2020-04-29, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stangeror
Han får väl frågan om han går direkt ut - inte om han talat med väktarna?
Ser inte att han fått frågan i tingsrättsförhöret, men i hovrätten säger han faktiskt att han sagt godnatt till nattpersonalen. Dock säger han inget om att han snackat mer än så, men eftersom HO redogör för vad han sagt är det väl troligt, vad skulle HO annars fått det ifrån? Ett par minuter är ju inte heller någon längre tid.
Man kan ju också undra varför han skulle försöka tidigarelägga sin utpassering, vad är logiken?
Citera
2020-04-29, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Intressant. Trodde inte du skulle satsa så mycket på CA. Är det inte väldigt märkligt att knappt något kring CA och knarkspan/Barbrogruppen snappats upp av journalister som följer utredningen? Borde inte det tala för SE trots allt? Inte minst exfruns yppandeförbud.
Att en person belagts med yppandeförbud, i en utredning som är omgärdad med förundersökningssekretess är inte konstigt alls. Knappast så att exfrun är den enda med yppandeförbud.
Citera
2020-04-29, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Hur var det nu. Var inte De Kock i själva verket mördaren när sydafrika var hett på tapeten för 5 år sedan? De Kock som alla medier pratade om sågs på Arlanda genom tv-kameror dagen efter och som visade sig vara en helt vanlig svensk. Där sedan tecknerskans bild var ett ännu större bestyrkande för De kocks skuld då det var påfallande lika och där tecknerskan sa "inte helt olikt" när hon fick uppgifter om De Kock. Vad hände sen? Allt slutade pladask.

Nu kommer du med det sämsta vittnet av alla jävla mord trots att Lisbeth var nån meter från gärningsmannen. En vittnesbeskrivning som inte ens stämmer överens med den man hon senare pekade ut, Christer Pettersson.

Men Håller du med om att den beskrivningen passar väl in på SE?
Citera
2020-04-29, 23:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nu får du fan ge dig med samma trötta jävla mantra. När ska du inse att dina heliga ord som "Man kan inte avföra SE till 100%" inte håller längre? Om man ska utgå ifrån din logik så är det inte ens meningsfullt att diskutera det här mordet då man tydligen inte kan avföra någonting alls. Vad fan vill du ha ut av den här tråden i så fall? Som en utomstående person utanför PU så är det väl klart som korvspad att vi kan utesluta vissa spår som ter sig osannolika då vi har en helt annan bevisskala att förhålla oss till eftersom vi har så litet material att arbeta med! SE-spåret är så pass osannolikt och falsifierat redan för oss som befinner oss utanför utredningen att inte ens en jävla åklagare med större bevisbörda skulle med bortom rimligt tvivel kunna få SE dömd om inte det fanns ren teknisk bevisning som binder denne man till gärningen.

I teorin stämmer det att SE kan ha tittat ut över Sveavägen från Skandiahusets tak och bevakat paret Palme med en kikare när de går söderut från Grand, sen tagit sin revolver från arbetsrummet och stigit ner ut till gatan exakt när paret Palme korsar till östra sidan av en slump för att sedan begå gärningen och sedan komma tillbaka till brottsplatsen. Problemet är att det inte är sannolikt. Det finns alldeles för mycket hål som inte är fyllda och som SE-anhängarna aldrig förklarat. Det hade aldrig hållit i en domstol då det finns domar där gärningsmannens DNA finns på vapen som inte fått en GM fälld.

Inget vi vet om Palmemordet håller i en domstol. Ingenting. Enligt dig får alltså inga teorier diskuteras i tråden.

Det mest sannolika är enligt mig ett oplanerat mord. Oavsett GM.

Lugna ner dig, så vi slipper ta dig i nackskinnet och kasta ut dig... Du låter mer ovårdad än din namne.
Citera
2020-04-29, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Backihallen
Men Håller du med om att den beskrivningen passar väl in på SE?
Inte riktigt. Uppgiften om jackan stämmer inte överens med SE som hade en svart rock.
Citera
2020-04-29, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tror ju inte ens SE är mördaren. Säg något som tydligt pekar på att SE inte är mördaren så kan vi avskriva honom. En enda grej. Det finns ju inte. Därför avskriver jag honom inte. Men vi behöver inte prata mer om det, det är du som pratar om SE nu.
Jag vet att du inte tror på SE som mördaren.

Klart det finns flertalet saker som inte gör SE till trolig gärningsman. Det har redan redogjorts. Men eftersom du hela tiden kommer med alternativa svar som "men tänk om det var så" osv. så leder inte diskussionerna nånstans.
Citera
2020-04-29, 23:33
Medlem
p.norths avatar
Jag kan köpa om det var en påtänd en som råkade få syn på palme, som följde efter för sen ta mod o skjuta. Om det var SE som fick syn på Palme utanför biografen. Hur kunde han då veta vilken väg Palme skulle gå? Han skulle ju inte hinna hämta revolvern inne på Skandia.
Tjaa.. SE var ju snabb, inrusande in på kontoret och sen ut, så snabb så ingen la märke till han. Väktaren H. O blev hotad för livet, därför ljög H. O att för att ge SE alibi. Men SE visste inte om att H. O hade givit SE alibi. SE hade ju sagt att dom inte hade pratats vid strax innan skottet föll. Men H. O hade hoppats att polisen skulle kunna läsa av mellan raderna att H. O ropade efter hjälp då. Är det denna teorin som K. P kommer att lansera, tro?
Citera
2020-04-29, 23:33
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ett sent vittne tycker jag är det rimligaste.
Men om inte mina argument är starka, varför får jag inga motargument som är mer än ”kanske kan han ha gissat rätt?” Och ”det kanske inte är helt omöjligt att...”
Jag blir nog lika trött som du. Alla halvkvädna visor, och argument som spricker så fort man tittar på dem.
Jag vill ha något mer handfast än rena gissningar.

