Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-29, 23:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
omg
Låter inte så trovärdigt. Tyvärr

Maila och begär ut fotot då
Citera
2020-04-29, 23:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Precis. Folk förstår inte att det vi i själva verket gör är att falsifiera en påstådd gärningsman utifrån känd fakta. Det går inte att 100 procentigt säga att X är gärningsman eller 100 procentigt säga att X inte är gärningsman utifrån det som vi utanför utredningen vet. Om man då som enough-is-enough hela tiden upprepar med "det går inte att 100 procentigt utesluta SE som gärningsman" så kan vi lika gärna lägga ner den här tråden eftersom den är byggd på de påståenden som vi alla kommer med. Vissa stolliga, vissa mer realistiska.

Så länge du inte kan utesluta SE kommer man tjata om SE. För faktum är att om man tar SE:s uppgifter om utstämpling så stämplar han ut 23:19 och går direkt ut. Han kommer då ut i perfekt tid för att hinna upptäcka Palme, söka kontakt, bli avsnäst och skjuta.

Det är därför folk tjatar om SE. Det har inte med vapensamlare eller Mårten Palme att göra. Det är pga tiden och att ingen noterat en medelålders man som spelat hjälte på plats.
Citera
2020-04-29, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men om väktaren säger de pratade, och SE säger de inte pratade. Då är inte väktarens ord lag att de pratade i 120 sekunder. Det är enkelt.

Visst, mördaren kan inte ha sett LJ mot kulturhusets fasad. Men kan inte mördaren ha sett LJ? Har man arbetat vid den korsningen i många år känner man till att man ser kulturhuset från mordplatsen. Då placerar han LJ vid kulturhuset i lögnen, och han har då en förklaring om LJ skulle peka ut honom.
Av den enkla anledningen att SE vill göra sig ett namn och placera sig som ögonvittne. Man gråter inte annars ut på tv om att man inte blivit hörd av polisen eller till och med grinar ända till Norge.

Väktarens ord gör det hur som helst försvårande att kunna få SE på gatan vid mordet.

Ljungqvist uppgifter stödjer den hypotesen. Och kom inte nu och säg att Ljungqvist är opålitlig och ändrar sig hela tiden. Objektivt sett så backar Ljungqvists uppgifter väktarens uppgifter tidsmässigt. Självklart skulle Ljungqvist och väktarens uppgifter få ett större värde bara där i en domstol eller av en åklagare då det inte är förbjudet att förhöra ett gammalt vittne 34 år senare som kan komma med nya uppgifter.

LJ beskriver GM på ett sätt att han omöjligen kan ha sett LJ. Kanske från trappkrönet då GM tar sig en snabb titt ut. Men inte ens då är det sannolikt pga mörker och adrenalin hos GM samt att GM kollar max nån sekund ut mot brottsplatsen för att lunka vidare.
Citera
2020-04-30, 00:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Av den enkla anledningen att SE vill göra sig ett namn och placera sig som ögonvittne. Man gråter inte annars ut på tv om att man inte blivit hörd av polisen eller till och med grinar ända till Norge.

Väktarens ord gör det hur som helst försvårande att kunna få SE på gatan vid mordet.

Ljungqvist uppgifter stödjer den hypotesen. Och kom inte nu och säg att Ljungqvist är opålitlig och ändrar sig hela tiden. Objektivt sett så backar Ljungqvists uppgifter väktarens uppgifter tidsmässigt. Självklart skulle Ljungqvist och väktarens uppgifter få ett större värde bara där i en domstol eller av en åklagare då det inte är förbjudet att förhöra ett gammalt vittne 34 år senare som kan komma med nya uppgifter.

LJ beskriver GM på ett sätt att han omöjligen kan ha sett LJ. Kanske från trappkrönet då GM tar sig en snabb titt ut. Men inte ens då är det sannolikt pga mörker och adrenalin hos GM samt att GM kollar max nån sekund ut mot brottsplatsen för att lunka vidare.

Problemet med Ljungqvist är att han i förhör 1986, när SE är på tapeten i utredningen, får frågan om han sett en medelålders man i keps etc. Och då svarar ungefär "det där har man sett i media, och det har man sina egna teorier om.... Jag kan inte minnas att jag sett honom".

Hans uppgifter 34 år senare går rakt mot detta, vad är mest sannolikt sanningen?
Citera
2020-04-30, 00:07
Bannlyst
Citat:
Problemet med Ljungqvist är att han i förhör 1986, när SE är på tapeten i utredningen, får frågan om han sett en medelålders man i keps etc. Och då svarar ungefär "det där har man sett i media, och det har man sina egna teorier om.... Jag kan inte minnas att jag sett honom".

Hans uppgifter 34 år senare går rakt mot detta, vad är mest sannolikt sanningen?
Jag tycker inte heller att Ljungqvist är ett supervittne eller speciellt tillförlitlig då han svänger. Nyss var han övertygad om att CP var mördaren.

