2023-01-18, 07:38
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggsexigoskuld
aldrig hört någon som suttit på kåken ständigt referera till plitar som "vakter"

Håller med om att det är ovanligt, men mest en attitydfråga om man vill låta neutral. Vill man säga vakter och fångar (som det ju är i verkligheten bortom allt PK-snack) så är det ok. Omvänt är plitar som snackar om 'fångar' inte särskilt populära.

'Plit' anses ju som nedlåtande av en hel del, men jag lägger inte ngn värdering i det själv utan använder det för att jargongen är sån.

Har f ö inget problem med eller hat mot plitar. De flesta är som folk mest och sen finns det en del rötägg som på alla andra ställen. Har man väl hamnat på kåken så får man ta det, så länge spelreglerna följs.
Citera
2023-01-18, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Tack för svar. Fan vad larvigt.

Jag ska ta med mig det. Även om jag ej får ta med mig det in i cellen, så kanske jag får använda säg ögonkrämen(har mörkar påsar under ögonen) och Magnesium-tabletten på morgonen innan jobbet? Men att KV förvarar dem i deras skåp eller något?

Aja, vi får väl la se!

Men CD- spelare har man läst att det ska inte vara några problem? Det är trots allt klass 3 jag kommer hamna på. Det är inte bestämt att det blir Sörbyn än. Men finns chans att det blir där.

Tror det lär vara väldigt få som bekymrar sig om du har påsar under ögonen inne på kåken, så oroa dig inte över det.
Citera
2023-01-18, 09:18
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
'Plit' anses ju som nedlåtande av en hel del, men jag lägger inte ngn värdering i det själv utan använder det för att jargongen är sån.

Frågade ett par grabbar vad plit "betyder" vet inte om jag blev så mycket klokare bara, du kanske vet mer? Eller så finns det inte mer att säga helt enkelt.

-Vad betyder plit?
-Vakt
-Aa. Men alltså vad "betyder" det
-Det är gammal slang för att nån är en Pliiit
Citera
2023-01-18, 09:37
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Krister
Frågade ett par grabbar vad plit "betyder" vet inte om jag blev så mycket klokare bara, du kanske vet mer? Eller så finns det inte mer att säga helt enkelt.

-Vad betyder plit?
-Vakt

Så här säger Wiki: https://sv.wikipedia.org/wiki/Plit

Kommer tydligen från ngt stickvapen som snutar o plitar bar förr.
Citera
2023-01-18, 10:58
Medlem
Citat:

-Vad betyder plit?
-Vakt

Citat:

Det är mycket som bara hängt kvar och som många inte har en aning om varifrån det kommer. Jag hade själv inte en susning om att 'plit' kommer från en värja, men det har aldrig hindrat mig från att kalla dem för plitar och plitor, beroende på kön. Huruvida plitarna tycker det är kränkande eller inte beror dels på hur man säger det, men främst på om pliten i fråga är dum i huvudet eller inte. Med andra ord blir många plitar skitsura.

Ett annat exempel är P18. Termen kommer från paragraf 18 i den gamla kriminalvårdslagen, där det står att golbögar får placeras på sollis ifall de ber om det. Lagen finns inte ens längre, och det närmsta man kommer är paragraf fyra i Fängelselagen, men likväl heter det "P18." Fast innebörden verkar ha börjat glida lite, jag har hört banditer som snackat om P18 när de menat hemställan om flytt till annan anstalt...

Men ja, mycket kåkslang är gammal, och ursprunget till många ord finns inte längre. Helt lätt är det inte att som gröning försöka lära sig hur man beter sig samtidigt som man ska fatta skillnaden mellan Svarte Petter och Svarta Maja...
Citera
2023-01-18, 11:24
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:

Där ser man, lite oväntat

Citat:
Ursprungligen postat av slitochslang1
Det är mycket som bara hängt kvar och som många inte har en aning om varifrån det kommer. Jag hade själv inte en susning om att 'plit' kommer från en värja, men det har aldrig hindrat mig från att kalla dem för plitar och plitor, beroende på kön. Huruvida plitarna tycker det är kränkande eller inte beror dels på hur man säger det, men främst på om pliten i fråga är dum i huvudet eller inte. Med andra ord blir många plitar skitsura.

Ett annat exempel är P18. Termen kommer från paragraf 18 i den gamla kriminalvårdslagen, där det står att golbögar får placeras på sollis ifall de ber om det. Lagen finns inte ens längre, och det närmsta man kommer är paragraf fyra i Fängelselagen, men likväl heter det "P18." Fast innebörden verkar ha börjat glida lite, jag har hört banditer som snackat om P18 när de menat hemställan om flytt till annan anstalt...

Men ja, mycket kåkslang är gammal, och ursprunget till många ord finns inte längre. Helt lätt är det inte att som gröning försöka lära sig hur man beter sig samtidigt som man ska fatta skillnaden mellan Svarte Petter och Svarta Maja...

