2020-04-30, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
det är så pyramidspel fungerar, man måste hela tiden fylla på pengar i botten annars rasar pyramiden

man måste vara med tidigt om man ska nå toppen och vinsten

det gäller både börs och bostäder

nu har regeringar och centralbanker gått in med kapital i botten av pyramiden för att hålla uppe fasaden och dessa verkar ha obegränsat med pengar

"Pyramidspel är en form av affärsuppgörelse som är ohållbar efter ett visst skede i processen. Det påminner mycket om kedjebrev, på samma sätt som vid kedjebrev bygger de på exponentiell tillväxt och de kommer också att kollapsa efter ett visst antal generationer"

" Ett kännetecken för ett pyramidspel är att balansräkningen är i verkligheten negativ, det finns inte täckning för utestående skulder, vilket döljs och förljugs. Så länge det finns nya kunder fungerar likviditeten men inte om kunder vill ha tillbaka sina pengar. "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pyramidspel
Japp..att bara trycka pengar ökar inte BNP ett skvatt.
Citera
2020-04-30, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Måste medge att ditt inlägg väckte min nyfikenhet, tills dess att jag följde din rekommendation och klickade på länken...

Vilket sanslöst nonsens. Den värsta sortens konspirationsteorier.

”Every source I have has been screaming that this is all orchestrated for political purposes. This is an attempt to force the climate change agenda by shutting down the economy under the threat of a virus that is no worse than the flu.”

Tror jag väljer att avstå att ta ekonomiska råd av någon som uppenbarligen inte bara har en foliehatt utan även en matchande foliekostym...
Vad är det för fel med det då? Bill gates har ju sagt att viruset hjälpt oss att komma miljömålen närmare, ja till kostnad av...

Svenskars trösklar för vad som är konspirationer är ungefär i nivå med att ha en annan åsikt eller annan tro. Då kommer det "konspirationer", "foliehatt" och bla bla bla.

In Germany, Merkel has come out and admitted that she wants to combine the task of helping companies recover from the pandemic with the challenge of setting more incentives for reducing carbon emissions. She is willing to allow companies to fail if they do not believe in climate change.

CO2 går mot noll! Alla sitter i karantän, va braaa!
Senast redigerad av skremseltaktik 2020-04-30 kl. 10:32.
Citera
2020-04-30, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Man mår illa. Jag trodde recession betyder dåliga tider men nu är det goda tider. Detta är den stora stölden av oss som inte slängde våra sparade pengar in i företag dom inte säljer något, som avskedar folk, som håller stängt. Men nu är det utanför som gäller som vanligt.

Skyll dig själv
Jag har sagt köp i 2 månader
Du får vänta på nästa dipp att gå in igen
Köp billigt eller dyrt , välj ..
Citera
2020-04-30, 11:11
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Wallenbergarna kräver att staten ska rädda SAS. Själva vill de inte behöva punga upp, de är för stora och mäktiga för att förlora pengar.
Citera
2020-04-30, 11:21
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Wallenbergarna kräver att staten ska rädda SAS. Själva vill de inte behöva punga upp, de är för stora och mäktiga för att förlora pengar.

Klart de vill.

Staten = skattebetalarna

Dvs de redan fattiga ska ta smällen. Jag säger nej, låt den fria marknaden bestämma vilka som försätta i konkurs eller ej.
Citera
2020-04-30, 11:24
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Äh, till och med Boeing rusade igår. Enligt marknaden är det här redan över och folk har börjat resa och konsumera som vanligt igen. Det som händer när avståndet mellan rik och fattig blir för stort är i slutändan revolution, vilket vi lär se inom överskådlig tid om det här fortsätter. Man ser redan nu hur det börjar bubbla hos "Main Street" när när "Wall Street" roffar åt sig stödpengar och börsen går som tåget trots att arbetslösheten fortsätter uppåt. Ge det några månader så står folk med "Kill the rich"-plakat som i senaste Joker-filmen.
¨
Jag tror att detta kommer att hända oavsett om corona övervinns eller inte.
https://youtu.be/xbs0bDo59g4?t=152
Citera
2020-04-30, 11:25
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n

Det är det som är det sjuka i denna ekonomi. Varför i helvete skall skattebetalare rädda SAS? De har ägare som har miljarder. Det finns ingen ursäkt att pumpa skattepengar till dessa företag med Wallenberg ägare. INGA!
Citera
2020-04-30, 11:30
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Skyll dig själv
Jag har sagt köp i 2 månader
Du får vänta på nästa dipp att gå in igen
Köp billigt eller dyrt , välj ..

Jag vet, jag underskattade kraften när FED säger "vi trycker ut så mycket pengar som behövs för att hålla skutan flytande, det finns inga begränsningar". Det slutade inte med hyperinflation, kanske kommer det men jag gissar att det inte gör det.
Citera
2020-04-30, 11:49
Medlem
Citat:
Jag vet, jag underskattade kraften när FED säger "vi trycker ut så mycket pengar som behövs för att hålla skutan flytande, det finns inga begränsningar". Det slutade inte med hyperinflation, kanske kommer det men jag gissar att det inte gör det.

Ja vi får se hur det blir med den saken
Vänta ett par år får vi se
Men du har lärt dig nåt på denna nedgång och det är bra
Det jag köpt de senare månaderna kommer ge mig utdelning i 10 -15 år framåt till väldigt bra DA
Jag skiter i om portföljen går ner ett par hundra eller så
Köp fler , billigare
Det är ett maraton
Det kommer säkert sjunka under sommaren och jag kommer fortsätta köpa iallafall
Man får vara enveten som fan, men det lönar sig
Citera
2020-04-30, 11:50
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Det är det som är det sjuka i denna ekonomi. Varför i helvete skall skattebetalare rädda SAS? De har ägare som har miljarder. Det finns ingen ursäkt att pumpa skattepengar till dessa företag med Wallenberg ägare. INGA!

Nationellinfrastruktur på samma sätt som SJ
Alla kan inte resa med bil
Citera
2020-04-30, 11:51
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Ja vi får se hur det blir med den saken
Vänta ett par år får vi se
Men du har lärt dig nåt på denna nedgång och det är bra
Det jag köpt de senare månaderna kommer ge mig utdelning i 10 -15 år framåt till väldigt bra DA
Jag skiter i om portföljen går ner ett par hundra eller så
Köp fler , billigare
Det är ett maraton
Det kommer säkert sjunka under sommaren och jag kommer fortsätta köpa iallafall
Man får vara enveten som fan, men det lönar sig

Har man ingen strategi, som du verkar ha, skall man hålla sig borta. Kortsiktighet gör alla nervösa.
Citera
2020-04-30, 12:06
Medlem
Citat:
Man mår illa. Jag trodde recession betyder dåliga tider men nu är det goda tider. Detta är den stora stölden av oss som inte slängde våra sparade pengar in i företag dom inte säljer något, som avskedar folk, som håller stängt. Men nu är det utanför som gäller som vanligt.

Det är ett sjukt system. Men eftersom jag inte har några förhoppningar att hinna ändra på verkligheten under min livstid, så spelar jag spelet istället för att kasta bort mitt liv på att må illa. Varför ska du sitta med sparkapital och slänga bort minst 2%/år bara i inflation? Det tycker jag är stöld. Pga ideologi? Ingen kommer tacka dig. Tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in