2020-04-28, 19:32
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Ja, varför ville han låna en av grannen?Var är SDs vattenspridare?
Hur såg den ut?
Se en bild på spridare där t ex ett stödben skulle kunna fungera som slagvapen.
https://www.sagro.se/sv/artiklar/roterande-sprinkler-450m2.html?gclid=EAIaIQobChMI94WX99WA6QIVE6WaCh3Sc wyoEAQYICABEgJHvfD_BwE

Det ÄR jobbigt med 14 000 sidor FUP, men nu har jag läst på allt om vattenspridaren. Den fanns inte. SD påstår att han var ute i trädgården och flyttade runt sin vattenspridare flera gånger på natten då Lena mördades, 14 - 15e.
Han påstår att den var blå och svart och inköpt på Biltema och att den förvarades i växthuset.
När han talade med sina grannar, Ström, frågad han om de sett honom i trädgården den natten. (Här kan det vara så att han fiskar efter vad grannarna sett - av vad han verkligen gjorde? Samtidigt verkar det mer som om han vill att de ska ge honom ett alibi - vilket han aldrig säger rakt ut)
Den 22 maj messar SD till samma grannar och frågar om de kan vattna åt honom och om de har någon vattenspridare. Det har de inte. Den 25 maj vattnar SD med vattenspridare i sin trädgård, flera grannar vittnar om att det är första gången de ser en vattenspridare där.

Så vattenspridaren är INTE ett mordvapen. SD tar själv upp den i förhöret och sannolikt vill han ha ett skäl - om ifall någon sett honom ute på gräsmattan mellan midnatt och 0:2:00 under mordnatten.
För övrigt tycker jag Peter Sprängare är en betydligt bättre förhörsledare än de följande.
Citera
2020-04-28, 19:38
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
AB 149/55 förhör med HD
F: Så då menaru under tisdan då .. så pratar ni inte om det här?
V: Stefan oj ag?
F: Jaa ..
V: Ehjo .. Stefan messar mig på lunchen för då var jag ute o så .. å då skrev han till mig o frågade om jag kunde kontakta några gemensamma vänner .. eller egentl. .. gemensamma. . men några som jag hade på Facebook. . Messenger .. som Stefan inte hade för Uffe, Lenas man hade bett honom om hjälp. Att kontakta några som han inte hade uppgifter till. 0 då skickade jag det vidare o
då .. eh .. o sen på tisdan .. så eh .. ehhh .. sen jo .. men ja jobbade ju hela dan .. och eh .. när ja kom hem från jobbet så var tjejerna hemma hos oss .. eller hemma hos oss .. hemma hos mig .. eh .. och eh .. och ah .. vi .. prata o mös o gjorde väl ingenting mer än o va hemma en stund och sen så .. eh .. messade Stefan att han var påväg hem från jobbet så sa jag till tjejerna ring honom så kan han stanna här o käka glass

AB 149/56
V: Eh .. va han vet? Ja men de berätta han ju på lunchen, det att han hade fått reda på .

AB 149/168
FL: Vi kan ju se er messenger chatt, mellan dig och Stefan. Att han skriver till dig, klockan 11 :06 och berättar om det här med att Lena är försvunnen. Att han startar en konversation mellan er .. om .. om just om det här och det du beskriver. Vidare kontakt med Mats och såhär. Eeh, det finns alltså förhörsuppgifter till utredningen som visar att du, att du ändå visste det här tidigare. Redan på morgonen. Visste om Lenas försvinnande. Tidigare alltså.
MT:Mhm.

FL: Då undrar jag bara hur .. hur har du fått veta det i så fall? Stefan skriver till dig 11 :06. Hur kommer det sig då?
MT: ... Vet inte. Jag kan inte komma ihåg att ... att jag vet om det tidigare.

Du får dra dina egna slutsatser. Jag drar mina.

Ja, jag tror de flesta av oss som läst mycket i FUP samt hört från Rättegången, skulle jag tro. De som sitter och kastar ut sig saker hipp som happ, verkar varken läst eller lyssnat. Tyvärr.

Fru D har varit ute och tagit ungefär 25 cachar igår. Hon börjar sina loggningar så här:

Citat:
Jag har jobbat hela helgen och var i dag ledig.

