2020-04-28, 12:40
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Fråga till tråden,

Jag börjar känna lite så här,

COVID-19 är luftburen och går ned i lungorna, kan den så slår den mot lungorna.

Den verkar sedan "leta" efter en spricka i muren, ett svagt organ eller annan svaghet.
Finns det någon sådan så slår den till med full kraft mot det.
Det är därför symptomen är så extremt olika.

Ni som har milda symptom men olika, det är COVID-19 som hittat en liten spricka och försöker vidga den men inte lyckades.

nu till det riktigt sega, när det gått en runda eller två runt jorden så torde det ha lärt sig kroppens anatomi ganska bra och kan komma igen en vända till med en helt ny verktygslåda.

Jag tror vi bara sett början på detta tyvärr.
Ett virus "vill" ingenting, men allra minst att skada eller döda organismen. Ett mer dödligt virus som du beskriver har ingen evolutionär fördel gentemot COVID-19 i dess nuvarande form.
Citera
2020-04-28, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloezza
Virologist Concerned that “Cured” Patients Still Harbor Coronavirus
April 15, 2020

In an exclusive interview with the Chinese-language Epoch Times on March 30, virology expert Dr. Dong Yuhong pointed out that lifting the Hubei Lockdown does not mean an end to spreading of the CCP virus. In fact, the virus can lie dormant in those “cured” patients, turning the infection into a “chronic” disease. It may still attack and further destroy the person’s immune system sometime later.

“These ‘recovered’ patients and asymptomatic carriers can transmit the virus, and there are even super-spreaders among them,” she said.
The Poch Times
https://www.theepochtimes.com/virologist-concerned-that-cured-patients-still-harbor-coronavirus_3313381.html
Intressant text men tvivelaktig sida och även expert. Experten verkar tro på en en del underliga saker som om tro på något kan göra en motaglig för smitta.
Citera
2020-04-28, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
...och analysera om det kan vara så att vi samtidigt just nu sparar en del andra liv i trafikolyckor, våldsbrott, m.m. nu när många sitter och gömmer sig för viruset hemma?
så sant. Fast antalet döda kan öka senare då folk inte söker vård eller undersöker sig nu.
Citera
2020-04-28, 12:43
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
South Korea: More recovered coronavirus patients test positive!
13 Apr 2020

At least 116 people cleared of the coronavirus have tested positive again in South Korea, raising questions for health authorities trying to prevent a second wave of infections.

The number of such relapse cases more than doubled from 51 reported last week, even as officials suggested they would soon look at easing strict recommendations aimed at preventing new outbreaks.
Det råder inga tvivel om att flockimmunitet inte kommer att fungera.
Sen dess är siffran 263. Att ca 2% testats positiva igen kan bero på felaktiga test, spår av viruset kvar men det är inte aktivt, att man återsmittats innan man hunnit får tillräckligt med antikroppar (känt från t. ex influensa). Förmodligen en kombination av alla.
Att dra slutsatsen att flockimmunitet ej funkar på en statistik bestående av 2% av konstaterade fall i ett land är att dra liiite för stora slutsatser.
Citera
2020-04-28, 12:44
Medlem
magpests avatar
Citat:
Virologist Concerned that “Cured” Patients Still Harbor Coronavirus
April 15, 2020

In an exclusive interview with the Chinese-language Epoch Times on March 30, virology expert Dr. Dong Yuhong pointed out that lifting the Hubei Lockdown does not mean an end to spreading of the CCP virus. In fact, the virus can lie dormant in those “cured” patients, turning the infection into a “chronic” disease. It may still attack and further destroy the person’s immune system sometime later.

“These ‘recovered’ patients and asymptomatic carriers can transmit the virus, and there are even super-spreaders among them,” she said.
The Poch Times
https://www.theepochtimes.com/virologist-concerned-that-cured-patients-still-harbor-coronavirus_3313381.html

Det är något AIDS-liknande över SARS-CoV-2. Långsam nedbrytning av immunförsvaret med en segdragen förkylning för att sedan möjligen segna ned död av förvärvat immunbristsyndrom (AIDS)?
Citera
2020-04-28, 12:46
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Så egentligen kan alla dö? Bara att gamla och sjuka ligger i farozonen mer än andra?

En stackars tjej som var sexton dog i Frankrike. Hennes bekanta trodde inte hon led av någon tidigare sjukdom.

Sedan dess har jag bara fått känning och hört att fler och fler tidigare friska människor dör. Unga dessutom.

