2020-04-30, 07:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Naturligtvis hade jag rätt i mitt antagande om WHOs uttalande, de syftar på hur länder efter lockdown ska hantera ett öppnande.

Socialministern bekräftar detta:

” dagliga presskonferens igår, och kallade den "en framtida modell"

– Det är klart att det är intressant att WHO lyfter fram Sverige. Jag får väldigt många frågor internationellt där man förundras över den svenska strategin.

– Väldigt många har haft lockdowns och det är väl i det sammanhanget man ska se WHO:s kommentar. Att man får titta på hur man nu ska göra, det går inte att leva med lockdowns, att människor lever isolerade i vecka efter vecka, månader efter månader.”

Källa svt.se intervju i morgonstund (?)
Citera
2020-04-30, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Håller med till 100%

Men som sagt, en lockdown ska vara det sista som ett land försöker med. Man börjar med restriktioner och lättar eller stärker dom under tidens gång. Sedan kan man testa att stänga ner verksamheter där spridningen är för hög.

Många är de som hårdkritiserar Danmarks betydligt hårdare restriktioner, som gränsar till lockdown, i jämförelse med Sverige. Att de har stärkt gränsen mot Sverige, bara för att ta ett exempel. Så här har den danska strategin påverkat Skåne:

Citat:
Flera av de beslut som fattats i Köpenhamn har haft avgörande betydelse för att begränsa coronasmittan i Skåne.
Det säger Hans-Bertil Hansson med 28 års erfarenhet som smittskyddsläkare i Skåne.
– Skåne har haft stor glädje av Danmarks hårda linje, säger han.

Citat:
"Den begränsade tillgången till Danmark har definitivt varit av godo för Skåne", säger Skånes förre smittskyddsläkare Hans-Bertil Hansson, som menar att det framför allt är tre danska beslut som begränsat smittspridningen i Skåne.

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-29/danska-beslut-begransar-smittspridningen-i-skane
Senast redigerad av Pazzamo 2020-04-30 kl. 07:50.
Citera
2020-04-30, 07:48
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Vadå första landet som har smittan avklarad? Det där funderar ju inte ens i en globaliserad värld.

Nej, jag tycker inte heller att det är en bra idé, men tror det är så de tänker.

Fast Sverige kan ändå inte handla med länder som fortfarande är nedstängda så egentligen spelar det ingen roll.

Annars förstår jag inte Sveriges strategi. Eller, ingen kanske gör det. Inte ens i de hårdast drabbade områdena i världen råder flockimmunitet, så man undrar hur det ska gå för Sverige.

Även utan nedstängning så är ju ekonomin ganska kraschad med.
Citera
2020-04-30, 07:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Mycket kring Remdesivir är PR-stunt och det senaste från USA är ett försök att få monopol på standardläkemedel. Många sköna dolares att tjäna där. Själv är jag inte negativ mot Remdesivir men man kan konstatera att något mirakelmedel är det inte. Synd om Remdesivir ska blockera för andra läkemedel.

Klorokin hade ju varit toppen. Billigt och tillgängligt för alla. Såg en sammanställning från Italien där man använder klorokin vid någon sjukdom och det har visat sig att de som medicinerat med klorokin är mindre drabbade av coronan än andra. Alltså profylax. Ber om ursäkt men jag har slarvat bort länken. Återkommer om jag hittar den igen.

Väldigt intressant det där med i vilken fas av sjukdomen medicin sätts in. Sydkorea tror jag satte in klorokin vid positivt test. Jämfört med att vänta tills du ligger på intensiven kan ju kanske göra skillnad kan man misstänka. Hoppas nån studie kollar på tidsaspekten.
Citera
2020-04-30, 07:49
Medlem
"De to svenske forskerne Tom Britton, professor i matematikk ved Stockholms universitet og Uno Wennergren, professor i teoretisk biologi ved Linköpings universitet, har hver for seg regnet på hvor mange svensker de tror kan komme til å dø av covid-19.

– Om alle ville blitt smittet, ville vi trolig havnet et sted mellom 20.000 og 40.000 dødsfall. Men med kanskje 50 prosent som blir smittet, slik det ser ut nå, tror jeg det blir mellom 10.000 og 20.000, sier Wennergren til SVT.

