2020-04-28, 17:30
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Precis! Var har den här myten kommit ifrån, om att de som dör "ändå skulle ha dött snart"? Jag menar, det kan man ju omöjligt veta, på en individuell nivå. Min släkting levde tills hon var 100 år gammal?

Om ngn dör i covid och är 83 år gammal, ska man säga "det var ändå din tur nu, enligt statistik", Va?? Tänk om just den personen var som min släkting och egentligen hade 17 år kvar? Och många dör i 70-årsåldern, de kanske hade haft 10 år kvar....

Jag blir väldigt illa till mods av alla i tråden som säger att "de skulle ändå dött snart,". De borde skämmas.

Det är nog människor som tror de själva ska leva hårt tills de är 50 och sedan dö knall fall. Självmord vid första gråa håret.
Citera
2020-04-28, 17:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Då kan nog antalet döda stiga rejält i Skåne med
Tycks göra det också lite smått tycker jag (6 döda idag).
Citera
2020-04-28, 17:31
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Då kan nog antalet döda stiga rejält i Skåne med

Smittskyddsläkare i Region Skåne hävdade i Radio P1 att peak förväntas i slutet av Maj, ligger en bra bit efter sthlm.
Citera
2020-04-28, 17:31
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Eftersom alla nu är så väldigt måna om att varenda liv är värt alla pengar i världen.

Hur har ni engagerat er i andra frågor som tex att 7600 beräknas dö i förtid av luftföroreningar varje år bara i Sverige som har bland dom lägsta föroreningarna i Europa. Där dieseln beräknas stå för hälften av de för tidiga dödsfallen?

Eller är det bara ibland som livet är så mycket värt?

https://www.umu.se/nyheter/7-600-beraknas-do-i-fortid-varje-ar-pa-grund-av-luftfororeningar-_5811093/

Klart det finns annat som kan förbättras också. Just nu är det corona vi snackar om dock.

Det är ju knappast så att inget sker på andra fronter heller, så det är ett rätt kufiskt argument. "Varför gnäller du på att grannen sköt din hund när andra grannen springer runt och klubbar sälar?", typ.
Citera
2020-04-28, 17:32
Medlem
Kraftig minskning på intensivvården i Stockholm nu. Låt oss alla, alarmister och förnekare, be tillsammans för att det fortsätter så. 203 mot gårdagens 210 (eller nått). För någon vecka sedan 229.
Citera
2020-04-28, 17:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Blir då jäkla förbannad. Hade det varit så svårt att gå ut med rekommendationer om att hålla barn och gravida ifrån smittan med särskild försiktighet? Nej istället gapar de ut att det minsann är riskfritt för barn för så framstod det i Kina.

Alla rätt jag får i den här pandemin uppskattar jag inte att få. Fy vad illa myndigheter skötte det när ett nytt och okänt virus kom. Istället gick de ut och pratade om hur harmlöst det var när de inte visste.

https://www.expressen.se/nyheter/brittiska-lakare-larmar-corona-kan-ge-barn-ovanlig-sjukdom/

Det är inte bara i UK läkarna har noterat detta utan även i Italien i Bergamo kommer rapporter om barn som blir sjuka i detta.
Citera
2020-04-28, 17:34
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så läget i Sverige var:
- Dåligt med IVA-platser (lägst(?) i västvärlden per capita)
- Dåligt med skyddsutrustning
- Dåligt med testkapacitet
- Långa vårdköer och ont om personal

I det läget kommer ett nytt okänt virus.
Tydligen gör man bedömningen att vi i Sverige inte klarar av att stänga skolor, smittspåra, testa, eller isolera (personer eller regioner).
Man har heller ingen plan för hur man ska skydda de äldre (annat än "tvätta händerna").

Då tar man beslutet att låta viruset spridas "så får vi se vad som sker".
Allt till folkets jubel.

Bizarroland.
En lång period av politisk misskött sjukvård och nedrustning av krisberedskap.
Citera
2020-04-28, 17:35
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Kraftig minskning på intensivvården i Stockholm nu. Låt oss alla, alarmister och förnekare, be tillsammans för att det fortsätter så. 203 mot gårdagens 210 (eller nått). För någon vecka sedan 229.

Jag hoppas att det ska bli en mer allmän nedgång i alla länder med mer sol och värme.
Citera
2020-04-28, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Klart det finns annat som kan förbättras också. Just nu är det corona vi snackar om dock.

Det är ju knappast så att inget sker på andra fronter heller, så det är ett rätt kufiskt argument. "Varför gnäller du på att grannen sköt din hund när andra grannen springer runt och klubbar sälar?", typ.

Argument? Va en fråga bara.
Citera
2020-04-28, 17:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
"Två av de fem restauranger i Stockholm som tvingades stänga på grund av trängsel har nu fått grönt ljus att öppna igen.

Det är krogen Carmen och restaurangen Raw Sushi & Bowl som bedöms ha vidtagit tillräckliga åtgärder för att minska trängseln, skriver DN STHLM.

Carmen kommer att öppna redan ikväll."

Det gick snabbt, var de stängda i 2-3 dagar?

Fast dom lär ju ha ögonen på sig. Dessutom lär dom vara livrädda för att bli nedstängda igen. Lär inte gå över lika fort då.
Citera
Medlem
Vanlig medicin mot halsbränna kan vara bot mot COVID-19

https://www.cnbc.com/2020/04/28/northwell-health-ceo-says-theres-reasonable-confidence-famotodine-trial-for-coronavirus-could-make-a -difference.html
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Argument? Va en fråga bara.

Alla kan inte vara insnöade på varenda orätt i världen, antar jag. Klart allt inte är perfekt även om man bortser från pesten som går runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in