2020-04-29, 18:59
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja hörde precis samtalet mellan sjuksköterskan och Jon Tallinger, och det är upprörande att höra att de ligger och kvävs och det kan ta dagar. Det här måste komma fram - att vi behandlar äldre personer såhär. Det är så upprörande. De har fått föreskrifter att de ska ge patienterna morfin och Midazolam och sen låta de ligga och kvävas.

https://www.youtube.com/watch?v=iIaO_CvbWZ4#action=share
https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20051112000024

Fyfan vad sjuk. Det här är ett framsteg för den hatiska vänstern.
Citera
2020-04-29, 18:59
Medlem
Citat:
Ja hörde precis samtalet mellan sjuksköterskan och Jon Tallinger, och det är upprörande att höra att de ligger och kvävs och det kan ta dagar. Det här måste komma fram - att vi behandlar äldre personer såhär. Det är så upprörande. De har fått föreskrifter att de ska ge patienterna morfin och Midazolam och sen låta de ligga och kvävas.

https://www.youtube.com/watch?v=iIaO_CvbWZ4#action=share
https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20051112000024

Om de nu inte bara vill få dem att dö så snabbt som möjligt så förstår jag inte varför de skall vara så svårt att skaffa fram syrgas. Det är ju också relativt lätt att ge, samt billigt.

(Ja, morfin plus lugnande blir väl ännu billigare om man struntar att det är människor som får lida i kanske dygn).

Fruktansvärt inhumant. Och enhetschefer m fl ställer upp på detta.
Citera
2020-04-29, 19:00
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så Aftonbladet skulle hålla på det uttalandet? Knappast troligt va?

Nej det tänkte jag också. Därför jag frågade er.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Appen COVID Symptom Tracker lanseras i Sverige

En gratisapp som ska hjälpa till att kartlägga smittspridningen i Sverige och öka kunskapen om coronaviruset lanseras av forskare vid Lunds universitet.
- Data från appen kan ge oss en bättre bild av sjukdomsförloppet och varför vissa bara drabbas lindrigt medan andra blir svårt sjuka och dör, säger Paul Franks professor i genetisk epidemiologi.

Det tar runt en minut om dagen att svara på enkla frågor om din hälsa, men det kan bidra till minskad spridning av COVID-19. Syftet med appen är att ta reda på:

• i vilka delar av landet risken för smitta är hög
• vilka faktorer som ökar risken att bli allvarligt sjuk och hur risken påverkas av underliggande sjukdomar
• hur fort viruset sprids i olika delar av landet.

Samarbete med brittiska forskare
Appen används i Storbritannien och USA, och snart även i Indien. Den utvecklades ursprungligen av läkare och forskare vid King’s College i London och Guys and St Thomas’ sjukhus i samarbete med ZOE Global Ltd, ett företag som analyserar hälsodata.

När coronaepidemin bröt ut såg man möjligheten att snabbt anpassa appen så att allmänheten ska kunna rapportera sina symtom och därmed ge en samlad överblick av hälsotillståndet i landet. Tack vare ett pågående forskningssamarbete, fick forskarna vid Lunds universitet också möjligheten att snabbt anpassa appen så att den kan användas i Sverige.

Hur smittan sprids
Professor Paul Franks tror verktyget kan ge beslutsfattarna värdefull inblick i hur smittsamt viruset är och hur det sprids.
- Eftersom det hittills är så få som testas för viruset i Sverige är det svårt att få en uppfattning om hur utbredd smittan är. Vi har därför erbjudit Folkhälsomyndigheten att ta del av de resultat som vi får utifrån appen, och som kan utgöra framtida beslutsunderlag, säger han.

Andra symtom
Informationen som samlas in när appen används ger en uppfattning om vilka symtom som är förknippade med COVID-19.
- Vi vet sedan tidigare att feber, hosta och andningssvårigheter är symtom man ska vara uppmärksam på. Men uppgifter som samlats in med appen i andra länder visar att huvudvärk, muskelvärk och nedsatt lukt- och smaksinne samt diarré också kan vara symtom på smittan, säger Maria Gomez, professor i fysiologi och som tillsammans med Paul Franks har varit drivande i arbetet med att lansera appen i Sverige.

Inget diagnosverktyg
Det är viktigt att betona att appen inte ställer någon diagnos.

Appen erbjuder inte sjukvårdsrådgivning och man kan inte få kontakt med sjukvårdspersonal via appen. Appen samlar inte in information om deltagarnas namn, personnummer, gatuadress eller telefonnummer. Deltagarna anger sitt postnummer som geografisk hemvist, men enbart de två första sifforna i postnumren används i sammanställningar över regional smittspridning. Appen samlar inte någon GPS-data alls, och appen kan inte på något sätt spåra deltagarnas rörelsemönster eller vilka personer som de träffar.

All information hanteras i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) och kommer endast att användas för forskning och inte för kommersiella ändamål. Användande av appen och därmed deltagande i forskningsstudien är helt frivilligt och studien är godkänd av Etikprövningsmyndigheten.