Hon har numera 10 323 hittade (inklusive mist 17 stycken falska) och SD står stilla på 8 017 sen innan han åkte i på lite häktessemester. Det blir svårt för SD att komma ikapp. Och det kan man ju förstå.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-04-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nej det är väl jag som är rubbad som inte kan tänka mej att riskera en livstidsvolta för ett mord jag ej begått.

Då är jag lika rubbad
Å med det menar jag att vi vet inte om det kommer att
låta annorlunda i HovR, om det nu blir någon HovR.
Citera
2020-04-28, 19:44
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Om vi tar SD-exemplet med en webbsida med ett googledokument (i en flik som låg öppen när datorn öppnades) så får man tidstämpel för cachade bilder mm som hämtades, "last visited", den blir alltså "nästan nyss" i det skedet. I GoogleDoc finns en" hämta_sidan-på-nytt-knapp", klickar man på den får man nya tidstämplar för vissa saker.
Nu använder jag inte Chrome utan Firefox så det kan ju vara olika.
Min fråga handlar om att man kan ha datorn påslagen och en sida (eller flera) öppen.
Då är det vissa sidor som ibland uppdaterar sig själv utan att jag begär uppdatering eller gör någon aktivitet.
Vad visar flaggan då?
Citera
2020-04-28, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
En röd tråd, som efter analys visade sig inte ha med mordet att göra.

Omformulerar mig lite klarare : Jag har inget minne av att dessa shorts har blivit analyserade och jämförda med tråden (kan självklart ha fel minnesbild)? Jag såg dom bara på mms här om natten. Därför undrade jag om någon visste något om dessa. Om det var LW eller SD som skickat bilden och vem som var bärare av shortsen?

Men det kanske var det du svarade mig..?
Citera
2020-04-28, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nej, det tror jag inte, enligt utredningen dog LWs mobil kl 01.41.
Fast den pingades i Vivallaskogen några dagar senare, sägs det enligt
uppgift till media kanske jag ska lägga till, fullt drag med hundsök, men
inte ett ord om det i FUP:et.

NW hittade den här läsrapporten när han satt i förhör 2018-11-19.
Han hade enligt vad han säger inte sett den tidigare.
Något mer om den saken har inte framkommit, tyvärr.
Vi vet alltså inte när den trillade in.
Den skulle ha kunnat skickats när mobilen pingades i skogen, ganska
troligt tycker jag.

NW va i kontakt med både WD å SD tidigt på morgonen, någon av
dom skulle teoretiskt ha kunnat meddela HD att LW va försvunnen.

Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Angående läsrapport i Noas mobil står följande i fupen (jag blir inte mycket klokare av det). Det låter lite som goddag yxskaft för mig. Det låter som om Telia svarar att det kan inte har ändrats NU, dvs november 2018, men det säger inget om det kan ha ändrats tätt inpå LWs försvinnande. Å andra sidan, om det blev läst inom tre dagar så hade det inte raderats från servern. Eller?

Ur IT-protokoll övriga 165/954 (avser dokumentets sidnumrering, inte pdf:ens)

Jag pratade med Telia (speciella utredningar) 181130 för att fråga om hur ett sms kan ändras från "oläst" till "läst". Enligt Telia skickas ett sms via en server och om sms:et inte kan levereras direkt (tex om telefonen är avstängd) så söker servern kontakt for att leverera sms:et under 3 dygn. Om det fortfarande inte har levererats under dessa 3 dygn så kommer det att raderas och inga ytterligare försök till leverans kommer att ske. Därfor säger Telia att de sms:et som Noa uppger i förhör 181119 har ändrats från "oläst" till "läst", inte har ändrats för att det nu är läst utan de sms:et raderades efter 3 dygn från servern och därför kan det nu inte ha ändrats till "läst".

Det där har jag inte sett tidigare, bra att du hittade det.

3 dygn, skulle då ha legat kvar till Fredag morgon.
Polisen ryckte ut till Vivalla skogen vid 20tiden på Torsdag kväll.
Tyvärr fungerar inte mina medialänkar så jag kan inte styrka det.

Men om mobilen pingades i Vivallaskogen på Torsdag kväll så känns det sannolikt
att läsrapporten skickades då.
Citera
2020-04-28, 19:49
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu använder jag inte Chrome utan Firefox så det kan ju vara olika.
Min fråga handlar om att man kan ha datorn påslagen och en sida (eller flera) öppen.
Då är det vissa sidor som ibland uppdaterar sig själv utan att jag begär uppdatering eller gör någon aktivitet.
Vad visar flaggan då?
Om man har en webbsida öppen i Chrome med ett GoogleDoc-dokument så händer inget med tidstämplarna, om man inte rör något.

