2020-04-28, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Regimen sprider bilden av att detta bara drabbar gamla och sjuka. Lev på som vanligt, arbeta och betala skatt.
Så egentligen kan alla dö? Bara att gamla och sjuka ligger i farozonen mer än andra?

En stackars tjej som var sexton dog i Frankrike. Hennes bekanta trodde inte hon led av någon tidigare sjukdom.

Sedan dess har jag bara fått känning och hört att fler och fler tidigare friska människor dör. Unga dessutom.

Det påståtts ju att denna virus var som en ''vanlig'' förkylning bara att den sprider väldigt snabbt. Den kunde även jämföras med influensa. Men nu känns det inte som det, utan betydligt mycket mer farligare?
Citera
2020-04-28, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Se mitt andra inlägg på svar. Vill även påpeka att många av de som jobbar är så trötta så det finns så mycket energi att lägga på något annat än jobbet. Tänk att se folk som dör varje dag, människor som ligger på britsar och höra läkaren säga.
- person på båren kan vi ej göra något åt utan den är utan räddning. Fokusera på andra. Dvs resurserna räcker inte till. Sverige var inte förberett och framför allt så tror jag sanningen kommer fram senare.

Men det är ett hån för dessa människor att höra presskonferenserna varje dag kan jag lova.

Kan bara säga som andra sagt, be dem kontakta utländsk press! Kanske The Guardian eller CNN. Man har rätt att vara anonym som källa till en tidning. Myndigheterna får inte försöka "leta rätt på en". Förstår att det är energikrävande men det räcker med att de skickar ett mail en ledig dag, med sina berättelser.

Om det finns ljudfiler där man pratar om situationen och prioriteringar i vården, kan det också vara bra. Dina bekanta skall dock vara tydliga med gentemot tidningen/nyhetskanalen, ifall de vill vara anonyma.

Förstår att det är jobbigt, men de kan faktiskt bli hjältar i historien. Och rädda långt fler liv än de gör just nu. Med all respekt för deras fantastiska insatser redan nu.
Citera
2020-04-28, 06:48
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst kan influensan vara mild men det betyder inte att den alltid kommer att vara mild.

Tvärtom tror många att Den Stor Pandemin som väntar oss kommer att vara just ett influensavirus.

Är det inte den situationen som vi just nu har, en stor pandemi med COVID-19?
Citera
2020-04-28, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
För få smittade. Hen skrev för få smittade.

Finland riskerar att aldrig komma ur pandemin. Smittspridningen i Finland är för liten säger Mika Salminen, Finlands motsvarighet till Anders Tegnell.

Det kan också kunna vara så att masstestning av medborgarna ingalunda skulle visa en så hög grad av antikroppar som Tegnell önskar sig.

Från Tysklands motsvarighet till Tegnell:

Q: Should all countries be testing everybody?
A: I’m not sure. Even in Germany, with our huge testing capacity, and most of it directed to people reporting symptoms, we have not had a positivity rate above 8%.

—-

Q: How close we are to achieving herd immunity?
A: To achieve herd immunity we need 60-70% of the population to carry antibodies to the virus. The results of antibody tests suggest that in Europe and the US, in general, we are in the low single digits, but the tests are not reliable – all of them have problems with false positives – and herd immunity is also not the whole story. It assumes complete mixing of the population, but there are reasons – in part to do with the social networks people form – why the whole population may not be available for infection at any given time.

https://amp.theguardian.com/world/2020/apr/26/virologist-christian-drosten-germany-coronavirus-expert-interview?__twitter_impression=true
Citera
2020-04-28, 06:51
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
det är beklämmande. Men om alla länder stänger så behöver vi inte stänga för å få någon effekt.

Men flygen fortsätter att flyga till Sverige med turister, flyktingar och andra besökare. Vi har tydligen ingen begränsning avseende resande till Sverige.
Citera
2020-04-28, 06:53
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är också känt för andra virus, så det är en faktor, liksom bakomliggande sjukdomar, rökning etc. Sedan kan det också vara mer eller mindre slumpmässiga faktorer som gör att viruset "stannar" i de övre luftvägarna och ibland tar sig längre ner. Det är en kamp mot klockan, hur snabbt antikropparna bildas.

Fast rökning är en tillgång i dagsläget med tanke på att nikotin verkar hjälpa mot COVID-19.
Citera
2020-04-28, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Tack för förtydligande citat av Tegnells uttalande.
Klart psykisk sjuk människa som uttalar sig så.
I alle fall er det veldig uvanlig å uttale seg på en slik måte. Jeg vet for lite om slikt til å kunne uttale meg angående psykisk sykdom. Noen mennesker har større grad av enkelte personlighetstrekk enn de fleste andre mennesker har, uten at de nødvendigvis er psykisk syk.
Citera
2020-04-28, 06:55
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Enligt Björn Eriksson så har alla IVA i Mälardalen en ”storm” just nu. Eller en tsunami.

Det går upp för varje minut. EMCO är slut.

Men enligt liberalerna på tråden så stämmer ej detta. Fakenews.

ECMO-platserna är helt fulla i Stockholm och vi kan inte köpa in några från de andra 500 platser som finns i Europa. Allt är upptaget och de som får en ECMO-plats måste säkerligen vara en viktig person eller ha mycket pengar.
Citera
2020-04-28, 06:57
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast rökning är en tillgång i dagsläget med tanke på att nikotin verkar hjälpa mot COVID-19.

Då är nikotinet en tillgång inte rökning?
Visst har man pratar om nikotinet enbart?
Jag frågar för jag inte vet, men det känns rätt ologiskt att ett virus som angriper lungorna och luftvägarna skulle vara lindrigare mot rökare som generellt sett har mycket sämre lungkapacitet?
Citera
2020-04-28, 06:57
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det hoppas jag. Hittills är Stockholm värst drabbat och de kan förmodligen ändå inte utföra hur många tester som helst på en gång, så det verkar vettigt att börja i Stockholm.

Jag kan hålla med om att det mest rimliga är att börja med Stockholm eftersom de är värst drabbade.
Men jag stör mig på både på presskonferenserna och även vid intervjuer av Tegnell, socialminstern t ex att de hela tiden utgår från Stockholm siffror.
Det hade varit önskvärt om de även kunnat ägna lite tid åt övriga regioner, kanske är jag gnällig nu men man känner sig lite bortglömd
Citera
2020-04-28, 07:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du tror alltså att omsättningen på iVA är så stor att det frigörs så många platser per dag?

Har inte sett någon statistik över hur många procent det är av antalet smittade som hamnar på intensiven (orkar inte just nu räkna ut det heller)

Det är simpel matematik. Om en patient i snitt ligger inne på IVA i 14 dagar och det för 14 dagar sedan skrevs in 50 patienter så kommer det skrivas ut 50 patienter efter 14 dagar samtidigt som 50 nya skrivs in om flödet är jämnt.
Citera
2020-04-28, 07:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Idag fick vi höra från Einsatzkommando (FHM) att nackdelen med lockdown är att smittspridningen tar för lång tid.

Smaka på den era jubelidioter som anser det är en ”bra taktik”. En taktik värdig Auschwitz.

Allt Tengele gör är ju i syfte att smitta så många som möjligt utan att sjukvården totalt havererar. Läste för ett tag sen att han fokuserade på sjukvården o inte på antalet döda.

I Sydsvenskan skriver en gamling om just hur påmind han blir av Nazityskland pga Sveriges strategi. I Nazityskland gjorde det inget att "onödiga ätare" dog. Precis likadant i Tengeles Sverige.

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-26/utgallring-av-oss-80-aringar-vacker-morka-minnen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in