2020-04-29, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Vad håller Sverige på med?

https://www.friatider.se/hemtjanstpe...e-bar-munskydd

Varför använder alla länder förutom Sverige munskydd?

Det låter ju jättekonstigt?

Står och väntar?

FFP2 FFP3 masker kan väl inte vara svårsålda idag?

Väl bara att producera, finns ju standarder att följa,

Detta är komplett vansinne. Det är feltänkt från början till slut. Detta med munskydd är något som våra myndigheter verkar hata. Vi vet ju till exempel att man brände 2 miljoner munskydd när beredskapen las ner. Det är någon grej som har fastnat i huvudet på någon ledande person, exempelvis Johan Giesecke. Sedan har detta propagerat ner genom hela organisationen att munskydd är skräp.
Troligen beror det på att Sveriges strategi för alla smittsamma sjukdomar är fri spridning och det funkar ju inte så bra om man har munskydd.

Sverige är tyvärr dödsdömt.
Citera
2020-04-29, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskyldigsomenbrud
Jag har märkt av liknande beteenden. Under arbetstid på sjukhus. Utanför med bekanta och vänner som jobbar inom vården på något sätt. Det är inte många men det är en handfull.

Dem vill sticka ut. Ungefär som tex när folk började skaffa ank läppar. Det har blivit en trend. Utanför jobbet har jag hört vissa som sedan åker till spa, gymmar eller andra onödiga aktivitet. Reser mellan regioner.

Fruktansvärt egoistiskt när dem arbetar på sjukhus även om det inte är en covid-19 avd. Då vårdpersonalen löper stor risk bli smittade om dem arbetar på golvet. Många inom sjukvården kan även jobba hemifrån.

Förstår inte vad dessa gör på plats. Dem med administrativa uppgifter bör inte befinna sig i lokalerna om inte måste. Dem är mer i vägen.

Får se hur detta slutar. Jag är en optimist i grunden. Behöver inte sägas så mycket mer. Har inte ork engagera mig i politik så gör det jag kan.

Det är samma med dessa nissar som börjat tatuera in Tegnells ansikte på sin kropp.

Tilläggas alla av dessa jag lagt märke till har barn på dagis som kan bära och sprida smittan vidare.

Ja det är nån konstig trend, och vissa tycker det är viktigare att vara coola och ha attityd än att vara smarta. Som vanligt alltså.

Tegnellgaddningar är nog det sjukaste som setts detta år. Fruktansvärt vidriga.

Jag är inte heller politiskt engagerad, men jag tycker att corona har blottlagt ett fruktansvärt politiskt mörker.

Regeringen skiter helt öppet i att svenskar dör som flugor.

Oklarheten kring viruset borde omedelbart ha aktiverat försiktighet.
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det hjälper inte långt. Om någon blir smittad strax efter att ha testats så kommer det aldrig att upptäckas om nästa test görs först 5-6 v senare.
Det hjälper eftersom man kan fånga upp personer innan de visar symptom. Sedan kan man följa upp med övrig personal igen ett par dagar senare.

Man är inte särskilt smittsam i början och det verkar ta en till två veckor innan symptom och hög smittsamhet. Det ger ett visst fönster för att fånga smittkällor.

Givetvis så vore det bra att testa varje vecka men frågan är dom det är möjligt i dagsläget.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Ännu ett sjukhus får vi info om.

https://www.arbetsvarlden.se/sodertaljes-covid19-intensiv-anvander-militar-taktik/
Citera
2020-04-29, 12:00
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Essity skulle ju börja producera masker meddelade man för någon månad sedan. Har de inte fått klartecken än? Handlade ju om miljontals:
https://www.nyteknik.se/samhalle/essity-ska-leverera-miljoner-ansiktsmasker-till-varden-6993226

Dom är igång.
Citera
2020-04-29, 12:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Under mitt senaste arbetspass (jag vårdar svåra coronafall) kommer en läkare in utan skyddsutrustning. Inget visir, ingen rock, inget munskydd. Hon står mitt i smeten (det är sju patienter på max 100 kvm) och snackar, helt obrydd. Viruset finns överallt, och fastnar såklart på läkaren, som drar det vidare när hon går. Lite info till er som undrar hur tajt och vass coronavården är... Luften i denna avdelning är troligen marinerad i corona. Det hostas överallt, det är respiratorer osv.

Hon måste ju ha någon överordnad. Om du inte vågar skvallra på henne öppet, så kanske du kan skicka ett mail till den överordnade från ett anonymt epost-konto? För det där kan ju inte vara förenligt med sjukhusets riktlinjer för läkare heller?
Citera
2020-04-29, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Dom är igång.
Var det inte mölnlycke senast..hur gick det med de?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
En tänkbar utveckling är att vårdpersonal hoppar av coronavården, vilket jag tror kommer att ske.

Jag vet att vissa vägrar gå in, och jag förstår dom.

Vi vet inte vilka de långvariga effekterna är, och dessutom är de fysiska förutsättningarna bristfälliga.

