2020-04-25, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Nu vet jag vad du kommer svara, men ändå.
Asymptomatisk spridning- hur undviker man den?
Skall alla stanna hemma i hela världen?
Du tror inte man lutar sig mot någon idé (inte den om folkmord) när man, som i Sverige, meddelar förhållningsregler och rekommendationer?

Jag trodde aldrig du skulle fråga

Målet är att skydda äldre-äldre och riskgrupper.
Vi missade milda åtgärderna tidigt så jag hoppar dom.

FHM har pratat om att skydda äldre-äldre men inte följt upp med handling. Prata kan alla, krishantering är handling.

-låt omsorgspersonalen bo på coronafritt hotel.
-låt riskgrupper vara hemma med full lön.
-låt riskgrupper hålla sina barn hemma från skolan + partner med full lön.

Ovan skulle man komma långt med, en del som inte visste att dom var riskgrupp skulle stryka med och de äldre som valde att vara ute ändå men IVA skulle inte drunkna som nu.
Citera
2020-04-25, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Febertest vid gränsen, snabbtest vid gränsen, fylla i formulär med hälsostatus, kanske krav på test innan avfärd till NZ, smittspårning, testningar, snabb karantän på ev. nya utbrott...

Men nej det verkar ju vara omöjligt allting i din värld. Trist inställning. Ger upp att försöka få fram ngt positivt till dig, du verkar rätt immun mot det... Oh well, jag håller tummarna för dem!
Nya Zeeland får gärna försöka. Men jag tror inte det är möjligt i längden. Det drabbar ju även Nya Zeeländarna själva, när de återvänder från utlandet.

De får gärna motbevisa mig. De har i alla fall optimala geografiska förutsättningar att isolera sig från omvärlden.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Fotbollsspelare i konstgjord koma, 23-åring i franska ligan:

https://www.svt.se/sport/fotboll/ligue-1-spelare-i-konstgjord-koma-pa-grund-av-covid-19

Jag citerar lite från din artikel.

Citat:
Salomon Sambia, mittfältare i franska Ligue 1-klubben Montpellier, är satt i konstgjord koma efter att ha drabbats av covid-19.
– Det är riktigt tufft. Han smittades förmodligen då han handlade, säger agenten Frederic Guerra till Le Parisien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Jag utmanar er att se denna genomgång från dessa läkare som med statistik och fakta förklarar hur covid19 i princip är influensan, eller t.o.m mildare än influensan.

https://youtu.be/xfLVxx_lBLU

Återkom gärna med era domedagsprofetior om det här låtsasviruset när ni är klara.

Jag utmanar dig att titta på denna statistik och säg att "det är bara en vanlig influensa eller to.o.m. mildare än influensan"

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

EuroMOMO is a European mortality monitoring activity, aiming to detect and measure excess deaths related to seasonal influenza, pandemics and other public health threats.
Citera
2020-04-25, 18:43
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Och nu är sommarledigheten hotad för stackarna inom vården
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/oklart-om-semstern-for-vardpesonalen-i-sormland
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vardforbundet-2
https://www.dn.se/ekonomi/oklara-besked-om-semester-for-vardpersonalen/

Ja hur blir det nu inom vården med behövlig ”ledighet och semester” till sommaren?
Eller blir det som i VISAN…
https://youtu.be/wpOXhisfXlU?t=6

Denna sommar kommer nog att bli väldigt olik någon annan med tanke på världsläget. Personal inom sjukvården kommer tack vare Corona-Bob Tegnell att inte kunna ta semester eftersom vi inte stänger ner. Som det ser ut nu kommer vi hela sommaren att ha ett stort antal smittade per dag och fulla vård- och IVA-avdelningar. Detta medför att inga sjukhus kan dra ner under sommaren om inte dvs alla får en morfinspruta framtiden som totalvård.

Finländsk vårdpersonal kommer i alla fall att få en fin sommar med semester.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Jag utmanar er att se denna genomgång från dessa läkare som med statistik och fakta förklarar hur covid19 i princip är influensan, eller t.o.m mildare än influensan.

https://youtu.be/xfLVxx_lBLU

Man testar i första hand de med symptom, med andra ord kraftig bias, så det är fel att extrapolera det till hela populationen.

Med andra ord, att 39% är smittade i (PCR) testen betyder INTE att 39% är smittade i hela staten. Antikroppstester visar 21% i NYC där det finns mest smitta. Han har alltså inte bara methodfel utan är också empiriskt motbevisad.

Varken titlar, självförtroende, blickar, gestikulerande, myndig ton eller liknande hjälper mot vetenskap. Pinsamt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag kan gå tillbaka till när vi diskuterade smittkedjan in till äldre-äldre härinne, säkert början av Mars.

FORTFARANDE har FHM rekommendationen på sin hemsida att man bara skall vara hemma om man har symptom.

Asymtomatisk spridning visste vi om 20 Januari.

Studies have been released confirming that asymptomatic patients carry the same viral load as symptomatic patients, meaning that they are just as infectious under periods of viral shedding. Not recognizing this is the greatest failure in the FHM campaign of keeping the elderly safe. They simply haven’t gotten a single thing correct during this pandemic and their pride and inability to learn from other countries will lead to tens of thousands of deaths. Traitorous behavior the ilk of which I have never witnessed before.
Citera
2020-04-25, 18:44
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Något är verkligen fel med detta land.

