Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Tycker mig se ett mönster här när det gäller de som dör i Covid. De har i många fall först blivit bortmotade via 1177 eller så har de besökt sjukvården och hemskickade igen. Därefter går det snabbt utför, de kan knappt andas, måste ringa ambulans, först då tas de om hand och hamnar på IVA (i alla fall de jag läst om).
Frågan är om det är för sent med behandling då? Hur hade det gått om de fått vård första gången de kontaktade vården och berättade om sina symptom och problem?
Skribenten Merwinna har skrivit här i tråden tidigare om att i Tyskland tas patienter in tidigare i vården och att det tycks ge bättre resultat. Jag vet inte om det stämmer men det låter rimligt utifrån hur sjukdomsförloppet beskrivs som att det kan försämras ganska fort. Jag tänker också på den svenska 39-åriga sköterskan som uppgavs ha avlidit i hemmet.
Det förefaller som en väldigt riskabel strategi med denna sjukdom att säga till någon att stanna hemma, särskilt i de fall där man kanske börjar känna sig sämre.
Förhoppningsvis kanske vi får någon Uppdrag granskning eller oberoende utländsk utredning eller liknande senare, som kan utreda ifall det är många som t.ex. råtts av 1177 att stanna hemma, och senare avlidit. Jag tror det är viktigt att det blir total transparens i allt detta så att inget liknande händer om det kommer en annan pandemi.