2020-05-01, 09:33
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Idag skriver Expressen att man kan vara immun genom korsimmunitet. Alltså man har haft infektion av ett liknande virus.
Om det vore så enkelt så skulle man ju kunna infektera hela folket med vanlig coronaförkylning. Varför skall man utveckla vaccin?

SARS-CoV år 2003, HCoV NL63 år 2004. HKU1 år 2005. MERS-CoV år 2012 och SARS-CoV 2 år 2019. Inte så vanliga och om man haft någon av dem borde man veta det.

Tror att det är något annat som ger vissa en särskild motståndskraft kanske mot alla cronavirus. Det är nog en darwinistisk utrensningsaktion mot alla som inte tål corona.

Vissa kommer att tåla det oavsett hur gamla de är. Några gör det inte när de blir gamla och ytterligare andra gör det inte när de når medelåldern. Enstaka stryker med redan som unga.
Citera
2020-05-01, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Kan du utveckla ditt svar mer än att säga "ja"?

Sorry. Gjorde det i efterhand.
Citera
2020-05-01, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Vad får dig att tro att jag sa det ? Jag länkade till en artikel där WHO prisar NZ som bästa modellen och inte Sveriges .

Vad bästa modellen kan varken WHO eller någon annan veta förrän om några år.
Citera
2020-05-01, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Har vården i Finland, Danmark och Norge kollapsat till följd av stängda skolor?
Nej, för de har inget vårdbehov, och nästan hela sin epidemihantering framför sig.
Citera
2020-05-01, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Känner mig tveksam till det. Vore ju givetvis bra om det var så. I dagens rapportering kan man läsa om motsatsen; Barn kan smitta precis som vuxna och även föra viruset vidare lika enkelt som andra åldersgrupper, utan att uppvisa lika många symtom. Inför en 2.a våg måste detta vara utrett, har vi inte vaccin tills dess kan höst och vinter bli hemsk om skolor och dagis är grogrund för viruset.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/studie-risk-for-att-barn-smittar-andra
Nej, den studien har mätt virustiter i per milliliter slem i luftvägarna. Till att börja med uppvisade barn lägre titer än vuxna, men på grund av undersökningens begränsade storlek fanns det inte tillräckligt mycket "statistisk kraft" för att säkerställa denna skillnad förutom för mellan förskolebarn och vuxna över 45 år.

Hur som helst, eftersom barn inte utvecklar symtom i samma grad, hostar de mindre, och därför sprids inte viruspartiklarna i slemmet lika effektivt till omgivningen.
Citera
2020-05-01, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är andra som har sagt att barn smittar mindre, baserat på studier. Jag utfår ifrån att studierna stämmer, tills motsatsen bevisas.

Nej, viral load är inte ett bevis på motsatsen. Men om motsatsen bevisas, så kommer du se mig skriva ”barn smittar lika mycket” här i tråden, ganska omgående. Eftersom jag (till skillnad från er) aldrig skriver något utan att ha källa för det påståendet, och byter fot på en minut om informationsläget ändras.

Trevligt med någon sansad.
Det är rimligt att anta att om barn får mindre symptom, dvs mindre hosta, mindre slem, mindre nysningar så lär det vara mindre troligt att de smittar. Sedan är barn sämre på hygien och det kansle ökar risken något.

Tror det generellt är svårjämfört.

Min upplevelse från skåne är att nu när förskolebarn hålls hemma vid minsta symptom så har jag och min familj klarat oss utan någon förkylning sedan i december.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Framtidens äldreboende i mindre enheter, ungefär som Norge, är nog melodin. I USA finns green houses, där man bara är 10-12 äldre per enhet. De har knappt några coronafall medan traditionella äldreboenden har massor:
https://www.huffpost.com/entry/nursing-homes-covid-19-coronavirus-seniors_n_5eab12e2c5b638e987bd625b

Utbildad personal vore på sin plats också. De privata vårdgivarna inom äldreomsorgen har enligt forskningen i Nordens äldrevård lägre utbildning. Skillnaderna i Norden är rätt stora där Sverige sticker ut med hög andel privata vårdgivare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Nja men om covid hade varit ens en tusendel så smittsamt som alla jävla domedagsprofeter hävdat så hade hela världen varit smittad i början av mars. Likaså med dödligheten. Nu vet vi att det i princip är ofarligt för en frisk människa så de facto synd att viruset inte är mera smittsamt faktiskt. Vad gäller barns smittsamhet så läste jag om en svensk unge som blev smittad av en superspridare i Österrike och hade haft minst 176 dokumenterade nära kontakter efter det. Ingen blev smittad
Japp, efter att första chocken lagt sig så är det tydligen inte så smittsamt och olyckshändelser finns alltid. Så många närkontakter vid matställen, bussar, flyg, färdmedel och så få smittade. Jag avvaktar min superhårda dom mot viruset men inte mot regeringen som anstiftat mord på äldre svenskar.

Jaga kunder till glädjeflickor i STH är viktigare än omsorg av de äldre. Ff vilket land S har blivit under feministisk styre! Sex i fin miljö är fint för kroppen. Har du ingen annan nära dej kan du själv ge dej några kramar på ditt vis i din takt.

Självklart gäller avstånd, vaksamhet och renlighet samt vila och motion.

Undvik hissen som är ett känt C tillhåll i min värld. 10 vån i trappan funkar bra om du går sakta och inte tänker så mycket uppåt utan tänk nedåt 9,8,7 ...

Ha en skön dag på ditt vis!
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Tydliga instruktioner

SVT: Men skillnaden är ändå att kontakter inte isoleras?

– Nej, inte helt och hållet men de får ju däremot väldigt tydliga instruktioner om att stanna hemma vid minsta symptom, så att vi är ju en bit på väg dit, säger Anders Tegnell.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/viktigt-att-utvardera-utvecklingen-i-sverige

Det är svaret han ger, fast han vet att smittade personer utan symptom sprider smittan vidare i lika hög utsträckning som personer med symptom. Mot detta stora problem har FHM inte kommit med en enda konkret åtgärd utan istället rinner problemet ut i sanden.

Vad tycker ni att man ska göra med problemet, smittade utan symptom?
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Nej, för de har inget vårdbehov, och nästan hela sin epidemihantering framför sig.

Vilken epidemihantering? De har ju "inga" smittade.

Så länge Sverige isoleras kommer resten av världen inte ha smittan.
Citera
2020-05-01, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Vänligen skicka en länk på detta då jag vistas i sån miljö under mina träningspass. Google kan översätta! TACK!

https://www.google.com/amp/s/amp.france24.com/en/20200430-france-orders-10-metres-between-joggers-cyclists
Citera
2020-05-01, 09:40
Medlem
Citat:
Ja, och det var intressant, men bara en ganska lös diskussion, och försök att förklara resultatet av deras studie.

Jag är öppen för att man kommer lära sig nya saker här, vissa kanske helt oväntade.

Men det är samtidigt viktigt att förstå att Sveriges strategi aldrig baserades på att skolbarn inte smittar (man stängde ju gymnasiet). Huvudargumentet är att samhällsviktiga funktioner och inte minst vården skulle kollapsa om alla föräldrar var hemma med sina barn.
Motfrågan till det påståndet, dolt som en fråga är; har "samhällsviktiga funktioner och inte minst vården [] kollapsa[t]" i de länder som har genomfört nedstängning av skolor och andra samhällsviktiga funktioner?

Hur är det i Norge, Finland och Danmark?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-01 kl. 09:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in