Precis! Var har den här myten kommit ifrån, om att de som dör "ändå skulle ha dött snart"? Jag menar, det kan man ju omöjligt veta, på en individuell nivå. Min släkting levde tills hon var 100 år gammal?
Om ngn dör i covid och är 83 år gammal, ska man säga "det var ändå din tur nu, enligt statistik", Va?? Tänk om just den personen var som min släkting och egentligen hade 17 år kvar? Och många dör i 70-årsåldern, de kanske hade haft 10 år kvar....
Jag blir väldigt illa till mods av alla i tråden som säger att "de skulle ändå dött snart,". De borde skämmas.
Det är nog människor som tror de själva ska leva hårt tills de är 50 och sedan dö knall fall. Självmord vid första gråa håret.
Eftersom alla nu är så väldigt måna om att varenda liv är värt alla pengar i världen.
Hur har ni engagerat er i andra frågor som tex att 7600 beräknas dö i förtid av luftföroreningar varje år bara i Sverige som har bland dom lägsta föroreningarna i Europa. Där dieseln beräknas stå för hälften av de för tidiga dödsfallen?
Eller är det bara ibland som livet är så mycket värt?
Klart det finns annat som kan förbättras också. Just nu är det corona vi snackar om dock.
Det är ju knappast så att inget sker på andra fronter heller, så det är ett rätt kufiskt argument. "Varför gnäller du på att grannen sköt din hund när andra grannen springer runt och klubbar sälar?", typ.
Kraftig minskning på intensivvården i Stockholm nu. Låt oss alla, alarmister och förnekare, be tillsammans för att det fortsätter så. 203 mot gårdagens 210 (eller nått). För någon vecka sedan 229.
Blir då jäkla förbannad. Hade det varit så svårt att gå ut med rekommendationer om att hålla barn och gravida ifrån smittan med särskild försiktighet? Nej istället gapar de ut att det minsann är riskfritt för barn för så framstod det i Kina.
Alla rätt jag får i den här pandemin uppskattar jag inte att få. Fy vad illa myndigheter skötte det när ett nytt och okänt virus kom. Istället gick de ut och pratade om hur harmlöst det var när de inte visste.
Så läget i Sverige var:
- Dåligt med IVA-platser (lägst(?) i västvärlden per capita)
- Dåligt med skyddsutrustning
- Dåligt med testkapacitet
- Långa vårdköer och ont om personal
I det läget kommer ett nytt okänt virus.
Tydligen gör man bedömningen att vi i Sverige inte klarar av att stänga skolor, smittspåra, testa, eller isolera (personer eller regioner).
Man har heller ingen plan för hur man ska skydda de äldre (annat än "tvätta händerna").
Då tar man beslutet att låta viruset spridas "så får vi se vad som sker".
Allt till folkets jubel.
Bizarroland.
En lång period av politisk misskött sjukvård och nedrustning av krisberedskap.
Kraftig minskning på intensivvården i Stockholm nu. Låt oss alla, alarmister och förnekare, be tillsammans för att det fortsätter så. 203 mot gårdagens 210 (eller nått). För någon vecka sedan 229.
Jag hoppas att det ska bli en mer allmän nedgång i alla länder med mer sol och värme.
Klart det finns annat som kan förbättras också. Just nu är det corona vi snackar om dock.
Det är ju knappast så att inget sker på andra fronter heller, så det är ett rätt kufiskt argument. "Varför gnäller du på att grannen sköt din hund när andra grannen springer runt och klubbar sälar?", typ.