Jag har haft en "SD-miljö" igång i flera dagar, jag öppnade ett "SD-dokument" vid 14-tiden och det är den tidstämpeln som ligger kvar.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-04-28 kl. 19:53.
Citera
2020-04-28, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Omformulerar mig lite klarare : Jag har inget minne av att dessa shorts har blivit analyserade och jämförda med tråden (kan självklart ha fel minnesbild)? Jag såg dom bara på mms här om natten. Därför undrade jag om någon visste något om dessa. Om det var LW eller SD som skickat bilden och vem som var bärare av shortsen?

Men det kanske var det du svarade mig..?

Tror inte att det var jag. Är visserligen vaken halva nätterna men har inget minne av att jag har diskuterat den röda tråden med någon tidigare.

Men rätta mig om jag har fel.
Citera
2020-04-28, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Vi vet väl inte med säkerhet när i tid LW fick vetskap om att paret D verkligen skulle åka till USA?

Min hypotes är följande:

SD med hjälp av JG svartmålade LW inför gemensamma vänner när Stefans otrohet uppdagades. Det var hon som blev "the bad guy" pga SD:s otrohet. Hon förlorade vänner och anseende och tänkte inte låta Stefan komma undan med det.

LW:s ess i rockärmen var att sexet fortsatte även efter avslöjandet och Stefans bedyrande inför HD att avsluta kontakten med LW.

Min hypotes är att LW sa till SD att om ni åker tillsammans till USA så avslöjar jag att vi fortfarande ses och har sex.
Då blev det viktigt för SD att undanröja LW FÖRE USA-resan.

Och planerna tog form. Första försöket den 11/4 grusades av att polisen faktiskt åkte på hans larm om hotfulla män i skogen.
Nu blev det lite bråttom för SD, och han genomförde sin plan den 14/5, lägligt nog kvällen före paret D:s avresa till USA.

Det SD inte hade med i sin beräkning var ju att han skulle bli misstänkt och därigenom så nagelfaren att hans fortsatta otrohet i alla fall uppdagades. Och att alla hans mindre sympatiska sidor står alla fritt att läsa i FUP.
Så till slut blev han ändå "the bad guy".

Frågan är ju nu bara varför HD fortfarande håller honom om ryggen. DET är jävligt märkligt.

Men samtalen som SD och LW hade på kvällen 14/5 handlade inte om att hon tänkte avslöja fortsatt otrohet och han reste till USA med HD. Hon bjöd hem honom en stund efter hon deklarerat att hon kände sig fri från sitt beroende av honom.

Hon var på väg till Norge, verkade inte utom sig över hans USA -resa.

Men SD kan ha planerat långsiktigare och velat förekomma fortsatt problematik med LW
så att han kunde ägna sig åt "återställelse" med sin f.d. fru.
Citera
2020-04-28, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
En röd tråd, som efter analys visade sig inte ha med mordet att göra.

Har tekniska uttryckt sig så? Jag fick för mig att den röda tråden inte gick att koppla ihop med det jämförelsematerial man hade från MGM eller BO.
Citera
2020-04-28, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det första jag läste från FUP var sms mm mellan SD och HD och mellan SD och en massa andra, de bilagan/orna.
I 145 är det en sammanställning, och i de här IT-bilagorna så finns mer utskrivet, lättare att läsa.
Jag vet inte om även detta morgonmail till WD finns läsbart, men jag ska leta och se om jag hittar det.
I staplarna ovanför allt detta, på varje sida, så står det "från" och "till". Som jag förstod det var mailet TILL Wilma från någon som jag inte kan läsa av. Svårt att läsa av när man inte har vana ögon för sånt här.
Citera
2020-04-28, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Därav min spekulation om att man tvättat nåt långt senare och inte bara under mordnatten? (Ursäkta, min okunskap..)

Det är en möjlighet naturligtvis. Blodet kom dit senare av t.ex. den anledningen.
Det är lite svårt att avgöra (enligt mig) om blodets form i sitt ursprung har en droppformation eller har en mer utsmetad form, som av t.ex. en blodig tröjärm som tuschat i maskinen när den skulle in i trumman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in