Britton konkluderer med at dødeligheten ligger på omtrent 0,4 prosent.

– Vi har regnet uavhengig av hverandre, men kommet fram til omtrent like tall. Jeg skulle ønske jeg kunne si under 10.000, men jeg må nok si 10.000, eller fra 8.000 og opp til 20.000, sier Britton. "
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5eaa30ae5f7227001872bafa
Senast redigerad av POlROT 2020-04-30 kl. 08:11.
Citera
2020-04-30, 07:51
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Mycket kring Remdesivir är PR-stunt och det senaste från USA är ett försök att få monopol på standardläkemedel. Många sköna dolares att tjäna där. Själv är jag inte negativ mot Remdesivir men man kan konstatera att något mirakelmedel är det inte. Synd om Remdesivir ska blockera för andra läkemedel.

Klorokin hade ju varit toppen. Billigt och tillgängligt för alla. Såg en sammanställning från Italien där man använder klorokin vid någon sjukdom och det har visat sig att de som medicinerat med klorokin är mindre drabbade av coronan än andra. Alltså profylax. Ber om ursäkt men jag har slarvat bort länken. Återkommer om jag hittar den igen.
Gateway Pundit har skrivit om det med.

MEDIA LIED, PEOPLE DIED: Italian Study Finds INCREDIBLE Prophylaxis Results for Patients on Hydroxychloroquine
https://www.thegatewaypundit.com/2020/04/media-lied-people-died-italian-study-finds-incredible-prophylaxis-results-patients-hydroxychloroquin e/

Ett billigt, beprövat patentfritt läkemedel vs nytt svindyrt preparat från George Soros Gilead. Självklart försöker de prata ner klorokin. Edit:

CHINA Stole Remdesivir from Gilead then Tried to Patent the Drug in January — Knowing Months Ago It Would Treat Coronavirus and Trying to Make Money off the Pandemic
https://www.thegatewaypundit.com/2020/04/china-stole-remdesivir-gilead-tried-patent-drug-january-knowing-months-ago-treat-coronavirus-trying- make-money-off-pandemic/

På tal om Remdesivir, eller Remdoxivir som kineserna kallar det. Kina alltså..
Senast redigerad av sherm 2020-04-30 kl. 07:54.
Citera
2020-04-30, 07:52
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Ja så kan man väl se det.

Eller inte.

20 miljoner döda är naturligtvis en katastrof, även om det inte hotar mänsklighetens överlevnad. I förintelsen dog 6 miljoner människor och jag tror ingen (nåja) skulle förneka att det var en katastrof.
Citera
2020-04-30, 07:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Naturligtvis hade jag rätt i mitt antagande om WHOs uttalande, de syftar på hur länder efter lockdown ska hantera ett öppnande.

Socialministern bekräftar detta:

” dagliga presskonferens igår, och kallade den "en framtida modell"

– Det är klart att det är intressant att WHO lyfter fram Sverige. Jag får väldigt många frågor internationellt där man förundras över den svenska strategin.

– Väldigt många har haft lockdowns och det är väl i det sammanhanget man ska se WHO:s kommentar. Att man får titta på hur man nu ska göra, det går inte att leva med lockdowns, att människor lever isolerade i vecka efter vecka, månader efter månader.”

Källa svt.se intervju i morgonstund (?)

Synd bara att Tengele inte ville stoppa Italienresenärer, mello mm. Om de åtgärder vi har nu satts in tidigare så hade kanske läget i Stockholm varit som Skåne.

Skåne blev skyddat tidigare då danskarna stängde Kastrup tex.
Citera
2020-04-30, 07:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi har alla förstått att du är så fast i din övertygelser så att du hamnar i olika kognitiva fällor där du bl.a. tror att det finns två läger: alarmister och förnekare. Du är helt omedveten om att forskningsläget är multifacetterat minst sagt men att den grupp som står för den svenska linjen inte utgör en representativ bild av forskare i värden. Men låt oss gå igenom detta lite lätt:

Nej, det verkar inte som att det har tänkt effekt i de första preliminära studierna på COVID19-patienter med avancerad sjukdom. Vi får se nu när de mer omfattande studierna kommer om de har någon effekt att bromsa i tidigt läge. Vi får hoppas på det för får vi inte fram något bra antivirala eller något annat som bromsar förloppet ligger vi väldigt dåligt till då något vaccin inte kommer att dyka upp i brådrasket.

