Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Det har vi inte sett ännu, och vad är det som säger att de som dör idag kommer att ens tåla ett vaccin? Men det största problemet är att de flesta länder är beroende av någonting som heter ekonomi, och jag skulle inte tro att varken Island eller NZ har råd att isolera sig någon längre tid.
Det är väl främst turismen som är problemet. Handel med andra länder kan man bedriva, utan att släppa folk lösa i landet och sprida smittan. Man kan ju screena sjömännen innan de får gå i land på permission, t.ex.. Kontrollera hur länge de varit ute, sedan sista stopp i en hamn. Är det mer än 14 dagar sedan och ingen ombord visar några symptom, så är det safe att släppa dem i hamn. Annars räknar man upp till 14 dagar - och de dagarna får de stanna ombord. Eventuellt blir det då ingen landpermission, och det är ju tråkigt för sjömännen. Men det går att hålla smittan ute.
Jag såg att NZ diskuterade, att införa något slags "lyxkarantänresorter" för turister, så att karantänperioden på 14 dagar skulle bli en del av semesterupplevelsen. Men jag vet inte om jag tror på det? Hur många vill tillbringa låt oss säga fyra veckor (för att det ska vara idé att åka så långt) på NZ, varav två veckor inlåsta - hur lyxig buren än är? Så visst står de också inför utmaningar.
Sedan måste det ju inte vara ANTINGEN tvångskarantän av alla ELLER helt öppna gränser utan någon koll alls. Man kan screena passagernarna, och sätta dom man hittar i karantän. Då kommer några smittbärare att komma in - sådana som inte visar symptom. Men då får man smittspåra runt de som blir sjuka sedan. Det går, om det görs omedelbart och aggressivt (som i all annan smittskyddsverksamhet - tänk könssjukdomarna t.ex.).
Angående om de som blir svårt sjuka skulle klara av vaccinet, så behöver de ju inte det om tillräckligt många andra tar det för att flockimmunitet ska uppnås. (Tillsammans med dom som smittats naturligt såklart, och uppnått immunitet den vägen.)