2020-04-29, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Såg Aktuellt i efterhand igår där Tegnell intervjuades och blev presenterad vad som har hänt tidigare och vad han har sagt. Han menade att viruset ständigt förvånar, att ingen visste (utom möjligen några i Kina) hur och att det skulle utveckla sig som det gjorde, att de gick på de rapporter som kom därifrån och senare från Italien där de då sa att ingen smitta fanns på skidorter där o s v.

Det han tycker är fruktansvärt (han använde det ordet) är hur det här har drabbat många av våra äldre, att de inte är de som ger sjukvården råd i vanliga fall och att de gjorde misstaget att tro att smittskyddsrutinerna var mycket bättre där än vad de faktiskt har visat sig vara. Just äldrevården tror han blir den största läxan efter det här och att den måste vi se över och förhoppningsvis få till en ändring på - det sista är lite fritt översatt från minnet av mig men att äldrevården och hur den fungerar är det vi behöver lära oss av och göra förändringar inom sa han.
https://www.svtplay.se/video/24741078/aktuellt/aktuellt-28-apr-21-00-3 11.20 min. in.

Det jag sett själv av äldrevården, som vanlig anhörig, är att det är väldigt många olika personer som arbetar hela tiden. Både på vårdhem och i hemtjänsten.

Detta måste ju vara en stor nackdel ur smittspridningssynpunkt. Många olika människor som träffar vårdtagarna.

Har man då hemtjänst 4ggr/dag som min pappa hade så blir det väldigt många kontakter.
Citera
2020-04-29, 10:36
Bannlyst
Att vara dumsnål är så jävla svenskt som det kan vara. Bott i flera länder men aldrig träffat så många dumsnåla människor som i Sverige.

Här är den dumsnåle:
Vi äter ofta middag tillsammans. Vi delar alltid på notan. Man betalar just det man ätit för (för det är så det funkar ofta i Sverige).

En dag bjuder jag på middag för jag känner mig glad.
Nästa dag, när jag ätit lövbiff och den andre har ätit oxfile, förslår jag att vi delar notan utan att jag ska behöva betala mindre, utan bara fifty-fifty.
Nästa dag är det jag som äter oxfile. Medan den andre äter lövbiff. När vi ska dela på notan betalar han bara för det han ätit.

Detta är att vara dumsnål. Man förstår inte att man motarbetar sig själv. Nästa gång tänker jag inte bjuda på lunch, även om jag känner mig glad. Och inte heller föreslå att vi delar lika fast jag ätit mindre.

Sverige har varit dumsnål under pandemi.
Åhhhh i Italien stänger alla. Hur fan ska de överleva?
Åhhhhh i Spanien finns inga frisörer öppna. De kommer gå i konkurs. Åhhhhhhhhhh!

Nej, här i Sverige ska vi inte stänga nåt. Även om det är mindre än hälften kunder som innan. Vi vet att det är pandemi men vi tvättar händer ofta.

Å andra sidan börjar man nu inse vad som kan hända när det har gått några månader av pandemi.
Tex: NZ stängde allt. Inga frisörer öppna. Inga restauranger öppna. Men sen är man på väg att få bort viruset.
Och sen öppnar man igen. Kanske i maj eller juni. Och då är dem igång igen.

Vad händer samtidigt i Sverige? Det vet vi inte än. Men fortsätter det pågå det som pågår nu i flera månader (knappast omöjligt, tvärtom) så kan det bli så att frisören fortsätter ha hälften så många kunder.

Sverige är dumsnålt. Och motarbetar sig självt. Dumsnåla människor kommer förr eller senare få ångra sig för deras just dumsnåla beslut.
Citera
2020-04-29, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag kräver inte det heller. Men de so inte vill ta hand om sin hälsa i tid ska inte bli så himla förvånade om livet plötligt vid 85+ tar slut "i förtid"..

Det borde man ha haft i åtanke då när man tände en cigg/köpte sin chips påse..

Men lol, du menar att folk inte ska få äta chips? Vad lever du i för steril miljö själv Adolf?

Jag hatar rökare mer än allt annat, särskilt eftersom deras jävla rökande drabbar folk i deras direkta omgivning, men att som du kräva att man ska äta bär och nötter hela sitt liv och spendera sin tid som en jävla hypokondriker och analysera diverse risker i livet är för fan tragiskt lol. Du låter som en riktig aspis.
Citera
2020-04-29, 10:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
...

Problemet i Ryssland liknar, som min väninna nämner, det i Italien på så sätt att befolkningen börjar få det ytterst knapert ekonomiskt (de flesta ryssar har det inte fett i vanliga fall heller). Jag vet inte hur mkt medborgarna får hjälp ekonomiskt av ryska staten, men misstänker att det rör sig om jordnötter. I Italien har folk fått en summa på 600 euro i ersättning för att sitta i husarrest i två månader: en summa som är så låg att många tvingas låna pengar av den lokala maffian eller vanliga ockrare.

...
Källa på det?
Citera
2020-04-29, 10:39
Medlem
Ursprungligen postat av Maharaja79
Svårt att äta, förlamning, aggressivitet och förvirring är några av de komplikationer som kan vänta dem som tillfrisknat.

Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Men de dog ju inte så det syns inte i statistiken. Vad var fantasisiffran på hur många som var smittade nu igen? En miljon personer? Vilka följdsjukdomar kan de tänkas få? Vi blir ju överraskade hela tiden.

Ja... Man räknar oftast inte in allt oerhört mänskligt lidande och eftervård, sviter som människor kan få kämpa med efter sjukdomen. Så man ska inte bara stirra sig blind på dödssiffrorna. Eftervården kostar också mkt i lidande (och pengar, för alla som pratar ekonomi här).