Det var väl väntat och undanröjer vissa farhågor. Många forskare har varit inne på det. Dock vet vi inget om permanent immunitet då viruset inte har varit känt mer än i fem sex månader. Vi får hoppas att COVID19 inte uppvisar likheter med andra coronavirus där man inte ser det.

Bara den som är bergfast i sin övertygelse om Sveriges strategi (som egentligen inte är någon då någon sådan inte har redovisats) och sålunda behäftad med confirmation bias skulle tolka WHO:s uttalande som beröm för Sveriges sida eller ett ställningstagande för. Vi andra som lyssnar uppfattar utlåtande som en normal diplomatisk kommentar från en världsorganisation som uppenbarligen inte i nuvarande läge är intresserad av ytterligare konflikter mellan länder.

Vad ska jag säga? Antagligen p.g.a. din fasta och ideologiska övertygelse men uppenbarligen förstår du inte hur cynisk du låter. Jag är ganska övertygad om att utgången av det här inte blir någon räkmacka för ansvariga och de politiker som för tillfället sitter vid makten. Just p.g.a. att de håller ungefär samma inställning som dig i detta. En uppsida av att epidemin slagit hårt mot vissa grupper i samhället är just det att dessa kanske inte kommer reagera som lama svenskar brukar göra. Framtiden får utvisa det men jag skulle inte i det här läget ta ut någon seger.

Sedan skulle jag vilja att du skiljer på 5G-foliehattar och oss som faktiskt har en del insikter som vi delar med framstående experter på området,

Mycket välformulerat inlägg. Jag håller fullständigt med dig.
Citera
2020-04-30, 07:56
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Man gömmer covid-döda bakom andra sjukdomar.
När man läser deras statistik vill man döpa om dem från Norway till No way!😀
Citera
2020-04-30, 07:56
Medlem
santos_devilles avatar
Killgissning: Pga vädret kommer studenter ha fester på 49 personer i små rum inomhus, om 4-5 veckor kommer vi se en uppgång där lediga studenter börjat smitta föräldrar och andra i samhället.
Citera
2020-04-30, 07:57
Medlem
Snälla, kan ALLA HÄR SLUTA prata om "Sveriges linje" eller att det är någon slags strategi som Sverige har valt? Sveriges extremt passiva väg är ingen vald strategi, varför begriper inte vissa det?

Så fruktansvärt roligt, folk förstår inte detta (eller låtsas att inte förstå - för att det blir för jobbigt värdegrundsmässigt om man erkänner hur det ligger till).

Sverige stänger inte ned för att Sverige inte har råd att stänga ned pg.a den totalt ansvarslösa invandringspolitiken man har fört. Man är beroende av arbetare och skattebetalare för att ens komma i närheten av att kunna försörja invandringspolitiken man fört.

Därför är Sverige det enda landet i princip som inte stänger ned, inte för att vi skulle vara speciellt "smarta" och veta något som inga andra länder vet.

Det är så himla gulligt med barn här i tråden som tror att det är alarmistiskt att stänga ned/gå i lockdown, eller tycker att sverige agerar helt rätt, att tegnell vet vad han sysslar med osv.

Regeringen har liksom målat in sig i ett hörn med invandringspolitiken och ekonomin, även om detta skulle kosta hundratusentals svenska liv så är det något som måste offras p.ga invandringspolitiken som förts, annars har man inte råd med den och då kraschar allt ännu mer.

Jag fnittrar som en skolflicka när jag läser kommentarer här inne om hur bra det är att man inte stänger ner landet/går i lockdown, och deras resonemang kring varför man inte gör det eller kring varför det vore en dålig idé.

Det handlar liksom inte om att det är en "strategi som Sverige har valt" utan för att det helt enkelt är det enda alternativet - på grund av förd invandringspolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in