2020-04-29, 16:49
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Ett vaccin/botemedel är långt fram i tiden som det verkar. Ska länder vara nedstängda i minst ett år till? Tror du det hade fungerat väl?

Troligtvis inte så bra men är du i en situation som Italien, england, New York, Spanien osv så har man inget val. Det finns två alternativ då och det är att låta allt vara öppet och sjukvården kraschar och många fler dör eller så stänger man ner och lättar upp lite när sjukvården kommit ifatt.

Vi har inte den belastningen än och då behövs det inte samma åtstramningar och vi är lite mer laglydiga än vissa andra länders medborgare. Här lyssnar majoriteten när någon säger undvik kontakt och säger man samma sak i ex Spanien så kanske inte lika många lyssnar..
Citera
2020-04-29, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Inte för att gå i polemik med dig, men jag riskerar däremot att göra dig besviken:

När det här är över så sk*ter folk helt enkelt i det som varit, utan livet går vidare, säkert glada över att ha klarat sig mer eller mindre helskinnade. Det kommer fler jular, mellofinaler, valborg, grillkvällar, renovering av badrum och thailandsresor.

Problemformuleringen lämnar man över till politikerna och de kommer att käbbla om det här ett tag - dock på ”detaljnivå” eftersom alla partier ju ställt upp på sverigelinjen.

Tidningarna kommer att rannsaka sig själva lite på ytan och känner sig iom det ha gjort sitt jobb som riddare av oberoende journalistik.

Ser nu på nyheter på italiensk TV som rapporterar om att polisutredningar pågår om ”brister” på äldreboenden som lett till åldringarnas död.
Nåt sånt kan du bara drömma om att få se här i Sverige!
Och nej, det handlar inte om att vi är bättre på åldringsvård och de är sämre - i stort sett så har samma ”fel” gjorts här som där. Skillnaden är att man därnere tar det på allvar - man bryr sig. Sen får man ju se vad utredningarna leder till, nån kan klara sig och nån kan få skaka galler.

Nån nationell förändring hoppas jag inte på, och din beskrivning är nog helt korrekt.
Men berätta måste man iaf. Tänk om corona kommit för 30 år sedan. Då hade vi blivit ännu mer överkörda och manipulerade.
Citera
2020-04-29, 16:51
Medlem
Idag satt jag mitt emot en rödvins-alkoholist-kärring på bussen. Hon hostade rakt ut och jag blev förbannad och sade: Men för i helvete då. Kan du hosta i armväcket? Hon svarade: Håll käften. Så jävla hänsynslöst svarade jag och reste mig upp och ställde mig vid dörrarna. Fick försiktiga medhåll från andra resenärer.
Vidriga människa! Usch!!

Ska för övrigt bli intressant att se hur många studenter som skiter i vad myndigheterna säger och festar loss på stan. Hoppas de blir gripna allihop och satta i häktet!
Citera
2020-04-29, 16:53
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja du, jag har ingen spåkula men jag kan ju tjejgissa likaväl som epideniologer kan killgissa sig fram antar jag, så jag säger som ngn beskrev det här i tråden:

Det blir som en långvarig whack-a-mole, där man får fortsätta vara försiktig och hålla kraftig social distans, samtidigt som man fortsätter masstesta och smittspåra och sätta eventuella lokala små utbrott i karantän. Så tänker jag mig det.

Men jag rekommenderar dig verkligen att läsa det jag länkade och se på Aktuellt från igår. Det är lärorikt och kanske även lättare att föra diskussioner, när man vet lite mer än att det handlade om ett enda felaktigt uttalande i januari. I all välmening.

Jag har följt det här sedan en tid innan Wuhan sattes i karantän. Jag har rätt bra koll så du behöver inte länka saker jag redan sett och läst.

Och hur skiljer sig det du beskriver mot vad Sverige faktiskt gör? Smittspårning är rätt meningslöst vid det här stadiet. Masstestning är jättebra men vi måste ha resurserna till det, vilket vi får mer och mer. Dom flesta håller social distans, men även i "lockdowns" så ser man människor bryta mot det.

