar skitsura.
Ett annat exempel är P18. Termen kommer från paragraf 18 i den gamla kriminalvårdslagen, där det står att golbögar får placeras på sollis ifall de ber om det. Lagen finns inte ens längre, och det närmsta man kommer är paragraf fyra i Fängelselagen, men likväl heter det "P18." Fast innebörden verkar ha börjat glida lite, jag har hört banditer som snackat om P18 när de menat hemställan om flytt till annan anstalt...
Men ja, mycket kåkslang är gammal, och ursprunget till många ord finns inte längre. Helt lätt är det inte att som gröning försöka lära sig hur man beter sig samtidigt som man ska fatta skillnaden mellan Svarte Petter och Svarta Maja...