Citat:
Ursprungligen postat av
Waji
Se mitt andra inlägg på svar. Vill även påpeka att många av de som jobbar är så trötta så det finns så mycket energi att lägga på något annat än jobbet. Tänk att se folk som dör varje dag, människor som ligger på britsar och höra läkaren säga.
- person på båren kan vi ej göra något åt utan den är utan räddning. Fokusera på andra. Dvs resurserna räcker inte till. Sverige var inte förberett och framför allt så tror jag sanningen kommer fram senare.
Men det är ett hån för dessa människor att höra presskonferenserna varje dag kan jag lova.
Kan bara säga som andra sagt, be dem kontakta utländsk press! Kanske The Guardian eller CNN. Man har rätt att vara anonym som källa till en tidning. Myndigheterna får inte försöka "leta rätt på en". Förstår att det är energikrävande men det räcker med att de skickar ett mail en ledig dag, med sina berättelser.
Om det finns ljudfiler där man pratar om situationen och prioriteringar i vården, kan det också vara bra. Dina bekanta skall dock vara tydliga med gentemot tidningen/nyhetskanalen, ifall de vill vara anonyma.
Förstår att det är jobbigt, men de kan faktiskt bli hjältar i historien. Och rädda långt fler liv än de gör just nu. Med all respekt för deras fantastiska insatser redan nu.