Citat:
Såg Aktuellt i efterhand igår där Tegnell intervjuades och blev presenterad vad som har hänt tidigare och vad han har sagt. Han menade att viruset ständigt förvånar, att ingen visste (utom möjligen några i Kina) hur och att det skulle utveckla sig som det gjorde, att de gick på de rapporter som kom därifrån och senare från Italien där de då sa att ingen smitta fanns på skidorter där o s v.
Det han tycker är fruktansvärt (han använde det ordet) är hur det här har drabbat många av våra äldre, att de inte är de som ger sjukvården råd i vanliga fall och att de gjorde misstaget att tro att smittskyddsrutinerna var mycket bättre där än vad de faktiskt har visat sig vara. Just äldrevården tror han blir den största läxan efter det här och att den måste vi se över och förhoppningsvis få till en ändring på - det sista är lite fritt översatt från minnet av mig men att äldrevården och hur den fungerar är det vi behöver lära oss av och göra förändringar inom sa han.
https://www.svtplay.se/video/24741078/aktuellt/aktuellt-28-apr-21-00-3 11.20 min. in.
Det han tycker är fruktansvärt (han använde det ordet) är hur det här har drabbat många av våra äldre, att de inte är de som ger sjukvården råd i vanliga fall och att de gjorde misstaget att tro att smittskyddsrutinerna var mycket bättre där än vad de faktiskt har visat sig vara. Just äldrevården tror han blir den största läxan efter det här och att den måste vi se över och förhoppningsvis få till en ändring på - det sista är lite fritt översatt från minnet av mig men att äldrevården och hur den fungerar är det vi behöver lära oss av och göra förändringar inom sa han.
https://www.svtplay.se/video/24741078/aktuellt/aktuellt-28-apr-21-00-3 11.20 min. in.
Det jag sett själv av äldrevården, som vanlig anhörig, är att det är väldigt många olika personer som arbetar hela tiden. Både på vårdhem och i hemtjänsten.
Detta måste ju vara en stor nackdel ur smittspridningssynpunkt. Många olika människor som träffar vårdtagarna.
Har man då hemtjänst 4ggr/dag som min pappa hade så blir det väldigt många kontakter.