Grejen är fortfarande att Ljungqvists nya uppgifter kan vara av intresse för poliser och åklagare att avfärda SE vad han än sa 1986. Kan vara en efterkonstruktion från hans sida. Vad jag vet finns ett annat vittne som beskriver en man med keps på platsen, och då blir Ljungqvists senare beskrivning än mer värd.
Citera
2020-04-30, 00:13
Medlem
Citat:
Mordet behöver inte vara planerat. Kliv ut på gatan, se Palme, tänd till, skjut.

Vakten kan minnas fel, 2-3 månader efter mordet när han förhörs. SE sa de inte talade.

Visst kan det vara så. Det blir som en tidigare debattör beskrev som en "Keiser Soze typ.
Stannar kvar på mordplatsen.
Observerar AH tragiska upplivningsförsök.
Undviker LP blick.
Instruerar poliser.
Går tillbaka till arbetsplatsen.
Tar kontakt med flera medier.
Deltar i medias rekonstruktion.
Gnäller på utredningen.
Vittnar till CP försvar.
Can't make this shit up.
Citera
2020-04-30, 00:31
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Föga troligt som jag ser det.
Det finns inga kända vittnesberättelser gällande SE före 21.00 och hela händelseförloppet känns helt galet om SE sett makarna Palme före bioföreställningen.
Troligast i fallet SE är helt enkelt att han i praktiken snubblar över LOP när han stämplat ut från Skandiahuset 23.19 eller när det nu var.
Spekulationsvis så vill SE ha med sig pistolen till Idre veckan efter istället för att den skall ligga i hans arbetsrum obevakad i en hel vecka..osv osv.
Ponera nu att det är SE.

SE kanske var lite misslyckad i andras ögon (kollegor etc). Sökte uppmärksamhet.

Men jag funderar på motivbilden? Dvs var Palmehatet så stort att han kunde snedtända så enormt inom någon sekund och bara släcka OP?

Om så, så tyder det mer på en personlig vendetta som är mycket större än så, och i mina ögon att SE är gm. Även om där finns besvärade omständigheter som talar för SE.
Citera
2020-04-30, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nmb
Ok! Tack för info!
Om vi nu får det vi alla hoppas på innan sommaren = lösning och avslut.
Då hoppas jag att utredningen med diverse artifakter hamnar på ett museum där man kan beskåda och faktiskt se saker ur förundersökningen som vart hemligstämplat sedan mordet.
Iaf jag hade köpt biljett bums till detta museum. Mordvapnet naturligtvis i glasmonter som centralt stjärnobjekt!
Önsketänkande?

Håller med. Ett MOP museum med montrar och storbildskärmar med olika spaningsuppslag från olika decennier. Alla vittnesmål inlästa i ljudböcker man kan ta del av i sköna fåtöljer.
Hade krävts någon form av årskort för att beta av det man tycker är intressant.
Citera
2020-04-30, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det som vissa i tråden inte verkar förstå är att både du och jag och andra kritiskt granskar påståendet att SE var GM.

Bevisbördan ligger alltså hela tiden och endast på dem som påstår att SE mördade Palme.

Vad säger då SE-teorin?

Ja, av de uppgifter som framkommit i vittnesförhören framstår det som OSANNOLIKT att SE mördade Palme.

Vi kan, lika lite som någon annan, med 100% säkerhet påstå att SE mördade Palme eller att han inte mördade Palme.

För att man UTIFRÅN EN GRANSKNING AV KÄNDA FAKTA finner det osannolikt att SE mördade Palme är man inte konspirationsteoretiker eller lanserar en annan mördare.

Jag lanserar ingen annan GM. Jag granskar endast det TP och andra påstår om SE som GM.

Om KP har bindande bevis mot SE och kan presentera hittills okända fakta som visar att SE var GM så måste vi acceptera det.

Men utifrån kända fakta är det osannolikt att SE var GM. Det är min slutsats.

Likadant är det med många andra påståenden om misstänkta genom åren. Självklart måste allt granskas kritiskt. Annars är tråden meningslös.

Där tänker vi väldigt lika. Det går naturligtvis inte att utesluta någonting till etthundra procent.
När det gäller SE är det en serie av osannolikheten som måste löpa som ett pärlband, och till slut är man nere på en så låg sannolikhetsgrad att fortsatta spekulationer blir meningslösa.
Bevisbördan för hans oskuld läggs sedan i händerna på oss, och om vi inte kan ge rimliga förklaringar till den återstående promillen av sannolikhet är vi bara tröttsamma foliehattar.

Det är allt för många som investerat allt för mycket prestige i SE, och om det visar sig att PU fullständigt frikänner honom kommer det att få efterdyningar inom journalistkåren.

