2020-04-29, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
https://www.barnehage.no/artikler/47...ehagene/490850

Smitta på förskolor i Norge.

Det som FHM sagt inte förekommer i Sverige

och samtidigt är det FHM som har makten att inte genomföra tester,

alltså förekommer inte smittspridning på förskolor och skolor i Sverige,

because they say so.

"Don't test don't tell" -strategin som är tvärtemot WHO rekommendation.

Regeringen fick ju ge FHM ett uppdrag explicit att dra igång testning,

de bara vägrade ju.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...fens-uppmaning
EDIT: Tegnell går emot WHO-chefens uppmaning
… [ Visa mindre ]

tomayto, tomahto...

det är ett antagande FHM sagt att barn inte är drivande i smittspridningen,

efter restriktionerna Sverige har nu med att jobba hemma, "stanna hemma om du är sjuk", distansundervisning för gymnasium och universitet, social distansiering, inga sammankomster över 50 personer osv,

vad skulle du säga är drivande i smittspridningen just nu i samhället, vilken verksamhet pågår?

Citat.vad skulle du säga är drivande i smittspridningen just nu i samhället, vilken verksamhet pågår?

Den drivende kraft er myndighedernes udmeldinger om flokimunitet - 60% af befolkningen skal smittes.

Alt for mange tager ikke råd om at holde afstand alvorligt, og mulighederne for at være for tæt på smittede er utallige f.eks. på restauranter.

Udmeldingerne fra myndighederne er selvmodsigende - hvorfor indføre tiltag imod smittespredning, når alle alligevel skal smittes - argumentationen hænger simpelt hen ikke sammen, og det udnytter uansvarlige egoistiske kynikere til at opføre sig egoistisk.
Citera
2020-04-29, 09:34
Medlem
Jag gillar verkligen inte utvecklingen i Brasilien. Där har vi nog den mest illavarslande kurvan just nu.
Citera
2020-04-29, 09:35
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja och det är nog ingen omöjlighet att det färdas 7-8 m som jag läste om häromdan.

Så kan det vara. Det var FHM som började med att 1,5 meter skulle räcka. När spindlar kan följa med uppvindar och jetströmmar upp i stratosfären och hamna på en annan kontinent då kan små mikroskopiska droppar färdas många meter på grund av ventilationssystemens påverkan inomhus. Även utomhus men där tunnas det säkert ut snabbare.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja och det är nog ingen omöjlighet att det färdas 7-8 m som jag läste om häromdan.

Om det stämmer borde väl typ ALLA i tex Stockholm vara smittade?
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Rapport från ett stort sjukhus i Sverige (ej stockholm)
Var inne på akuten med sonen igår/i natt.

Ett stort tält utanför akutingången där alla med hosta/snuva/feber skulle gå in (tror ingen var där).
Vi gick in till akutmottagningen då han hade galet ont i magen.
Hela väntrummet var tomt, inte en människa. Alla andra gånger jag varit där senaste 10 åren har det varit uppskattningsvis 40 personer där, hälften somalier, runt 10st andra invandrare och runt 10st svenskar.

Trots att det var tomt tog det 30m till vi fick gå fram till luckan, sen 1,5h till innan han fick gå in till en säng. När vi skulle in fick inte hans flickvän följa med (endast en anhörig), jag skjutsade hem henne.
När jag var tillbaka och suttit kanske 5m med honom kom en annan sjuksyster och sa till mig att jag också måste åka hem (inga anhöriga).

Kändes ganska lugnt där inne, de verkade inte så stressade och skötte vården så bra man kan begära, visade sig att han hade läckage på en njure och fick åka hem med en remiss till vårdcentral inom några veckor.

Såg en med skyddsutrustning när vi satt i väntrummet, ingen inne på avdelningen.
Citera
2020-04-29, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Tveksamt om det är tillräckligt spritt än, möjligen att effekten av det börjar komma i Stockholm. Om det är väldigt smittsamt krävs ju dessutom en väldigt hög andel immuna för flockimmunitet, 80-90%.

Har du sett någon aktuell information om spridningen av Corona? Antar att det skiljer sig väldigt mycket mellan olika typer av samhällen. I storstäder är det väl såklart högre än ute på vischan, men om man tagit fram något generellt R-värde (heter det så?). Från början pratade man om att det behövdes ca 60% smittspridning bland befolkningen för att uppnå flockimmunitet. Men det här viruset verkar ju vara extremt smittsamt. Kanske inte som mässling m fl, men ändå.... Så det kanske krävs uppåt 80% eller nåt.
Citera
2020-04-29, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nej, de kan inte utrota viruset, för det finns i snart sagt världens alla hörn, de tar kanske ner det tillfälligt, ja, men utrota, nej.

