2020-04-29, 17:11
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Oj nu är vi tillbaka i februari, här gräver vi djupt efter körsbären märker jag.
Singapore är ett av de småländer som testar mycket effektivt, vilket leder till att man upptäcker många fall. Det betyder inte att de ligger sämre till utan att de har möjlighet att ta kontroll över smittspridningen.
Till skillnad från Sverige och många andra länder som bara testar de som släpar sig till sjukhus och knappt ens det.

Så siffrorna över antal fall är knappast jämförbara.
Såg en studie* om 7,5% antikroppsbärare i Stockholms området, skulle motsvara 150,000 fall. Officiella siffror knappt 8.000
På vilket sätt gör det Sverige bättre?

*Källa: https://tln.se/nyheter/farre-an-vantat-har-antikroppar-mot-viruset-4824/

Dödligheten i Singapore ligger på 0.09%

Antalet döda i Stockholm är 100 gånger fler än i Singapore. Vilket då betyder att ca 1.5 miljoner stockholmare är smittade/har varit smittade.

Vilka siffror tror du på?
Citera
2020-04-29, 17:12
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Här:
https://tln.se/nyheter/farre-an-vantat-har-antikroppar-mot-viruset-4824/

och här är min uträkning:

En till uträkning:

0,2% av befolkningen i New York (staden) har dött nu. Runt 1/4 av befolkningen har antikroppar enligt den här studien. Ger en IFR (Infection Fatality Rate) på 4*0,2% = 0,8% i New York.

Lägg till det att många smittade inte hunnit dö än, och att de troligtvis har ett visst mörkertal (även om de är ärligare i sin rapportering än vi är), så misstänker jag att det landar runt 1%.

Sen är det förstås en extrem överslagsräkning, och dödligheten påverkas av demografiska faktorer (New York har en rätt ung befolkning i alla fall) och luftföroreningar och annat också, men några glädjesiffror är det svårt att få det till.
Senast redigerad av urgt 2020-04-29 kl. 17:15.
Citera
2020-04-29, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Jag har följt det här sedan en tid innan Wuhan sattes i karantän. Jag har rätt bra koll så du behöver inte länka saker jag redan sett och läst.

Och hur skiljer sig det du beskriver mot vad Sverige faktiskt gör? Smittspårning är rätt meningslöst vid det här stadiet. Masstestning är jättebra men vi måste ha resurserna till det, vilket vi får mer och mer. Dom flesta håller social distans, men även i "lockdowns" så ser man människor bryta mot det.

Slutresultatet hade dock blivit detsamma. Man hade spridit ut smittade och döda under en längre period och vi vet inte hur hårt andravågen kommer slå till hösten. Jag tror att Sverige kommer klara sig bättre i höst och vinter än Norge, Danmark och Finland.

Sen har vi inte ens tagit upp dom psykologiska effekterna en strikt lockdown har på människor.

Ok, du gav intryck av att inte vara så insatt i alla fall. Och nu frågar du även om argument för en välkänd debatt som dragits 10.000 ggr, såsom vad är för och emot-argument för en lockdown. Blir lite konstigt för mig då jag redan läst det typ 10.000 ggr, sorry.

Kanske bra om du läser lite bakåt i tråden senaste par veckorna eller så, så du "kommer ikapp", återigen inget illa menat, men ibland är det svårt att komma in i en debatt veckor/månader senare. Bara tips.

Jag finner det väldigt svårt att diskutera med dig om du inte känner till skillnanden mellan vad Sverige gör nu, gentemot vad ett land kan göra efter en lockdown. Det är två så radikalt olika lägen att befinna sig i. Och om du tror att Sverige "masstestar" t.ex. så är du nog rätt fel ute.

Slutresultatet vet jag inte hur du tror att du kan veta, mer än att du gissar.

Jag gissar då också att vårt slutresultat blir ett irreparabelt skadat samhälle pga det trauma befolkningen utsätts för, i ett onödigt långdraget scenario med många tusen döda, samtidigt som ekonomin trasas sönder. Samtidigt som väldigt många anhöriga är i sorg, en del vårdpersonal får PTSD, Sveriges rykte utomlands blir skamfilat för lång tid.

Tror även att mångas vilja att betala skatt kan minska, särskilt de som är 40-50 och uppåt, då de vet att den dag man är gammal och behöver vård så riskerar man sorteras bort och dö pga "triage".

Nej detta är ingen vacker historia. Men men. Den som lever får se.
Citera
2020-04-29, 17:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det är tydligen socialstyrelsen som håller på och utreder det nu hur smittan kunde komma in till de äldre.

Det är verkligen tröghetsprincipen som gäller hos våra myndigheter.

