2020-04-30, 07:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Synd bara att Tengele inte ville stoppa Italienresenärer, mello mm. Om de åtgärder vi har nu satts in tidigare så hade kanske läget i Stockholm varit som Skåne.

Skåne blev skyddat tidigare då danskarna stängde Kastrup tex.
Bag håller helt med dig att man skulle vidtagit hårdare åtgärder tidigt så som att stoppa mello inför publik och sätta alla resenärer från drabbade områden i karantän, alternativt varnat för att resa dit i ett tidigare skede. Osv.
Citera
2020-04-30, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Nej, jag tycker inte heller att det är en bra idé, men tror det är så de tänker.

Fast Sverige kan ändå inte handla med länder som fortfarande är nedstängda så egentligen spelar det ingen roll.

Annars förstår jag inte Sveriges strategi. Eller, ingen kanske gör det. Inte ens i de hårdast drabbade områdena i världen råder flockimmunitet, så man undrar hur det ska gå för Sverige.

Även utan nedstängning så är ju ekonomin ganska kraschad med.

Hongkong har ingen lockdown men dock få Corona döda. Där bor 8 miljoner tätt packade.

Orsak? Alla bär munskydd offentligt och händer spritas, även barn har munskydd i skolan.

Myndigheterna desinficerar också allmäna transporter, butiker, toaletter, allt tvättas av regelbundet.

Inget av detta görs i Sverige och därför sprider sig Corona okontrollerat i landet.
Citera
2020-04-30, 07:59
Medlem
Glädjande nyhet:

(an hour ago)
Local infections in South Korea fall to zero for first time since its coronavirus outbreak worsened in February.
https://www.aljazeera.com/news/2020/04/cities-face-100-million-poor-coronavirus-pandemic-200429233138520.html

Kommer det att dyka upp några nya fall framöver?
Ja, sannolikt.

Sydkoreanerna synes ha kontroll över smittan.
Citera
2020-04-30, 07:59
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Självklart försöker de prata ner klorokin då.

Tittar man på forskningen så verkar Klorokin mycket mer lovande än Remdesivir. Naturligtvis skulle Trump öppna sin stora käft så mediaprästerna la en bannbulla.
Citera
2020-04-30, 08:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Get your facts straight! Vietnam är ett land på 100 miljoner har noll döda i covid.
Suck. Sa jag att det var 0 i alla länder i Corona? Jag nämnde andra dödsorsaker som svar. Men ok: Cirka 200 länder i världen har misslyckats i Corona just nu då, alldeles oavsett om de har 1 eller 60 000 dödsfall. Och alla länder som har andra typer av dödsfall har misslyckats. Nöjd?

Ja OM man nu ser det som att ”alla som har dödsfall har misslyckats”. OM det inte gör någon som helst skillnad på hur många det handlar om.

Sverige ”misslyckades” även när vi hade bättre resultat än våra grannländer efter pandemin 2009 med då, när hela cirka 14 människor avled på ett halvår innan vi ens hade vaccin. Ja vi misslyckas exakt varje år när 300-1000 dör i influensor. Osv.

Tillägg: För att inte tala om misslyckandet att totalt 90 000 dör pga hundratals olika dödsorsaker varje år. Allt över 0 dödsfall är ett misslyckande! (Och samtidigt omöjligt att ingen dör av någonting)
Senast redigerad av sjelvefan 2020-04-30 kl. 08:04.
Citera
2020-04-30, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Hvordan registrer man i Norge?

I Norge regner man de som dør på aldershjem og sykehjem med i statistikken over coronadødsfall.

Jeg tror at alle som dør og som har påvist corona-smitte telles med i statistikken over coronadødsfall.

"Flertallet av dem som har dødd av coronasmitte i Norge, har ikke fått behandling på sykehus, men har dødd på institusjoner som sykehjem. De fleste er veldig gamle og syke."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EWMg7o/over-halvparten-av-coronadoedsfallene-har-skjedd-paa-institusjoner

Hvis man ser på "Sted for dødsfall" her https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav
ser man at de fleste coronasmittede som døde bodde på institusjon. (bl.a. aldershjem/sykehjem regnes som institusjon).
Senast redigerad av POlROT 2020-04-30 kl. 08:05.
Citera
2020-04-30, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Eller inte.

