2020-04-27, 18:25
Medlem
Nu är det iallafall nån kvinna som anklagas för att ha spridit smittan i Kina
Går att läsa om i expressen
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Fast sverige har inte drabbas värre än genomsnittet.

7e högsta dödstalet per capita av 220 länder.

Källa: worldometers
Citera
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Aha ok, tack

Ja, herregud, det finns så många variabler. Min skalle är lika rörig ...

Jag tror att regeringen vill att så många som möjligt ska smittas, för att underlag ska skapas. Jag tror att strategin är utformad för att få fram data. Svenskarna är labbråttor helt enkelt.

En av de jobbiga aspekterna av coronavård är den lukten som sitter kvar i näsan, pga masken.

Lukten sitter i näsan flera timmar efter jobbet.

Så fick jag det sagt också.

Lustigt förresten att förnekarna (som tyckte att covid19 var som influensa) har försvunnit från tråden ...

Väldigt intressant att läsa vad du skriver. Hur ser du på den triagering som det rapporterats om? Är det så illa som det låter?
Citera
2020-04-27, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det har ju tillochmed norge erkänt att om de hade registrerat dödsfallen som sverige så hade de nog haft betydligt högre antal döda.

Varför skulle dödsprocenten skilja sig något nämnvärd mellan länderna? Så länge landet har en vettig vård. Ingen logik i det. Däremot så registrerar länder dödsorsaken väldigt olika, och sverige är i detta fallet kanske det mest pålitliga landet i världen.

Men du får väl gå runt och tro på siffrorna som länderna rapportera, då exempelvis Nigerias presidents stabschef dog i corona då landet bara hade 17 bekräftade dödsfall i ett land med 200 miljoner invånare.

Italiens president har också gått ut med att mörkerantal kring döda är stor.

Varför klandra på sverige på den punkten de faktiskt ska få beröm för medens de andra länderna ska få rejäl med kritik, nämligen pålitlig data.

Du får titta på åldersfördelningen på IVA patienter för Norge vs Sverige. Förklarar nog en del . Om du räddar 20% av dina gamlingar genom att sätta dem på IVA så får du redan en minst 10% förbättring på dina dödssiffror.
Citera
2020-04-27, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Sverige ligger på 14:e plats i världen för antalet döda och 7:e plats för antalet döda per miljon invånarare om man bortser från mikrostater. Så, jo jag vill bestämt hävda att Sverige drabbats värre än genomsnittet och värre lär det bli. När dödstalen och antalet smittade minskar i andra länder fortsätter det att öka i Sverige. Det är närmast debilt att hävda motsatsen.

Om vi skulle räkna bort Sthlm och gamlingar på äldreboenden så skulle siffran minskas drastiskt.
Men Sthlm tillhör ju Sverige och gamlingarna likaså.

Dom äldre på äldreboende är tyvärr oftast sjuka redan innan, så där är ju frågan om dom inte hade gått bort inom det snaraste ändå.
Citera
2020-04-27, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Sverige ligger på 14:e plats i världen för antalet döda och 7:e plats för antalet döda per miljon invånarare om man bortser från mikrostater. Så, jo jag vill bestämt hävda att Sverige drabbats värre än genomsnittet och värre lär det bli. När dödstalen och antalet smittade minskar i andra länder fortsätter det att öka i Sverige. Det är närmast debilt att hävda motsatsen.

I princip inga länder utanför europa/väst testar i någon större omfattning om du inte har noterat det det. Det finns några få undantag men det är inte många.

Smittade minskar i sverige om du inte har noterat det. När det gäller antal döda så finns absolut noll logik kring varför skulle skilja något nämnvärd mellan länderna så länge de har någorlunda bra vårdsystem, och sveriges vårdsystem är kanske inte perfekt men inte sämre än genomsnittet. Anledning till varför sverige tycks ha många döda är för att du faktiskt kan lita någorlunda på siffrorna som presenterars. Länder registrerar dödsorsaken väldigt annorlunda. Varför klandra på sverige för något de ska ha beröm för?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
Nej, såklart man inte ska neka dem vård. Ingen har sagt det.

