2020-04-28, 17:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av americanbamse
När kan vi börja ta emot ensamstående igen? Och andra flyktingar som behöver vår hjälp? Att folk inte kan semestra är ju en struntsak - det överlever dom - men det finns ju folk som väntar på att få komma in.

Förhoppningsvis aldrig men absolut inte under dom kommande 5 åren.
Citera
2020-04-28, 17:39
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Det är bra att sikta mot att hålla igång samhällsmaskineriet, även i kristid. Svårt att se varför detta skulle vara så kontroversiellt.
Senast redigerad av LordOfTheIdiots 2020-04-28 kl. 17:41.
Citera
2020-04-28, 17:40
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
På jobbet satt alla äldre medarbetare förra veckan under kafferasten och pratade om sina barn som går sista terminen på gymnasiet, hur hemskt tråkigt det är för dem som inte kommer få fira studenten, åka flak för att det blivit helt inställt. Jag frågar medarbetarna förundrat, är studentfirandet inställt? Ja, tydligen. Jag frågar sedan vidare och får höra att här nere i Skåne är studentfirandet helt inställd inte bara på lokalnivå, men utan vad jag förstått det som på en klar majoritet av Skånes gymnasieskolor. Överallt. Igår fick jag ett meddelande från Stockholm, att studenten, flaket och firandet visst blir av. Jag måste vara flakvärd trots allt, trots att denna pandemi slagit hårdast i Stockholm så måste jag alltså som skåning åka upp ditt för att stockholmarna ska få fira sin jävla student. Det är inställt här, för att läget är som det är, men Skåne har mycket mindre värre situation än Stockholm, här går t.ex. smittspridningen väldigt långsamt och dödstalen ytterst få jämfört med huvudstaden.

Mitt agg mot stockholmare blir bara grövre och grövre, denna pandemi har visat att stockholmare är som en förlamad sprutnarkoman med alla möjliga destruktiva hälsoproblem och sjukdomar. Ni verkar älska smärta däruppe och göra tvärtemot det som rekommenderas, så länge ni går dekadensens väg så är allt lugnt för er hipsters. Jag spyr. Hur står det egentligen till med ansvariga däruppe? Har de missat att vi går igenom den värsta krisen här sedan 40-talet?

Fast det stämmer väl inte? Vet flera som tar studenten i år här i Stockholm, och firandet är inställt. Alltså det traditionella med utspring och flak.
Citera
2020-04-28, 17:42
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Stockholms Prideparad flyttar till sociala medier

https://omni.se/stockholms-prideparad-flyttar-till-sociala-medier/a/wP28qG
Har inte sociala medier alltid varit en prideparad? Alla resurser som vi pumpat in i bögatåget och så funkar inte regnbågsflaggan som skydd mot viruset. Wtf? Jag vill ha tillbaka mina pengar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Dock ligger ingen på intensivvård och endast 11 på sjukhus. Men visst kan det öka något. Sannolikt finns det även ett mindre mörkertal av tidigare infektioner.

I read that they have one intensive care case? I might be wrong. But for example, if all of those patients should die + the theoretical intensive care patient, their CFR would be over 1%. The data set isn’t large enough to make a meaningful conclusion, in my eyes — except for setting an absolute lower bound of 0.55% CFR. I imagine their CFR will rise if the infection spreads, and my point before -that this is not a reflection of the viruses base lethality but of their incredible work in maintaining the virus - I believe, still stands.

For example, the number of active infections across those 70+ in Iceland is remarkably lower than in the younger age demographics. If this spread was more equally distributed across this age range, our CFR would likely be at least twice as high.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Kraftig minskning på intensivvården i Stockholm nu. Låt oss alla, alarmister och förnekare, be tillsammans för att det fortsätter så. 203 mot gårdagens 210 (eller nått). För någon vecka sedan 229.

Till viss del beror ju antalet som vårdas på IVA på hur många som de tar emot. Man kan inte vårda fler än det finns resurser för. Men det är nog sant att det blir färre svårt sjuka. Det beror naturligtvis på att det är andra åldersgrupper som nu drabbas. Väldigt många gamla på äldreboenden har redan dött och de som är kvar kanske skyddas lite bättre. Spridningen i samhället är ganska konstant så det måste vara fler unga som nu blir sjuka och de behöver inte lika ofta sjukhusvård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men se till hon 17-åringen i England som dog. Hon var helt kry. Sedan Adam Alsing han var inte det som du skriver. Yngre dör också. Det verkar vara mer eller mindre som ett lotteri. En sjuksköterska i Wales skrek sig hes om just detta. Det kryllade av patienter 20-40 på hennes intensivvårdsavdelning.

Inte för att detta egentligen ska bli roll. Yngre är mer värda än äldre typ.

Men lyssna på dig själv: EN 17åring dog i ENGLAND. Herregud vad fruktansvärt. Hur många 17åringar dör i England årligen annars? Säkert fler än en..

Adam Alsing var sprängfet under hela sitt liv. Att han sen hann banta 14kg strax innan döden hjälpte föga. Han kanske hade ändå hunnit skaffa sig underliggande sjukdomar som diabetes 2 och högt blodtryck?

