2020-04-29, 00:34
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Fast det finns Ecmo även i andra regioner än Stockholm.

Absolut, men inte så många som Stockholm. I en DN artikel så ger man följande bild av läget:

"Sedan i fredags är det helt fullt, som Aftonbladet var först att rapportera om, med nio inlagda covid-patienter då extraplatser åstadkommits genom att patienter lagts in på Ecmo på thorax-intensiven. I fredags flyttades två Stockholmspatienter till sjukhus utanför länet, till Uppsala respektive Linköping.

– Det är surrealistiskt. Behovet av Ecmo tycks omättligt just nu."

https://www.dn.se/sthlm/fullt-pa-ecmo-centrum-pa-karolinska-sjuka-flyttas-till-andra-lan/
Citera
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tror inte att någon i hela Sverige - kanske inte ens i hela världen - har lyckats missa att han är statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten.

Han är alltså INTE "Direktøren for det hele" - som somliga här tycks tro. Han är en underhuggare.
En stackare vars roll är att föra det till media som har beslutats om på de olika möten.

Generaldirektören heter Johan Carlson. Nu kan du börja hata honom istället..
Vart vill du komma med ditt inlägg??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Jag tror det hade varit ännu värre om det inte var allmänt känt att det är onyttigt att vara överviktig och att röka.

Men visst, man kanske kan göra mer där också. Rationera ut mat känns inte praktiskt genomförbart dock.

Det är ett annat problem än corona i alla fall. Finns många världsproblem att lösa.

Absolut. Men fetman är ju nära sammankopplad till just Corona. Man kan inte bortse från fetma som en riskfaktor. Lika lite som de andra riskfaktorerna som också är direkt kopplade eller följer av just fetman.

Någon tog upp HIV och AIDS. De tycks däremot inte spela någon större roll när det gäller Corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Giesecke uttalar sig igen i SvD angående dödligehten:

"medan jag tror att den i själva verket är betydligt lägre, kanske så liten som 0,1 procent, säger Johan Giesecke."
https://www.svd.se/johan-giesecke-om-brittisk-expert-arrogant

Är det jag som är för trött såhär på kvällen?
Hur räknar han då?

Han har uppskattat att c:a 25% av Stockholmarna är smittade, dvs c:a 250.000.
Vi har nu över 1000 döda i Stockholm.
Är inte det 0,4% döda?!

Så redan nu är över 0,1% av alla Stockholmare döda så hur kan dödligheten vara 0,1%?!
Jaha, med 0,1% dödlighet och just nu 1287 döda på Region Stockholms 2,38 miljoner innevånare så måste (1287/0,1*100 = ) 1,287 miljoner stockholmare redan ha smittats för typ 25 dagar sedan, och detta på grund av tiden mellan att bli smittad och att avlida.
Alltså, jag upprepar, han påstår att 1,287 miljoner Stockholmare vilket är 54 % av dem, redan hade smittats för 25 dagar sen?? Och hur många procent har smittats idag då menar han, nu 25 dagar senare, är det 75% eller 85 %?
Citera
2020-04-29, 00:35
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Det är helt rätt uppfattat: jag bestämmer inte över ditt liv. Skönt att det blev klarlagd i alla fall.

Jag vill inte heller komma för långt från ämnet, men när 8det gäller bögar så kan man åtminstone säga att sexualiteten är en drift. Något man inte kan säga om rökningen.

Men de kan bestämma sig för att hålla i kuken eller att använda skydd. Eller hur?

Men vi vet ju hur bögar gör. Gruppsex på löpande band med okända män och med inslag av droger som metamfetamin. Fråga bara han alcazarbögen.

Då tycker jag att alla hivsmittade bögar ska nekas IVA värd eftersom de själva valt att leva destruktivt, precis som rökare

Du ser själv att det inte är nån skillnad va?
Citera
2020-04-29, 00:36
Medlem
Citat:
Och om jag nu skulle ha det då vore det åtminstone inte självförvållat..

Du får leva med att alla inte vill eller kommer spendera sina liv i ett torrt, statiskt och tråkigt tillstånd som du gör. Vad gnäller du för övrigt över. Betalar du ens nån skatt din snorunge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Nja man kan nog inte säga att alla riskfaktorer är förknippat med livsstil. Min mormor tex har levt exemplariskt hela livet vad det gäller mat, motion inget bruk av alkohol osv samt normal till något underviktig och rör på sig som tusan fortfarande. Trots det har hon extremt högt blodtryck och är helt åderförkalkad så jag tror mycket hänger på genetik med. Farfar har också normalvikt, rört på sig rejält hela livet och har alltid varit absolutist. Trots det har han haft problem med hjärtat

Det finns såklart alltid undantag. Det finns folk som aldrig har rökt - men får ändå lugncancer..
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Absolut. Men fetman är ju nära sammankopplad till just Corona. Man kan inte bortse från fetma som en riskfaktor. Lika lite som de andra riskfaktorerna som också är direkt kopplade eller följer av just fetman.

Någon tog upp HIV och AIDS. De tycks däremot inte spela någon större roll när det gäller Corona.

Jo, vore positivt om man kunde få ner fetman också, med realistiska åtgärder.

Nog lite sent nu under pågående epidemi dock. Fast en positiv bieffekt kan vara att folk försöker banta ned sig lite.
Citera
2020-04-29, 00:37
Medlem
Alan Greenspan, USAs förre riksbankschef ser Sveriges hantering av Covid-19 som ett föredöme, som USA borde ta efter.

https://www.bloomberg.com/news/videos/2020-04-28/greenspan-sees-sweden-as-model-for-u-s-entitlement-problem-video?fbclid=IwAR3FRvEc0Ix0hYPWggKDILFmd5 CwN3zgQZxEe6Zh7Adgv5YHgU61Xvm0Dfg
Citera
2020-04-29, 00:38
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nederländerna har 3% smittade nu enligt deras prognos, men vi vet att 3% av holländarna hade utvecklat antikroppar redan för en månad sen. Det är nåt allvarligt fel på imperials modell.

Vet gör vi bara om samtliga holländare har testats. Och det har dom inte.
Det enda vi "vet" är att 16/4 så hade 3% av dom som testades för antikroppar det. Dessutom var det blodplasma från blodgivare som testades. Ganska smalt om du frågar mig.

Resten är kvalificerade gissningar.

"As many as 3% of people in the Netherlands may have developed antibodies against coronavirus, indicating they have some immunity against Covid-19, the public health institute RIVM said on Thursday. Blood bank operator Sanquin arrived at the figure after studying blood and plasma samples from around 7,000 donors aged between 18 and 69 during a one-week period. If the 3% figure is reflected in the general population, as many as half a million people may have developed antibodies."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Tycker du ska köpa en fysisk DN och kolla sida efter sida efter sida med dödsannonser...

The Deniers gonna deny..

Inget du säger om krematorier, extra bårhus, larm från vården, triage, eller nånting, kommer att rock their boat. Ingen i Sverige dör i onödan i Corona i Sverige enligt dem. Endast om man redan i princip ligger på dödsbädden kommer Corona, nästan som en befriare...
Citera
Medlem
415brushans avatar
Tycker tråden börjar spåra nu med diskussioner om "vem som bör vara värd vård"

Hallå!

ALLA MÄNNISKOR ÄR LIKA VÄRDA OCH BÖR FÅ VÅRD VID BEHOV, VI LEVER I EN DEMOKRATI ERA MUPPAR
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in