2020-04-30, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Och du tror på fullaste allvar att Tegnell hade skickat sina ungar till dagis, förskola eller lågstadiet?
Jag har ingen aning men jag tror inte han har barn eller ens fru? Han verkar vara en enstöring som begraver sig i statistik och rapporteringar.
Härligt, låt den sentensen lägga ribban för kvällens diskussion
Citera
2020-04-30, 17:31
Medlem
HGs avatar
Absolut ingen klåpare till läkare utan han vet vad han gör och har lång erfarenhet.

Men som sagt, medlet är nu reglerat via staten så att det skall räcka till sjukhusen. Med andra ord så används det mot COVID-19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Nej, ni har problem med logik alltså. Det skulle som sagt evt förklara antal smittade inte den höga dödsprocenten Men när det gäller smittade så sticker ju inte sverige ut trots bristen på åtgärder. Det enda jag tycker sverige ska få kritik för är att inte skydda de äldre,men få länder har haft några särskilda åtgärder för skydda de äldre.

Sveriges antal smittade sticker inte ut just för vi inte testar i andra länders omfattning.
Citera
Bannlyst
Covid19 böjer rumtiden! Tjena Einstein, det är faktiskt bara två månader som detta pågått, fast det känns som en hel evighet.

Einstein var en människa!
Citera
2020-04-30, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men det där är ju en snyftartikel i värsta AB-andan. En 96årig "fullt frisk" dam - som led av DIABETES fick Corona och dog. Dottern är "chockad". Hon trodde väl att mamman skulle lätt ha nått 120 års åldern om det inte vore för Tegnell.

Hon vill också att mamman ska hamna i Corona-statistiken. Det tycks vara viktigt. Precis på samma sätt som man nu ser till att hospits-patienter som har Corona och dör kommer att belasta Corona-kurvan.

Jag anser att det är ohederligt.

Sen jämför man kurvorna med länder där typ ingenting rapporteras och KRÄVER tuffare tag och Tegnells avgång..

Jag anser att din argumentation är totalt ohederlig. Frågan som jag ombads av en annan skribent att visa på, var enkelt formulerat att "är det verkligen så att äldre nekas vård". Då visade jag flera källor på att det är så.

Du gav dig in i den debatten och gastade om IVA, som det inte alls handlade om. Nu sitter du dessutom och hånar en avliden persons anhöriga, och försöker få det till att det handlar om att denne vill att personen skulle levt till 120. Så var det inte alls, det är något du griper helt ur tomma luften. Utan den anhörige var förfärad just över bristen på vård, vilket var just det jag hade diskuterat.

Sen börjar du prata om kurvor här nu också, vilket jag inte alls diskuterat, just nu.

Nej, med sådan ohederlig argumentation kommer man inte långt. Det är bättre att försöka debattera sakfrågan istället. Dvs. Är det okej, eller inte okej, att äldre nekas vård. Jag tycker ju inte det, vilket framgått.

Nu när du flera ggr argumenterat med hjälp av argument som inte öht har med saken att göra, så verkar det inte fruktsamt att debattera vidare. Ha en bra dag.
Citera
2020-04-30, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Det är ett cyniskt dödsspel att jämföra antalet döda när noll är det enda rimliga, eftersom det är helt möjligt. Varför hänger du dig till sånt där mördarkramarbeteende? Är det ett värdigt sätt att se på sina medmänniskor? Med din logik som tycker att Danmark, Tyskland, Norge och Finland är föredömliga, så är Sverige fantastiskt jämfört med Spanien, Belgien, Italien och Storbritannien.

I min värld är de alla massmördare som leker med människoliv. Det är inte finare att heta Ted Bundy eller Jack the Ripper, jämfört med Anders Brevik eller Tegnell och hans internationella motsvarigheter.

