2020-04-29, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Vad håller Sverige på med?

https://www.friatider.se/hemtjanstpe...e-bar-munskydd

Varför använder alla länder förutom Sverige munskydd?

Det låter ju jättekonstigt?

Står och väntar?

FFP2 FFP3 masker kan väl inte vara svårsålda idag?

Väl bara att producera, finns ju standarder att följa,

Det beror givetvis på att regimen vill maxa smittspridningen. Om folk har munskydd så sprids ju inte smittan.

Det har sannolikt gått ut riktlinjer uppifrån till alla vårdorganisationer i Sverige om att inte använda munskydd. Chefen som hotar de anställda har naturligtvis i sin tur fått order uppifrån. Lokala enhetschefer skulle givetvis inte hitta på sånt annars.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Vad håller Sverige på med?

https://www.friatider.se/hemtjanstpe...e-bar-munskydd

Varför använder alla länder förutom Sverige munskydd?

Det låter ju jättekonstigt?

Står och väntar?

FFP2 FFP3 masker kan väl inte vara svårsålda idag?

Väl bara att producera, finns ju standarder att följa,
Vill de ha en beställning? Är väl bara att lägga en!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALotLessThanZero
Nja, skulle nog säga att det under resans gång varit påfallande ofta som FHM fått korrigera sina egna påståenden; smittar endast vid symptom, barn smittar inte, Sverige är på en platå och har X antal döda... undantaget siffrorna om antal döda och platå (där fakta konstant blir uppenbart) har ju FHM låst fast sig vid en egen position som inte tar intryck av tidig rapportering (och senare kompletterad som bekräftar tidigare rapportering e.g. luftburet.). FHM är de i mitt tycke som gjort sig skyldig till grupptänk och avfärdat andra experter. Följer man internationell media så förefaller inte FHM ha gett i särklass mest objektiv information.
Det där är en fultolkning.

FHM har sagt att är att barn inte VERKAR smitta lika mycket vuxna. Men att de ska hållas hemma vid minsta symptom, precis som vuxna. Barn-till-barn är inte där den huvudsakliga smittspridningen VERKAR ske, till skillnad från influensa. Det här uttalandet handlar om virusets beteende på makronivå, och ska inte tolkas som att barn kan träffa farmor riskfritt.

Att Sverige VERKAR ha nått en platå är ett korrekt uttalande. Det betyder inte att antalet döda per dag har peakat. Det betyder bara att den exponentiella stegring vi såg till början av april VERKAR vara bruten. Men dödssiffran per dag kan fortfarande stiga.

Jag är uppriktigt förvånad över att halva befolkningen inte verkar förstå vanliga svenska uttryck som "vi tror", "det verkar", "det förefaller", "vi hoppas", "vi utgår ifrån" och "vi uppskattar att". Alla dessa är uttryck för att man inte är säker på det man säger, utan lämnar öppet för att informationsläget kan ändras.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är övertygad om att sjukvården och ansvariga i Sverige gjort det de kunde för att rädda dessa 2500 personer. Om du sitter och trycker på information om eventuella ”mord” som begåtts föreslår jag att du traskar till polisen ögonaböj!

Sen kan självfallet omedvetna misstag ha begåtts de senaste månaderna. Dessa misstag kan vara kopplade till inkompetens, bristfällig utbildning eller liknande. Men om man påstår att någon medvetet mördat människor är det läge att langa fram lite bevis.

Mordet ser ut som följande:

Maria 45 har haft cancer. Hon är i riskzon. Hon har en dotter som heter Elin som är 5 år gammal.
Hon är ensamstående och pappan har flyttat tillbaka till Venezuela.
Hon har inga anhöriga som kan hjälpa henne.
Hon är rädd för att bli smittad eftersom hon är i riskzon. Och vill att Elin ska vara hemma.
Efter en vecka hemma kommer socialtjänsten och kräver att Elin ska gå till skolan.

Elin går till skolan. Hon blir smittad (ja, även barn kan bli smittade, otroligt men sant).
Kommer hem och smittar mamman.
Mamman dör efter 3 veckor.

Ett annat mord:
Pelle 61 jobbar på pressbyrån. Han har inga kända sjukdomar.
Han går som vanligt till jobbet eftersom pressbyrån har inte permitterad honom.
Det kommer in kunder som ej bär munskydd. Han använder själv inte handskar eftersom INGEN har påtalat honom om att handskar kan vara ett bra sätt att skydda sig mot smittan. En kund betalar kontant. Kort därpå ringer frugan och han råkar stoppa fingret i näsan. Den 50-lappen hade virus på sig. Nu finns det i Pelles näsan. Han har blivit smittad.

