2020-04-29, 12:07
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Jag tror att FHM visste de flesta riskerna från början. De hade valt flockimmunitet strategin och deras modellering ingick inte människoliv som viktigt variabel. Fortfarande ändrar de inte sig trots många nya fakta kommit fram.
Det är bara tandlösa kosmetiska åtgerder för att tona ner kritik och försäkra sig mot totalt misslyckande. Myndigheterna fördröjer och bollar ansvaret varandra. Exempel skydd ombud säger det behövs skyddutrusning till anstälda och arbetsmiljöverket bestämmer art det inte behövs först sedan ändrar sig. Arbetsgivare (kommunen) klagar tingsrätten
Alla skyller på varandra och ingen straffas.
Under tiden dör människor som flugor i äldrevården.
En skandal nyhet avslöjar nedan

Intern strid om krav på munskydd – skarpt expertutlåtande raderades
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-intern-strid-om-munskyddskrav-pa-arbetsmiljoverket-skarpt-expertuttalande-raderades

Du har rätt. Alla skyller på varandra alt håller varandra om ryggen. Det är inte försiktighet - det är feghet.
Citera
2020-04-29, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Mitt senaste inlägg är ett steg i rätt riktning.

Synd, trodde du var seriös men uppenbarligen inte.
Citera
2020-04-29, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Glömma vad? Det som sker idag är efter beslut som fattats i god demokratisk ordning. Ingen tvingade svenska folket att rösta för nedlagd krisberedskap och satsning på massimport av rasfrämlingar. Ur ett demokratiskt perspektiv finns det ju knappast något att klaga på.

Ah bra där, du kom på ytterligare ett brott som våra styrande nog kan ha gjort sig skyldiga till. Falsk marknadsföring! De pumpade budskapet i valfläsket att de skulle värna de äldre. Det kanske kan ses som falsk marknadsföring, i ljuset av de 2355 döda, varav en majoritet äldre. Tack, skriver upp det också på listan.
Citera
2020-04-29, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Oj, 10 st på en helt annan avdelning är ju väldigt mycket!

Eller hur. En kollega låg inne i 3 veckor, och är ännu inte helt ok.
En annan tyckte att det var en baggis, och en tredje oroar sig för bestående men.
Viruset slår helt olika, beroende på person. Det är så obehagligt.
Citera
2020-04-29, 12:13
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Eller hur. En kollega låg inne i 3 veckor, och är ännu inte helt ok.
En annan tyckte att det var en baggis, och en tredje oroar sig för bestående men.
Viruset slår helt olika, beroende på person. Det är så obehagligt.

Ja verkligen.
Och ännu vet vi inte vilka långsiktiga effekter detta virus får på människokroppen gällande neurologi, och lungor och andra delar av kroppen. Jag tycker som du, det är så obehagligt.
Citera
2020-04-29, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Troligen beror det på att Sveriges strategi för alla smittsamma sjukdomar är fri spridning och det funkar ju inte så bra om man har munskydd.

Sverige är tyvärr dödsdömt.

Detta verkar ju sinnessjukt nog vara fallet.

Smittkoppor sägs ju vara utrotat men för ett tiotal år sedan var det på tapeten då "terrorister" tydligen skulle kunna få tag på det och sprida sjukdomen. Beredskapsplaner infördes i många länder, även i Sverige. Jag har inte läst denna plan men jag undrar om taktiken hade varit densamma vid ett utbrott av smittkoppor? Att bara låta smittan dra igenom befolkningen, även om så ett par miljoner människor skulle dö på kuppen?

http://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/smittkoppor/

"Många länder bland dem Sverige har utarbetat särskilda planer för hur smittkoppor skall bekämpas om den åter skulle dyka upp."

