2020-04-29, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Det är konstaterat aerosol och då även luftburet.
Ja och det är nog ingen omöjlighet att det färdas 7-8 m som jag läste om häromdan.
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Jag tror i princip nästan alla i Sverige redan har blivit smittade (om nu smittan är luftburen). Varför har vi inte fått flockimmunitet? För att det är omöjligt. Alla utvecklar inte antikroppar och gör man det försvinner antikropparna illa kvickt.
Ja, och så smittar det en tills en får den dödliga dosen, lite som en rysk roulette som man testar periodiskt.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
varför skall det ta tid för att utvärdera vilka länder lyckats bra och mindre bra.

sverige har lyckats katastrof jämfört med Tyskland den analysen är redan utvärderat.

Norge , danmark, finland har räddat liv och sverige dödat fler den analysen är klar och utvärderat.

sveriges strategi kan jänmföras med u-länder inga tester ingen skyddsutrustning bara klaga på medborgarna som inte följer FHM s rekommendationer.

För att man vill att det ska ta tid?
Citera
Medlem
Citat:
varför skall det ta tid för att utvärdera vilka länder lyckats bra och mindre bra.

sverige har lyckats katastrof jämfört med Tyskland den analysen är redan utvärderat.

Norge , danmark, finland har räddat liv och sverige dödat fler den analysen är klar och utvärderat.

sveriges strategi kan jänmföras med u-länder inga tester ingen skyddsutrustning bara klaga på medborgarna som inte följer FHM s rekommendationer.

Det tar tid att utvärdera därför att en pandemi tar tid. Minst ett år lär man få ge det för att få med andra och eventuell tredje våg i utvärderingen.
Citera
2020-04-29, 09:18
Medlem
Var det någon som såg CNN´s intervju med Dr Fauci igår kväll (28/4)?
Tycker det är en stabil snubbe som håller höjd i vad han kommunicerar på ett pedagogiskt sätt. MEN jag fattade inte riktigt allt han sa igår, men det handlade om en del lärdomar de fått på sistone kring sjukdomsförloppet bland yngre patienter som avlidit.
I stort så handlade det (såvitt jag uppfattade det) om hur den minskade syresättningen i blodet kan leda till en dramatiskt snabb försämring av allmäntillståndet. Till synes "normalsjuka" personer med influensaliknande symptom kan, under ytan, bära på en tickande bomb och snabbt försättas i ett läge där man behöver snabb intensivvård för att klara sig.
De hade inte skaffat sig tillräckligt underlag för att kunna förklara detta förlopp men trodde sig se ett visst mönster.
Vet ni om man alltid mäter syrenivå vid triagering av patienter som söker vård med "mildare" symptom? Likaså har jag läst nånstans att det finns teorier kring att människor med vissa blodtyper drabbas hårdare än andra. Kan detta kanske ha ett samband?

Vore intressant att få input från mer kompetent person än mig själv, som också såg intervjun och hur den tolkades.
Citera
2020-04-29, 09:18
Medlem
Citat:

Varför det tar tid? För att en pandemi tar tid. Men skönt för dig att du tror att det är över
Citera
2020-04-29, 09:19
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du har inte lagt fram något mer än dina egna påståenden som grundar sig i en artikel i Washington Times som i sin tur säger saker som inte heller har någon grund utan är bara påståenden.

Och nej, de äter inte råa djur i Kina. Inte ens fladdermussoppa:

https://observers.france24.com/en/20200203-china-coronavirus-bat-soup-debunk-videos-viral-palau-indonesia

Så, fram med rapporten nu eller så lägger vi ner detta!

Den kan lika gärna uppstått hos ett djur i det vild som ett labbdjur. Det är lika sannolikt (virusmutationer). Om du inte fattar detta är det snarare du som är en idiot. Det är inte mer sannolikt att denna zoonos uppstod hos ett djur ute i det vilda än hos ett djur inne i ett labb Virusmutationer sker slumpmässigt.
Senast redigerad av magpest 2020-04-29 kl. 09:21.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Var det någon som såg CNN´s intervju med Dr Fauci igår kväll (28/4)?
Tycker det är en stabil snubbe som håller höjd i vad han kommunicerar på ett pedagogiskt sätt. MEN jag fattade inte riktigt allt han sa igår, men det handlade om en del lärdomar de fått på sistone kring sjukdomsförloppet bland yngre patienter som avlidit.
I stort så handlade det (såvitt jag uppfattade det) om hur den minskade syresättningen i blodet kan leda till en dramatiskt snabb försämring av allmäntillståndet. Till synes "normalsjuka" personer med influensaliknande symptom kan, under ytan, bära på en tickande bomb och snabbt försättas i ett läge där man behöver snabb intensivvård för att klara sig.
De hade inte skaffat sig tillräckligt underlag för att kunna förklara detta förlopp men trodde sig se ett visst mönster.
Vet ni om man alltid mäter syrenivå vid triagering av patienter som söker vård med "mildare" symptom? Likaså har jag läst nånstans att det finns teorier kring att människor med vissa blodtyper drabbas hårdare än andra. Kan detta kanske ha ett samband?

