2020-04-28, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Du resonerar precis som FHM. Du verkar inte bry dig hur många som dör utan det är mest ekonomin som oroar. Sjukvården är redan överbelastad och man väljer bort en stor del av de sjuka som inte får vård. Men en faktor du glömmer är omvärldens syn på Sverige och den är redan ganska skamfilad. Den självutnämnda humanitära stormakten sätter ekonomin före människors liv och hälsa till skillnad från nästan alla andra länder.
Detta kan leda till problem med de internationella relationerna för Sverige. Det är ociviliserat och inhumant att agera som Sverige gör i denna fråga. Det är inte bara otur. Det är en medveten strategi sedan decennier att skära ner sjukvården och avskaffa beredskapen. Att prioritera ekonomin och låta folk dö med hjälp av den palliativa vården.

Att sjukvården är som den är kan vi inte ändra nu, de förutsättningar som finns för att hantera pandemin, finns. Anpassningen är triage, vilket i sig är tragiskt.

Sen tror jag inte alls att omvärlden ser ner på Sverige. Sveriges sätt att hantera pandemin är långsiktigt, med rimliga restriktioner för medborgarna, restriktioner som ska kunna följas under lång tid framöver.

Många i tråden tycks tro att Corona är något som blåst förbi vid midsommar, så är det knappast. Det här viruset får vi lära oss att leva med.

Hur lyckosam strategin med svenskt ”lagom” hårda/lösa restriktioner är vet vi inte. Det får man utvärdera om några år.
Citera
2020-04-28, 13:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja här är väl det som skulle kunna få tyst på mig och ett par till i tråden om alla länder som öppnar upp direkt får stora utbrott och kaos igen så det blir som innan deras första lockdown.

Det skulle jag välkomna för då får man äntligen känna sig stolt som svensk igen

Isåfall kommer jag också personligen be Anders Tegnell om ursäkt att jag kallat honom smygpedofil och att han haft rätt.

Tja, vad tror du kommer att hända i de länder där man bara har ca 4,5 procent av befolkningen som haft covid-19?

Personligen skall jag skaffa en tatuering med Anders Tegnell som motiv. Men först om fyra år då vi har slutfacit ifrån allt detta.
Citera
2020-04-28, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Sverige har i dagsläget 5 ggr högre dödstal än Norge och Finland i förhållande till befolkning.

Om det visar sig i pandemins slutfas att de övriga nordiska länderna handlade rätt med kraftfulla restriktioner i tidigt skede eftersom dödstalen blev lägre än Sveriges samt att ekonomin inte blev nämnbart bättre i Sverige. Kommer ni sossar då erkänna att Löfven agerade fel och kommer ni känna en besvikelse över detta eller kommer ni hitta på något svepskäl som vanligt som passar in i sosse-äkta anda och berättigar detta blod på händerna.

Finland (och Island) kommer klara sig bäst ur denna pandemi av de nordiska länderna. Och regeringen borde efter denna pandemi avsättas eftersom vi kommer att få se (många av oss har sett det länge) att de agerat vanvettigt från Dag 1 och inte handlade för att Sverige skulle vinna tid och bromsa spridningen (i väntan på färdiga antikroppstest) i denna dödspandemi och största kris i svensk modern tid.

Jag är långt ifrån någon sosse men självklart kommer jag då ändra uppfattning. Nu tror jag bara att Sveriges strategi är bra. Om ett par år har vi facit och få behöver vi inte tro längre.

Kommer du din kommunist erkänna att Sverige gjort rätt om det visar sig att vi gjort så?
Citera
2020-04-28, 13:06
Medlem
Cloezzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Här är länken igen då:
https://www.aljazeera.com/news/2020/04/coronavirus-quandary-patients-south-korea-200426235141488.html

Sydkoreanerna verkar ha kommit längst i forskningen om dessa saker.
Tack för infon
Citera
2020-04-28, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Jag citerade länken.

Nå, här kommer den igen:

https://www.hd.se/2020-04-28/covid-misstanks-orsaka-inflammationer-hos-barn

Och från Daily Mail, som bonus

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8260399/NHS-issues-doctors-urgent-alert-coronavirus-related-condition-children.html

Har läst om detta i norska tidningar.
Deras experter säger att inga sådana fall finns där, och att underlaget är alldeles för litet för att dra slutsatser.
Det märkligaste är väl ändå att hälften inte ens hade covid-19
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Tänk om viruset har muterats och nu attackerar barn?