Det påståtts ju att denna virus var som en ''vanlig'' förkylning bara att den sprider väldigt snabbt. Den kunde även jämföras med influensa. Men nu känns det inte som det, utan betydligt mycket mer farligare?

Jag tror att det här viruset är betydligt farligare än vad man får det att verka.
Citera
2020-04-28, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Om det nu finns ett Vaccin höst är det väl knappast nåt för hela befolkningen att ta. Förutom i USA då där Trump kommer fylla varenda kotte med det.

Däremot de svagaste multisjuka som garanterat dör av Corona kan det vara en bra grej att bli immun och skita i biverkningar.
Som en av de som insjuknat i Covid-19 så kan jag meddela att "biverkningarna" av att insjukna i själva sjukdomen är helt överjävliga.

Hade det funnits ett vaccin och jag hade kunnat välja mellan att ta vaccinet eller att insjukna i den här helvetessjukdomen så hade jag helt klart valt vaccinet.
Citera
2020-04-28, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Du har inte lyckats med något förrän du kan släppa på alla begränsningar och öppna gränserna för normal passering.

Stängda gränser kommer det vara i flera år framöver.

Troligtvis också 2 veckors karantän.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Dom har helt enkelt inte förstått problemet med att ingen nu har immunitet och att sjukvården krossas utan åtgärder.
Din gissning att de intet förstått, men intresseklubben noterar att flera influensor trots det varit värre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Det är något AIDS-liknande över SARS-CoV-2. Långsam nedbrytning av immunförsvaret med en segdragen förkylning för att sedan möjligen segna ned död av förvärvat immunbristsyndrom (AIDS)?
https://www.hd.se/2020-04-28/covid-misstanks-orsaka-inflammationer-hos-barn
Citera
2020-04-28, 12:49
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Vad tröttsamma alla ni som hittar på är. Det av mig fetade: Så sa han inte alls. I dina fantasier så sa han det men om ni ska vara trovärdiga när ni diskuterar så var försiktiga med sanningen. Det är illa som det är utan friseringar.
Länken: Magnus Gisslén (inte Geslen) 16.44 min in.
https://www.svtplay.se/video/24741090/aktuellt/aktuellt-27-apr-21-00-3

Dessutom så är det faktiskt så att en del faktiskt inte klarar att t ex respiratorvårdas, min kommentar.

Texten i inlägget som jag skrev presenteras inte med citat. Du tolkar inlägget fel. Alla vet att det finns individer som inte klarar överleva intensivvårdens påfrestningar. Alla vet också att man inte automatiskt dör om man är över 70 och intensivvårdas. Vårdpersonal i Stockholm larmar om att patienter nekats intensivvård som hade chans att klara intensivvården eftersom platser reserveras till yngre.

Citat:
Larm om att patienter bortprioriteras

Vårdpersonal i Stockholm larmar om att vissa patienter inte får intensivvård trots att det finns lediga platser. Nu inleder Inspektionen för vård och omsorg (IVO) en tillsyn av Karolinska.

Enligt tipsen som inkommit till IVO ska bortprioriteringen dock ske på flera sjukhus i regionen. Bland annat uppges det att patienter nekats intensivvårdplats för att patienter med bättre prognos kan komma att behöva den senare.

SVT 17 april 2020

Citat:
I ett av tipsen som tv-kanalen (SVT) har tagit del av står det att man ”vid upprepade tillfällen upplevt att de patienter som bedöms kunna behöva respiratorvård under lång tid” har blivit nekade intensivvård ”med argumentet att en yngre patient med bättre prognos kan komma att behöva platsen om några dagar, när intensivvårdsplatserna i regionen tar slut”.

epoch times 18 April 2020

källa:

SVT, Larm om att patienter bortprioriteras, https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/larm-om-att-patienter-bortprioriteras 17 april 2020

epoch times, Patienter prioriteras bort – Karolinska granskas av IVO, https://epochtimes.se/Patienter-prioriteras-bort---Karolinska-granskas-av-IVO 18 april 2020
Citera
2020-04-28, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedholmen
Som en av de som insjuknat i Covid-19 så kan jag meddela att "biverkningarna" av att insjukna i själva sjukdomen är helt överjävliga.

Hade det funnits ett vaccin och jag hade kunnat välja mellan att ta vaccinet eller att insjukna i den här helvetessjukdomen så hade jag helt klart valt vaccinet.

Okej. Det verkar inte vara särskilt många som får såna biverkningar. Ett dåligt otestat vaccin kan naturligtvis ge enorma biverkningar för livet på väldigt många. Eller så är det bara helt perfekt. Jag skulle inte chansa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in