Slutresultatet hade dock blivit detsamma. Man hade spridit ut smittade och döda under en längre period och vi vet inte hur hårt andravågen kommer slå till hösten. Jag tror att Sverige kommer klara sig bättre i höst och vinter än Norge, Danmark och Finland.

Sen har vi inte ens tagit upp dom psykologiska effekterna en strikt lockdown har på människor.
Citera
2020-04-29, 16:53
Medlem
Hur många solskenshistorier går det på varje tragiskt dödsfall. Har någon fått vika ut sig i pressen om hur snabbt och smärtfritt man skaffade sig antikroppar?

Typ bantning i AB. "Så blev jag immun mot Corona"
Citera
2020-04-29, 16:54
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Idag satt jag mitt emot en rödvins-alkoholist-kärring på bussen. Hon hostade rakt ut och jag blev förbannad och sade: Men för i helvete då. Kan du hosta i armväcket? Hon svarade: Håll käften. Så jävla hänsynslöst svarade jag och reste mig upp och ställde mig vid dörrarna. Fick försiktiga medhåll från andra resenärer.
Vidriga människa! Usch!!

Det var en rapport från rännstenen det!
Var bor man ifall man stöter på denna typ av beteende tro?
Citera
2020-04-29, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu blir det fler. Eller tror du att coronaviruset enbart smittar dessa "var femte"?
Dessutom studien är endast en studie som har genomförts under en begränsad tidsperiod och i en stadsdel i Stockholm.
– De här personerna är i så dåligt skick att de knappt hinner flytta in innan de dör. 2012 så avled en femtedel inom en månad efter att de flyttat in, säger Pär Schön, forskare på Äldrecentrum som har undersökt äldreboenden på Kungsholmen i Stockholm
https://www.svt.se/nyheter/val2014/allt-farre-far-plats-pa-aldreboende

Visserligen är jag själv stockholmare men vet ändock att Kungsholmen är inte representativ för hela Sverige - tills några andra undersökningar visar så.

Kungsholmen behöver inte ens vara representativ för hela Stockholm när det gäller detta spörsmål?
Citera
2020-04-29, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om det jag gör inte dödar nån, varför skulle jag inte få leva mitt liv så gott det går? Du verkar vara en mörk pessimist som helt enkelt vill se allt i svart och att alla andra ska dela din dystra sinnesstämning. Den säck-och-aska-mentaliteten räddar ingen. Jag är pragmatisk, jag gör vad som fortfarande fungerar.

Min kära vän. Jag är helt säker på att du har väldigt goda intentioner. Att om det var för dej så skulle du aldrig skada en annan människa. Ännu mindre skulle du på något sätt äventyra för andra människor i form att du skulle kunna smitta dem detta okända virus. Jag tror verkligen på dej.

Det är däremot så att alla är inte så schyssta som du. Man brukar säga att "folk är idioter".
Det finns en sanning i det. Det som menas är att det finns många som tycker de får göra som de vill.
Av den anledningen går det inte att förlita sig på att folk gör exakt det man blir tillsagd.

Det går inte att säga till folk: "Ni måste ta ansvar. Det är INTE så smart att köra om ni dricker alkohol".

Av den anledningen finns det förbud. Man kan få fängelse om man kör rattfull.

Detta kan nu transporteras till pandemin. Det finns folk som tänker att de inte kan smitta (precis som han som druckit några glas och tror han har fortfarande bra reflexer).

Med det sagt: jag skyller inte på dej. Gå till cafeet eller krogen (jag gör det också). Och ta ditt ansvar och var försiktig.
Inget förbjuder dej att göra det idag. Men restriktioner inne i lokalen kommer göra dej ännu mer uppmärksam.

Utöver det, är det helt fel väg att gå. Men mer att jag skriver det här kan jag inte göra. Hade det varit för mig hade alla restauranger stängts i februari.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Vidriga människa! Usch!!