Mord är mord, massmord är massmord! Som jag ser det är vår enda räddning att smeta bajs på gatorna så att folk håller sig hemma, men så är jag nyktert klartänkt och vid mina sinnes fulla bruk, jämfört med de allra flesta. Extraordinära tider kräver extraordinära insatser! PMa mig om du är intresserad av att delta i detta projekt!

Det är ungefär lika möjligt som att försvara sig mot en invasion mot en främmande makt med samma nollvision. Vidare så är panik och nykterhet/klartänkthet för övrigt saker som tyvärr inte går att kombinera.

Men om vi nu skulle ponera att vi kört en total lockdown ända sedan utbrottet i Wuhan och vi stod med noll dödsoffer på grund av corona, hur många dödsoffer tror du att den oundvikliga ekonomiska depressionen som följt hade skördat? Räknar du in de siffrona i statistiken eller vad är det för cyniskt dödsspel du vill spela egentligen? Kan det vara så att du är en så kallad boomer som har panik för egen del och fullständigt skiter i om miljontals unga människor får sin framtid förstörd för att rädda ditt arsle? För att vara någon som hyllar sin egen klartänkthet så verkar du sällsynt dålig på att tänka i flera steg.

Schack är inte din grej va?
Citera
2020-04-30, 17:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Men måste folk smaka på hönsgödseln?
Eh, det handlar om studentfirande och skolavslutning.

Vad som helst kan hända tror jag.
Citera
2020-04-30, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Sverige är på plats 58 av antal utförda tester per capita i världen. Om du tycker det är i framkant så visst...

Det är ju på den övre halvan och vi stiger. Så där kan man ju inte klaga. Vi har typ lika många om inte mer testade per capita som överdrivet hyllade sydkorea.
Senast redigerad av Hew18 2020-04-30 kl. 17:36.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Eh, det handlar om studentfirande och skolavslutning.

Vad som helst kan hända tror jag.
OK.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Yes, that is what we are hoping. New Zealand and South Korea have had success that I hope is continued, so that their models can be adopted by other countries seeking exit strategies.

You are correct in that the percentage of sick people directly affects the time it’ll take for the lower R0 to start reflecting in the actively-infected percentage. This is for example, why the lockdown in the UK has been less successful than in other countries, and why their lockdown will take longer than other countries. But considering the pressure on the NHS, it seems necessary to prevent the otherwise high number of excess deaths (above those already recorded.) from starting to skyrocket away.

The average time to death is 23.8 days, roughly. This means that we are currently reflecting upon the 6-8th of April, where infection was still rather contained to Stockholm. But we’re seeing rises in both infections and intensive care patients outside of Stockholm as we get closer to Easter being reflected in death totals. This will likely continue to accelerate in places such as Västra Götaland to reflect periods of sunshine and the relaxing of measures due to fatigue and a seemingly plateauing death-rate. This is what my interpretation of the situation is, I may be wrong.

Speaking of fatality rates, according to this Study from Stanford, it's around 0.12 - 0.2%

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.14.20062463v1.full.pdf
Citera
2020-04-30, 17:35
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Statsepidemiolog Anders Tegnell ser det som ett misslyckande att covid-19 tagit sig in i stor skala på landets äldreboenden.

Men han tycker inte att han har något personligt ansvar för misslyckandet.

– Vi har alla ett kollektivt ansvar i samhället för att skydda de äldre, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg796n/tegnell-inte-personligt-ansvarig-for-fler-aldre-smittade
Citera
2020-04-30, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Så siffrorna på avlidna vi får varje dag är alltid fel alltså?

Det är korrekt antal döda, men inte för den dagen. Det är antalet icke-rapporterade döda fram till den dagen.

https://github.com/joelonsql/coronalyzer/tree/master/Folkhalsomyndigheten_Covid19

xlsx-filen är den som FHM släpper varje dag. Ta ett datum, exempelvis 8/4 som är högsta uppmätta dagen och kolla det datum i dagens excelfil och gå sedan bakåt bland filerna och jämför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in