Hur tror ni smittan kom in till de äldre? Svårt va? En ledtråd kan vara skyddsutrustning, eller kanske utformning av salarna, vad tror ni? Kanske det senare va?
Vi måste utreda om dessa boenden hyste fladdermöss. Det finns inga bevis för att de inte smittades av fladdermöss.
Citera
Medlem
sannes avatar
Vad är det för svar? Trubbigt verktyg att bli testad. Det blir värre och värre, har inte hört PK från idag.

Citat:
N har rapporterat äldre släpps tillbaka till sina äldreboenden utan att ha blivit testade. Kan det ha gjort att smittan letat sig in på boenden?
– Jag vet inte vad som ligger bakom det. Att testa om någon smittad eller inte är ett väldigt trubbigt verktyg. Jag kan inte kommendera enskilda fall.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/27-av-96-doda-pa-samma-aldreboende/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det är tydligen socialstyrelsen som håller på och utreder det nu hur smittan kunde komma in till de äldre.

Det är verkligen tröghetsprincipen som gäller hos våra myndigheter.

Hur tror ni smittan kom in till de äldre? Svårt va? En ledtråd kan vara skyddsutrustning, eller kanske utformning av salarna, vad tror ni? Kanske det senare va?
Det är svårt, gissar på att minst 4 enkäter till behövs innan vi kan fastställa om viruset möjlighen kan smitta från person till person.
Citera
2020-04-29, 17:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Måste en region/land komma ifatt en annan region/land?

Nej, men ju högre andel redan smittade, dvs, ( till 98 procent immuniserade) ju större sannolikhet att, just dessa, "fångar upp ett SAARS-Cov2" men inte för det vidare till andra.

Vi vet att när 60 procent av befolkningen blivit immuniserade så försvåras smittspridningen avsevärt. Men redan långt innan dess så borde någon liten effekt nås. Vad gränsen går för det vet man ej. Jag har hoppas på 27 procent, men det är långt ifrån säkert. Dagens siffra ifrån Sörmland var inte rolig, trots att de närmar sig 30 procent redan smittade.Dock redovisade Sörmland 0 fall igår och den tidigare helgen ligger inte långt borta.

Sedan skall man komma ihåg att den svenska testverksamheten nu ökar, snabbt. Den ligger nu på över 11 000 tester om dagen jämfört med det tidigare över 9 000 tester om dagen.
Dels testas sjukvårdspersonal mera och dels testas personalen och de äldre äldre inom omsorgen mera. Detta gör det svårt att veta om man skall multiplicera antalet officiellt smittade med 75 eller en lägre siffra. Dock har ökningen av antalet tester/miljoner invånare ökat kraftigt först den senaste tiden. Så man kan nog hålla sig till siffran 75 smittade per officiellt smittade personer någon vecka till.

Nej, jag sitter inte och räknar ut andelen smittade i de svenska regionerna och utomlands för skojs skull. Jag vill helt enkelt se när vi kan börja se slutet på början av detta elände. Början på slutet får vi allt vänta betydligt längre på. Minst åtskilliga månader för Sveriges del och flera år för delar av omvärlden.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Ytterligare 16 personer som varit coronasmittade har dött i Västra Götalandsregionen.

Den totala dödssiffran i regionen är nu 192.

– Det är fortfarande ganska tidigt, men helt klart verkar det som att det håller på att hända någonting där. Vi får se hur det utvecklar sig de närmsta dagarna, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

- Vad har Anders Tegnell gjort för att Göteborg inte ska råka ut för samma massdöd som Stockholm? Är det bäst att agera medan det fortfarande är ganska tidigt? Eller anser Anders Tegnell att det är bäst att vänta tills det är för sent?
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi måste utreda om dessa boenden hyste fladdermöss. Det finns inga bevis för att de inte smittades av fladdermöss.

Smart idé. Maila genast FoHM.
Citera
2020-04-29, 17:15
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Antalet döda har ökat kraftigt i fyra dagar i sträck i Danmark. En så vansinnig idé att öppna upp landet!

Alla som framhållit dem som föredömen borde skämmas och göra en ordentlig pudel!!
Det kan inte ha med öppnandet av landet att göra. Man dör inte så fort i covid19.
Citera
2020-04-29, 17:15
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Antalet döda har ökat kraftigt i fyra dagar i sträck i Danmark. En så vansinnig idé att öppna upp landet!

Alla som framhållit dem som föredömen borde skämmas och göra en ordentlig pudel!!
Var hittar du uppgiften om kraftigt ökat antal dödsfall i Danmark?
Citera
2020-04-29, 17:17
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Var hittar du uppgiften om kraftigt ökat antal dödsfall i Danmark?

De har ökat med 20-30% i fyra dagar i sträck nu! Går att se på vilken site som helst som ger dagliga rapporter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in