Efter 3 veckor dör Pelle.

Det är hela Sveriges sätt att hantera denna pandemi som är fucked up. Och som leder till osynliga mord.
I 99% av andra länder har man tagit till väldigt seriösa åtgärder. Allt från lockdown till att kräva munskydd är bara småbitar av försök att minska möjligheten att folk ska smittas och dö. Ja, Pelle visste inte han hade underliggande sjukdomar. Han kanske hade det. Eller kanske inte. Men han dog ändå.

Så det finns ingen individ som jag kan peka fingret mot och gå till polisen och anmäla. Förutom han som har högsta ansvaret i landet. Men jag har ju inga bevis att Pelle dog pga den tjocka svetsaren.

Som du ser går det att begå mord utan att storma ett äldreboende.
Citera
2020-04-29, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det där att covid19 är som en influensa tror jag var spiken i kistan för FoHM. De trodde de var så smarta och kunde allt om influensor och igår i Aktuellt jämförde Anders Tegnell covid19 med SARS och MERS. Samma släkte men en helt annan situation gällande smittspridning och det borde Tegnell ha upptäckt rätt snabbt när det började insjukna massor i Wuhan. Ett luftvägsvirus, och snabb spridning.

DET borde ha satt alla alarmklockor hos FoHM i full alarm. Men FoHM visste bättre - vi behandlar detta som en influensa som inte kommer hit.
Jag tror att FHM visste de flesta riskerna från början. De hade valt flockimmunitet strategin och deras modellering ingick inte människoliv som viktigt variabel. Fortfarande ändrar de inte sig trots många nya fakta kommit fram.
Det är bara tandlösa kosmetiska åtgerder för att tona ner kritik och försäkra sig mot totalt misslyckande. Myndigheterna fördröjer och bollar ansvaret varandra. Exempel skydd ombud säger det behövs skyddutrusning till anstälda och arbetsmiljöverket bestämmer art det inte behövs först sedan ändrar sig. Arbetsgivare (kommunen) klagar tingsrätten
Alla skyller på varandra och ingen straffas.
Under tiden dör människor som flugor i äldrevården.
En skandal nyhet avslöjar nedan

Intern strid om krav på munskydd – skarpt expertutlåtande raderades
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-intern-strid-om-munskyddskrav-pa-arbetsmiljoverket-skarpt-expertuttalande-raderades
Citera
2020-04-29, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Vad har krig och diktaturer med det att göra?
Vi är i fredstid.
Tyskland genomförde ett folkmord efter att de blivit en diktatur.
USA genomförde ett krig.

Galenpanna är du själv. I Sverige sopar man under matta och man tar det "coolt" får man är så jävla cool i Sverige.
Att det dör en massa gamla och svaga som kunde räddats är det försumbart.

Men det är just Sveriges beteende som orsakar att gamla och svaga dör i onödan. Man kunde inte rädda alla 2500 som har dött hittills. Men man kunde säkert räddat många, vi vet inte hur många, men kanske hälften. Eller kanske mer. Inget jag hittar på, bara att titta hur andra bättre länder bekämpat detta virus.

Så, det är inte folkmord på det sättet att staten har aldrig beordrat militärer att storma äldreboende och döda alla.
Men det finns olika sätt att åstadkomma snarlika saker.

Det fetade, om folkmord. Ja det stämmer. Många tror att ett folkmord måste innebära att man aktivt står och skjuter ner folk, men så behöver det inte vara. Det kan också innebära mer "passiva" sätt att låta folk dö på.

"Folkmord, även kallat genocid, är avsiktliga och systematiska handlingar i syfte att helt eller delvis förinta en etnisk, politisk, religiös eller nationell grupp.

Att tillfoga medlemmar av gruppen svår kroppslig eller själslig skada
Att uppsåtligen påtvinga gruppen levnadsvillkor, som är avsedda att medföra dess fysiska undergång
". (wiki)

Exempel som jag läst förr är t.ex. att låta en del av en befolkning svälta ihjäl utan att försöka vidta åtgärder. Det är väl rätt jämförbart med att låta en farsot svepa över ett folk obehindrat.

Så ja, det är nog bara utreda om uppsåtet finns, osv. som det handlar om.

