2020-04-30, 17:20
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vad smart att komplettera covid-19-epidemin med en salmonella-epidemi. Precis vad sjukvården behöver nu; att massor med människor blir magsjuka samtidigt.

Sluta tramsa! Hönsgödsel, hundbajs och annat illaluktande sprider inte salmonella.
Dessutom kommer inte salmonella igenom en gasmask! Tänk efter lite själv!
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Barn, som utgör en stor del av vår befolkning, sprider inte viruset (WHO bekräftar detta) och, i den mån de blir sjuka, blir endast lindrigt så.

Detta betyder att vi kan subtrahera bort barnen ur alla epidemiologiska beräkningar. De slumpvisa antikroppstesterna i Stockholm inkluderade, får jag förmoda, barn i kohorten. Barn som inte blir sjuka, är naturligt immuna, och bildar därför inte antikroppar. Siffran 7,5% immuna i befolkningen är alltså inte helt sanningsenlig.

Om vi ser till befolkningen som helhet är ungefär 20% barn och därmed naturligt immuna. Av testpopulationen som visade sig ha 7,5% med antikroppar får 20% antas ha varit barn (och alltså osynligt immuna), varför ett korrigerat värde för den vuxna befolkningen är 9,4%. Totalt är alltså, enligt den studien mer eller mindre 30% av Stockholms befolkning immun. (Sedan vet jag inte vad sensitiviteten för testet som användes var heller, varför siffran kan vara ännu högre).

30% är en betydande andel och märks i en lägre än förväntad smittspridning.

Det verkar efter senaste rapporter som om barn mer sällan blir smittade och inte utvecklar allvarligt förlopp. Däremot är det fortfarande inte säkerställt att de inte smittar vidare. Om det nu vore så som du beskriver och i.o.m. att det nu verkar som om viss immunitet uppstår efter genomgången sjukdom (hur länge vet vi inte dock) är det givetvis mycket positivt om procenten är större i immunitet tack vare barnen. Dock undrar jag var gränsen för 'åldern barn' går, pubertet? Och så undrar jag över våg 2 i höst, hur den kommer att se ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja 14 dagar brukar det väl sägas här att det tar innan man ser effekter av något?

Så 14 dagar efter att Norge har lättat till Sveriges nivå får vi se hur effektiv deras strategi varit.
Vilket datum blir det säger du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Eftersom Sverige inte vidtagit några skarpa åtgärder, och gjort en massa felbedömningar, så är det logiskt att fler dör i Sverige än i grannländerna. Sverige har fortsättningsvis vidöppna gränser och släpper in kreti och pleti.

Nej, ni har problem med logik alltså. Det skulle som sagt evt förklara antal smittade inte den höga dödsprocenten Men när det gäller smittade så sticker ju inte sverige ut trots bristen på åtgärder. Det enda jag tycker sverige ska få kritik för är att inte skydda de äldre,men få länder har haft några särskilda åtgärder för skydda de äldre.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matrix-191
Hur länge till kan det dö 100 personer per dag i coronavirus?

Västra Götaland är på kraftig frammarsch nu. Det får mig att tro att vi om någon vecka får se 200 döda per dygn, under en tid.
Citera
2020-04-30, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Du gör tyvärr bort dig ganska rejält med ditt inlägg. Om du faktiskt hade läst vad som står, så står det att den äldre damen inte fick någon vård, vilket var det som debatterades här. Dvs. hon fick ingen syrgas eller annan livräddande vård, hon fick ligga och klippa efter luft, till döden kom.

Det med att hon ens ej testades var bara en tragedi ovanpå tragedin, dvs. hon är en av alla äldre som inte kommer att komma in i FHMs statistik, då de bara tar med de som testats.

Sedan, återigen, om du hade läst vad som står, så pratar professorn inte ens om IVA. Han pratar om att många äldre inte ens får sjukhusvård, syrgas eller dropp, vilket kan hjälpa i många fall. Att de inte får sådan vård, beror ju på att de lämnas kvar på äldreboendena, utan individuella bedömningar från läkare. Som du ser i en av artiklarna.