20 miljoner döda är naturligtvis en katastrof, även om det inte hotar mänsklighetens överlevnad. I förintelsen dog 6 miljoner människor och jag tror ingen (nåja) skulle förneka att det var en katastrof.
Vilken konstig jämförelse.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mycket välformulerat inlägg. Jag håller fullständigt med dig.
Glömde bort det där med barn, men först:

F Ö R S I K T I G H E T S P R I N C I P E N

Här kommentar till Daniel Kocks ställningstagande:
Verdict: Uncertain

Exactly what role children play in transmitting the novel coronavirus remains one of the many unanswered questions of this crisis. Evidence is still emerging, but the existing data is leading some – though not all – experts to suggest that children appear less likely than adults to transmit the disease.
https://www.swissinfo.ch/eng/sci-tech/fact-check_true-or-false--children-are-not-the-drivers-of-the-coronavirus-pandemic/45710550

Det är möjligt att det är så men vi vet mycket lite om detta virus och dess smittvägar än. I Sverige har vi uppenbarligen misslyckats med att skydda våra gamla antagligen p.g.a. frånvaro av kunskap. Till dess bör vi nog undvika fler experiment än de som vi redan utsätter Sverige för.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Snälla, kan ALLA HÄR SLUTA prata om "Sveriges linje" eller att det är någon slags strategi som Sverige har valt? Sveriges extremt passiva väg är ingen vald strategi, varför begriper inte vissa det?

Så fruktansvärt roligt, folk förstår inte detta (eller låtsas att inte förstå - för att det blir för jobbigt värdegrundsmässigt om man erkänner hur det ligger till).

Sverige stänger inte ned för att Sverige inte har råd att stänga ned pg.a den totalt ansvarslösa invandringspolitiken man har fört. Man är beroende av arbetare och skattebetalare för att ens komma i närheten av att kunna försörja invandringspolitiken man fört.

Därför är Sverige det enda landet i princip som inte stänger ned, inte för att vi skulle vara speciellt "smarta" och veta något som inga andra länder vet.

Det är så himla gulligt med barn här i tråden som tror att det är alarmistiskt att stänga ned/gå i lockdown, eller tycker att sverige agerar helt rätt, att tegnell vet vad han sysslar med osv.

Regeringen har liksom målat in sig i ett hörn med invandringspolitiken och ekonomin, även om detta skulle kosta hundratusentals svenska liv så är det något som måste offras p.ga invandringspolitiken som förts, annars har man inte råd med den och då kraschar allt ännu mer.

Jag fnittrar som en skolflicka när jag läser kommentarer här inne om hur bra det är att man inte stänger ner landet/går i lockdown, och deras resonemang kring varför man inte gör det eller kring varför det vore en dålig idé.

Det handlar liksom inte om att det är en "strategi som Sverige har valt" utan för att det helt enkelt är det enda alternativet - på grund av förd invandringspolitik.

Du har 100 procent rätt! Med 2 miljoner bidragsinvandrare att försörja, bostadsbubbla och världens högst belånade folk lät de ekonomin gå före folkhälsan.

Kolla på hur Stefan Lövfen vägrade ta bort trängselskatten i Stockholm så vårdanställda kunde ta bilen istället för buss/tåg. Nej, den skulle vara kvar för den drar in pengar till staten, vedervärdigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Väldigt intressant det där med i vilken fas av sjukdomen medicin sätts in. Sydkorea tror jag satte in klorokin vid positivt test. Jämfört med att vänta tills du ligger på intensiven kan ju kanske göra skillnad kan man misstänka. Hoppas nån studie kollar på tidsaspekten.

Ja, tänk om man kunde använda klorokin som profylax mot coronan. Inga stora pengar att tjäna på klorokinstudier dock så vi får nog crowdfunda sådana studier för att se det hända.

Själv har jag alltid haft alla biverkningar från dubbelseende till skurknä då jag knaprat klorokin i malariaområden. Har dock inte avstått då jag sett några exempel som dragit på sig en mycket obehaglig malariavariant då de struntat i profylax. En fick vi se till att flyga tillbaka till Sverige. Riktigt obehagligt. Men som sagt, om klorokin kan vara till någon nytta så skulle jag bli glad. Skulle kunna gå med på att använda som profylax även om jag idag vill ha extra betalt om jag ska till områden där jag måste ta klorokin preventivt.
Citera
2020-04-30, 08:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här är ju verkligen intressant (och sorgligt) att få en inblick i. När man sitter i situationen så är det nog svårt att särskilja varför man lider, och sjukdom och lockdown flyter ihop till en och samma händelse. Men efter hand så kommer man nog bena ut vad som är vad, och ”vaffan hände egentligen”.
Du får väl inte en inblick bara för att någon på FB skriver att det är så i Italien? Hur tänker du?
Citera
2020-04-30, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Hongkong har ingen lockdown men dock få Corona döda. Där bor 8 miljoner tätt packade.

Orsak? Alla bär munskydd offentligt och händer spritas, även barn har munskydd i skolan.

Myndigheterna desinficerar också allmäna transporter, butiker, toaletter, allt tvättas av regelbundet.

Inget av detta görs i Sverige och därför sprider sig Corona okontrollerat i landet.
Javisst sanering borde ju vara en självklarhet att flera ggr per dag desinficera transporter,allmänna toaletter, rulltrappor, hissknappar osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in