Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Korkad fråga från mig kanske, men får alla som ligger i respirator luft via "rör i halsen" (traketomi), eller har en del "bara" en sådan där grej över mun och näsa som blåser ned luften i lungorna på dem?
Det finns inga korkade frågor.
En respirator är en elektrisk andningshjälp, en andningsmaskin. Den enklaste respiratorn kan du ha hemma och den används tillsammans med en mask.
Respiratorn kan också ge luft med hjälp av slang som sätts ner i luftstrupen via näsan eller munnen.
Vid långvarig respiratorbehandling kopplas slangen till öppning i halsen: tracheostomi. Det är här det blir krångligt. Det ska sugas slem, det kan bildas proppar i röret osv. Patienterna tycker också att alltihop är obehagligt och blir oroliga osv.
De patienter jag har ansvar för har antingen track (utan maskin) eller så ligger de i respirator, men det kanske jag sa tidigare ...
Under coronakrisen har minsta skrymsle i Sverige dammsugits och jag har sett utrustning som stått i mobförråd i flera decennier. De handlar om urgamla helt oanvända grejer som fungerar klockrent.
För de corona patienter som läggs in är respiratorbehandling såklart grunden och Tegnells och FHM:s strategi är ju helt vild. De snackar om "Arbetsro för vården", men deras strategi ger ju INTE vården ro.
Vi har ju inte respiratorer så det räcker till alla.
Det är ett cyniskt spel och man måste vara totalt hjärntvättad för att inte se ....
Regeringen och deras hantlangare skiter i oss.