Sverige kommer bli en fristad och bas för viruset. Från Sverige kan det sen sprida sig över världen, gång på gång. Såvida inte världen bannlyser svenskar...
Citera
2020-04-29, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.hog
Vad beror det på då? Att sörmlänningar är idioter och skåningar är exemplariska?
Jag vet faktiskt inte. Ville bara påpeka att vi kan utesluta att Sveriges problem är att vi har en bro till Danmark och landgränser till Norge och Finland, för det är med all sannolikhet inte via de inkörsportarna som Stockholmsregionen blev nedlusad med viruset. Problemet var Arlanda och därmed kan man jämställa Stockholms län med en önation som NZ. Jag tycker det därför vore dumt att vifta bort tanken att lära sig av NZ sådär lättvindigt att man bara säger att "jamen det är ju en ö-nation, ju".
Citera
2020-04-29, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om det stämmer borde väl typ ALLA i tex Stockholm vara smittade?

Tittar man på enskilda kommuner och kommundelar så är smittan relativt ojämnt fördelad än så länge, det finns i det närmaste vita fläckar. Möjligen är de flesta smittade i de hårdast drabbade områdena, Sumpan mm.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/23-april-antal-avlidna-med-covid-19-per-kommun-och-stadsdel/
Citera
2020-04-29, 09:39
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Tveksamt om det är tillräckligt spritt än, möjligen att effekten av det börjar komma i Stockholm. Om det är väldigt smittsamt krävs ju dessutom en väldigt hög andel immuna för flockimmunitet, 80-90%.
Sedan är det väl som jag har förstått det en osäkerhet i att man blir immun mot Corona? det har betydelse men hur stor vet jag inte. Om man ska tro på vad Kina säger så hävdade dom för en dryg månad sedan att drygt 20% av de tillfrisknade hade blivit smittade av Corona igen. Hur detta har gått till finns det flera teorier om, men hur det än har gått till så är detta något som skall räknas in när man pratar om flockimmunitet.
Citera
2020-04-29, 09:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Den kan lika gärna uppstått hos ett djur i det vild som ett labbdjur. Det är lika sannolikt (virusmutationer). Om du inte fattar detta är det snarare du som är en idiot. Det är inte mer sannolikt att denna zoonos uppstod hos ett djur ute i det vilda än hos ett djur inne i ett labb Virusmutationer sker slumpmässigt.

Virusmutationer sker slumpmässigt eller kontrollerat av människoan. I synnerhet suspekt med människans inblandning blir der med virusmutationer vars DNA-sekvenser är 100% identiska med med ett redan existerande virus (HIV). Mutationerna är 4 små modifieringar i spikarna du ser runt coronaviruset som utgör metoden som viruset nyttjar för att angripa ace2-receptorerna i mänskliga cellmembran.

https://www.researchgate.net/publication/338957445_Uncanny_similarity_of_unique_inserts_in_ the_2019-nCoV_spike_protein_to_HIV-1_gp120_and_Gag

Det blir ännu mer konstigt när vid P4-labbet i Wuhan länge och framgångsrikt forskats på att göra coronavirus (som hämtats från fladdermöss i nordvästra kina) smittbara för människor.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wuhan_Institute_of_Virology

Scrolla ner till coronavirus research.
Citera
2020-04-29, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Rapport från ett stort sjukhus i Sverige (ej stockholm)
Var inne på akuten med sonen igår/i natt.

Ett stort tält utanför akutingången där alla med hosta/snuva/feber skulle gå in (tror ingen var där).
Vi gick in till akutmottagningen då han hade galet ont i magen.
Hela väntrummet var tomt, inte en människa. Alla andra gånger jag varit där senaste 10 åren har det varit uppskattningsvis 40 personer där, hälften somalier, runt 10st andra invandrare och runt 10st svenskar.

Trots att det var tomt tog det 30m till vi fick gå fram till luckan, sen 1,5h till innan han fick gå in till en säng. När vi skulle in fick inte hans flickvän följa med (endast en anhörig), jag skjutsade hem henne.
När jag var tillbaka och suttit kanske 5m med honom kom en annan sjuksyster och sa till mig att jag också måste åka hem (inga anhöriga).

Kändes ganska lugnt där inne, de verkade inte så stressade och skötte vården så bra man kan begära, visade sig att han hade läckage på en njure och fick åka hem med en remiss till vårdcentral inom några veckor.

Såg en med skyddsutrustning när vi satt i väntrummet, ingen inne på avdelningen.

Stämmer bra med vad jag hört från vänner som jobbar inom akutvården. Det är väldigt lugnt på "vanliga" akuten. Skönt för dem på ett sätt men det finns en oro för att människor inte vågar söka vård för vanliga åkommor och på så viss ökar risken för svårare sjukdomsförlopp i ett senare skede.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in