Trafikstyrelsen/staten vet vad ett människoliv är värt i pengar.

Varför just Trafikstyrelsen, nu blev jag nyfiken?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tycker mig se ett mönster här när det gäller de som dör i Covid. De har i många fall först blivit bortmotade via 1177 eller så har de besökt sjukvården och hemskickade igen. Därefter går det snabbt utför, de kan knappt andas, måste ringa ambulans, först då tas de om hand och hamnar på IVA (i alla fall de jag läst om).

Frågan är om det är för sent med behandling då? Hur hade det gått om de fått vård första gången de kontaktade vården och berättade om sina symptom och problem?

Skribenten Merwinna har skrivit här i tråden tidigare om att i Tyskland tas patienter in tidigare i vården och att det tycks ge bättre resultat. Jag vet inte om det stämmer men det låter rimligt utifrån hur sjukdomsförloppet beskrivs som att det kan försämras ganska fort. Jag tänker också på den svenska 39-åriga sköterskan som uppgavs ha avlidit i hemmet.

Det förefaller som en väldigt riskabel strategi med denna sjukdom att säga till någon att stanna hemma, särskilt i de fall där man kanske börjar känna sig sämre.

Förhoppningsvis kanske vi får någon Uppdrag granskning eller oberoende utländsk utredning eller liknande senare, som kan utreda ifall det är många som t.ex. råtts av 1177 att stanna hemma, och senare avlidit. Jag tror det är viktigt att det blir total transparens i allt detta så att inget liknande händer om det kommer en annan pandemi.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tycker mig se ett mönster här när det gäller de som dör i Covid. De har i många fall först blivit bortmotade via 1177 eller så har de besökt sjukvården och hemskickade igen. Därefter går det snabbt utför, de kan knappt andas, måste ringa ambulans, först då tas de om hand och hamnar på IVA (i alla fall de jag läst om).

Frågan är om det är för sent med behandling då? Hur hade det gått om de fått vård första gången de kontaktade vården och berättade om sina symptom och problem?

Jag tror chansen att överleva är betydligt högre om man får vård innan man är döende
Citera
2020-04-27, 18:29
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Haha jo,!!! Ett hav hela jordens värsta drabbade länder. Vad fan är det med de dumme svenskarna

Jodå. Sett till hela jordens länder ser vi illa drabbade ut. Det håller jag med om. Ihop med dessa;

Belgien
Frankrike
Spanien
Italien
Storbritannien
Nederländerna

Irland
Schweiz

Dom två senaste är bubblare.
Citera
2020-04-27, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Hade inte behövts 500 experter för att INTE få fram skyddsmaterial till äldrevården inom 4 månader från det att man fick reda på Coronaviruset.

Det hade räckt med en amatör. Ja du läste rätt. Jag själv hade alltså klarat av att göra detta monumentalt allvarliga fel.

Ja nu är det visserligen inte FHMs fel när det är materialbrist, man visst är det under all kritik men ingen lär ju ställas till svars för det; man kan ju skylla på regionerna...

Att sedan det visar sig att inte en enda region köpt in beredskap, kan man ju härleda till antingen är samtliga regioner styrda av fullständigt inkompetenta människor eller så är förklaringen enklare än så; staten har inte gett regionerna tillräckligt med medel för att både driva daglig verksamhet och köpa in excess materiel... Vilket man tycker är mest rimligt och således vem som borde stå ansvarig överlåter jag till var och en.
Citera
2020-04-27, 18:31
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Varför just Trafikstyrelsen, nu blev jag nyfiken?

Nollversionen. Ingen ska dö i trafiken. Samma synsätt tycks inte regeringen dela. När det kommer till en dödspandemi alltså.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-04-27 kl. 18:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in