Vi snackar om enkla lokaler som nästan liknar fältsjukhus, men med finare utrustning.

Det finns inte ens riktiga medicinrum. Det är fullt möjligt att stoppa mediciner i fickan utan att det märks. Jag skulle kunna stjäla lugnande, metadon och morfin hur lätt som helst, utan upptäckt. Vi har inte låsta medicinrum i coronavadelningarna. Medicinerna ligger på hyllor, helt öppet.

Min tid inom coronavärden kommer garanterat att vara begränsad.

Och med denna lön och detta schema ha ha ... inget risktillägg, ingenting extra får man ...
Jag har det sämsta schema jag haft på flera år och får inte en krona extra för min insats.

Så mycket är man värd.

Tack för balkongapplåderna
Det här är en fråga som borde lyftas fram ideligen.

Det sägs att Sverige bara har en strategi och ett mål:
Att "platta till kurvan så att vården hinner med".

När jag räknade på det kom jag fram till att med en takt där vården skulle hinna med skulle nedsmittandet ta MINST 3.5 år. Med fördubblad kapacitet lite mer än 1.5 år, men nu räknar jag så snällt jag bara kan så vi säger 1.5 år.
Hur 17 skulle folk inom vården orka så länge i detta tempo? Sjuka lär de bli också.

Jag saknar en beräkning på detta från berörda myndigheter. Som det är just nu är det ingen ordning alls.
Hur ska ett folk kunna samlas och arbeta för ett mål när målet är oklart?
Citera
Medlem
Jag uttalar mig som så här när det gäller Corona:

Min flickvän är läkare, doktor inom klinisk mikrobiologi, dock inte virologi. I annat land.

Jag är systemvetare. - Jag analyserar.

Vad jag ser är att viruset har genetisk markör. - Drabbar somliga värre än andra.

- Jag har varit i Guayaquil Ecuador, vet att 80% av befolkningen har indianskt påbrå. - Och jag konstaterade också att man samlade upp döda från gatorna.

- Samma sak verkar nu hända i Manaus, Brasilien.

- Vad som är gemensamt för dessa städer som förvisso är storstäder men inte globala metropoler som först borde drabbats av spridning är att de har en stor indiansk befolkning.

Och av historisk kunskap har jag orsak att anta att de som historiskt varit isolerade drabbas värre än andra när man summerar totalsiffran i antalet döda. Bland annat hos indianer från isolerade byar.

Och av mitt konstaterande av situationen i Manaus kan jag bara dra slutsatsen att Corona-viruset är en liten elak djävul. - Hårdare att knäcka än ett vanligt virus.

/Sanctus Grobianus
Citera
2020-04-29, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Vad jag hört finns de även de med riskgrupp (diabetes) som måste jobba inom vården..vet du hur det förhåller sig med de?

Diabetes har jag inte koll på, men astmatiker håller sig undan och alla riskgrupper finns ju representerade inom vården, så hur Tegnells lagom långsamma trivelspridning ska funka, det vet ju ingen. Ska viruset skära igenom hela Sverige så kommer ju också vårdpersonal att slås ut, och det sker redan. På mitt förra jobb insjuknade ung 10 kollegor på en månad, och det är ändå en psykklinik, där patienterna har små nätverk och reser sällan. Patienterna sprider inte mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Största hotet mot mänsklighetens överlevnad är utan tvekan överbefolkningen !

Men ingen tar det på allvar
En riktig pest som rensar bort minst fyra femtedelar av jordens befolkning skulle behövas.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Skulle knappast tro att högern är snabbare. Högern försöker som regel montera ner systemen som används till att hantera problemen. Både skära i sjukvården och sociala skyddet som skyddar befolkningen från att svälta i samband med den ekonomiska kollapsen som följer.

Det är lätta för oppositionen att bara föreslå mer än regeringen utan att ta hänsyn till konsekvensen. När de väl hamnar vid rodret så brukar det plötsligt låta annorlunda. Hade högern styrt så kan jag garantera att sossarnas förslag hade varit större än regeringens.

Det är egentligen inte ens regeringen som hanterar det utan de oberoende myndigheterna. Ska man vara kritisk så är det dem man ska kritisera.

Prio 1 är fortfarande att testa för smittbärare. Speciellt inom äldrevården. Antikroppar kan vi ta senare när den biten fungerar.

Det är ju allt du skriver ovan och i alla fel som gör det så tröttsamt att försöka diskutera med en indoktrinerad sosse. Ni är nattmössor som är väldigt obenägna att erkänna fel och ändra uppfattning. Det yttersta ansvaret ligger på Löfven men han i sin tur avleder ansvaret till sossevänliga FHM. Tillförlitliga antikroppstester finns framtagna redan hos KI, men vi får väl vänta på dem innan sossarna skalar upp detta till allmänheten. Som sagt vill sossarna lägga 1 miljard på tester medans Moderaterna vill lägga 6 miljarder. För övrigt, du kan inte garantera någonting. Men du kan vakna lite. Tills dess avslutar vi diskussionen eftersom den är lönlös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in