2020-04-30, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Ok, låt oss vänta lite till. Jag förstår inte varför man förväntar sig mängder med fall när man öppnar upp?

De flesta smittkedjorna har dött ut under den 39 dagar långa karantänen. Enstaka fall kommer givetvis ploppa upp, men de kommer ju hanteras innan de resulterar i stora kluster. Precis som Sydkorea gjort.Så länge de inte öppnar upp gränsen för oss svenskar och övriga nationaliteter med stor smittrisk så tror jag inte det kommer det inte vara någon risk.

Är det någon som vet i hur stor utsträckning som Norge är beroende av utländska turister? Kommer Norge offra en turistsäsong?

Norge har väl inte så mycket turister. Jag tänker mest på Hurtigrutten och fjällvandring.
Citera
2020-04-30, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maghell
Det tar i medeltal 18 dagar från att man blir smittad tills man dör. Så med lag(18) dagar så har du räknat ut antal smittade i Norge 12 Mars. Nu har dom jag sett som räknat ut dödligheten till 0.2% gjort samma misstag och inte räknat på lag tills man bildat antikroppar, så det kanske tar ut varandra :/

12 April, inte 12 mars. Men så är också dödligheten antagligen högre än 0,2%, vilket ger färre smittade än 2% den 12 april.
Citera
2020-04-30, 17:24
Medlem
Citat:
Hidden data suggests the UK’s coronavirus lockdown is faltering
Traffic figures and internet usage point to an inconvenient truth
https://www.wired.co.uk/article/uk-lockdown-traffic-data

Citat:
UK lockdown to last until JUNE - Boris Johnson to dismiss May 7 end date
https://www.express.co.uk/news/uk/1275854/Uk-lockdown-end-date-may-7-june-covid-19-latest-news

Verkar som att det går sådär med UKs snabba lockdown för att platta till kurvan lite. Ska bli spännande att se hur UK kommer ut ur det här...
Citera
2020-04-30, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
That seems to be the plan yes, we can only hope it works out.

But I am very sceptic as to what degree the lockdowns has actually kept the spread rate down. I think other factors are much more important, such as how many sick people you go in to begin with. My main reasons for this are that UK, Belgium, and a few other countries have more dead per capita, even though they had strong measures for a long time. The other thing is that Stockholm has been hit, but what about the rest of Sweden? If the lockdown is what keeping Norway from getting hit badly, why hasn't it happened to the rest of Sweden?

Yes, that is what we are hoping. New Zealand and South Korea have had success that I hope is continued, so that their models can be adopted by other countries seeking exit strategies.

You are correct in that the percentage of sick people directly affects the time it’ll take for the lower R0 to start reflecting in the actively-infected percentage. This is for example, why the lockdown in the UK has been less successful than in other countries, and why their lockdown will take longer than other countries. But considering the pressure on the NHS, it seems necessary to prevent the otherwise high number of excess deaths (above those already recorded.) from starting to skyrocket away.

The average time to death is 23.8 days, roughly. This means that we are currently reflecting upon the 6-8th of April, where infection was still rather contained to Stockholm. But we’re seeing rises in both infections and intensive care patients outside of Stockholm as we get closer to Easter being reflected in death totals. This will likely continue to accelerate in places such as Västra Götaland to reflect periods of sunshine and the relaxing of measures due to fatigue and a seemingly plateauing death-rate. This is what my interpretation of the situation is, I may be wrong.
Citera
2020-04-30, 17:25
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Att det börjat öka i Västra Götaland har säkert mycket att göra med påskfirandet. Säkert många som åkte från Stockholm till Göteborg och firade.

Ja Stockholmarna brukar ju resa runt och kacka i andras bon.
Citera
2020-04-30, 17:26
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
He had told the radio station: ‘It’s a new disease that we think may be caused by coronavirus and the Covid-19 virus. We’re not 100% sure – because some of the people who got it hadn’t tested positive – so we’re doing a lot of research now but it is something that we’re worried about.

‘It is rare – although it is very significant for those children who do get it, the number of cases is small.’