Hmm... Jag undrar om den "särskilda planen" för smittkoppor är "gör ingenting och vilseled befolkningen så länge det går för att hålla dem lugna"?
Citera
2020-04-29, 12:15
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Det är ju allt du skriver ovan och i alla fel som gör det så tröttsamt att försöka diskutera med en indoktrinerad sosse. Ni är nattmössor som är väldigt obenägna att erkänna fel och ändra uppfattning. Det yttersta ansvaret ligger på Löfven men han i sin tur avleder ansvaret till sossevänliga FHM. Tillförlitliga antikroppstester finns framtagna redan hos KI, men vi får väl vänta på dem innan sossarna skalar upp detta till allmänheten. Som sagt vill sossarna lägga 1 miljard på tester medans Moderaterna vill lägga 6 miljarder. För övrigt, du kan inte garantera någonting. Men du kan vakna lite. Tills dess avslutar vi diskussionen eftersom den är lönlös.
På tal om nattmössan.

Den "sossevänliga" Anders Tegnell tillsattes 2013 av.. Just det. Regeringen Reinfeldt......
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja verkligen.
Och ännu vet vi inte vilka långsiktiga effekter detta virus får på människokroppen gällande neurologi, och lungor och andra delar av kroppen. Jag tycker som du, det är så obehagligt.

Och samtidigt babblar FHM och Tegnell som om de hade koll. Man får kalla kårar.
Sanningen är att de vet lika lite som du och jag. Forskare över hela världen kämpar för att förstå detta virus, som FHM tydligen redan bedömt (utan grund!), och svensson tatuerar ändå in Tegnells nylle på armen. Väck mig ur denna mardröm. Förstår de inte att Tegnell skiter i oss allihop?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är sant man skulle gjort detta redan i Januari.
Europa tog det inte på allvar, visst men de såg hur det såg ut i Kina och vilka starka restriktioner de införde. Att de inte begrep allvaret när de såg Kinas reaktioner tyder på naivitet och idiotiska ledare.
Det är ingen nyhet att virussjukdomar uppstår i Kina och att dessa sedan sprids över världen

Ja eller avsaknad av tilltro till Kinas data/rapportingar och vilka grupper (äldre/riskgrupp) som fick viruset leder ju till förminskning av problemet.

Viruset var för bra välformat - Samhället var inte de för dom flesta.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Mordet ser ut som följande:

Maria 45 har haft cancer. Hon är i riskzon. Hon har en dotter som heter Elin som är 5 år gammal.
Hon är ensamstående och pappan har flyttat tillbaka till Venezuela.
Hon har inga anhöriga som kan hjälpa henne.
Hon är rädd för att bli smittad eftersom hon är i riskzon. Och vill att Elin ska vara hemma.
Efter en vecka hemma kommer socialtjänsten och kräver att Elin ska gå till skolan.

Elin går till skolan. Hon blir smittad (ja, även barn kan bli smittade, otroligt men sant).
Kommer hem och smittar mamman.
Mamman dör efter 3 veckor.

Ett annat mord:
Pelle 61 jobbar på pressbyrån. Han har inga kända sjukdomar.
Han går som vanligt till jobbet eftersom pressbyrån har inte permitterad honom.
Det kommer in kunder som ej bär munskydd. Han använder själv inte handskar eftersom INGEN har påtalat honom om att handskar kan vara ett bra sätt att skydda sig mot smittan. En kund betalar kontant. Kort därpå ringer frugan och han råkar stoppa fingret i näsan. Den 50-lappen hade virus på sig. Nu finns det i Pelles näsan. Han har blivit smittad.

Efter 3 veckor dör Pelle.

Det är hela Sveriges sätt att hantera denna pandemi som är fucked up. Och som leder till osynliga mord.
I 99% av andra länder har man tagit till väldigt seriösa åtgärder. Allt från lockdown till att kräva munskydd är bara småbitar av försök att minska möjligheten att folk ska smittas och dö. Ja, Pelle visste inte han hade underliggande sjukdomar. Han kanske hade det. Eller kanske inte. Men han dog ändå.

Så det finns ingen individ som jag kan peka fingret mot och gå till polisen och anmäla. Förutom han som har högsta ansvaret i landet. Men jag har ju inga bevis att Pelle dog pga den tjocka svetsaren.

Som du ser går det att begå mord utan att storma ett äldreboende.

Fast att någon dör pga ett systemfel är fortfarande inte ”mord”. Du måste lära dig betydelsen av att använda ord på rätt sätt.

