Citat:
Ursprungligen postat av
skitkuligen
Kolla denna.
Värdegrundspatrullschefen på skola i Lidingö förnekar att anställd som avled av Covid19 smittades på skolan:
Frånvaron bland skolans personal var som högst efter sportlovet, när en tredjedel var borta.
– Men så såg det ut på de flesta skolor i Stockholm, säger rektor Marie Altenberg.
Några veckor senare drabbades skolan av ett dödsfall. En i personalen dog till följd av covidsmitta.
– Den anställde blev inte smittad på skolan. Vi har ingen annan som ligger på sjukhus och alla andra är tillbaka och vi har normal sjukfrånvaro. Ur den synvinkeln ser det inte ut som att vi har allmän smittspridning, säger rektor Marie Altenberg.
https://lararnastidning.se/anstalld-pa-danderydsskola-dod-i-corona/
Jag kan tänka mig att folk är skitförbannade i det där lärarrummet men ingen vågar gå emot.
Nu börjas det.
Jag tog upp imageproblemen och egoismen för någon vecka sedan.
Jag skrev bla att ingen instans kommer att vilja kännas vid dödsfall pga covid19.
Sjukhus, boenden, vårdföretag, landsting och enskilda läkare kommer att gå samman med regeringen och ingå en tyst överenskommelse. Vi ska inte belysa, kännas vid och låta dödsfallen smutsa ner rykten, karriärer och framtidsplaner. Vilken vårdkedja eller skola vill skylta med coronadödsfall?
Skolan du nämner är säkerligen inte unik.
Vi kommer att höra samma story hundratals gånger:
".. hen dog inte här, hen smittades inte här, vi har aldrig haft problem med corona, vi testar inte, vi vet inte ..."
FHM är ju också tydliga. De undviker, testar inte, samlar inte info.
Operation mörkläggning pågår. Om ett år har vi en stor puckel i dödsstastistiken, en puckel som ingen kommer att vilja diskutera.
Alla har sina egogrejer, viktigare än viruset.
Sossarna vill vinna valet, näringslivet vill tjäna stålar, skolorna vill bevara image, FHM vill inte framstå som de tomtar de är osv.
Det är otroligt mycket som pågår som verkar viktigare än resolut hantering av pandemin.