2020-04-30, 12:29
Medlem
Monsens avatar
Må si jeg reagerer på at Holden trer inn som forsvarsadvokat for TH. Jeg er helt enig i hva bistandsadvokaten som er oppnevnt for Anne Elisabeth Hagen sier til VG:
Den nye bistandsadvokaten i Hagen-saken, Gard A. Lier, reagerer på at Tom Hagens advokat Svein Holden gikk fra bistandsadvokat til forsvarer. Han sier til Rett24 at den nye situasjonen kan være problematisk.

– Det går ikke på at jeg ikke stoler på Holdens intensjoner, men jeg mener dette kan være problematisk i forhold til dobbeltrepresentasjon. Han har over tid uttalt seg på vegne av familien og kan sitte på informasjon som kan tenkes brukt på måter som skaper interessekonflikt, sier Lier.
https://www.vg.no/spesial/2019/direkte-anne-elisabeth-hagen-savnet/siste/id/5eaa6c6c5152f7ae5bc790d4
Citera
2020-04-30, 12:41
Medlem
"(12:11 i dag) Den nye bileieren, som er bosatt på Vestlandet, ønsker ikke å bli intervjuet. Men bekrefter overfor VG at politiet hentet bilen for om lag en måned siden. Bilen er nå returnert til eieren.

Det var Bergens Tidende som først omtalte saken. Bilen, en Citroën Picasso 2010-modell, var bilen som den drapssiktede milliardæren fra Lørenskog brukte i tiden da ektefellen Anne-Elisabeth Hagen forsvant.

– Politiet kan bekrefte at vi har tatt beslag i noen kjøretøy. Dette dreier seg om biler som har hatt tilknytning til eiendommen Anne-Elisabeth Hagen forsvant fra, opplyser politiadvokat Haris Hrenovica i Øst politidistrikt til Bergens Tidende. "
https://www.vg.no/spesial/2019/direkte-anne-elisabeth-hagen-savnet/siste
Citera
2020-04-30, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror vi skall vara försiktiga med att hänga ut folk. Att han varit THs högra hand i många år gör honom inte till en mord-medhjälpare. Detta är proffs som gjort. Jag tror inte heller TH har gjort något själv, han har köpt tjänsten. Och det har kostat honom ett ganska högt antal miljoner. Han har lämnat en viss summa pengar. Vart dessa pengar sattes in har tydligen inte polisen kunnat spåra. Det är oerhört avancerat detta. Jag är rädd att man inte kommer kunna döma TH. Han har hållit sina händer alldeles för rena.

Med tanke på TH,s rikedom, lejde han en yrkesmördare som dödade frun i hemmet och i liksäck transporterades någon mil från hemmet in i skogen där man grävde ner kroppen.
Detta med att kidnappare som krävde kryptovaluta är bara påhittad lögn för att förvilla mordutredarna. En mångmiljardär som TH vet hur man kan få fram en miljon i kontanter. Svarta pengar hade han säkert gömda i hemmet under de 10-20 år dom bott där.

Förvånande att inga övervakningskameror fanns runt huset. Det brukar mångmiljardärer ha.

TH är anstiftaren till sin frus försvinnande, men som varken fanns på brottsplatsen när gärningen utfördes som ej heller vet var hon grävdes ner, därför släpps han fri inom kort.
Citera
2020-04-30, 13:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror vi skall vara försiktiga med att hänga ut folk. Att han varit THs högra hand i många år gör honom inte till en mord-medhjälpare. Detta är proffs som gjort. Jag tror inte heller TH har gjort något själv, han har köpt tjänsten. Och det har kostat honom ett ganska högt antal miljoner. Han har lämnat en viss summa pengar. Vart dessa pengar sattes in har tydligen inte polisen kunnat spåra. Det är oerhört avancerat detta. Jag är rädd att man inte kommer kunna döma TH. Han har hållit sina händer alldeles för rena.

Inte säkert det går att lita på proffs, eller hitta fram till dem. TH hade behövt vägledning in i den skumma världen också, det är nog så svårt som att ha it-kunskaper tror jag.
Däremot är väl kolleger på jobbet säkert inte utan vidare en bra idé. Bättre med en försvuren sen ungdomen eller så, ett syskon eller en affärspartner i nån bemärkelse.

De som skulle anse att det är en ”okej” idé är väl lätt räknade. Det stora flertalet skulle inte ta i det där. Det är ingen man bjuder hem på fika heller...
Det är ”undre undre” världen. Proffsjobb mot oerhört stora belopp, och extremt få personer. Men i TH:s fall krävs en mellanlänk. En person som har kontakterna. TH känner många förstås.

Annars kan jag tycka att TH bör räkna med att hans omgivning synas hårt i sömmarna. Det borde han gjort innan mordet också... Sätt lite press. Är det inte TH, bara, så måste det ju vara någon mer. Nån faktisk person, och inte en skugga på ett videoklipp.
Citera
2020-04-30, 13:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Blir man inte trött på dessa män som mördar sina brudar (jaaaa det finns brudar som mördar sina män också)? Det får man väl lära sig första dagen på Polishögskolan att det nästan, nästan, nästan alltid är mannen som är mördaren om en brud mördas?

Kunde han inte bara skilt sig om han nu hatade sin fru? Nu får han förmodligen spendera sina sista tio år i finkan som hatad och utskrattad landsfåne. Värt?
Citera
2020-04-30, 13:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
VG i dag
De ukjente funnene bak pågripelsen

Bra jobba, åstedsgranskere og teknikere. Takk for det.

