2020-04-29, 17:58
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Viruset kommer att "svepa genom befolkningen" vad som än görs.

- Den Folkhälsomyndighet som säger att allt motstånd är meningslöst, är samma Folkhälsomyndighet som aldrig försökte att hejda Covid-19. Kan jag ha tilltro till vad en sådan myndighet påstår?

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
De, idioter, som dig vägrar fatta är att en majoritet av jordens befolkning kommer att smittas och insjukna i covid-19.

- Att Covid-19 kommer att drabba en så stor del av jordens befolkning, beror på att epidemin inte stoppades i tid. Medan asiaterna kämpade för att stoppa Covid-19, så tog Europa emot viruset, och gav viruset en fristad. Viruset fick frodas obehindrat i Europas befolkning. Europa blev en infektionshärd som hjälpte till att sprida smittan till andra delar av Världen.

(Ta det lugnt med nedvärderande beteckningar, såvida du inte är helt säker på att du är intellektuellt överlägsen jämfört med mig. Annars kan nedvärderande beteckningar slå tillbaka.)

Citat:
Tyskland, med ca 4,5 procent redan smittade, som nu börjat öppnat upp ser, redan, tecken på ökad smittspridning, (vilket är snabbare än t.o m jag förväntat mig). Exakt samma sak kommer att ske i Norge, Finland och Danmark.

- Det blir svårt för Norge, Finland, Danmark och Tyskland att hålla Covid-19 borta, samtidigt som sjukdomen får härja fritt i Sverige.

Citat:
I lockdown länder som UK och Belgien kommer det, kanske, att gå lite lugnare till. De har redan ca 17 procent smittade. I Frankrike med ca 24 procent smittade kommer det att gå fint att lyfta på lockdownen. Speciellt i Paris området. Där skulle lookdownen kunna lyftas i morgon och ersättas av samma typ av regler och rekommendationer som vi har i Sverige. Samma sak för delstaten New York.

- Skulle andra länder kunna ersätta sina åtgärder, med samma sorts åtgärder som Sverige har genomfört? Med tanke på Sveriges groteska dödssiffror, så är Sverige knappast en förebild för hur Covid-19 bör hanteras. Jag skulle hellre hämta inspiration från Japan eller Ryssland med tanke på hur få dödsoffer dessa länder har haft.
Citera
2020-04-29, 17:59
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej, det har jag aldrig sagt. I vissa fall får de vård. I många fall sorteras de dock bort pga något som kallas för triage. Detta är inget omtvistat faktum, det finns massa källor på det, det har skrivits om det i mainstream media och åsikter kring det faktumet har diskuterats mycket i tråden. Vilket du skulle veta om du hade läst tråden.

)

Det är ju i princip korrekt. Det görs ju alltid. Varje dag, året om. Inte bara med äldre, utan med alla från yngre till äldre som ligger för döden där de antingen inte skulle klara av vården eller där man kanske bara förlänger ett ganska stort lidande till ingen nytta.

Vad har det med den här tråden att göra? Hävdar du att man just nu vägrar livsavgörande vård till patienter som läkare skulle anta kan bli friska, och dessutom gör det baserat på födelseår? I så fall så får du gärna presentera fakta.
Citera
2020-04-29, 17:59
Medlem
Jaha? COVID-19: är luftburet.

Citera
2020-04-29, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Inte för att gå i polemik med dig, men jag riskerar däremot att göra dig besviken:

När det här är över så sk*ter folk helt enkelt i det som varit, utan livet går vidare, säkert glada över att ha klarat sig mer eller mindre helskinnade. Det kommer fler jular, mellofinaler, valborg, grillkvällar, renovering av badrum och thailandsresor.

Problemformuleringen lämnar man över till politikerna och de kommer att käbbla om det här ett tag - dock på ”detaljnivå” eftersom alla partier ju ställt upp på sverigelinjen.

Tidningarna kommer att rannsaka sig själva lite på ytan och känner sig iom det ha gjort sitt jobb som riddare av oberoende journalistik.

Ser nu på nyheter på italiensk TV som rapporterar om att polisutredningar pågår om ”brister” på äldreboenden som lett till åldringarnas död.
Nåt sånt kan du bara drömma om att få se här i Sverige!
Och nej, det handlar inte om att vi är bättre på åldringsvård och de är sämre - i stort sett så har samma ”fel” gjorts här som där. Skillnaden är att man därnere tar det på allvar - man bryr sig. Sen får man ju se vad utredningarna leder till, nån kan klara sig och nån kan få skaka galler.

EDIT
Sen så kan det ju såväl där som här vara frågan om ”systemfel”, dvs saker det enskilda boendet inte kan rå för. Men man har i vilket fall startat en utredning.

Lite hoppfullt var det ju iaf i Sverige att man startade en polisutredning om den 39-åriga sköterskans död. Kanske inte leder till straff men markerar nog för en del i ansvarig position att det är viktigt att göra allt man kan för att skydda vårdpersonal t.ex. Inga ansvariga tycker ju att det är kul att sitta i en polisutredning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Storbritannien rapporterar i dag 601 nya dödsfall fördelat på 445 från England, 83 från Skottland och 73 från Wales.

Bland de döda finns en brittisk 14-åring utan kända riskfaktorer, skriver Daily Mail.
Det finns alltid outliers. Folk som dör när de går till tandläkaren, blir stugen av ett bi eller äter en fisk. Det har ingen betydelse för alla andra 14-åringar.

