Hela ”debatten” är absurd, inga som helst nyanser mellan ”bagataliseringar och alarmister”.
Det är långt ifrån bara random folk på nätet och foliehattar som har ifrågasatt hur man tolkar statistiska trender. Och ingen av er kommer orka läsa hela detta inlägg/rant. Men jag är så jävla trött på det här. Det kvittar om vi pratar om brott, klimatet eller om pandemier. Ni pajar (båda sidor, ytterligheterna) alla möjligheter till att lösa problem.
Ni sitter och kategoriserar allt och alla som ”fiender”, som antingen är toknaiva människor som supportar att Anders vill ”mörda pensionärer” eller som tokiga foliehattar som sitter inlåsta i en källare eller bara lyssnar på vad Trump har att säga. Jag undrar vilka som är tokiga...
Till slut kommer alla som har synsätt däremellan helt ge upp och all form av vettiga och sakliga diskussioner kommer att upphöra.
Jag baserar hur som helst ingenting på vad random Flashbackare säger eller på vad alternativa medier skriver, jag gillar inte heller Trump ett jävla dugg. Jag gör snarare allt jag kan för att undvika ALLA som har kopplingar till politik, oavsett sida. Men ni kapar varendaste ämne och är överallt...
Jag läser myndigheternas EGNA rapporter och jag följer ENBART statistik som ursprungligen kommer ifrån myndigheterna själva, eller seriösa och mer neutrala rapporter. Som inte alltid är felfria och perfekta, men åtminstone mer neutrala än vad diverse medier och folk inom politik är. Andrahandstolkningar är i regel annorlunda än rapporterna oavsett sida, så jag syftar INTE på hur andra har tolkat dom.
Men trots att jag följer offentlig statistik vill jag ändå påstå att Anders ett flertal gånger har tolkat utvecklingen på ett annat sätt än vad som framkommer i deras egna rapporter. Deras veckorapporter tycker jag ger en annan bild, redan vecka 12 eller i mitten av mars började man även rapportera om att fler på ålderdomshem smittades. Osv. Men jag tycker inte att det togs på allvar föränns senare än så.
Han har även dragit egna slutsatser som bara kommer ifrån honom. Ta till exempel att han redan den 16 april drog slutsatsen hur det gick i påsk. Att det var en ”nedgång” och att läget inte såg sämre ut. Den slutsatsen drogs bara några dagar efter efter påskhelgen var slut...
I Folkhälsomyndighetens egna rapporter kan man även läsa att det tar i SNITT 5 dagar från att någon bekräftas vara smittad tills någon behöver intensivvård. Eller 1-14 dagar.
Det var fortfarande även eftersläpningar, sa man själv. Efter helgen förändrades också denna ”nedgång” till nya rekordnivåer...
Han kunde omöjligt ha kunnat veta hur allt gick redan så tidigt ändå. Dessutom var det en UPPGÅNG enligt deras EGEN statistik mellan den 12-16 april. Vilket han totalt ignorerade att ens nämna.
Istället hänvisade han till en ”topp” innan påsk samt hur det såg ut i ett par dagar två veckor INNAN påsk. Inte ett ord om att dessa ”toppar” bara handlade om ett fåtal dagar med ovanligt många fall. Både före och efter var det mycket färre antal smittade...
Men genom att endast nämna ”toppar” på 2-3 dagar över en period på två veckors tid så kom han fram till att det var en ”nedgång”. Hade han jämfört med övriga cirka 11-12 dagar hade det inte varit lika lätt att dra den slutsatsen...
Han hade uppenbarligen full koll på dessa två toppar, i 2-3 dagar, han måste därmed ha ignorerat övriga dagar medvetet och kan omöjligt ha missat det.
Man behöver hur som helst inte vara en virusexpert för att exempelvis kunna ”tyda” om Folkhälsomyndighetens egna kurvor ligger på 350 eller 750 smittade. Man behöver inte vara virusexpert för att bedöma om 100 dödsfall är fler än 50 dödsfall. Osv.
Men OM ni nu tror det: Törs ni då även lova att inte ni heller kommer dela statistiken eller några diagram när alla kurvor väl pekar nedåt och precis allting tyder på en ihållande nedåtgående trend?
Törs ni lova att ni då kommer säga ”jaha tror ni att ni är virusexperter eller som tror er kunna tyda statistiska diagram?”
Nä, tänkte väl det. (Riktiga) alarmister och bagataliserings-sidan kommer med 100 % säkerhet bara att switcha sida när trenderna väl vänder på riktigt. Trend = Fler än 1-2 dagar som ”passar”.
Ni som i två månader har avfärdat precis allt som har med statistik att göra (ibland även när siffrorna kommer från Folkhälsomyndigheten) kommer då själva sitta och dela statistiska kurvor som aldrig förr.
(Riktiga) alarmister kommer i sin tur helt att sluta dela statistiken när alla trender vänder, och nu kommer de avfärda allting som ”fake news”. Båda ytterligheter i detta är egentligen mer lika varandra än vad ni själva verkar vara medvetna om.
Anders hade i alla fall vett nog att till slut själv erkänna att han har underskattat utvecklingen och han har den senaste veckan ändrat sin ton något. Även om jag tycker han kan säga JAG har underskattat det här. Utöver det: ”lyssna på experten” var det? Gör det då: ”Anders har underskattat det, eftersom jag litar på allt han säger har därmed även jag underskattat det”.
Om det tar emot kan jag själv föregå med gott exempel:
Första veckorna i mars bagataliserade jag Corona som tusan. Jag hade helt fel. Jag underskattade både utvecklingen i Italien och i Sverige.
Jag kunde först knappt föreställa mig uppåt 1 000 dödsfall/dag i Italien eller i något land. Och jag trodde definitivt inte för mindre än två månader sedan att Sverige skulle ha över 2 000 dödsfall på så kort tid.
Jag hade fel, fel, fel. Jag underskattade Corona och trodde det skulle bli mer som 2009-pandemin. (Totalt 32 dödsfall i Sverige, varav under 15 innan vaccin). Sedan anpassade jag mig efter hur verkligheten utvecklades.
Så, det var inte så svårt!
Citat:
”Vid flera tillfällen har Folkhälsomyndigheten underskattat utvecklingen av hur många svenskar som dör i covid-19. Det visar Ekots granskning.
– Att jag och även andra, vi är ju många som suttit och tittat på det här, har underskattat eftersläpningen och underskattat utvecklingen, det verkar ju, när man tittar bakåt helt klart. Det har jag inget som helst problem att hålla med om, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.”
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7459277