2020-04-28, 20:09
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666

Det som ändå slog mej när jag läste förhör med SD angående den beryktade vattenspridaren, är att först när han svarar på fråga om det är en "spridare" så menar han det som en inställning, alltså mera som en funktion. Att man kan ställa om "pistolen" till en "spridare" i stället för "stråle".
FL frågar flera gånger om "spridare" och som jag tolkar det svarar SD att det är den funktionen.

Ju fler gånger spridaren nämns desto mer anpassas historien. Ett par hundra sidor senare verkar det ha blivit en riktig vattenspridare av det.

147, 90
JR: Fråga där, var der en sån här spridare som stod och gick då?
MT:Mm.
JR: Eller var du ute och vattna med slangen på blommor eller?
MT: Nej det, ehh jag vet att jag körde spridaren, jag kan nog mycket väl ha börjat med munstycket, men, nej jag kör med bara spridare, det var nog bara spridare, mm.

147, 402
PS: Ja, sen har ju vi prata just om, för vi fundera lite över den här vattenspridningen och, vi har ju hört grannar runt i kring och det är ingen som har sett dej nån gång med nån vattenspridare, men där ned, däremot en slang med ett sånt där munstycke du kan ha gått och vattna med, och även dom närmsta grannarna har nog inte sett nån vattenspridare, förrän efter den 25:e, kom, då upptäckte dom en vattenspridare där, och sen den 22:a, då skriver du till, den 22:a skriver du till familjen Ström där, då skriver du, har ni en vatten, har ni en vattenspridare? Jag har ju sått på lite gräs där det var svagt, och där behövs nog lite fukt nu, annars ber jag Karin. Vad menas med det då?
MT: Jaa jag frågade om dom, jag tror dom till och med hade erbjudit sej och hjälpa till ehh, men i vilket fall så bad jag dom hjälpa till med och vattna, gräset.
PS: Jaha?
MT: Ja, det är väl bara det det betyder.
PS: Men du frågade har ni nån vattenspridare, så du menar att dom skulle frakta över då eller Karin skulle frakta över sina vattenspridare till dej om dom skulle hjälpa dej? Varför kunde dom inte använda din vattenspridare?
MT: Karin hade nog direkt ehh gått och tagit min, henne hade jag inte förklarat nåt för eller bett nåt speciellt då hade jag ...
PS: Ja men var. ..
MT: Bara sagt vattna.
PS: Var det inte enkelt och, och bara ta din vattenspridare?
MT: Ehh ja det kunde dom väl också ha gjort.
PS: Okey jaja, men vad menar du då?
MT: Ja att...
PS: När du fråga om dom hade vattenspridare, om dom hade någon vattenspridare ...
MT: Ja.
PS: Menar du att dom skulle ta den ...
MT: (Harklar sej)
PS: Och släpa över den till din gård då, var det. ..
MT: Ja ...
PS: Det du menade?
MT: Släp, ja släpa över, vi har våra trädgårds saker kanske två och en halv, tre meter ifrån varandra, så ja, ehh det låg närmast till hands istället för att dom ska gå in och rota i mitt växthus förbi, tusen miljoner kaninhinder, det är lite bökigt...

Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Det ÄR jobbigt med 14 000 sidor FUP, men nu har jag läst på allt om vattenspridaren. Den fanns inte. SD påstår att han var ute i trädgården och flyttade runt sin vattenspridare flera gånger på natten då Lena mördades, 14 - 15e.
Han påstår att den var blå och svart och inköpt på Biltema och att den förvarades i växthuset.
När han talade med sina grannar, Ström, frågad han om de sett honom i trädgården den natten. (Här kan det vara så att han fiskar efter vad grannarna sett - av vad han verkligen gjorde? Samtidigt verkar det mer som om han vill att de ska ge honom ett alibi - vilket han aldrig säger rakt ut)
Den 22 maj messar SD till samma grannar och frågar om de kan vattna åt honom och om de har någon vattenspridare. Det har de inte. Den 25 maj vattnar SD med vattenspridare i sin trädgård, flera grannar vittnar om att det är första gången de ser en vattenspridare där.

Så vattenspridaren är INTE ett mordvapen. SD tar själv upp den i förhöret och sannolikt vill han ha ett skäl - om ifall någon sett honom ute på gräsmattan mellan midnatt och 0:2:00 under mordnatten.
För övrigt tycker jag Peter Sprängare är en betydligt bättre förhörsledare än de följande.

Mycket spridare blir det.
Citera
2020-04-28, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om det krävs mänsklig interaktion för att en webbsida ska laddas så undrar jag vad flaggan Last Visited visar för sådana webbsidor som medan de visas på skärmen uppdaterar sig själva?