Det som vissa i tråden inte verkar förstå är att både du och jag och andra kritiskt granskar påståendet att SE var GM.

Bevisbördan ligger alltså hela tiden och endast på dem som påstår att SE mördade Palme.

Vad säger då SE-teorin?

Ja, av de uppgifter som framkommit i vittnesförhören framstår det som OSANNOLIKT att SE mördade Palme.

Vi kan, lika lite som någon annan, med 100% säkerhet påstå att SE mördade Palme eller att han inte mördade Palme.

För att man UTIFRÅN EN GRANSKNING AV KÄNDA FAKTA finner det osannolikt att SE mördade Palme är man inte konspirationsteoretiker eller lanserar en annan mördare.

Jag lanserar ingen annan GM. Jag granskar endast det TP och andra påstår om SE som GM.

Om KP har bindande bevis mot SE och kan presentera hittills okända fakta som visar att SE var GM så måste vi acceptera det.

Men utifrån kända fakta är det osannolikt att SE var GM. Det är min slutsats.

Likadant är det med många andra påståenden om misstänkta genom åren. Självklart måste allt granskas kritiskt. Annars är tråden meningslös.
Citera
2020-04-29, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det som vissa i tråden inte verkar förstå är att både du och jag och andra kritiskt granskar påståendet att SE var GM.

Bevisbördan ligger alltså hela tiden och endast på dem som påstår att SE mördade Palme.

Vad säger då SE-teorin?

Ja, av de uppgifter som framkommit i vittnesförhören framstår det som OSANNOLIKT att SE mördade Palme.

Vi kan, lika lite som någon annan, med 100% säkerhet påstå att SE mördade Palme eller att han inte mördade Palme.

För att man UTIFRÅN EN GRANSKNING AV KÄNDA FAKTA finner det osannolikt att SE mördade Palme är man inte konspirationsteoretiker eller lanserar en annan mördare.

Jag lanserar ingen annan GM. Jag granskar endast det TP och andra påstår om SE som GM.

Om KP har bindande bevis mot SE och kan presentera hittills okända fakta som visar att SE var GM så måste vi acceptera det.

Men utifrån kända fakta är det osannolikt att SE var GM. Det är min slutsats.

Likadant är det med många andra påståenden om misstänkta genom åren. Självklart måste allt granskas kritiskt. Annars är tråden meningslös.
Precis. Folk förstår inte att det vi i själva verket gör är att falsifiera en påstådd gärningsman utifrån känd fakta. Det går inte att 100 procentigt säga att X är gärningsman eller 100 procentigt säga att X inte är gärningsman utifrån det som vi utanför utredningen vet. Om man då som enough-is-enough hela tiden upprepar med "det går inte att 100 procentigt utesluta SE som gärningsman" så kan vi lika gärna lägga ner den här tråden eftersom den är byggd på de påståenden som vi alla kommer med. Vissa stolliga, vissa mer realistiska.
Citera
2020-04-29, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Jag kan köpa om det var en påtänd en som råkade få syn på palme, som följde efter för sen ta mod o skjuta. Om det var SE som fick syn på Palme utanför biografen. Hur kunde han då veta vilken väg Palme skulle gå? Han skulle ju inte hinna hämta revolvern inne på Skandia.
Tjaa.. SE var ju snabb, inrusande in på kontoret och sen ut, så snabb så ingen la märke till han. Väktaren H. O blev hotad för livet, därför ljög H. O att för att ge SE alibi. Men SE visste inte om att H. O hade givit SE alibi. SE hade ju sagt att dom inte hade pratats vid strax innan skottet föll. Men H. O hade hoppats att polisen skulle kunna läsa av mellan raderna att H. O ropade efter hjälp då. Är det denna teorin som K. P kommer att lansera, tro?

Föga troligt som jag ser det.
Det finns inga kända vittnesberättelser gällande SE före 21.00 och hela händelseförloppet känns helt galet om SE sett makarna Palme före bioföreställningen.
Troligast i fallet SE är helt enkelt att han i praktiken snubblar över LOP när han stämplat ut från Skandiahuset 23.19 eller när det nu var.
Spekulationsvis så vill SE ha med sig pistolen till Idre veckan efter istället för att den skall ligga i hans arbetsrum obevakad i en hel vecka..osv osv.
Citera
2020-04-29, 23:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag vet att du inte tror på SE som mördaren.

Klart det finns flertalet saker som inte gör SE till trolig gärningsman. Det har redan redogjorts. Men eftersom du hela tiden kommer med alternativa svar som "men tänk om det var så" osv. så leder inte diskussionerna nånstans.

Men om väktaren säger de pratade, och SE säger de inte pratade. Då är inte väktarens ord lag att de pratade i 120 sekunder. Det är enkelt.

Visst, mördaren kan inte ha sett LJ mot kulturhusets fasad. Men kan inte mördaren ha sett LJ? Har man arbetat vid den korsningen i många år känner man till att man ser kulturhuset från mordplatsen. Då placerar han LJ vid kulturhuset i lögnen, och han har då en förklaring om LJ skulle peka ut honom.
Citera
2020-04-29, 23:45
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgT
Fotot är palmegruppen tillhanda
omg
Låter inte så trovärdigt. Tyvärr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera