2020-04-29, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och sedan visar det sig att all hönsgödsel har smittat hela Skåne med en ny, muterad, dödszoombievariant av fågelinfluensan!

Alltså, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det där. Vad bor vi i för land, där kommunen eller staten måste ta till sådana metoder, för att de inte har rätt att stänga en park och bevaka den med kravallpolis om så skulle krävas? Mitt i ett globalt nödläge? Hela världen skrattar ju åt oss...
Hahaha! Kära nån, ja - risken kanske finns

Det finns massor av mötesplatser i lilla Lund, parker och fria grönområden. Vi får se vart det landar i.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Under mitt senaste arbetspass (jag vårdar svåra coronafall) kommer en läkare in utan skyddsutrustning. Inget visir, ingen rock, inget munskydd. Hon står mitt i smeten (det är sju patienter på max 100 kvm) och snackar, helt obrydd. Viruset finns överallt, och fastnar såklart på läkaren, som drar det vidare när hon går. Lite info till er som undrar hur tajt och vass coronavården är... Luften i denna avdelning är troligen marinerad i corona. Det hostas överallt, det är respiratorer osv.

Läkare tror ofta att de är odödliga verkar det som.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det har inte slagit dig att även broar kan stängas? Verkar som om danskarna fattade det iaf.
Det är inte bara faktumet att de här länderna är öar. Det har också göra med att de ligger geografiskt sett åt helvete.

I Europa så har man miljontals människor som pendlar mellan olika länder dagligen, eller veckovis.

Ingen arbetspendlar till andra länder från Nya Zeeland, Island, Taiwan eller Sydkorea.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Hur reagerade då dina kollegor, detta borde ju ett skyddsombud slå ner på direkt. Hon riskerar även då din och dina kollegors hälsa när hon sen klampar in på ert kontor och skriver ut journalerna, då har hon lämnat smitta efter sig på kontorsutrustning och inredning.

Du kunde ju exempelvis t.ex maila till kammaråklagare Jennie Nordin( 010-562 57 23)via en egen anonym mailadress och tipsa samt meddela i mailet att kopia på mailet även går till medierna, om det nu är så att skyddsombudet fegar ur. Jenny utreder just nu en av dina kollegors död som arbetsmiljöbrott.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2020/april/forundersokning-om-arbetsmiljobrott-pa-karolinska-universitetssjukhuset-ar-inledd/

Är det så att denna mupp jobbar hos er via ett externt "leasingföretag", har stött på vissa idioter från denna "bransch"...
Var källkritisk. Måste uppgiften från en random medlem vara sann?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Eller hur. En kollega låg inne i 3 veckor, och är ännu inte helt ok.
En annan tyckte att det var en baggis, och en tredje oroar sig för bestående men.
Viruset slår helt olika, beroende på person. Det är så obehagligt.
Jag kan tänka mig känslan av att gå till jobbet..och inte veta om man är frisk när man kommer hem.
Se kollegor drabbas osv.
Det är lite som "rysk roulett"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag tror och önskar att NZ kommer att klara sig fint.
Vad skulle hände efter sommaren menar du?

Ja me!

Runda 2 - sommar / höst

->Antingen att viruset kommer tillbaka och vilka restriktioner man börjar om med? Eller dom ekonomiska effekterna av att hålla viruset borta - turism / inrese förbud m.m.

Mest intresserad av och följa ovan. Liksom andra länder men mest nya Zeeland
Citera
2020-04-29, 12:19
Medlem
sannes avatar
Han pratar om SARS och MERS och han jämförde covid19 med denna information han hade från dessa virus. Han tänkte inte på att covid19 var mer smittsamt än ovanstående.

När man såg att så många insjuknade skulle tom jag som jobbar på kontor, fattar att spridningen på covid19 var annorlunda än SARS och MERS som smittar först när du bli väldigt väldigt sjuk. Där är det även lägre dödlighet än vad som fanns rapporterat från Wuhan, där massor av människor insjuknade och blev allvarligt sjuka.

Vad mer behöver man för att slå i alarmklockan?!

https://www.svtplay.se/video/24741078/aktuellt/aktuellt-28-apr-21-00-3?start=auto

Enligt Tegnell i Aktuellt hade man ingen kristallkula och kunde gissa sig till något, det ville man inte göra. Trots det sa han på många presskonferenser att alla bara gissar, Norge gör det även vi. .
Senast redigerad av sanne 2020-04-29 kl. 12:23.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
På tal om nattmössan.

Den "sossevänliga" Anders Tegnell tillsattes 2013 av.. Just det. Regeringen Reinfeldt......

Lite rart att du bemödade dig att kolla upp det för att kunna kontra. Skrev sossevänliga FHM och inte Anders. Men förstår att du greppar efter ett halmstrå när det inte finns mycket till försvar längre.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Oj, 10 st på en helt annan avdelning är ju väldigt mycket!
Men det är väl så det sprids, dvd det uppstår cluster, t ex på en arbetsplats. En anställd kanske var smittad, och ingen tänker väl så mycket på att skydda sig mot sina till synes friska kollegor. Verkar vara likadant på skolan i ett litet samhälle utanför Skellefteå där en lärare dog och ett tiotal lärare var smittade. De smittade är inte helt jämt fördelade i samhället, verkar det som, utan mer "grynigt". Och det är begripligt.

Tror det är därför en nedstängning inte gör så mycket som man tror. Det räcker med en asymptomatisk smittad på en viktig arbetsplats för att få viruset att cirkulera trots att halva befolkningen sitter inlåsta i sina hem.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-29 kl. 12:22.
Citera
2020-04-29, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
På tal om nattmössan.

Den "sossevänliga" Anders Tegnell tillsattes 2013 av.. Just det. Regeringen Reinfeldt......

Det gjorde dom nog inte!

Det gjorde däremot han chef.. Johan Carlsson, det är så det fungerar om du inte visste det?
Citera
2020-04-29, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Många (massvis hörde jag) som kom utifrån testades är vad jag har hört. Tyvärr är detta mitt påstående mycket värt eftersom det bara är ur mitt minne, än så länge. Ska se om jag kan hitta en ursprungskälla på det.

Det är dock antagligen inte helt sant att ingenting gjordes för att kolla dem som kom resande utifrån. Det blir en del halvmyter när människor tror sig veta och sprider sina "sanningar" omkring sig.

Mycket kunde säkert ha gjorts bättre men bättre att ge sig ut och hjälpa till istället för att sitta inne och skriva ner en massa gnäll, beskyllningar och att skylla allt på alla andra. Dessutom alltid väldigt lätt att vara efterklok.

Ni som tycker att allt i Sverige är totalt värdelöst: varför flyttar ni inte? Det skulle vara skönt för oss alla om ni gjorde det. Ingen tvingar er att bo här och att vara medborgare i Sverige. Nya Zeeland, Norge, Island, Grönland, Finland kanske vore något? Eller varför inte det fantastiska Kina som har hanterat det här föredömligt? Ryssland hyllas också av en hel del här så varför inte göra slag i saken och flytta dit vetja?

Jag frågade dom som kom från utlandet, och fick svaret att det fanns noll information och noll kontroll.
Äh, skit i att gnälla - och låt folk skriva vad dom anser viktigt.
Emigrationsproblemen hör väl inte hit.
Citera
2020-04-29, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast att någon dör pga ett systemfel är fortfarande inte ”mord”. Du måste lära dig betydelsen av att använda ord på rätt sätt.

Det är ingen som förnekar att det är för jävligt när folk dör när det KANSKE hade kunnat undvikas. Men sånt händer tyvärr varje dag året runt i alla länder i hela världen. Faktiskt innan coronakrisen också trot om du vill.

Sveriges agerande kommer utredas i minsta detalj och om någon begått grova fel medvetet räknar jag med att huvuden kommer att rulla.

Vållande till annans död kallar vi det då. Vilket ger samma utfall som mord. Men det är klart att det är ser mycket bättre ut. Anders Adolf har aldrig gått hem till Pelle och skjutit honom. Så det är inte mord nej. Men Anders Adolf agerande, de direktiv han har givit till befolkningen, finns bakom Pelles bortgång.

Jag tror knappast du kan vara säker på att "Sveriges agerande kommer utredas i minsta detalj".
Hittills ser jag mest att en person som är ansvarig för "vållande till annans död" tatueras på bröst hos en massa mongofolk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in