Kan ingen berätta anekdoter om folk som skaffat sig en anti-kropp på en vecka och slika solskenshistorier. Dödligheten i Region Stockholm är fem personer per tio tusen, med andra ord 9 995 personer av 10 000 kommer klara sig. Gå ut och träna upp immunsystemet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Att det var en asymtomatisk smitta förstod man direkt. Blodgrupperna skrev jag om för över en månad sedan. Nu är frågan om detta virus även kan leda till förvärvat immunbristsyndrom

Ja men vi är bara "alarmister" som förstör stämningen. Vi som kan läsa och förstå forskares skrifter från andra länder har vetat detta länge, framförallt med asymtomatiska och presymtomatiska smittare.

Ja, vad som händer i kroppen med de som haft viruset återstår att se, det verkar som att de som blir mkt sjuka kommer få framtida komplikationer.
Citera
2020-04-29, 18:01
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren

1. Alla tycker det här är jobbigt men att du lider av ”psykologisk terror” får stå för dig.

2. Du kan uppenbarligen inte tänka särskilt långt. Precis som massa andra här så hänvisar du till andra länders lockdown i ett försök att kväva viruset, utan att ta hänsyn till vad som händer när man släpper på restriktionerna. Det räcker med en handfull smittade personer för att det ska blossa upp igen, precis som en handfull personer var allt som krävdes för att hela Italien blev smittade. Du tänker inte heller på att spridningen i dessa länder är så brutalt låg att väldigt få procent har blivit smittade. Immunitet eller i alla fall ett immunförsvar på tårna för en andra smittvåg existerar inte i dessa länder efter en lockdown, men i Sverige så göre det för att vi har haft öppet samhälle.

3. ”Problemet är att Sverige inte kan ge en tidsplan”. Tala om för mig VILKET land som kan göra det? Absolut INGET LAND.
Du är uppenbarligen inte tillräckligt intelligent att slösa energi på. Du har garanterat ett lågstatusjobb eller är under 17 år gammal.
Citera
2020-04-29, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och då är vi där igen, att det inte GÅR att skydda de äldre och multisjuka. Eftersom vi inte kan låsa in dem i infektionsrum med övertryck, och ge dom mat genom en lucka i dörren... Dessutom dör människor som inte hade några kända riskfaktorer - men kanske okända. Skulle även krävas en screening efter dolda underliggande sjukdomar i hela befolkningen, för att hitta alla som behöver skyddas...

Nä, det går inte att skydda alla helt, det gör vi inte heller och har inte heller gjort genom åren. Men det går att förbättra skyddet temporärt, om man har beredskap för det/ vill satsa pengar på skyddsutrustning ( näsa/munskydd räcker långt).

Du utgår ifrån att försöka rädda nästan alla, jag utgår ifrån en rimlig nivå, där skiljer vi oss åt. Vi kan ta upp resonemanget när detta år är slut, och titta på "överdödligheten", d.v.s. hur många fler som dött jämfört med tidigare år. Min gissning blir någonstans mellan 1000 och 2000, men kan mycket väl bli så att den blir noll!!!
Citera
2020-04-29, 18:02
Medlem
Mr.Sounds avatar
Någon som läst dessa? Jag finner sidorna 36 och 37 intressant i den första då patienter med Corona har nivåer av c-vitamin som ej kan mätas, så lågt ligger de.

https://www.who.int/blueprint/priority-diseases/key-action/Coronavirus_Roadmap_V9.pdf

https://www.evms.edu/media/evms_public/departments/marketing__communications/EVMS_Critical_Care_COVID_19_Protocol__4_2_2020-revised.pdf
Citera
2020-04-29, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Menar du en Oxygen Concentrator?

Lycka till köpa en

https://www.dustin.se/product/5011013901/pulsoximeter-po60?ssel=false&LGWCODE=5011013901;89813;5443&gcli d=Cj0KCQjwy6T1BRDXARIsAIqCTXosvEoZVgIpLh80LWgrzRnU 9KlpwIm1Js6mhNGxYmU19eD__5FlXsUaAvSDEALw_wcB&_ga=2 .180096164.1445533077.1588176155-1063214742.1588176155&_gac=1.54443098.1588176155.C j0KCQjwy6T1BRDXARIsAIqCTXosvEoZVgIpLh80LWgrzRnU9Kl pwIm1Js6mhNGxYmU19eD__ 5FlXsUaAvSDEALw_wcB
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Du är uppenbarligen inte tillräckligt intelligent att slösa energi på. Du har garanterat ett lågstatusjobb eller är under 17 år gammal.

Jag hade nog ändå räknat med att du skulle bemöta mina punkter och komma med något motargument, men jag hade visst för höga tankar om dig!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Bra, men det förstod jag och många andra i slutet av januari. Vi visste redan då att det skulle bli en pandemi, och vi var redan då vansinniga på Tegnell och FHM. Ingen efterhandsanalys, utan förutsägelser som slog in till 100%.

Ja.
Att det inte är en influensa.
Att det kommer att bli en pandemi.
Att många yngre kommer bli svårt sjuka.
Att man smittar asymtomatiskt och presymtomatiskt.

Listan kan göras längre. Kommer nita nästa förnekare jag möter i verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in