Jag känner mig ganska säker på att det kommer att bli så, och om jag har fel kommer jag att avkräva svar på de frågor jag aldrig fått besvarade.
Jag kan inte tänka mig att KP kommer att stå på presskonferensen och förklara hur SE med en blick över axeln registrerat LJ och därefter hittat på historien om silhuetten och väggen.

Jag skulle också vilja se en offentlig ursäkt till SE, hans exfru och hans släktingar som fått genomlida detta helvete som Filter/Pettersson har försatt dem i.
Citera
2020-04-30, 02:25
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Där tänker vi väldigt lika. Det går naturligtvis inte att utesluta någonting till etthundra procent.
När det gäller SE är det en serie av osannolikheten som måste löpa som ett pärlband, och till slut är man nere på en så låg sannolikhetsgrad att fortsatta spekulationer blir meningslösa.
Bevisbördan för hans oskuld läggs sedan i händerna på oss, och om vi inte kan ge rimliga förklaringar till den återstående promillen av sannolikhet är vi bara tröttsamma foliehattar.

Det är allt för många som investerat allt för mycket prestige i SE, och om det visar sig att PU fullständigt frikänner honom kommer det att få efterdyningar inom journalistkåren.

Jag känner mig ganska säker på att det kommer att bli så, och om jag har fel kommer jag att avkräva svar på de frågor jag aldrig fått besvarade.
Jag kan inte tänka mig att KP kommer att stå på presskonferensen och förklara hur SE med en blick över axeln registrerat LJ och därefter hittat på historien om silhuetten och väggen.

Jag skulle också vilja se en offentlig ursäkt till SE, hans exfru och hans släktingar som fått genomlida detta helvete som Filter/Pettersson har försatt dem i.

Ja vi tänker lika och det är utmärkt. Självklart ska TP m fl offentligt be om ursäkt. Men det kommer de självklart inte att göra.

Hur många offentliga ursäkter hörde vi när CP-bubblan sprack? Fylking, Fylking what's the score?

Jag kan inte utifrån kända fakta komma till annat än att SE-teorin inte håller för en kritisk granskning. Vilket jag säkert 20-25 ggr redan berättat i denna tråd.

Jag har ungefär lika många gånger talat om varför jag kommit till denna slutsats.

Men motbevisa mig gärna. Jag är öppen för sakargument och alltid redo att ändra mig om jag får trovärdiga fakta presenterade.

De som med stor övertygelse utifrån kända fakta - helt utan spekulationer- hävdar att SE mördade Palme behöver redovisa på punkt efter punkt hur de kommit till den slutsatsen.

Det duger alltså inte alls att bara slänga ur sig dumheter som "Ja men jag tror ändå att det var SE" eller "ja men det kanske var han" etc.

Att yttra sig i en fråga man inte analyserat närmare vill jag avråda ifrån. Den som tror att ett sådant agerande bygger trovärdighet tror fel.

Nu behöver SE-teorins företrädare lista sina bästa argument så ska vi återigen granska dem kritiskt.

Bevisbördan ligger helt hos dem.
Citera
2020-04-30, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgT
När man sett fotot på SE och VG tillsammans är man inte ett dugg förvånad över att SE är en tänkbar gärningsman.

If that is the case, there is a picture hanging above the kitchen doorway in the summer house of a S&W's "owner" that will blow your mind - total doppelgänger to CP & VG (yes, they look very similar)

SE doesn't look like VG - not close
Citera
2020-04-30, 08:05
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

Observera att jag inte söker polemik nu. Så, jag undanber mig eventuella personangrepp.

Men, varför skulle journalistkåren (Filter offentliggjorde en teori baserat på mestadels offentliga handlingar) och KP be de efterlevande till SE om ursäkt (dessutom pratar vi om en exfru, brodern och föräldrarna är sedan länge döda, han hade inga egna barn, etc)? OM SE är helt oskyldig (alltså noll inblandning, han var förmodligen enbart ett djupt narcissistiskt vittne som även led av viss mytomani), så har han sannerligen uppvisat ett ytterst märkligt beteende under mordnatten, strax efteråt och under flera år efteråt gentemot polis och rättsväsende, massmedia, Palmes anhöriga och även svenska folket (dessutom vilseledde han media).

SE har försvårat utredningen från dag ett och farit med ett pärlband osanningar och omskrivningar i sina vittnesmål och förhör. I så fall är det djupt beklagligt (och otäckt) för de få av SEs anhöriga (de skäms säkert över hans tilltag), men dessa bör i alla fall bli varse om hans agerande/beteende i samband med Sveriges enda statsministermord.

Vad jag vet, så har massmedia eller någon utredare aldrig bett någon misstänkt (eller dess anhöriga) för statsministermordet offentligt om ursäkt genom åren, efter att de helt avfärdats eller rentvåtts. Fick ens CP en ursäkt?

Personligen tror jag att SE var inblandad på ett eller annat sätt - men, visar det sig att han är "vit som snö" så accepterar jag givetvis det. Det viktigaste är att sanningen och lösningen presenteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in