Exakt! Det undrar jag också, men du hann före. Det pågår dessutom tusentals bakgrundshändelser ständigt utan att användaren varken styr över det eller ser att det händer.

Jag noterar att SD får ett inkommande mail 23:32. Kan inte det mailet sätta igång en massa processer för synkning mot andra enheter som mail i mobilen? Har man dessutom öppnat mailen via browser i stället för en lokalt installerad mailapp, så går ju den trafiken via webbrowsern.
Citera
2020-04-28, 20:16
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I staplarna ovanför allt detta, på varje sida, så står det "från" och "till". Som jag förstod det var mailet TILL Wilma från någon som jag inte kan läsa av. Svårt att läsa av när man inte har vana ögon för sånt här.

Väldigt smala (icke-höga alltså) rader också, därför såg jag fel på tiden först.
Jag tänkte ändå att eftersom det dyker upp i SD:s lista så är han avsändare.
Men, han kanske bara är ”ägare” av WD:s mailkonto så att säga. Det verkade vara gmail, och han betalar väl räkningen. Typ.
Å andra sidan kan han ju ha den lustiga avsändar-adressen.
Från en kanin?
Å tredje sidan kanske han spionerar på dotterns mail.
Vad vet jag.
Citera
2020-04-28, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Angående läsrapport i Noas mobil står följande i fupen (jag blir inte mycket klokare av det). Det låter lite som goddag yxskaft för mig. Det låter som om Telia svarar att det kan inte har ändrats NU, dvs november 2018, men det säger inget om det kan ha ändrats tätt inpå LWs försvinnande. Å andra sidan, om det blev läst inom tre dagar så hade det inte raderats från servern. Eller?

Ur IT-protokoll övriga 165/954 (avser dokumentets sidnumrering, inte pdf:ens)

Jag pratade med Telia (speciella utredningar) 181130 för att fråga om hur ett sms kan ändras från "oläst" till "läst". Enligt Telia skickas ett sms via en server och om sms:et inte kan levereras direkt (tex om telefonen är avstängd) så söker servern kontakt for att leverera sms:et under 3 dygn. Om det fortfarande inte har levererats under dessa 3 dygn så kommer det att raderas och inga ytterligare försök till leverans kommer att ske. Därfor säger Telia att de sms:et som Noa uppger i förhör 181119 har ändrats från "oläst" till "läst", inte har ändrats för att det nu är läst utan de sms:et raderades efter 3 dygn från servern och därför kan det nu inte ha ändrats till "läst".
Håller med. Det låter som ett missförstånd. På wikipedia finns teknisk information som beskriver väl hur ett sms transporteras från sändare till mottagare.
https://en.wikipedia.org/wiki/Short_Message_Service_technical_realisation_(GSM)

Det är för mig oklart vad "läst" innebär. Har man ställt in läskvitto tror jag det står vilken tid det öppnades hos mottagaren. På min samsung står det klockslag då meddelandet skickades. Om det inte kunnat skickas inom några sekunder får man en notifikation liknande "kunde ej skicka" och en varningssymbol invid meddelandet. Denna notifikation kanske N hade, men som försvann och byttes till klockslag vid meddelandet inom dessa tre dagar? Eller liknande för hur det ser ut på hans mobil. Denna ändring kan inte ske efter de tre dagarna operatören försöker förmedla meddelandet.

15 maj? N uppger att han skickat meddelandet men det kom inte fram
19 nov: N uppger att meddelandet ändrats till "sänt"

Tiden däremellan vet vi inget om vad gäller detta meddelande, men om det stod som oläst sej den 20'e maj kan det inte ändrats senare enl. Telia då meddelandet måste nå mottagaren inom tre dagar.
Citera
2020-04-28, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag frågar FUP:et i stället.
Hur tycker du att det stämmer med det du påstår?

Om man googlar olika sökvarianter på att se tidstämpel för sms, så får jag inte fram något som tyder på att det är möjligt. Man får träffar på att man kan se att smset är läst, men inte när.

Har du annan kunskap får du gärna uppdatera mig på det.
Citera
2020-04-28, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Exakt! Det undrar jag också, men du hann före. Det pågår dessutom tusentals bakgrundshändelser ständigt utan att användaren varken styr över det eller ser att det händer.

Jag noterar att SD får ett inkommande mail 23:32. Kan inte det mailet sätta igång en massa processer för synkning mot andra enheter som mail i mobilen? Har man dessutom öppnat mailen via browser i stället för en lokalt installerad mailapp, så går ju den trafiken via webbrowsern.