"Some of the children who have died from the syndrome had no underlying health conditions, British Health Secretary Matt Hancock said Tuesday. Hancock did not say how many children had died."
Citera
2020-04-30, 17:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Nej, ni har problem med logik alltså. Det skulle som sagt evt förklara antal smittade inte den höga dödsprocenten Men när det gäller smittade så sticker ju inte sverige ut trots bristen på åtgärder. Det enda jag tycker sverige ska få kritik för är att inte skydda de äldre,men få länder har haft några särskilda åtgärder för skydda de äldre.

Vad menar du nu, att Sverige har ett lågt antal smittade per capita jämfört med andra länder som har stängt ner gränserna eller inte gjort det?

Israel har förvisso inte speciellt mycket färre bekräftade fall vad nu det ska betyda i sammanhanget men bara 10% av Sveriges fall per capita.
Citera
2020-04-30, 17:27
Medlem
FrankIsBacks avatar
Jag håller på att ruta in hela Sverige i en plan för att begränsa smitta och död. Jag börjar söderifrån eftersom det var där ide'n kom ifrån. Har kommit till Dösjöbro och arbetar mig uppåt. Säg till om du vill hjälpa till. Inte alls omöjligt att man kommer betrakta oss som hjältar i framtiden!
Ingen kan göra allt men alla kan göra nåt!
#tillsammans
Citera
2020-04-30, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maghell
Det tar i medeltal 18 dagar från att man blir smittad tills man dör. Så med lag(18) dagar så har du räknat ut antal smittade i Norge 12 April. Nu har dom jag sett som räknat ut dödligheten till 0.2% gjort samma misstag och inte räknat på lag tills man bildat antikroppar, så det kanske tar ut varandra :/

It takes 18/19 days from symptom onset to death. From infection to symptom onset, the average duration seems to be 5 days. This total brings us to around 23/24 days on average.
Citera
2020-04-30, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Norge har börjat öppna för flera veckor sen.
Vad ska de öppna mer säger du som gör att det kommer dö mer folk där?

De har just börjat tillåta frisörer etc. Vet inte hur det ser ut i övriga samhället, lokaltrafik etc. 2 veckor efter att det ser ut i Oslo som i Stockholm. Tror jag. Vet inte hur det ser ut i Oslo nu men kanske du kan svara på.
Citera
2020-04-30, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det fetade. Driver du med oss nu?

Tror du på allvar att övriga nordiska länder (som har lockdown) "egentligen" har lika många döda som i Sverige (där smittan får spridas fritt)?

Om du tror det på allvar så kan jag nog inte hjälpa dig mer än att ge dig tips om att läsa hela den senaste månadens nyhetsrapportering. Då kommer nog bilden klarna lite för dig.

Om du skulle på allvar tro t.ex. att de andra nordiska länderna mörkar sin statistik och "egentligen" har lika många döda som Sverige, så är det en fantastisk konspirationsteori men hör kanske inte hemma i denna tråd dock. Sagt i all välmening.

Finns ingen logik i att lockdowns ska påverka dödsprocent, möjligtvis antal smittade och döda, men inte dödsprocenten. Sedan så sticker inte vi ut när det gäller antal smittade.

Det knappast något nytt att länder registrera dödsorsaken väldigt olika och har olika bra system för det, det är ingen mörkläggning. Men hur förklara du den dödsprocenten? Det går som sagt inte att förklara med lockdowns. Jag ser bara 2 realistiska möjligheter, 1 sverige registrera dödsorsaken annorlunda och har ett bättre system för det iom med personnummer etc. 2 Sverige har världens sämsta sjukvård.
Citera
2020-04-30, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
12 April, inte 12 mars. Men så är också dödligheten antagligen högre än 0,2%, vilket ger färre smittade än 2% den 12 april.

Japp, April menade jag. Jag tror 0.2% är ganska uppskattning på dödlighet i Norge, men dödligheten kommer nog bli högre i världen, pga sämmre och mer överbelastad sjukvård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in