Ska för övrigt bli intressant att se hur många studenter som skiter i vad myndigheterna säger och festar loss på stan. Hoppas de blir gripna allihop och satta i häktet!

Det är väl bara böter som gäller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu blir det fler. Eller tror du att coronaviruset enbart smittar dessa "var femte"?

Nej, men att det avlider många på ett äldreboende är inget ovanligt.

Dessa är de sjukaste och skröpligaste åldringar som finns.

All världens sjukvård skulle inte ha räddat dessa personer.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Var hittar jag den studien?

Är den nygjord är det ju katastrofala siffror!

Här:
https://tln.se/nyheter/farre-an-vantat-har-antikroppar-mot-viruset-4824/

och här är min uträkning:
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Bara att skala upp. 7,5% antikroppar och 1319 döda och så missar folkhälsomyndigheten enligt egen utsago en tredjedel, alltså 1978 stycken, till flockimmunitet minst 70 % => 18.461 döda. I Stockholm alltså, skala upp till hela landet => 101.537 döda.

Men det är väl inte fler än så många som dör av att halka i badkaret en vanlig torsdag?
Tre gånger fler än spanska sjukan.
Citera
2020-04-29, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Angående vittnesmål om coronavården

Just nu kan man vara innerligt glad att internet finns.

Det finns mycket skit och desinformation, men samtidigt har ju patienter och personal möjligheter att starta bloggar, skriva anonymt och berätta om vad de upplevt under denna kris. Och tids nog kommer intervjuer och böcker, som är enkla och billiga att ge ut nuförtiden.

Jag har skrivit ett par flashback-inlägg om mitt arbete med coronapatienter i Sverige, och jag fick genast skit för det, blev aggressivt ifrågasatt. Det gör ingenting.

Tids nog kommer hundratals vårdanställda att skriva på bloggar, på forum och i böcker. Vi som jobbar inom vården kommer att berätta om en unik period i Sveriges historia.

Varje sten kommer självklart att vändas. Både ljus och mörker kommer att beskrivas.

Vad gäller de uppenbara bristerna inom coronavården, kommer de inte att kunna mörkas.

Bristfälliga lokaler, slarv med mediciner, personal som släntrar in i coronaavdelningar helt utan skyddskläder, oerfaren och oförberedd personal som kastats in utan instruktioner (personalen är kanonmat), låginkomsttagare som sliter arslena av sig och far illa, medan politiker vill sänka deras löner ... Det finns så mycket att berätta, och informationen går inte att stoppa.

Det är inte bara regeringen som brister.

Medelsvensson verkar tro att vården går runt och att allt är ganska ok.

Det är inte sant. Coronavården är mentalt och fysiskt blytung, den är improviserad, och fortfarande saknar viss personal respekt för ett virus som sänkt västvärldens ekonomi på 3 månader och dödat 200 000 människor.

Det är illa, väldigt illa.

En kompis jobbar som SSK, och han har tröttnat. Han orkar inte se människor som bara dör.
Han hinner inte ens medicinera, säger han. Covidpatienterna avlider nästan direkt när de kommer in.

Läget är så kritiskt att vanlig covidvård trycks ihop med palliativ vård. Det innebär att döende patienter ligger vägg i vägg med patienter som har goda prognoser, i samma lilla lokal (ung 100 kvm). Den döende patientens monotona stön hörs hela tiden, ibland i flera dagar, medan de andra patienterna vårdas. Patienten stönar för varje andetag (lungorna är trasiga) och varje stön låter nästan exakt likadant.

Det går inte att fatta hur miljön är, om man inte varit där.

"Hen är palliativ nu", säger en kollega snabbt, och det är allt. Man vet inte om patienten dör om tre timmar eller tre dagar... Apparater och slangar tas bort och patienten ligger bara och dör, utan anhöriga och extra omsorg, för vi hinner inte.

Detta är bland det tyngsta jag gjort under mina 20 år i vården. Det är ett mörker.
Det är för att man väntar för länge med att få åka in till sjukhuset. Syresättningen hinner sjunka och när man kommer in är det försent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in