2020-04-29, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Här:
https://tln.se/nyheter/farre-an-vantat-har-antikroppar-mot-viruset-4824/

och här är min uträkning:

You have to remember that antibodies form earlier than the deaths from that percentage of the population occur on average. Sometime next week will reveal the death toll for 7% in Stockholm and what our current IFR is. I believe we’ll be at over a 1% IFR due to our hospital strain and triaging — but we should see around 1% in official numbers.

My predictions below:

Assuming a 1% IFR, we can calculate different outcomes based on the percentages required for herd immunity. The highest I have seen is the CDC’s appraisal at 82% and the lowest I have seen is the FHM’s appraisal of 50%.

IFR = 1% (base) — this is our best-case scenario where adequate care can be given to everybody, and resources are available.

50% = 50,000+ deaths
60% = 60,000+ deaths
70% = 70,000+ deaths
82% = 82,000+ deaths

Considering our triage methods, I personally believe this will skew our IFR somewhere between 1.5% to 2%. Care is beginning to become stretched as resources are thin, and patients are actively triaged against. This is where I personally believe we’ll end up if hospitals do not collapse further.

IFR = 1.5% (lower-bound current)

50% = 75,000+ deaths
60% = 90,000+ deaths
70% = 105,000+ deaths
82% = 123,000+ deaths

IFR = 2% (higher-bound current)

50% = 100,000+ deaths
60% = 120,000+ deaths
70% = 140,000+ deaths
82% = 164,000+ deaths

If our hospitals collapse further then adequate care will not be given to any patient, as resources will be stretched extremely thin. Triaging will become far stricter as the age cut-off becomes younger. We can assume a 3% IFR in this situation. This is the hard collapse scenario, and the one I believe we are heading towards unless immediate action is taken.

IFR = 3% (hard collapse)

50% = 150,000+ deaths
60% = 180,000+ deaths
70% = 210,000+ deaths
82% = 246,000+ deaths

We also have the complete collapse scenario in which no care at all is given to those who need medical care to survive. This is in the event of resources running out completely, an overwhelming majority of doctors becoming sick, or hospitals being abandoned. I’d estimate this at around a 5% IFR.

IFR = 5% (complete collapse)

50% = 250,000+ deaths
60% = 300,000+ deaths
70% = 350,000+ deaths
82% = 410,000+ deaths
Citera
2020-04-29, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Erkänn bara, du köpte inte för att du är fattig och är bitter som fan som sitter fast i en hyresrätt 😂

Jag sitter aldrig fast i någonting Det är mot mina principer att sitta fast.

Jag är väldigt glad att jag inte är ett låtsasrikt får som trängs med de andra låtsasrika fåren.
Jag investerar gärna, men avstår också gärna från det maniska lånerace som medelsvensson dragits med i, som nu krossats av coronakrisen. Hade man varnat för massarbetslöshet i vintras hade man blivit utskrattad. Själv är jag katastroftänkare, misstror samhället och fattar inte hur man kan ta något för givet. "Äsch det löser sig" skrattade medelsvensson nyss, när någon varnade för oförutsedda kriser. Nu skrattar svensson inte längre. Ett j-a skitvirus sänkte alltihop på en pisskvart.
Citera
2020-04-29, 17:18
Medlem
Ungefär nu verkar döda i coronan ha uppnått 1 dag på jorden i befolkningsökning. Har för mig vi blir ca 220 000 fler per dag. Hur många dagar till kommer coronan greja?
Citera
2020-04-29, 17:19
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det kan inte ha med öppnandet av landet att göra. Man dör inte så fort i covid19.

Ju mer virus, ju snabbare förlopp!
Citera
2020-04-29, 17:21
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ok, du gav intryck av att inte vara så insatt i alla fall. Och nu frågar du även om argument för en välkänd debatt som dragits 10.000 ggr, såsom vad är för och emot-argument för en lockdown. Blir lite konstigt för mig då jag redan läst det typ 10.000 ggr, sorry.

Kanske bra om du läser lite bakåt i tråden senaste par veckorna eller så, så du "kommer ikapp", återigen inget illa menat, men ibland är det svårt att komma in i en debatt veckor/månader senare. Bara tips.

Jag finner det väldigt svårt att diskutera med dig om du inte känner till skillnanden mellan vad Sverige gör nu, gentemot vad ett land kan göra efter en lockdown. Det är två så radikalt olika lägen att befinna sig i. Och om du tror att Sverige "masstestar" t.ex. så är du nog rätt fel ute.

Slutresultatet vet jag inte hur du tror att du kan veta, mer än att du gissar.