Ta bara härinne, jag vet inte hur många gånger jag läst "dom skulle ju ändå dö om ett tag".

Det är ju fan mor och farföräldrar som sitter med barnbarnen på jular och födelsedagar som man skriver så om.

Vi utvidgar perspektivet och konstaterar att regimtrollen i ett stycke lyckats att olyckligtvis legitimerat varje massmordsregim och tyranni som någonsin brutaliserat eftersom dess offer ju ”skulle ju ändå dö någon dag.”

Vi påminner oss detta när dom iklär sig skruden som mänsklighetens vänner och avkräver svenska skattebetalare medel för att finansiera deras projekt.

Masken har fallit totalt och vi ser dess rätta sida.
Citera
2020-04-25, 18:45
Medlem
Citat:
Tänkte till, hur menar du tolkat den åt andra hållet?

Man införde inte åtgärder för att på så sätt skydda befolkningen?

Det är ju ett motsatsförhållande och fungerar inte att resonera så.

Inget skydd kan aldrig bli skydd.

När dessutom äldre-äldre dör i drivor så blir det ju ännu svårare att "tolka den åt andra hållet".
Finns inga bevis på att Sveriges väg är sämre än något annat lands strategie. Du och den otroligt svamliga artikeln du hänvisar till är inget annat än vad Du/ni tror kommer ske. Ingen fakta eller evidens.

Om Sveriges väg visar sig i slutändan rädda fler liv, då stämmer ju inget av det du hävdar nu, eller hur? Du förstår väll det märkliga att påstå att en lag brutits, men som om några månader kan visas inte brutits. Blev omständigt förklarat, men du förstår nog.
Citera
2020-04-25, 18:45
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Fotbollsspelare i konstgjord koma, 23-åring i franska ligan. Smittades nog när han handlade.

https://www.svt.se/sport/fotboll/ligue-1-spelare-i-konstgjord-koma-pa-grund-av-covid-19

Oj, han måste ha haft väldigt många underliggande sjukdomar och tyvärr verkar det inte som han heller rökte. För 23-åriga friska idrottare kan ju inte bli sjuka! (OBS är sarkastisk)
Citera
2020-04-25, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Ja, väldigt enkelt, att ingen av kriterierna är uppfyllda för att det skall klassas som lagen brutits.

Du kan ju läsa nedan, kriterierna är uppfyllda,
Citat:
Rätten till liv är en förutsättning för utövandet av andra rättigheter. Men rätten till liv är inte så mycket värd om en pandemi härjar fritt. Rätten till liv garanteras därför av andra mänskliga rättigheter som rätten till hälsa.
I FN-konventionen om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter skriver man att envar har rätt till hälsa och att staten ska förhindra epidemier: ”[förebygga, behandla och bekämpa alla epidemiska sjukdomar och skapa förutsättningar som tillförsäkrar alla läkarvård och sjukhusvård i händelse av sjukdom.”

Problemet är att man valde att låta det sprida sig fritt.

Sen har vi denna höjdare, genom att införa triage för tidigt lyckades man bryta mot EU lag,
Citat:
EU:s grundläggande rättigheter innehåller också ett allmänt förbud mot diskriminering. Äldre får inte diskrimineras och ska behandlas värdigt.

Och till sist detta, Sverige har inte utlyst någon kris.
Citat:
Vissa mänskliga rättigheter får inskränkas när undantagstillstånd råder, vid nationell kris eller krig, men rätten till liv går aldrig att inskränka och detsamma gäller kärnan i rätten till hälsa. Sveriges regering har dock inte förklarat ett undantagstillstånd varför mänskliga rättigheter gäller fullt ut i Sverige.

Att Anders Tegnell upprepade gånger sagt att WHO har fel gör ju inte saken bättre
Citat:
Rätten till skydd mot pandemier är del i begreppet mänsklig säkerhet som ingår i en stats plikt att skydda sin befolkning i akuta humanitära nödlägen. Principen betonades av FN under Ebolautbrottet. Förmår staten inte skydda sin befolkning, ska den ta emot hjälp och råd från internationell expertis, som WHO, annars kan internationella sanktioner komma ifråga.

Gropen som grävts är enormt djup.
Citera
2020-04-25, 18:46
Medlem
Citat:
Jag trodde aldrig du skulle fråga

Målet är att skydda äldre-äldre och riskgrupper.
Vi missade milda åtgärderna tidigt så jag hoppar dom.

FHM har pratat om att skydda äldre-äldre men inte följt upp med handling. Prata kan alla, krishantering är handling.

-låt omsorgspersonalen bo på coronafritt hotel.
-låt riskgrupper vara hemma med full lön.
-låt riskgrupper hålla sina barn hemma från skolan + partner med full lön.

Ovan skulle man komma långt med, en del som inte visste att dom var riskgrupp skulle stryka med och de äldre som valde att vara ute ändå men IVA skulle inte drunkna som nu.
OK- du får delvis rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in