Måste bli intressanta missförstånd om p18 då, känns som fel grej att innebördsglida på.
Finns det nått liknande med p-50? Minns att jag använde det till nån som då frågade om jag hört uttrycket från plitar eller fångar. Mindes inte vilket och han sa inget mer.

Menade då själv inlåsning på cellen för hela avd.

"Inlåsning på rummet" kallade vakterna det kom jag på nu och fångar sa p-50.
Senast redigerad av Mr-Krister 2023-01-18 kl. 11:56.
Citera
2023-01-18, 11:56
Medlem
Citat:
Där ser man, lite oväntat

Måste bli intressanta missförstånd om p18 då, känns som fel grej att innebördsglida på.
Finns det nått liknande med p-50? Minns att jag använde det till nån som då frågade om jag hört uttrycket från plitar eller fångar. Mindes inte vilket och han sa inget mer.

Menade då själv inlåsning på cellen för hela avd.

Det lustiga med P50 är att jag bara hört det användas på en trea, där det varit lite hålligång och alla fick sitta och tryna i cellerna medan de hölls enskilda förhör. Det som gör det så kul är att man ju inte kan låsas in i cellen på en trea, det är ju bara att knata ut ifall man vill, så de blev tvungna att sätta plitar på pallar i vartenda hörn på avdelningen som kunde säga åt folk att låsa in sig igen

Men för att svara på frågan så hänvisar P50 till paragraf 50 i samma gamla lag, den som nu ersatts av fängelselag, förordning och en en bunt andra papper.
Citera
2023-01-18, 12:05
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slitochslang1
Det lustiga med P50 är att jag bara hört det användas på en trea, där det varit lite hålligång och alla fick sitta och tryna i cellerna medan de hölls enskilda förhör. Det som gör det så kul är att man ju inte kan låsas in i cellen på en trea, det är ju bara att knata ut ifall man vill, så de blev tvungna att sätta plitar på pallar i vartenda hörn på avdelningen som kunde säga åt folk att låsa in sig igen

Men för att svara på frågan så hänvisar P50 till paragraf 50 i samma gamla lag, den som nu ersatts av fängelselag, förordning och en en bunt andra papper.

Haha. Det låter lite mysigt nästan. "Sätt dig i skamvrån" typ. Men kanske värre på ett sätt, att teoretiskt sett kunna gå utan om man vill men ändå inte. Borde kunna leda till bråk känns det som.

Av nån anledning så stod det alltid en vakt och tittade genom hålet första halvtimmen eller så av P-50n på kumla också. Fast att man definitivt inte tog sig ur cellen. Vet inte vad dom kollade efter riktigt. Det var viktigt att man "satt sig på sängen" i alla fall
Citera
2023-01-18, 16:32
Medlem
Mr-Kristers avatar
Nån mer som har några p50 minnen att dela med sig av?

Kåken är aldrig så kåkig, tråkig, stressig och läskig som under p50. Fängelse i koncentrat. Fy fan.
Citera
2023-01-18, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av journeyman2k
Tror det lär vara väldigt få som bekymrar sig om du har påsar under ögonen inne på kåken, så oroa dig inte över det.

Hahha, handlar mer om mig själv att vilja vara fräsch vid besök osv.

Ska ta med mig det oavsett sedan får jag se vad KV säger
Citera
2023-01-19, 20:03
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Nån mer som har några p50 minnen att dela med sig av?

Kåken är aldrig så kåkig, tråkig, stressig och läskig som under p50. Fängelse i koncentrat. Fy fan.

Det borde vara ”p50” hela tiden på kåken, förutom när det gäller visst arbete och undervisning för nötterna. Varför skall det finnas fritid när nötterna får sitta och kolla på tv tillsammans och snacka ihop sig om nya brott? Fängelse skall väl inte vara som nån jävla fritidsgård där man får nya kompisar? Kåkfararna fixar ju inte det ändå, då de börjar slåss över platser vid matbordet och annat på dagisnivå.
Citera
2023-01-19, 21:09
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Det borde vara ”p50” hela tiden på kåken, förutom när det gäller visst arbete och undervisning för nötterna. Varför skall det finnas fritid när nötterna får sitta och kolla på tv tillsammans och snacka ihop sig om nya brott? Fängelse skall väl inte vara som nån jävla fritidsgård där man får nya kompisar? Kåkfararna fixar ju inte det ändå, då de börjar slåss över platser vid matbordet och annat på dagisnivå.

Vet inte om det är mycket till varken fritid eller fritidsgård när man hela tiden går på helspänn och väntar på nästa situation. Det är inte som att ligga hemma i soffan med polarna och se på film direkt. Om inte en sån hemmakväll för dig helt plötsligt kan innefatta vänner som blir allvarligt skadade och skriker för sina liv, följt av kaos, stöveltramp och isolering.

Tror det finns bättre sätt att va jobbiga mot fångar än konstant p50, kriminalvården är redan väldigt skickliga just på att va maxat jobbiga

Börjar du slåss offentligt blir det nog varken tv eller sällskap på ett bra tag heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in