Det läkarn sa i artikeln var bra, att de vet ännu inte så mycket om alla följder av sjukdomen, han var även orolig för hur de skulle klara att ge rehabilitering till alla.
Citera
2020-04-29, 10:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Korrekt.

Men Sars2 kan inte använda T-cellen för replikering.
När T-cellen infekteras dör cellen och med den viruset.

HIV har den egenskapen att den använder T-cellen för att replikera sig, dvs HIV är mer kompetent i sitt syfte.
Jaha ja.

Det skulle förklara varför vissa får kraftigt nedsatt immunförsvar men kan återhämta sig, samt varför (om, men det verkar så) bromsmediciner mot HIV är till mycket hjälp om de sätts in tidigt.

Med HIV-medicin kanske en latent bärare kommer att klara upprepade insjuknanden allt bättre då *funderar*.
Citera
2020-04-29, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Källa på det?
Till ex: https://www.dn.se/nyheter/varlden/italienska-maffian-skor-sig-pa-coronakrisen/
Citera
2020-04-29, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Sjukdomsbilden för SARS-CoV-2 uppvisar likheter med förvärvat immunbristsyndrom (Aids).

Fast även om du vill få det att låta värre än det är så är Covid19 inte AIDS. Inte i närheten sett till hur virusen fungerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Håll din förolämpningar för dig själv. Det är för det första låg överensstämmelse på dessa sekvenser och HIV, för det andra (där det finns överensstämmelse) är det sekvenser som finns i massa levande organismer och virus.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7033698/
Jag provade att Blast:a de fyra sekvenser de visar i tabell 1, och man ser ju för nummer 4 att det mest verkar handla om slump. Den finns (med 100% likhet) i Aspergillus versicolor, som är en svamp.

Den längsta av de fyra, RSYLTPGDSSSG, hade ju varit mer intressant. Ifall den hade funnits i HIV, vill säga. 67% identitet är inte mycket att komma med för en så kort sekvens.

Jag hann/orkade inte läsa artikeln: Har de jämfört även nukleotidsekvenserna?
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Du menar att viruset uppför sig annorlunda när det kommer till Sverige?

Ja varför skulle vi kolla med andra som redan vet, när vi "kan själv"

"har det inte hänt i Sverige har det inte hänt" -principen,

info kring sjukdomsförloppet var tidigt känt i februari rapportering från Kina,

hur kan det komma som en överraskning undrar jag?

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nu var det ju inte riktigt det jag diskuterade. Men vill du upphöja AT till syndabock och granska honom hyperkritiskt medan du inte gör samma sak mot andra aktörer så verkar du ha som hobby att sila mygg och svälja kameler. Det får du naturligtvis ha om du vill för det finns ingen lag mot det vad jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Problemet med det resonemanget är att man betraktar WHO som en absolut auktoritet vad gäller kunskap. De kan inte ha fel! Visst, de tycker man ska testa, testa, testa och isolera de som var på smitta, helst utanför hemmet, men om man inte har tillförlitliga tester då?

Jag tror faktiskt man kan ta FHM i försvar genom att säga att de är experter på lokala, svenska förhållanden medan WHO uttalar sig generellt för hela världen. Är det verkligen så underligt, är det ens en nackdel, om varje land gör sin egen bedömning utifrån lokala förhållanden och resurser? Och med resurser menar jag både tillgångar och brister. Sverige är trots allt i många avseenden ett bra land.

WHO är inte heller perfekta. WHO är inte gud. Klart vi är bäst. Och vi tror inte på gud.

Ok. Jag tolkade dig som att det var exakt det du diskuterade, att det som gäller i världen gäller inte här.

Om det inte var så du menade, så tolkade jag tydligen dig fel.
Citera
2020-04-29, 10:42
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Under mitt senaste arbetspass (jag vårdar svåra coronafall) kommer en läkare in utan skyddsutrustning. Inget visir, ingen rock, inget munskydd. Hon står mitt i smeten (det är sju patienter på max 100 kvm) och snackar, helt obrydd. Viruset finns överallt, och fastnar såklart på läkaren, som drar det vidare när hon går. Lite info till er som undrar hur tajt och vass coronavården är... Luften i denna avdelning är troligen marinerad i corona. Det hostas överallt, det är respiratorer osv.
Hur reagerade då dina kollegor, detta borde ju ett skyddsombud slå ner på direkt. Hon riskerar även då din och dina kollegors hälsa när hon sen klampar in på ert kontor och skriver ut journalerna, då har hon lämnat smitta efter sig på kontorsutrustning och inredning.

Du kunde ju exempelvis t.ex maila till kammaråklagare Jennie Nordin( 010-562 57 23)via en egen anonym mailadress och tipsa samt meddela i mailet att kopia på mailet även går till medierna, om det nu är så att skyddsombudet fegar ur. Jenny utreder just nu en av dina kollegors död som arbetsmiljöbrott.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2020/april/forundersokning-om-arbetsmiljobrott-pa-karolinska-universitetssjukhuset-ar-inledd/

Är det så att denna mupp jobbar hos er via ett externt "leasingföretag", har stött på vissa idioter från denna "bransch"...
Senast redigerad av room6527 2020-04-29 kl. 10:45.
Citera
2020-04-29, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Var finns det bra statistik om vilka som dött. Jag tänker på tex. åldersfördelning. Har barn dött, hur många? Har lärare dött? Detta vore av intresse för att kunna bedöma om det kostat något att ha skolan öppen.

Platz är bra.

https://platz.se/coronavirus/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in