2020-04-29, 11:21
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Men snälla!
Vad har en prognos från FHM med ett att göra.
Den sidan är som en daglig tombola. Siffrorna pendlar hundratals procent över en vecka.
Ena dagen så kommer det dör 60000 i Sverige, nästa dag 15000

Vad ligger till grund för ditt påstående? Källa?
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Nej det fanns ingen kontroll alls i Sverige. Och heller ingen upplysning för dom som kom utifrån.
Sverige har fortfarande bara infört två restriktioner, så vitt jag vet: Gymnasie- och högskoleutblidning bör bedrivas på distans. (kanske inte ens det är en restriktion utan bara en rekommendation)?
Inte större folksamlingar än 50 personer.
Många (massvis hörde jag) som kom utifrån testades är vad jag har hört. Tyvärr är detta mitt påstående mycket värt eftersom det bara är ur mitt minne, än så länge. Ska se om jag kan hitta en ursprungskälla på det.

Det är dock antagligen inte helt sant att ingenting gjordes för att kolla dem som kom resande utifrån. Det blir en del halvmyter när människor tror sig veta och sprider sina "sanningar" omkring sig.

Mycket kunde säkert ha gjorts bättre men bättre att ge sig ut och hjälpa till istället för att sitta inne och skriva ner en massa gnäll, beskyllningar och att skylla allt på alla andra. Dessutom alltid väldigt lätt att vara efterklok.

Ni som tycker att allt i Sverige är totalt värdelöst: varför flyttar ni inte? Det skulle vara skönt för oss alla om ni gjorde det. Ingen tvingar er att bo här och att vara medborgare i Sverige. Nya Zeeland, Norge, Island, Grönland, Finland kanske vore något? Eller varför inte det fantastiska Kina som har hanterat det här föredömligt? Ryssland hyllas också av en hel del här så varför inte göra slag i saken och flytta dit vetja?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Wow! Du är verkligen mitt i epicentrum.

Det du berättar låter ju jättekonstigt.

Läkaren hade redan haft covid-19 själv men tänkte inte på spridningsrisk vía t ex kläder?

Hon tänkte nog bara på sig själv, ja.
Citera
2020-04-29, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Jag har två bekanta i Ryssland: dels den här tjejen i St Petersburg, dels en snubbe som varit på affärsresa och som fick sitt se sitt flyg hem annulleras. När vi skrev till varandra senast ville han inte ens berätta var han befann sig. När jag frågade honom hur situationen var fick jag alltid samma svar: "I'm safe", punkt, och inget mer.
Det är nog ingen fara skall du se. Man är såklart medveten om att det finns strandade resenärer och löser nog deras problem. Det jag vet är att alla visum förlängts så att ingen ska få problem senare vid utresa och anklagad för att ha stannat för länge.

Vad som konkret görs i övrigt för strandsatta är ju en intressant fråga. Jag skall googla och yandexa lite om det när jag får tid.
Citera
2020-04-29, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nya Zeeland har mycket flygtrafik genom Asien, och har större nytta av att stänga sina flygplatser, så det är inte speciellt konstigt att de var tidigare med det.

Det är helt meningslöst att stänga en flygplats om man har samtidigt har fri rörlighet längs marken.
Det har inte slagit dig att även broar kan stängas? Verkar som om danskarna fattade det iaf.
Citera
2020-04-29, 11:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
2018 hade vi 135 000 personer plus 76k vårdbiträden i den kategorin
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/yrken-i-sverige/

Så idag uppskattningsvis ca 250k personer. All vårpersonal jobbar ju inte med risk personer men lite annat löst folk som städare gör det. Då kan alla testas var 5e vecka om man använde hela kapaciteten till detta.

