2020-04-28, 17:48
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Håller med om att 3-4% ränta är lågt i historiskt perspektiv. Men hela västvärlden har målat in sig i ett hörn och står och faller med låga räntor. Räntor på 5-6% skulle skicka hela västvärlden till medeltide. Totalt kaos skulle uppstå. Det är helt enkelt inte ett politiskt möjligt alternativ längre.

Har suttit och tittat på hus i Sthlm mellan 10-20msek och pantbrev mellan 8-12msek är inte alls ovanliga. Även om du har en inkomst om 120 000 i mån och frugan får sparken är det svettigt. Bara räntorna på sådana lån om 5% hamnar runt 50 000 i mån. Det blir total panik.

I ett svenskt perspektiv skulle ALLT göras för att dämpa en eventuell råntehöjning. Amorteringskravet tex hade rykt direkt.

Jag tror dock att räntor på 5% skulle ta knäcken på hela EU även UTAN Corona.

Vi har levt långt över våra tillgångar helt enkelt.

3% bolåneränta gällde ju dock så sent som 2013.

https://www.theglobaleconomy.com/Sweden/mortgage_interest_rate/

Företag idag betalar ofta betydligt högre räntor, medan staten numera kan låna till 0 eller till och med negativa räntor. Tror de flesta skulle klara 3% bolåneränta idag utan större problem men det skulle dock dränera övrigt konsumtionsutrymme för många högbelånade.

Dock kan inte kredittillväxten fortsätta öka 5% eller mer som den gjort de senaste åren. Dagens kombination av hög skuld och låga räntor gör det hela möjligt men fortsatt kreditökning skulle kräva ännu lägre räntor och frågan är om det är möjligt.
2020-04-28, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/maklare-och-kopare-tror-pa-lagre-bostadspriser/

Det blir mer skriverier så fler kommer börja förstå att raset börjat.

Det är kul att gå tillbaks och läsa lite i tråden från alla andra gånger när marknaden har skakat. Det går faktiskt inte att avgöra om dessa inlägg skrevs då eller nu om man inte ser tidsstämplarna på inläggen
Samma argument som återanvänds år efter år.
2020-04-28, 18:01
Medlem
Trillskes avatar
Det lite konstiga med tråden är ju dock att bostadsmarknaden de facto krashade, ändå trummar den här tråden vidare åt båda håll ("det kommer aldrig krascha!!1 jag vill inte! Jag är ju rik ju!" vs "det kommer gå åt helvete").

Priserna är idag, värderat i SEK, markant lägre än de var för 3 år sedan. Vi pratar mer än 10% lägre. I SEK. SEK har under perioden gått katastrof, exempelvis typ -15% mot EUR. Detta är också nominella siffror - under tiden har vi såklart haft 3 års inflation. D.v.s. bostadspriserna är väldigt mycket lägre idag än för tre år sedan. Detta innebära också att de är väldigt mycket mindre övervärderade, oavsett om de är det fortfarande eller ej. Det innebär även att situationen blivit mer stabil/mindre ostabil eftersom löner inte sjunkit under tiden (åtminstone inte pre corona).

Då har jag visserligen bara titta på bostadsrätter i Stockholm, men i den mån vi haft en bubbla är det ju epicentrum. Det var där ekonomiskt inkompetenta Stockholmare tält-köade för att boka nybyggen de trodde de skulle kunnat sälja dyrare. Dessutom är det inte helt rimligt att titta på alla olika marknader samtidigt; stora skillnader mellan regioner och bostadstyper.
Senast redigerad av Trillske 2020-04-28 kl. 18:03.
2020-04-28, 18:50
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det lite konstiga med tråden är ju dock att bostadsmarknaden de facto krashade, ändå trummar den här tråden vidare åt båda håll ("det kommer aldrig krascha!!1 jag vill inte! Jag är ju rik ju!" vs "det kommer gå åt helvete").

Priserna är idag, värderat i SEK, markant lägre än de var för 3 år sedan. Vi pratar mer än 10% lägre. I SEK. SEK har under perioden gått katastrof, exempelvis typ -15% mot EUR. Detta är också nominella siffror - under tiden har vi såklart haft 3 års inflation. D.v.s. bostadspriserna är väldigt mycket lägre idag än för tre år sedan. Detta innebära också att de är väldigt mycket mindre övervärderade, oavsett om de är det fortfarande eller ej. Det innebär även att situationen blivit mer stabil/mindre ostabil eftersom löner inte sjunkit under tiden (åtminstone inte pre corona).