Det räcker att t ex ett Messenger meddelande mottages i datorn så sparas det i cachen. OM datorn är igång.
Citera
2020-04-28, 20:21
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Men allvarligt menar du det?? Aldrig att jag skulle ta en livstidsvolta för någon annan och kanske få sitta inne i 25-27 år. Inte ens för mina barn skulle jag sitta för ett mord dom har begått.
Han kanske tar risken för att han är relativt säker på att gå fri, precis det som har hänt nu.
Citera
2020-04-28, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
En röd tråd, som efter analys visade sig inte ha med mordet att göra.

Ovan inlägg postade du 18:56 denna kväll.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror inte att det var jag. Är visserligen vaken halva nätterna men har inget minne av att jag har diskuterat den röda tråden med någon tidigare.

Men rätta mig om jag har fel.

Sedan negerar du fräckt kännedom om ditt inlägg. Och skriver att man kan rätta dig om du har fel. Men det går uppenbarligen inte att rätta dig.
Trots att man återger/citerar de tokigheter som du anfört så nekar du genomgående totalt till all vetskap om dina egna inlägg.
Och kastar i stället ur dig absurda motbeskyllningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Har tekniska uttryckt sig så? Jag fick för mig att den röda tråden inte gick att koppla ihop med det jämförelsematerial man hade från MGM eller BO.

Ja nog faller det på sin totala orimlighet att de som analyserat ett insänt objekt skulle uttrycka sig så. Det kan nog alla och envar inse.
Med ett undantag: Silverko.

Förresten; har du kanske koll i övrigt på analyser etc? Tänker på hårstråt som hittades i LW:s vagina; vad framkom avs det?

Någon som vet?
Citera
2020-04-28, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666

Du får dra dina egna slutsatser. Jag drar mina.

Ja just det där stycket säger en hel del. Tillsammans med frågor som HD vägrar svara på och andra som hon inte minns samt några obetydligheter som hon faktiskt minns så blir summan av kardemumman att misstankarna leder åt D*vidssons. Lika klart som honung och bin.
Det finns inget rationellt utrymme att tolka på annorlunda sätt än att HD döljer massor och inte kan fjärma sig på annat sätt än att vägra svara eller medverka kring de tunga och avgörande frågorna som utredarna återkommer till gång efter gång.
Och givetvis är tolkningen att HD undanhåller något som skulle kunna lösa knutarna i utredningen snarare än att hennes uppfattning är av integritetskränkande natur. Det handlar om ett bestialiskt mord där anhöriga, vänner och bekanta har rätt att få klarhet i vem/vilka och varför LW mördades. Det är av den anledningen vi inte ska låta tråden somna in likt många andra gjort genom åren. Och lika självklart hoppas jag att rättsväsendet jobbar vidare med detta oförtrutet och utan hänsyn till ev. budgetramar!
Citera
2020-04-28, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Du såg i aktbilagan att de inte förstod cachehistorieken? Det gör jag, jag har testat och har facit.

Det är utredningen som ska förklara hur sådan cachehistorik kan uppkomma utan mänsklig inblandning, det har de inte gjort.

IT-forensikern gjorde sitt test efter att rapporten som finns i FUP skrevs. Det sade han i förhör i TR.
Han hade gjort en exakt kopia av Stefans dator och utan att röra datorn på natten fick han samma resultat som syns i IT-listorna i tidslinjen och IT-bilagan.
Citera
2020-04-28, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vid den tiden var HD på jobbet, där hon inte fick ha telefon.
Det finns inga redovisade kontakter mellan HD och SD förrän mycket senare, om jag minns rätt.
Kan du förklara hur du tror att HD fick info?

Kl. 11:06 mottog HD mess från SD den dagen.

Ja det skulle vara intressant att höra vad S-J har för förklaring till hur HD fick info vid tidigare tillfälle.
Citera
2020-04-28, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det raderas inte om det varit oläst, utan om det inte kunnat levereras. Så förstod jag det av rapporten i alla fall:

Ur IT-protokoll övriga 165/954 (avser dokumentets sidnumrering, inte pdf:ens)

Jag pratade med Telia (speciella utredningar) 181130 för att fråga om hur ett sms kan ändras från "oläst" till "läst". Enligt Telia skickas ett sms via en server och om sms:et inte kan levereras direkt (tex om telefonen är avstängd) så söker servern kontakt for att leverera sms:et under 3 dygn. Om det fortfarande inte har levererats under dessa 3 dygn så kommer det att raderas och inga ytterligare försök till leverans kommer att ske. Därfor säger Telia att de sms:et som Noa uppger i förhör 181119 har ändrats från "oläst" till "läst", inte har ändrats för att det nu är läst utan de sms:et raderades efter 3 dygn från servern och därför kan det nu inte ha ändrats till "läst".

Bra observerat! Så hänger det ihop, skulle jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in