Forskarna uppmanar så många som möjligt att använda appen dagligen tills pandemin är över.
- Allt man gör är att rapportera saker som är relaterade till dina symtom och din situation. Är man frisk vill vi veta det också! Ju fler som använder appen desto bättre, säger Maria Gomez. Vi är glada att ha forskare från Uppsala universitet i vårt team och hoppas att detta kan snabbt bli en gemensam nationell ansträngning för att bekämpa COVID-19.

Publicerad den 29 april 2020

https://www.covid19app.lu.se/

Felkod 429
Fungerar inte, trist!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emminator
Förlåt, jag behöver lite hjälp att tolka.
Eftersom grafen börjar på Jan... säsong 17/18, är det januari (och framåt) 2018? Men säsong 19/20, är det Jan 2020 då? Jan 2019 då? Och ”Corona” måste ju vara 2020. Är 19/20 Jan (å framåt) 2019 då? Då bör ju 17/18 vara 2017? Vad hände med 18/19?
Trött och halvkorkad. Och har druckit vin. Snälla hjälp mig förstå!
Okej, vi tar det från början…
När det gäller influensor så pratar dom ofta om olika säsonger av influensa, och då börjar en säsong på hösten och sträcker sig till våren, och då innefattar alltså en säsong 2 olika årtal, tillexempel 2017/2018 eller 2019/2020.
Jag ville med grafen jämföra säsonginfluensan 2017/2018 som var en extra besvärlig influensa när det gäller att ha ihjäl människor, med årets säsong 2019/2020 som är en blandning av vanlig influensa och Corona och som blev synlig på grafen i mars månad.

Men som du antagligen har sett så börjar jämförelsen mellan de 2 säsongerna först den 1 januari och därför ser du på grafen bara året 2018 från säsonginfluensan 17/18 och året 2020 från årets säsong 19/20 med vanlig influensa och Corona. Det blev så eftersom SCBs statistik som jag hittade började där så det var enklast att bara ta den datan, men det mesta hände ändå efter årsskiftet så…

Sammanfattning:
Blå kurva= 1 jan tom 20 apr 2018(sista delen av säsonginfluensa 2017/2018)
Röd kurva= 1 jan tom 20 apr 2020(sista delen av årets säsong 2019/2020)
https://www.bildtagg.se/file/5m99cfql7y5b1bb6t8rfls7b
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Nej.

Vadå nej? Är det helt omöjligt att vi kan ha 15 000 döda till midsommar?
Citera
Medlem
Citat:
Om man har covid19, påverkas andningen. När de äldre ska ta sina sista andetag kanske du inte vill kippa efter luft?
Jag förstår att det är svårt för dig att förstå. Men verkligheten är att äldre, sjuka människor dör på detta eller väldigt lika sätt och det har sett ut så väldigt länge. Man skickar inte in en multisjuk gammal dement gubbe i livets slutskede på akuten.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Gärna!

Man flyttar inte patienter från Stockholm vad jag vet.
Däremot från andra regioner har det gjorts, ex Sörmland. De patienter som flyttats har varit från iva. I Stockholm finns det 600 lediga platser på infektion enligt SLL.

Du får gärna berätta om jag har fel.

Fixa link på 600 lediga IVA platser på Karolinska (Huddinge/Solna) + Danderyd + SÖS.

Eller chansa du bara?
Citera
2020-04-29, 19:01
Medlem
Covids avatar
Med momentan platåfas om 90 döda per dag ger det cirka 5000 extra fall fram till midsommar, det vill säga totalt drygt 7000.

I själva verket kommer kurvan vika, och skörden blir därför successivt mindre. Kanske 5000 totalt i midsommar, 9000 totalt när vi summerar året.

Svar nej. Om smittspridningen inte tar fart igen, vill säga.

Citat:
En kille på twitter som säger att han hört Anders Tegnell säga att vi får 15 000 döda till midsommar. Kan det stämma?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Problemet är att du och många andra inte förstår hur vården fungerar och får en chock när ni för första gången funderar och får se hur det är. Detta har inget med Corona att göra.

Du pratar i nattmössan. Det är hårdare triage som gäller nu än någonsin tidigare i Sverige i modern tid. Det hårdare triaget är bekräftat genom officiellt dokument från Socialstyrelsen och Karolinska, samt genom flertalet rapporter i media.

Om du inte vill ta in detta så är det en faktaresistens som jag inte kan hjälpa till med. Ha en bra dag.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
En kvalificerad gissning jag hört från läkare i bekantskapskrets och jobb är 7-8 tusen när detta är över. Men vad vet jag!

Det låter jättemycket. Men med tanke på att de verkar oroliga för smittspridningen och virusets olika skepnader (idag från Anders Tegnell) så hoppas jag inte det blir så många.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
En kille på twitter som säger att han hört Anders Tegnell säga att vi får 15 000 döda till midsommar. Kan det stämma?

https://twitter.com/KlingochK/status/1255529955624202242

Screenshot från en intervju, hahah vilka jävla nötter det finns i världen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in