Då har jag visserligen bara titta på bostadsrätter i Stockholm, men i den mån vi haft en bubbla är det ju epicentrum. Det var där ekonomiskt inkompetenta Stockholmare tält-köade för att boka nybyggen de trodde de skulle kunnat sälja dyrare. Dessutom är det inte helt rimligt att titta på alla olika marknader samtidigt; stora skillnader mellan regioner och bostadstyper.

Ja, även om man inte valutakorrigerar marknaden så är det knappast något styrkebesked att det nu ser ut att ha varit en sidledsrörelse sen hösten 2015 trots extremt låga räntor, god arbetsmarknad och kraftig befolkningsökning.
2020-04-28, 19:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Det är kul att gå tillbaks och läsa lite i tråden från alla andra gånger när marknaden har skakat. Det går faktiskt inte att avgöra om dessa inlägg skrevs då eller nu om man inte ser tidsstämplarna på inläggen
Samma argument som återanvänds år efter år.
Föreställningarna hos bubbelpratarna är av religiös natur. Det är som att prata med en kreationist om varför vagusnerven är så hjärndött dragen när kreationisten talar om intelligent design. Men kreationisten kommer aldrig kapitulera inför fakta, utan bara slingra sig genom att byta samtalsämne, producera halmgubbar, eller personangrepp. Bubbelpratarna är likadana. Andra som besöker tråden tillfälligt tar emot informationen, konstaterar att fundamenta tydligen gällde trots allt, och knallar vidare i livet.

Därför blir också retoriken tidslös. Ingen fakta går in.
2020-04-28, 19:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Har suttit och tittat på hus i Sthlm mellan 10-20msek och pantbrev mellan 8-12msek är inte alls ovanliga. Även om du har en inkomst om 120 000 i mån och frugan får sparken är det svettigt. Bara räntorna på sådana lån om 5% hamnar runt 50 000 i mån. Det blir total panik.
När jag sålde hade jag pantbrev på ca 18% av köpeskillingen. Och trodde jag låg väldigt lågt.
Men köparna berättade att de hade letat hus länge och de flesta pantbrev låg lägre.

Det har nog att göra med åldern på området. Folk sägs bo i snitt 30 år i en villa. De som byggde 1985 och sålde 2015 lär inte ha så höga pantbrev.

EDIT:
Jag tittade lite snabbt på några 10+
Pantbreven låg mellan 23-50% av begärt pris.
Senast redigerad av liksom-fb 2020-04-28 kl. 19:37.
2020-04-28, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
När jag sålde hade jag pantbrev på ca 18% av köpeskillingen. Och trodde jag låg väldigt lågt.
Men köparna berättade att de hade letat hus länge och de flesta pantbrev låg lägre.

Det har nog att göra med åldern på området. Folk sägs bo i snitt 30 år i en villa. De som byggde 1985 och sålde 2015 lär inte ha så höga pantbrev.

EDIT:
Jag tittade lite snabbt på några 10+
Pantbreven låg mellan 23-50% av begärt pris.

Visst de som är 70+ och säljer har ofta låga pantbrev. Men tittar du på 45-50 åringar som bor i kåkar värda 10-12 msek är pantbrev runt 8-10 msek regel snarare än undantag.

Två löner runt 70 000 kan lätt dra runt det idag. Men om en förlorar jobbet och räntan hamnar uppåt 5% så blir det väldigt svettigt. Jag har själv kollegor i liknande sitser. Plötsligt ska 40k i mån upp i bara räntor...
2020-04-28, 22:09
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Föreställningarna hos bubbelpratarna är av religiös natur. Det är som att prata med en kreationist om varför vagusnerven är så hjärndött dragen när kreationisten talar om intelligent design. Men kreationisten kommer aldrig kapitulera inför fakta, utan bara slingra sig genom att byta samtalsämne, producera halmgubbar, eller personangrepp. Bubbelpratarna är likadana. Andra som besöker tråden tillfälligt tar emot informationen, konstaterar att fundamenta tydligen gällde trots allt, och knallar vidare i livet.

