Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Kan ju handla om makt och kontroll. Han är van att vara den som har makten över alla andra, att vara den som tar alla initiativen. Han kunde kanske inte tåla att hon skulle vara den som begärde skilsmässan, utan i så fall skulle det ha varit han som tagit initiativet till skilsmässan. Sådana män tänker så. De är alltid rädda för prestigeförluster.
Men visst kan hon ha känt till något fult, som han gjort i början av sin karriär också. Det är inte lätt att börja med två tomma händer, och bygga upp ett sådant imperium som han har gjort med enbart lagliga metoder.
Vad får dig att tro det? Likhundar har ju som sagt inte markerat, så det finns inget som säger att hon dödades i hemmet.
På nätet kan man göra det mesta själv, under olika falska namn, så jag tror faktiskt inte att han behöver ha haft några medhjälpare. I så fall måste det ju ha varit någon oerhört nära, trofast medarbetare. Men vem lånar egentligen ut sig till hjälpa till att döda en oskyldig kvinna - i verkligheten, i Norge? Jag ser det som ytterst osannolikt, faktiskt. Jag tror att han planerade och genomförde detta ensam.
Men vi får kanske svaren snart nu!!!
Det var kanske jobbet han inte kunde skiljas ifrån. Apropå kontroll. Hon kanske ville tvinga honom att vara mer med henne som pensionär...
Med ”rätt” personer involverade kan man väl inte utesluta att han fått hjälp per se, men inget i utredningen hitills har ju talat för det riktigt. Man kan väl säga som så kanske: ingen som fick höra talas i förväg om hur hans plan exakt såg ut skulle nog gärna hjälpa till, och de som så gjorde hade nog kunnat tänka sig att tipsa polisen efteråt, eller kommer att hjälpa polisen nu.
Så, sammantaget, nej, han har nog inte fått hjälp.
Men med de belopp han uppenbarligen förfogat över så är det klart att han borde ha kunnat få nån intresserad. Som han kan lita på. Men inte med vad som helst. Det är ju ingen större vits att ha en massa pengar om man åker in.