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/27/nhs-warns-of-rise-in-children-with-new-illness-that-may-be-linked-to-coronavirus
De flesta verkar sen tidigare ha Kawasaki, så de kanske bör betraktas som riskgrupp:

Most of the children affected have Kawasaki disease, a rare vascular condition that is the main cause of acquired heart disease in under-18s in the UK. There are estimated to be 4.5 cases for every 100,000 children under the age of 18 in the UK. “These cases happen when someone with Kawasaki disease gets Covid-19 and that produces complications,” said one NHS source.

Wikipedia om Kawasaki:

The cause is unknown.[1] It may be due to an infection triggering an autoimmune response in those who are genetically predisposed.

Så det verkar som om de redan är extra känsliga för infektioner. Inte alla barn som drabbats testar positivt för just coronaviruset. De kan förmodligen reagera likadant även på andra infektioner. Det vara råkar vara coronaviruset som är i farten just nu.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-28 kl. 13:12.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Samtidigt såg jag att de uttryckte sig försiktigt och pratade om "apparent rise", som alltså ännu inte kvantifierats. Det finns ju en uppenbar risk att allt misstänkt relateras till coronaviruset trots att det även långt tidigare hände att barn drabbades av Kawasaki. Men visst, har det blivit vanligare ska det naturligtvis undersökas.

Ansenligt antal vet jag inte, jag har också sett uttalanden om att det är ovanligt, men naturligtvis oroande och allvarligt för de som drabbas, oavsett orsak.
För att varaa Kawasaki-sjukdomen är det det. Man gick dessutom ut med en varning igår från organisationen för barnintensivvård:

PICSUK
@PICSociety
*Urgent alert*

Rising no of cases presenting to #PedsICU with multi-system hyperinflammatory state, overlapping features of toxic shock syndrome & atypical Kawasaki disease, bloods consistent with severe #COVID19 - seen in both #SARSCoV2 PCR +ve AND -ve

Please share widely
https://twitter.com/PICSociety/status/1254508725227982848?s=20

Speciellt som ursprunget är okänt men att man misstänker att infektioner utlöser Kawasaki. Sjukdomen kan alltså ha flera genes.

Skulle inte förvåna mig om det dyker upp fler autoimmuna sjukdomar hos både vuxna och barn i kölvattnet av COVID19. Som diabetes typ 1 t.ex.
Citera
2020-04-28, 13:11
Medlem
Karmans avatar
Hur kan svenska politiker och FHM ständigt komma undan med "att ingen vet vilken strategi som är bäst" och att "med tiden har vi svaret"? Har man aldrig bekämpat någon pandemi tidigare i världen? Sars, Ebola, Mässlingen? Finns det inga erfarenheter att dra från detta?

Och dessutom, när man inte känner till vare sig viruset egenskaper eller hur det ska bekämpas (som man hävdar), varför inte då ta det säkra före det osäkra och vidta så mycket skarpa åtgärder man kan från början?

För mig känns det som politiker och myndigheter kommer undan med så mycket "mumbo jumbo" i den här pandemin att det inte är sant. När ska någon börja ställa de spetsiga frågorna?

https://www.expressen.se/nyheter/kritiska-jamforelsen-sverige-mot-norden-/
Citera
2020-04-28, 13:12
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Ser ut att bli runt 100 döda rapporterade idag, hemskt såklart men ändå en bekräftelse på att vi har en platå, alternativt en nedgång.
Citera
2020-04-28, 13:13
Medlem
Cloezzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Försvinner viruset om man stänger ner?
Vad är alternativet än att stänga ner? Jag tror att stänga ner i omgångar tillsammans med smittspårning och isolering av misstänkta fall är det man måste göra, det är min uppfattning i alla fall.
Alternativet är att ha smittan i landet och låta den spridas till majoriteten av befolkningen, sen är det högst osäkert om man blir immun vilket gör allt ännu värre.
Citera
2020-04-28, 13:13
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Du måste ha nästa fas i åtanke, en befolkning som sitter hemma och röker på kan bli jädrigt jobbiga.

Hur länge tycker du att man borde kört en lockdown i tex. spanien som varit hårdast, har du en tid?

Är det inte rimligt att att andra offrar sig lite för att andra inte ska gå en fasansfull död till mötes?
Märkligt resonemang tycker jag. Är inte människoliv värt någonting?

Man ser nu förresten att de smittade i de länder som öppnar upp ökar vilket kommer att leda till fler döda. Ett cyniskt dödsspel från samtliga länder i Europa och nästan alla här på Flashback som stödjer det!
Citera
2020-04-28, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ser ut att bli runt 100 döda rapporterade idag, hemskt såklart men ändå en bekräftelse på att vi har en platå, alternativt en nedgång.

Vad baserar du det på? Efter 2 döda i söndags så lär ju siffrorna bli höga både idag och imorgon. Även om vi skulle ha en vikande trend..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in