Det är inte alls "som lotteri". Tvärtom. De absolut allra flesta är gamlingar som dör - vilket rimligtvis borde betraktas som "naturligt". Än gång dör vi allihopa. Att ha levt i 85+ är ingen självklarhet här i livet. Snarare borde man vara tacksam för de åren man fick.

Sen att även yngre dör är inte heller något under.

Majoriten (obs obs obs) av engelsmännen är ÖVERVIKTIGA eller t o m FETA. Något som inte kan komma som en överraskning för någon - varken för engelsmännen än oss i utlandet. Även ca hälften av svenskarna är överviktiga. Detta är något som inte Tegnell har hittat på utan läkarna har VARNAt om konsekvenserna under årtionden - utan resultat. Folk blir bara fetare och fetare.

För att inte tala om rökning. Det står "rökning dödar" på paketen - men hjälper det?

Nej, folk bestämmer själva. De är ju "vuxna människor"..

Det är onödigt att peka på Tegnell som den stora boven i dramat när individerna själva har fattat beslutet att misshandla sina kroppar.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Hur resonerar egentligen Johan Carlsson och Anna Ekström? För att minska smittspridningen så vill man förbjuda studentflak. Blir så mycket folk på samma plats.

Har dem kollat hur det ser ut VARJE DAG i högstadiet, på dagis, i kollektivtrafiken, systembolaget, köpcentrum, ICA-butiker m.m. Detta handlar om en dag på året för studenter. Nu är det länge sedan jag tog studenten men vafan detta kan de väl släppa när allt annat är tio gånger värre.
Citera
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Fast det stämmer väl inte? Vet flera som tar studenten i år här i Stockholm, och firandet är inställt. Alltså det traditionella med utspring och flak.
Just det kanske inte är någon nackdel.
Citera
Medlem
Blir så innerligt trött på att höra från Lövén och andra politiker, att vårdpersonalen är hjältar. Vi är vanliga människor. Just nu passar det bra att plocka billiga poäng genom att kalla oss hjältar, men under den totala nedmonteringen av vården som ägt rum de senaste åren, har det varit väldigt tyst om budskap som "låt oss hylla våra hjältar".

Ge sjuksköterskor lön utifrån ansvar, och reservera ett rejält belopp för kraftiga löneförhöjningar i budgeten, istället för tomt svammel om hjältar - som inte är något annat än förnedrande.

Lövén tackar idag all intensivvårdspersonal som dubblerat antalet intensivvårdsplatser i landet. Det som egentligen har skett är att mängden fysiska sängar och respiratorer ökat, inte antalet utbildad IVA-personal. Detta leder till att IVA-sjuksköterskor i Stockholm arbetar 12-timmarspass i 2-skift, med oftast 4 pass i veckan. Antalet patienter som varje IVA-ssk har hand om har ökat från 1-2st till 9-10st. Till hjälp har de grundutbildad personal som endast fått några timmars utbildning. Detta minskar givetvis patientsäkerheten och kvaliteten på den IVA-vård som erbjuds. Det har blivit så allvarligt läge att personal gjort IVO-anmälningar, men även känt sig tvingad att kontakta media med vittnesmål om allvarliga missförhållanden.

I Stockholm varnar över ett tiotal IVA-ssk och IVA-läkare om att det görs oförsvarliga bortprioriteringar, och att patienter i 40-70-årsåldern dör i onödan. Samtidigt hävdar cheferna i media att inga prioriteringar alls görs eller behöver göras, och att IVA-platser finns. Varför fortsätter chefer ljuga när personalen som arbetar på IVA vet hur verkligheten ser ut, och att de är tvingade att prioritera allt för hårt pga att vården är alltför pressad?!

Se bla:
https://www.dn.se/sthlm/lakare-vi-tvingas-till-harda-prioriteringar/
Citera
2020-04-28, 17:44
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Ja fast nu pratar vi lite förbi varandra är jag rädd. Enig om det du skriver, åtminstone borde man försöka..

Jag pratar om de allra sköraste som inte klarar dylik behandling och skulle klara sig med medicin för blodtrycket. Låter inte rimligt.

Frågan är om blodtryckssänkande medicin hjälper generellt - om nu sambandet med högt blodtryck är bristfälligt.

Om en stor population, kanske mer än varannan i princip får högt blodtryck som äldre, är det inte konstigt att 73 % visade sig ha högt blodtryck om 80% av de avlidna är äldre.

Men visst man kan pröva. Är inte den som är den.

Har för mig att tunna 80-åringar brukar nästan få undertryck så vad vi talar om här är överviktiga äldre personer.
Citera
2020-04-28, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheIdiots
En lång period av politisk misskött sjukvård och nedrustning av krisberedskap.

Ja trots att politikerna har skrutit om statens goda finanser så har man nedrustat vården och avvecklat hela beredskapen som tidigare fanns. Det är ett stort svek mot skattebetalarna. Frågan om att avveckla beredskapen har aldrig varit en valfråga utan det är något som politikerna har gjort på eget bevåg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in