Suck. Man kan debattera åsikter men man måste ändå läsa vad som står, annars blir det ju helgalet. I all välmening.

Men det där är ju en snyftartikel i värsta AB-andan. En 96årig "fullt frisk" dam - som led av DIABETES fick Corona och dog. Dottern är "chockad". Hon trodde väl att mamman skulle lätt ha nått 120 års åldern om det inte vore för Tegnell.

Hon vill också att mamman ska hamna i Corona-statistiken. Det tycks vara viktigt. Precis på samma sätt som man nu ser till att hospits-patienter som har Corona och dör kommer att belasta Corona-kurvan.

Jag anser att det är ohederligt.

Sen jämför man kurvorna med länder där typ ingenting rapporteras och KRÄVER tuffare tag och Tegnells avgång..
Citera
2020-04-30, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Vilket datum blir det säger du?

Jag vet inte när Norge kommer vara lika öppet som Sverige. Du kanske ska fråga deras statsminister.
Citera
2020-04-30, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Sveriges restriktioner liknar mycket mer de som hade hårda restriktioner under spanska sjukan än de som inte hade restriktioner.

Men angående antalet smittade i Norge och vad det har för eventuell effekt på att smittan sprider sig mindre när det lättar på restriktionerna:
Vi kan säga att dödligheten är 0,2%. Det innebär att 1 av 500 personer dör.
Norge har 209 döda.

209*500 = 104500 smittade
Norge har 5,3 miljoner invånare.
(104500/5300000)*100 ~ 2%

Med denna snabba uträkning har de alltså 2% smittade i Norge. Du kan justera lite, kanske vill du säga att dödligheten istället är 0,1%. Ja då har de 4% smittade.

Jag undrar vad detta har för effekt vad gäller att färre personer kan sprida smittan vidare när de lättar.

Det tar i medeltal 18 dagar från att man blir smittad tills man dör. Så med lag(18) dagar så har du räknat ut antal smittade i Norge 12 April. Nu har dom jag sett som räknat ut dödligheten till 0.2% gjort samma misstag och inte räknat på lag tills man bildat antikroppar, så det kanske tar ut varandra :/
Citera
2020-04-30, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Va? Man kan rimligtvis jämföra med länder som har liknande befolkningstäthet t.ex. våra grannländer, och se att de precis som eftersträvat har en mycket långsammare spridning.

Varför skulle vi bara jämföra med våra grannländer, låter som extremt selektiv jämförelse. Men även de säger att de skulle ha högre antal döda om de registrerade som sverige gör. Jag tycker det dock är rimligt att jämföra med alla inte bara utvalda länder.
Citera
2020-04-30, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Och du tror på fullaste allvar att Tegnell hade skickat sina ungar till dagis, förskola eller lågstadiet?
Jag har ingen aning men jag tror inte han har barn eller ens fru? Han verkar vara en enstöring som begraver sig i statistik och rapporteringar.

3 barn och en fru sen typ 40 år tillbaka. Båda är läkare och dottern likaså. Dottern har precis som pappan jobbar i Afrika - troligtvis spridit Ebola med flit..
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Barn har dött.

https://www.kiro7.com/news/trending/coronavirus-children-uk-italy-have-died-rare-syndrome-that-may-be-linked-covid-19/UXVWN5TDNBEMPKMEYV2CFIYFPY/

He had told the radio station: ‘It’s a new disease that we think may be caused by coronavirus and the Covid-19 virus. We’re not 100% sure – because some of the people who got it hadn’t tested positive – so we’re doing a lot of research now but it is something that we’re worried about.

‘It is rare – although it is very significant for those children who do get it, the number of cases is small.’
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag vet inte när Norge kommer vara lika öppet som Sverige. Du kanske ska fråga deras statsminister.
Norge har börjat öppna för flera veckor sen.
Vad ska de öppna mer säger du som gör att det kommer dö mer folk där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in