Jag tycker det är fullt rimligt och verkar även möjligt att testa all personal var 5e eller i alla fall var 6e vecka. Men jag kanske missar något.
Det hjälper inte långt. Om någon blir smittad strax efter att ha testats så kommer det aldrig att upptäckas om nästa test görs först 5-6 v senare.
Citera
2020-04-29, 11:25
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Pajassidan covid19 har nu höjt prognosen till 560döda/dag i Sverige i början på Maj och över 18000st döda i början av juni (fler än Spanien). Hur kan man vara så oseriösa ? Är det en propagandasida?

https://covid19.healthdata.org/sweden

Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Vart har du FHMs prognoser?

Vet inte om FHM gör sådana prognoser, vet du ?

Det jag vet är att pajjasidan tidigare hade 560 döda/dag i början av maj förut, de har som sagt inte ett rätt.
Citera
2020-04-29, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Hon kanske är immun, så det drabbar inte henne. Bara alla andra när hon går runt.

Men Johan Giesecke har ju sagt att viruset försvinner på några minuter. Ännu en fantasiåsikt som han är helt ensam om.

Alltså, Giesecke och Tegnell är ju blåsta, som bara intelligenta människor blir.

Det finns en viss sorts intelligenta människor som blir så uppblåsta och grandiosa att de tappar allt vett, de blir helt dumma i huvudet. Jag känner igen typen. De tror de skaffar sig plåtkoll på fem minuter, hostar fram tvärsäkra påståenden och ändrar sig aldrig. Nytt värdlsproblem = nya geniala soundbites.

Sanningen är: vi vet inte exakt hur viruset sprids och hur länge det lever på olika ytor.

Läkaren jag beskrev kanske tar hem viruset i håret och hånglar med maken, som blir sjuk, smittar utan symptom och sprider vidare till sin älskarinna och hennes make, som smittar sin älskarinna ....

Vem vet?

Jag önskar bara att alla överbetalda pratkvarnar skulle hålla käften.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Jag läste den artikeln och det handlade om hur långt smittan kunde färdas vid en nysning. Däremot så är smittan aerosol och luftburen, och kan beroende på utrymme och ventilation finnas kvar i luften i upp till tre timmar, studien avbröts efter tre timmar.

Två meter utomhus är nog en rätt bra regel?

Fast det spelar ju ingen roll om smittan ”hänger” kvar i luften i flera timmar och kan färdas 7-8m via utandningsluften?

Jag säger inte att det ÄR så. Jag svarar bara på andras påståenden.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Vad håller Sverige på med?

https://www.friatider.se/hemtjanstpersonal-hotas-med-sparken-om-de-bar-munskydd

Varför använder alla länder förutom Sverige munskydd?

Jag tror det beror på sunkiga uppköpare, och deras "kontakter". Inte heller testning har de kommit igång med i stor skala förrän nu i veckan.

Hade man haft samma strategi som FoHM med alla barer och resturaranger och skolor öppna - och - samtidigt masstestat befolkning. Skulle jag inte haft något alls problem med FoHM förutom deras siffertrixande. Mer felaktiga siffror från någon myndighet är svår att slå som den från FoHM.

https://emanuelkarlsten.se/04/folkhalsomyndigheten-drog-tillbaka-nya-felaktiga-siffror-i-tysthet-den-manskliga-faktorn/

Nu har vi haft 6 miljoner människor i Stockholm, och 300 döda som inte redovisats för att jämka siffrorna för överdödligheten. Några större slarvfel har väl inte setts från någon myndighet tidigare? Deras förtroende sjunker stadigt. Det är som det där isberget Anders pratar om, det börjar synas mindre och mindre ju mer eftersläpningar som görs varje dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och trots den lilla storleken på skärmen, så tog du till dig informationen.
Då måste det ju ha fungerat som tänkt?
Jag påpekade det ironiserande.
Citera
2020-04-29, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Vad är konstigt? Vi har aldrig haft ministerstyre. Det ska vi vara jävligt glada över. Varför skulle vi ha myndigheter med sakkunniga annars?

Citat.Varför skulle vi ha myndigheter med sakkunniga annars?[/quote]

For at ingen skal kunne drages til ansvar for uansvarlige handlinger da der ikke er embedsansvar gældende i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in