2020-04-27, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag det är ju en jävligt svår fråga, som vi kan utvärdera om många många år. Gigantiskt optimeringsproblem där antagligen någon lyckats ta bättre beslut än andra. Omöjligt att säga nu om det är misslyckade eller inte tycker jag.

Sedan finns det ju den ekonomiska vinkeln också.
Sveriges konsumtion är ner betydligt mindre än vad som är fallet i Norge och Danmark.
Personligen så räknar jag inte med någon flockimmunitet,men välkomnar den givetvis om den infinner sig.
Ett vaccin ter sig fortfarande befinna sig relativt långt in i framtiden vad jag kan tro.
Citera
2020-04-27, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg er enig med deg. Det utsagnet av Tegnell vil jeg kalle løgn og bortforklaringer.

Og dette utsagnet som du siterte "vi tycker inte ..." må jeg bare riste på hodet av. De må da høre på WHO og andre som har forklart om viktigheten ved å bruke munnskydd. Jeg kjenner at jeg blir sint på de som ikke ønsker å gjøre nok for å bremse smittespredningen.

"Därmed sällar sig Tyskland till den grupp länder som infört allmän användning av munskydd, som Tjeckien och Slovakien.
I Sverige har vi inte velat införa detta. Vi tycker inte att det har tillräcklig effekt, säger docent och före detta smittskyddsläkaren Hans Fredlund"

Det gäller att kunna hantera munskydden rätt, säger smittskyddsexperten Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten.https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsaljning-av-munskydd-okar-ger-inget-skydd-mot-virussmitta

Munskydden kan eventuellt innebära risker så hans råd är inte att bära munskydd.https://www.tv4play.se/nyheter/coronavirus/12579735

Tegnell: ”Även för höga skyddsnivåer kan vara ett problem”https://www.expressen.se/nyheter/sankta-krav-pa-skydd-for-varden-omoraliskt/
Citera
2020-04-27, 15:51
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Du har en poäng här, jag tycker det är rätt dyrt med vård av rökare och alkoholister.

Om dom inte betalat in skatt bör man neka dom vård?

Samma med äldre när dom bara kräver vård, man kan ju göra som nu och låta dom dö.

Återigen, har dom inte betalat skatt borde det bli automatisk dödshjälp.

(nu tycker ju inte jag det men jag spinner vidare på hur mycket ett liv är värt)

Nej, såklart man inte ska neka dem vård. Ingen har sagt det.

Trafikstyrelsen/staten vet vad ett människoliv är värt i pengar.
Citera
Medlem
Sverige och grannländer 27 april
  • Sverige +80
  • Ryssland +47
  • Tyskland +8
  • Danmark +5
  • Polen +4
  • Estland +1
  • Lettland +1
  • Norge +1
  • Litauen 0
  • Island 0
  • Finland 0
Döda/befolkning sverige och grannländer 27 april
  • Sverige 225
  • Danmark 74
  • Tyskland 71
  • Estland 38
  • Norge 37
  • Finland 34
  • Island 29
  • Litauen 15
  • Polen 14
  • Lettland 7
  • Ryssland 5
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Man kanske kan räkna på diffen i överdödlighet I år jämfört med tidigare år.
Sen jämför man den siffran ned officiella covid-19 siffror för att få en faktor att applicera på dom framöver.

Jepp! Det borde vara i närheten av verkligheten. Vad jag menar är, att det kanske är nu och framöver som det börjar bli intressant att titta på siffror. Jag har en känsla av det blir mer korrekt när influensa-säsongen är över, i kombination med att den värsta hysterin har lagt sig. Men egentligen borde det väl inte vara svårare än att kolla på överdödligheten kontra tidigare år för aktuell tidpunkt.

Kanske bästa att tillägga att jag inte tycker att det är trevligt att människor får möta döden allt för tidigt. Och jag vet att det är en pandemi. Så att inte trådens 12-åringar tror att jag förnekar att det finns virus som kan vara fatalt för människor.
Citera
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tycker du att den är välmående nu?