Vore intressant att få input från mer kompetent person än mig själv, som också såg intervjun och hur den tolkades.
Du kan läsa mer om honom här.
https://www.thegatewaypundit.com/2020/04/dr-fauci-gave-3-7-million-wuhan-laboratory-something-going-rudy-giuliani-drops-bomb-niaid-director-d r-tony-fauci/
Citera
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Du killgissar!
Tror inte du förstår vad du läst.
Citera
Bannlyst
Citat:

För att folk tror att coronapandemi är allsvenskan.
Efter halva säsong ligger Sverige på trettonde plats.
Man förlorar en massa matcher och det visar sig att målvakten suger och mittbackarna är så jävla långsamma.
Nu har halva säsongen gått och man har möjligheten att varva spelare. Alternativt testa den unga talangfulla målvakten istället för den äldre som bara gör en måltavla efter den andra.

Men nej. Stolta obstinata dumma i huvudet Sverige tänker inte byta spelare. Inte ens tränare som verkar ha tappat kontroll över laget.
Man tänker fortsätta på som vanligt. Och när säsongen är över så ska man dra slutsatser och se hur man kan bli bättre inför nästa säsong i allsvenskan.
Ähhhhh under förutsättning att man inte kom bland sista platserna och man hamnade i superettan.
Citera
2020-04-29, 09:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det har vi inte sett ännu, och vad är det som säger att de som dör idag kommer att ens tåla ett vaccin? Men det största problemet är att de flesta länder är beroende av någonting som heter ekonomi, och jag skulle inte tro att varken Island eller NZ har råd att isolera sig någon längre tid.

Det är väl främst turismen som är problemet. Handel med andra länder kan man bedriva, utan att släppa folk lösa i landet och sprida smittan. Man kan ju screena sjömännen innan de får gå i land på permission, t.ex.. Kontrollera hur länge de varit ute, sedan sista stopp i en hamn. Är det mer än 14 dagar sedan och ingen ombord visar några symptom, så är det safe att släppa dem i hamn. Annars räknar man upp till 14 dagar - och de dagarna får de stanna ombord. Eventuellt blir det då ingen landpermission, och det är ju tråkigt för sjömännen. Men det går att hålla smittan ute.

Jag såg att NZ diskuterade, att införa något slags "lyxkarantänresorter" för turister, så att karantänperioden på 14 dagar skulle bli en del av semesterupplevelsen. Men jag vet inte om jag tror på det? Hur många vill tillbringa låt oss säga fyra veckor (för att det ska vara idé att åka så långt) på NZ, varav två veckor inlåsta - hur lyxig buren än är? Så visst står de också inför utmaningar.

Sedan måste det ju inte vara ANTINGEN tvångskarantän av alla ELLER helt öppna gränser utan någon koll alls. Man kan screena passagernarna, och sätta dom man hittar i karantän. Då kommer några smittbärare att komma in - sådana som inte visar symptom. Men då får man smittspåra runt de som blir sjuka sedan. Det går, om det görs omedelbart och aggressivt (som i all annan smittskyddsverksamhet - tänk könssjukdomarna t.ex.).

Angående om de som blir svårt sjuka skulle klara av vaccinet, så behöver de ju inte det om tillräckligt många andra tar det för att flockimmunitet ska uppnås. (Tillsammans med dom som smittats naturligt såklart, och uppnått immunitet den vägen.)
Citera
2020-04-29, 09:22
Medlem
Jack.Elams avatar
https://via.tt.se/pressmeddelande/forundersokning-om-arbetsmiljobrott-pa-karolinska-universitetssjukhuset-ar-inledd?publisherId=323554 0&releaseId=3276068
Citat:
Åklagare har inlett en förundersökning om misstänkt arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge.

En 39-årig sjuksköterska som arbetat med coronasmittade patienter avled i förra veckan. Några dagar senare inkom skyddsombud på Karolinska universitetssjukhuset med en anmälan om att tillräcklig skyddsutrustning saknades och att man gjort avsteg från Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

- Jag har gett polisen direktiv att bland annat hålla inledande förhör och begära in skriftlig dokumentation. Det finns ingen misstänkt person, vi ska nu ta reda på vad som hänt, säger kammaråklagare Jennie Nordin på Riksenheten för miljö- och arbetsmiljöbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in