Därför blir också retoriken tidslös. Ingen fakta går in.

själv finner jag bubbelblåsarna vara ett gäng fanatiska utopister som tror på fria fantasier och har grova problem att se sanningen i vitögat. Man föredrar att allt är frid och fröjd. Det är kramkalas med fjärilar och de enda bubblor som existerar i deras värld är såpbubblor.
2020-04-28, 22:22
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
själv finner jag bubbelblåsarna vara ett gäng fanatiska utopister som tror på fria fantasier och har grova problem att se sanningen i vitögat. Man föredrar att allt är frid och fröjd. Det är kramkalas med fjärilar och de enda bubblor som existerar i deras värld är såpbubblor.

Haha, klockrent! Bra sagt! Alltså det finns pedagogiska dokumentärer om bostadsbubblorna både i Sverige och utomlands. Nationalekonomi gällande hur bubblor uppstår är inte svåra att se. Det är för fan grundskolematematik vi talar om här! Men idioter här tror är säkert bolånetorskar som är livrädda om deras fantasi värld når verkligheten. Att leva över sina tillgångar har aldrig varit en lyckad saga!
2020-04-28, 22:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Vet du vad Sonne syftade på, delar ni hjärna?

Men räntorna är knappast på väg upp så då är det märkligt att säga att billiga pengar inte är så billiga längre.
Inte så mycket billigare, ett av skälen till bubbelpumpningen var sjunkande räntor och sänkta skatter. Nu lär det inte bli sjunkande skatter och lönerna kommer att stå still, arbetslösheten stiger rejält.
Senast redigerad av Sonnenwende 2020-04-28 kl. 22:43.
2020-04-29, 00:00
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske

Historiskt sett är priserna fortfarande extremt höga. Var är vi nu, i nivå med hösten 2016, våren 2017? (Priserna i SEK är det mest relevanta, trots allt. Svag krona ger fördelar för exportindustrin, men inkomsterna har knappast sprungit iväg.) Att det är priser i nivå med 2016/2017 ger vid handen att de som köpte några år innan dess fortfarande har stora vinster med sig i relation till eget kapital. Men om priserna faller 10% till nu så rycks en stor del av det kapitalet bort från marknaden. Nu tror ju till och med mäklare, bankfolk och andra med skin in the game på 10% ner i år bara av effekter av 1:a ordningen av Corona. Problemet med att det "bara" blir en sättning på 10% är att det skapar problem i sig med ett prisfall. Inga nya pengar kommer in i systemet, för att där flerfaldigas. Redan nu har ju folk slutat låna upp till renoveringar och mindre byggföretag har börjat gå i konkurs. Så det kommer effekter av andra ordningen. Rallyt kommer byta håll. Med samma härliga kraft. Så man ska nog inte helt utesluta den där katastrofen ändå
2020-04-29, 06:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Historiskt sett är priserna fortfarande extremt höga. Var är vi nu, i nivå med hösten 2016, våren 2017? (Priserna i SEK är det mest relevanta, trots allt. Svag krona ger fördelar för exportindustrin, men inkomsterna har knappast sprungit iväg.) Att det är priser i nivå med 2016/2017 ger vid handen att de som köpte några år innan dess fortfarande har stora vinster med sig i relation till eget kapital. Men om priserna faller 10% till nu så rycks en stor del av det kapitalet bort från marknaden. Nu tror ju till och med mäklare, bankfolk och andra med skin in the game på 10% ner i år bara av effekter av 1:a ordningen av Corona. Problemet med att det "bara" blir en sättning på 10% är att det skapar problem i sig med ett prisfall. Inga nya pengar kommer in i systemet, för att där flerfaldigas. Redan nu har ju folk slutat låna upp till renoveringar och mindre byggföretag har börjat gå i konkurs. Så det kommer effekter av andra ordningen. Rallyt kommer byta håll. Med samma härliga kraft. Så man ska nog inte helt utesluta den där katastrofen ändå

Frågan är.om det ens är 10% idag. På lgh visst men villor verkar helt oberörda än så länge.

Har en kollega som håller på att försöka sälja sin lgh med plan att titta på hus till hösten. Känns spontant som en bra plan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in