Takk og takk.

Godt å vite at den iskalde kyniske morderen ikke skal få slippe unna.

Kan ju bli känsligt i rätten med dna-spår i hans eget hus. Men då får väl argumenteringen ta höjd för det rörande mängd, plats, typ av spår etc. Stort jobb...
Citera
2020-04-30, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Kan ju bli känsligt i rätten med dna-spår i hans eget hus. Men då får väl argumenteringen ta höjd för det rörande mängd, plats, typ av spår etc. Stort jobb...

DNA i eget hus där paret bott i 20-25 år lär få tusentals träffar, till ingen nytta, så det tror jag att brottsutredarna hoppar över.
Citera
2020-04-30, 13:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixtinine
Med tanke på TH,s rikedom, lejde han en yrkesmördare som dödade frun i hemmet och i liksäck transporterades någon mil från hemmet in i skogen där man grävde ner kroppen.
Detta med att kidnappare som krävde kryptovaluta är bara påhittad lögn för att förvilla mordutredarna. En mångmiljardär som TH vet hur man kan få fram en miljon i kontanter. Svarta pengar hade han säkert gömda i hemmet under de 10-20 år dom bott där.

Förvånande att inga övervakningskameror fanns runt huset. Det brukar mångmiljardärer ha.

TH är anstiftaren till sin frus försvinnande, men som varken fanns på brottsplatsen när gärningen utfördes som ej heller vet var hon grävdes ner, därför släpps han fri inom kort.

Tvärt om skulle jag tro. Man häktar honom för att han kan bindas åtminstone till den fejkade brottsplatsen och en del av utpressningen. Det betyder nog att han åker in oavsett om ev. lejda bovar hittas. Den grövre gärningen är hans, och just den gärningen kommer ingen annan än han kunna knytas till; respektive: de som ev. skulle kunna vara aktuella för den (övrig familj) kommer kunna avföras som orimliga gärningsmän. Så det må gå nån kontraktsmördare lös, men denne kommer väl krypande när pengarna spenderats på kvinnor, eller slösats bort. Att fingera en brottsplats för ett bortförande kan låta harmlöst, men kräver att man har huvet på skaft. De stackars medförsvurna som under halvtannat år tvingats äta frukostflingorna i visshet om att T Hagen fingerat deras brottsplats behöver kanske inget ytterligare straff. Eller så sitter de i Söderhavet på nån milljard som th undanhållit Norska Räkneverket. Hursom så pyntar man inte mord utan att vara medhjälpare eller anstiftare, så storboven åker in ändå. Är min förvissning.

Sen finns det kanske scenarion som rätten måste beakta som möjliga (son dödar mamman i affekt eller av misstag och pappan hjälper till och maskerar historien) men åklagaren har säkert passerat den porten för länge sen och försäkrat sig om att kunna visa att så inte skett.

Givetvis finns det fallgropar framöver, kring bevisningen i huset inte minst, men rättvisan sitter med de bästa korten. Och de andra korten ”finns i sjön”.

I rådande opinionsläge kanske jag inte får så mkt medhåll. Det får man acceptera.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-04-30 kl. 13:46.
Citera
2020-04-30, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixtinine
DNA i eget hus där paret bott i 20-25 år lär få tusentals träffar, till ingen nytta, så det tror jag att brottsutredarna hoppar över.
Kan ju vara på en massa städsaker som han normalt inte befattade sig med? Mopp, skurhink, klorinflaska etc. Var gubben snål, ja det var han ju så slängde han nog inte flaskorna om det så var några droppar kvar.
Vidare undrar jag om äktenskapsförordet där hon skulle få 200’ och användas endast i nödläge eller något sånt. Vad jag förstår så fyllde hon år ett halvår innan det avtalet gick ut och hade få fri tillgång till sin blygsamma summa att förvalta hur hon ville. Detta kan ha gett henne lite hopp om att komma ifrån snålgubben och pratat med någon ex jurist som reagerat på att summan var så liten och tyckte hon skulle ta detta vidare till rätten. Kanske hon nämnde detta lite försiktigt för TH och han förstod att han dels skulle bli lämnad och dels få betala mer för att köpa ut henne. Pengar - makt - kontroll är nog viktiga drag hos denna narcissisten.
Senast redigerad av charkoal 2020-04-30 kl. 13:38.
Citera
2020-04-30, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
VG i dag
De ukjente funnene bak pågripelsen

Bra jobba, åstedsgranskere og teknikere. Takk for det.

Takk og takk.

Godt å vite at den iskalde kyniske morderen ikke skal få slippe unna.

Da er løpet kjørt
Citera
2020-04-30, 13:43
Medlem
Bluebeast72s avatar
Hela den här historian känns uttjatad, halvdan utredning o folk med för mkt pengar.
Citera
2020-04-30, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"Politiet har nylig undersøkt bilen Tom Hagen brukte da konen forsvant"

"Etter konens forsvinning solgte Tom Hagen bilen. Nå eies den av en mann i Vestland. Nylig kom politiet og hentet den."

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/Jo8EJm/politiet-har-nylig-undersoekt-bilen-tom-hagen-brukte-da-konen-forsvant

Man må ha abonnement for å lese mer. Jeg har ikke abonnement.
Någon som vet hur länge han haft den bilen innan han sålde den? Lite misstänkt att sälja bilen efter hennes försvinnande. Han verkar ju inte byta bil så ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in