Det är ingen som förnekar att det är för jävligt när folk dör när det KANSKE hade kunnat undvikas. Men sånt händer tyvärr varje dag året runt i alla länder i hela världen. Faktiskt innan coronakrisen också trot om du vill.

Sveriges agerande kommer utredas i minsta detalj och om någon begått grova fel medvetet räknar jag med att huvuden kommer att rulla.
Citera
2020-04-29, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Mordet ser ut som följande:

Maria 45 har haft cancer. Hon är i riskzon. Hon har en dotter som heter Elin som är 5 år gammal.
Hon är ensamstående och pappan har flyttat tillbaka till Venezuela.
Hon har inga anhöriga som kan hjälpa henne.
Hon är rädd för att bli smittad eftersom hon är i riskzon. Och vill att Elin ska vara hemma.
Efter en vecka hemma kommer socialtjänsten och kräver att Elin ska gå till skolan.

Elin går till skolan. Hon blir smittad (ja, även barn kan bli smittade, otroligt men sant).
Kommer hem och smittar mamman.
Mamman dör efter 3 veckor.

Ett annat mord:
Pelle 61 jobbar på pressbyrån. Han har inga kända sjukdomar.
Han går som vanligt till jobbet eftersom pressbyrån har inte permitterad honom.
Det kommer in kunder som ej bär munskydd. Han använder själv inte handskar eftersom INGEN har påtalat honom om att handskar kan vara ett bra sätt att skydda sig mot smittan. En kund betalar kontant. Kort därpå ringer frugan och han råkar stoppa fingret i näsan. Den 50-lappen hade virus på sig. Nu finns det i Pelles näsan. Han har blivit smittad.

Efter 3 veckor dör Pelle.

Det är hela Sveriges sätt att hantera denna pandemi som är fucked up. Och som leder till osynliga mord.
I 99% av andra länder har man tagit till väldigt seriösa åtgärder. Allt från lockdown till att kräva munskydd är bara småbitar av försök att minska möjligheten att folk ska smittas och dö. Ja, Pelle visste inte han hade underliggande sjukdomar. Han kanske hade det. Eller kanske inte. Men han dog ändå.

Så det finns ingen individ som jag kan peka fingret mot och gå till polisen och anmäla. Förutom han som har högsta ansvaret i landet. Men jag har ju inga bevis att Pelle dog pga den tjocka svetsaren.

Som du ser går det att begå mord utan att storma ett äldreboende.
Så är det och kan tillägga att sjuksköterskor har gått ut och uppmärksammats att folk som de hade kunnat ta hand om och räddat lämnas för att dö och de gråter. Inga bevis men så är verkligheten.
Citera
2020-04-29, 12:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag upplever precis samma förvirring som du.

Det svammel som Tegnell producerar åt FHM kritiseras ju inte alls tillräckligt av media.
Hur länge ska vi hålla på med detta? Hur många ska dö? Hur många långa sjukskrivningar (3-6 veckor) klarar vi av?

Jag tror målet är oklart för att det är hårt politiskt styrt.

Politikerna tänker mer på sig själva än på själva krisen.

Skulle tex sossarna offra pensionärer för att vinna valet?
Skulle sossarna offra en vettig strategi för att undkomma ansvar?
Är några tusen döda svenskar är mindre värda än politisk överlevnad?

Svaren är ja ja och ja.

Det handlar om att komma undan tydligt ansvar men ändå framstå som stark.

100% fulspel.
Ja aldrig tidigare har det varit tydligare att Sverige styrs av en politikerklass helt skild från folket, och att journalister är en grupp ryggdunkande ankor i sin egen damm.

Sossarna är inte bra, men borgligheten är ännu värre. Alla är de nyliberaler som låter sig styras av lobbyister.

Valfri uska inom vården borde få leda krisarbetet asap. Det blir la' inte optimalt, men lär iaf bli bättre än detta. Hon vet också att man bör tvätta händerna, så vi kommerinte att förlora någon kunskap på det, finns bara vinster att hämta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in