Jag gissar då också att vårt slutresultat blir ett irreparabelt skadat samhälle pga det trauma befolkningen utsätts för, i ett onödigt långdraget scenario med många tusen döda, samtidigt som ekonomin trasas sönder. Samtidigt som väldigt många anhöriga är i sorg, en del vårdpersonal får PTSD, Sveriges rykte utomlands blir skamfilat för lång tid.

Tror även att mångas vilja att betala skatt kan minska, särskilt de som är 40-50 och uppåt, då de vet att den dag man är gammal och behöver vård så riskerar man sorteras bort och dö pga "triage".

Nej detta är ingen vacker historia. Men men. Den som lever får se.

Jag lämnade den här tråden i slutet av februari, har ingen lust att läsa tillbaka ens ett par sidor då 99% är galenskap.

Det du beskriver är ju vad som riskerar ske i länder som stänger ner. Där drar man ut på det, företag tvingas stänga osv osv. Gamla sorteras inte bort i svensk sjukvård, var har du fått det ifrån? Det är flera åldringar som fått vård och överlevt. Det du påstår har ingen som helst förankring i verkligheten.

"Äldre sjuka kan vara betydligt mer motståndskraftiga mot covid-19 än vad man tidigare trott.

Ny statistik från Region Stockholm visar att en majoritet av äldre med corona inom den geriatriska slutenvården blir friska"
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGL7j4/majoritet-av-aldre-coronasjuka-pa-slutenvard-overlever

Sen är dödligheten förmodligen fortfarande grovt överskattad vilket i sin tur betyder att Sverige har/har haft betydligt fler smittade än vad vi vet om.

Så ditt scenario är nog långt ifrån verkligheten.
Citera
2020-04-29, 17:23
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
De har ökat med 20-30% i fyra dagar i sträck nu! Går att se på vilken site som helst som ger dagliga rapporter.
Enligt Worldometers så var det
4 dödsfall 26/4
5 den 27/4
7 den 28/4
9 den 29/4
Knappast krafiga ökningar enl. mitt sätt att se även om varje dödfall är tragiskt.
Att räkna procentökning på så låga tal känns inte bra som statistik.
Citera
2020-04-29, 17:24
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Ju mer virus, ju snabbare förlopp!
Aha, det vällde ut när dansken började öppna upp landet?
Citera
2020-04-29, 17:24
Medlem
Tegnell börjar uppföra sig och se allvaret. Kan det bero på det som hände på Aktuellt igår? Sjukt tillfrågasatt av SVT reportern.
Citera
2020-04-29, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purkenman63
Ungefär nu verkar döda i coronan ha uppnått 1 dag på jorden i befolkningsökning. Har för mig vi blir ca 220 000 fler per dag. Hur många dagar till kommer coronan greja?

Ingen har någon prognos.
200 000 officiellt döda på ung 3 månader ... det är redan imponerande ...
Nu ska viruset på turné i Indien, Afrika, Ryssland ... det blir väl en världsturné.
Jag gissar på 300 000 officiellt döda i världen, varefter huvudsaklig virusspridning sker i tredje världen, samtidigt som den rika organiserade världens media tröttnar, så vi får aldrig veta. Om varje coronadödsfall rapporterades och testning och obduktioner var perfekta, skulle det vara över 1000 000 döda tror jag ... men vem vet? Och oavsett hur många som dog, skulle alltid några jävlar kunna relativisera och förminska.
Citera
2020-04-29, 17:26
Medlem
Detta känns mer rätt än alla de studier om A, B och C strängar.

https://www.zerohedge.com/health/us-government-report-concludes-wuhan-lab-most-likely-source-covid-19-outbreak

Visst det är zerohedge men som referar till officialla källor i usa.

Jag sätter en femhundring på att skiten kom från ett labb
Citera
2020-04-29, 17:26
Medlem
kazangass avatar
Det har bara börjat i Ryssland, och redan har minst 74 sjukvårdare dött i smittan.

Källa Aftonbladets realtidsuppdatering.
Citera
2020-04-29, 17:28
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Enligt Worldometers så var det
4 dödsfall 26/4
5 den 27/4
7 den 28/4
9 den 29/4
Knappast krafiga ökningar enl. mitt sätt att se även om varje dödfall är tragiskt.
Att räkna procentökning på så låga tal känns inte bra som statistik.

Du verkar inte överhuvud bry dig om att det är en lavinartad ökning av döda människor. Varje människoliv som spillts i onödan är ett fullständigt misslyckande! Tänk om USA hade haft samma utveckling, då hade de haft 140000 döda om fyra dagar. Hade du tyckt att det var helt ok också?

Förstår inte hur man kan resonera så kallt, bara för att det inte en själv eller ens närmaste det handlar om!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in