Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
En tänkbar utveckling är att vårdpersonal hoppar av coronavården, vilket jag tror kommer att ske.
Jag vet att vissa vägrar gå in, och jag förstår dom.
Vi vet inte vilka de långvariga effekterna är, och dessutom är de fysiska förutsättningarna bristfälliga.
Vi snackar om enkla lokaler som nästan liknar fältsjukhus, men med finare utrustning.
Det finns inte ens riktiga medicinrum. Det är fullt möjligt att stoppa mediciner i fickan utan att det märks. Jag skulle kunna stjäla lugnande, metadon och morfin hur lätt som helst, utan upptäckt. Vi har inte låsta medicinrum i coronavadelningarna. Medicinerna ligger på hyllor, helt öppet.
Min tid inom coronavärden kommer garanterat att vara begränsad.
Och med denna lön och detta schema ha ha ... inget risktillägg, ingenting extra får man ...
Jag har det sämsta schema jag haft på flera år och får inte en krona extra för min insats.
Så mycket är man värd.
Tack för balkongapplåderna

Det här är en fråga som borde lyftas fram ideligen.
Det sägs att Sverige bara har en strategi och ett mål:
Att "platta till kurvan så att vården hinner med".
När jag räknade på det kom jag fram till att med en takt där vården skulle hinna med skulle nedsmittandet ta MINST 3.5 år. Med fördubblad kapacitet lite mer än 1.5 år, men nu räknar jag så snällt jag bara kan så vi säger 1.5 år.
Hur 17 skulle folk inom vården orka så länge i detta tempo? Sjuka lär de bli också.
Jag saknar en beräkning på detta från berörda myndigheter. Som det är just nu är det ingen ordning alls.
Hur ska ett folk kunna samlas och arbeta för ett mål när målet är oklart?