Det tycker jag inte. Den kan absolut bli sämre
Citera
2020-04-27, 15:52
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här bekräftar precis det jag skriver. WHO har aldrig yttrat ett ord om immunitet i sammanhanget flockimmunitet.

Det här uttalandet handlar om huruvida personer som har antikroppar ska få resa fritt. Då måste man ställa mycket högre krav. Ponera att en svensk med antikroppar ska få åka till Nya Zeeland utan att sitta i karantän. I så fall måste man vara 100% säker på att ingen person kan få COVID-19 två gånger, så att hen inte kan starta en epidemi i Nya Zeeland.

Flockimmunitet fungerar med mycket mindre immunförsvar än så. Om 10% helt saknar immunitet så leder det bara till att 10% fler blir sjuka första vändan, eller att några blir sjuka två gånger (varvid man normalt får bättre och mer långvarig immunitet. Källa: https://microbiologynotes.com/differences-between-primary-and-secondary-immune-response/ ). Någon har helt enkelt tolkat det här uttalandet från WHO som något det inte är, för att så tvivel om Sveriges strategi.

ja, det där med antikroppar är en av dom största lögnerna som finns där ute just nu.. majoriteten av vår befolkning tror att antikroppar betyder att man är immun. HUR kunder det bli så? kanske för att media i varje reportage som gjorts har likställt antikroppar med immunitet och virusfrihet.

det är fel.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag skrev just att TOTALT antal inlagda är lägre än för två veckor sedan. (IVA+Infektion=totalt)
Tror du man nekar fler och fler för skojs skull?
Det är ju färre totalt inlagda jämfört med 13 april.
Nej det är inte skoj, läkare och sjuksköterskor klagar ju regelbundet numer på att de inte får ge vård till behövande som skulle kunna överleva. Det är en djupt traumatisk upplevelse för de som tvingas neka behövande hjälp i vetskap om att det är en dödsdom. Vi var inte redo med minst antal IVA platser i EU och nu har vi 7:e högsta andel döda i världen. Inte Indien, inte colombia, inte zimbabwe utan Sverige! Vi är ett u-land numer, vi har lämnat välfärdstoppen och åker sorglöst utför i ökande fart utan hjälm.
Citera
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Under en pågående världsomspännande epidemi är det liv och hälsa som är högsta prioritet. Inte pengar.

Jag tror inte att du fattar. Om du kan rädda ett liv för en miljard, så är det bortkastade pengar. Du kan rädda ofantligt mycket fler liv med den miljarden.
Citera
2020-04-27, 15:53
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Därför att det inte finns lika många att smitta längre samt att många äldreboenden redan haft smittan.
De gamla som rör sig på stan håller jag med om, helt obegripligt.

Finns ju hur många som helst att smitta.

Detta är bara början, eller är du så naiv och tror att 50% av svenskarna redan haft smittan?!?

Tillåt mig hånle.
Citera
2020-04-27, 15:55
Medlem
Tegnell sa tidigare att påsklovet orsakat en liten nedgång. Menade han att stängda skolor orsakat en nedgång? FHM är ju tydliga med att skolstängning inte har någon särskild effekt på smittspridningen. Det är meningslöst. Frestas att tro att Tegnell sa att han tror att der lugnar ner sig i sommar, och att en ny våg kommer till hösten, p g a en önskan att förekomma att nån ska få för sig att skolstängningen i sommar har nåt samband med långsammare smittspridning i samhället, om det visar sig att talen sjunker i sommar.
Citera
2020-04-27, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag skrev just att TOTALT antal inlagda är lägre än för två veckor sedan. (IVA+Infektion=totalt)
Tror du man nekar fler och fler för skojs skull?
Det är ju färre totalt inlagda jämfört med 13 april.
Ja men det var väl i samband då de också ändrade åldersgränsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in