Om det inte skulle kunna klassas som folkmord, kan det kanske ses som vållande till annans död, i 2355 fall. Det torde ge ganska stränga straff, det med, kan en tänka sig.
Citera
2020-04-29, 12:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Hahaha är det här på riktigt alltså, hörde på radion men trodde det var ett skämt.

Det här är Sverige, och då behöver inte ens urfåniga och helt otroliga nyheter vara skämt.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Vad jag hört finns de även de med riskgrupp (diabetes) som måste jobba inom vården..vet du hur det förhåller sig med de?
De får inom socialtjänsten och hemtjänsten sjukskriva sig . (Är chef så vet det)
Vi väntar på smittbärarpenning (beslut om utvidgad).
Citera
Medlem
sannes avatar
Jag hoppas verkligen att någon frågar Anders Tegnell idag på pressträffen om han läst brevet från Italiens läkare?

Igår i Aktuellt stod han och sa att han pratat med sina Italienska kollegor och utifrån det gjort bedömningar vad som behövdes i Sverige. Har han läst brevet från den italienska läkaren. Det skulle vara bra att veta, då han isåfall redan 5 mars kunde tagit beslut att förbjuda besök på äldreboende och rekommendera till regering att personal på äldreboende och hemtjänst skulle ha skydd för covid19, - för att inte få inte få in smittan på äldreboende - som var prio 1.

https://www.esicm.org/covid-19-update-from-our-colleagues-in-northern-italy/

https://www.svtplay.se/video/24741078/aktuellt/aktuellt-28-apr-21-00-3?start=auto
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Diabetes har jag inte koll på, men astmatiker håller sig undan och alla riskgrupper finns ju representerade inom vården, så hur Tegnells lagom långsamma trivelspridning ska funka, det vet ju ingen. Ska viruset skära igenom hela Sverige så kommer ju också vårdpersonal att slås ut, och det sker redan. På mitt förra jobb insjuknade ung 10 kollegor på en månad, och det är ändå en psykklinik, där patienterna har små nätverk och reser sällan. Patienterna sprider inte mycket.
Oj, 10 st på en helt annan avdelning är ju väldigt mycket!
Citera
2020-04-29, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det här är en fråga som borde lyftas fram ideligen.

Det sägs att Sverige bara har en strategi och ett mål:
Att "platta till kurvan så att vården hinner med".

När jag räknade på det kom jag fram till att med en takt där vården skulle hinna med skulle nedsmittandet ta MINST 3.5 år. Med fördubblad kapacitet lite mer än 1.5 år, men nu räknar jag så snällt jag bara kan så vi säger 1.5 år.
Hur 17 skulle folk inom vården orka så länge i detta tempo? Sjuka lär de bli också.

Jag saknar en beräkning på detta från berörda myndigheter. Som det är just nu är det ingen ordning alls.
Hur ska ett folk kunna samlas och arbeta för ett mål när målet är oklart?

Jag upplever precis samma förvirring som du.

Det svammel som Tegnell producerar åt FHM kritiseras ju inte alls tillräckligt av media.
Hur länge ska vi hålla på med detta? Hur många ska dö? Hur många långa sjukskrivningar (3-6 veckor) klarar vi av?

Jag tror målet är oklart för att det är hårt politiskt styrt.

Politikerna tänker mer på sig själva än på själva krisen.

Skulle tex sossarna offra pensionärer för att vinna valet?
Skulle sossarna offra en vettig strategi för att undkomma ansvar?
Är några tusen döda svenskar är mindre värda än politisk överlevnad?

Svaren är ja ja och ja.

Det handlar om att komma undan tydligt ansvar men ändå framstå som stark.

100% fulspel.
Citera
2020-04-29, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är inte alla som har balkong. Förstår inte vad du gör i Sverige om du har ett sånt hat mot svenskarna. Allergisk mot frihet? Det finns andra ställen där du slipper vara så obehagligt fri! Tyvärr är det så att inte alla är bekväma med frihet. En del förblir barn och "behöver gränser" resten av livet. Väx upp nån gång och lär dig ta eget ansvar!

Menar du att i resten av världen har alla balkong?
Jag hatar inte svenskar. Jag hatar de svenskar som visar noll empati och solidaritet mot andra människor.
I Sverige går inte att stänga uteservering för det finns folk som inte kan sitta på balkong för dem har ingen.
I andra länder går det att stänga uteserveringar trots att det finns folk som inte har balkong.

Sverige är enda landet som inte tänker ställa upp för andra människor. Skäms.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in