2020-04-27, 18:13
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Ja, enligt artikeln kanske nåt gäng driver in en gammal skuld nu när narkotikan har svårare att komma in pga stängda gränser.

Tolkade din text om plundringar, laglösa gäng och domedagen som nåt värre än att Benzo-Benny tvingas hosta upp en extra tusenlapp vid nästa skuldindrivning.

HAHA - det är underbart hur ni godhetknarkande svennebananer kan vara selektivt nationalistiska.
Citera
2020-04-27, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ändå kör 14.000 människor rattfulla i Sverige varje dag.
Precis. Men inte fan drar vi in körkortet för andra för att dessa inte klarar av att ta ansvar.
Citera
2020-04-27, 18:14
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En anställd på Expressen avled precis av corona: Carina Gyllborg, 56 år gammal. Hon hade inga underliggande sjukdomar enligt artikeln. Inte heller ser hon överviktig ut (på bilderna).
Tycker mig se ett mönster här när det gäller de som dör i Covid. De har i många fall först blivit bortmotade via 1177 eller så har de besökt sjukvården och hemskickade igen. Därefter går det snabbt utför, de kan knappt andas, måste ringa ambulans, först då tas de om hand och hamnar på IVA (i alla fall de jag läst om).

Frågan är om det är för sent med behandling då? Hur hade det gått om de fått vård första gången de kontaktade vården och berättade om sina symptom och problem?
Citera
2020-04-27, 18:15
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
28 döda i Sthlm
2 döda västra Götaland
0 döda skåne

Det går inte att komma ifrån att siffrorna ser bättre ut

Det är väl underbart att siffrorna ser bättre ut för då kommer sjukvården att gå till normalläge samt att min fru får ledigt som vanligt till sommaren!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Man har inte lyckats fastställa ett samband. Man har heller inte lyckats fastställa om det INTE finns ett samband. Borde ju inte vara så svårt kan man tycka.
Det finns enkla statistiska skäl för det.

Om det finns ett tydligt samband så hittar man sambandet även med en liten studie, på ett fåtal personer.

Men om det inte finns något samband så måste man blindtesta flera hundra personer för att utesluta det.

En sån där utsaga betyder typiskt att samband saknas, eller så är det litet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Många verkar önska det till och med! Vilket är helt galet.
Apropå Hong Kong Influensan så går den faktiskt fortfarande och slutar med döden för ca 1000 svenskar om året enligt FHM.
Den värsta insikten om den mänskliga naturen som C19-pandemin gett oss är just denna: att vissa blir fullkomligt drogade av att räkna döda och t o m verkar komma i något slags euforiskt tillstånd när de tycker sig se de egna dystopiska förutsägelserna besannas. Detta alltså på 100% anonyma forum typ Flashback.
Citera
2020-04-27, 18:16
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag håller med dig, tror också att länderna gemensamt måste svälta ut de jäkla viruset.

- Jag tror också på strategin att försöka svälta ut viruset. Men man behöver vara införstådd med att det kommer att bli dyrt och smärtsamt att svälta ut viruset, efter att viruset först har fått bred spridning bland befolkningen. Det hade varit mycket lättare att motverka viruset på ett tidigt skede.

Anders Tegnells strategi kan komma att ruinera Sverige.

Citat:
EU skulle haft en gemensam stenhård strategi redan från början. Polis och militär skulle säkrat upp.

- Till att börja med, så hade Europa behövt kompetenta smittskyddsmyndigheter, som håller uppsikt över hotande epidemier i omvärlden. En fungerande smittskyddsmyndighet behöver ha beredskap att agera snabbt vid hotande epidemi. Det duger inte att bara sitta ner och hoppas att sjukdomen ska vara såpass harmlös att den kan få spridas bland befolkningen.

Citat:
Jag fattar inte hur vi ska kunna få ett slut på det här med den strategi som tillämpas i Sverige. Jag ser verkligen inte det. Skulle vara läkemedel eller vaccin då. Flockimmunitet genom nedsmittning känns utsiktslöst och ju mer jag läser om det ju mer tveksam blir jag. Först och främst det etiska och sedan har vi effektiviteten. Enligt de tester och undersökningar som finns är det inte effektivt. Då fungerar det inte. Vården kan inte fungera så här hur länge som helst. Jag ser liksom inget slut.

- Anders Tegnell har satt Sverige i en svår knipa.

Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Jag har också svårt att förstå Sveriges nihilistiska strategi, eller kanske avsaknad av strategi.
För det första vet vi inte om flockimmunitet är möjlig.
För det andra, om flockimmunitet går att uppnå lär det krävas att 70-80% av befolkningen blir immuna. Det skulle innebära 35,000 till 93,000 döda. Inget normalt land kan acceptera sådana höga dödstal om det kan undvikas.
För det tredje är det ytterest osolidariskt mot alla andra länder som gör allt för att få stopp på smittan, att som Sverige gör låta smittan härja fritt. Sverige utgör ett säkerhetshot mot resten av världen.

- Det mest solidariska, hade varit att hålla smittan borta från Sverige. Sverige hade då kunnat hålla ekonomin igång på full fart. På så sätt hade Sverige kunnat ge ekonomiskt bistånd till länder som tvingas genomgå nedstängningar. Titta på hur italienarna plågas av motåtgärderna mot Covid-19. Tänk om Sverige hade kunnat vara starkt, och kunnat hjälpa italienarna att komma igenom svårigheterna?
Citera
2020-04-27, 18:16
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Vad har du för belägg för detta?

Användaren i fråga plockar saker ur sin egna ändtarm, denne tror att vi kommer att se 1700 döda stockholmare om dagen de kommande 3 dagarna då denne tror att Stockholm kommer att ha 6400 döda Stockholmare till den 1:a Maj och över 9000 döda stockholmare i mitten av maj.
Citera
2020-04-27, 18:17
Medlem
[quote=climasol|71362411]
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

Han uttalade sig ju häromdagen och sa att han saknade sin mamma som han för närvarande inte kan träffa. Men han är helt övertygad om att Sverige gör rätt eftersom vår linje är den enda i världen som är baserad på forskning.
Han kommer inte att ändra sig oavsett hur många som dör. Man kan ju inte erkänna att man har begått misstag som kostar tusentals människoliv. Nej i stället skyller han de höga dödstalen på att folk inte följer FHMs råd.

Verkar tyvärr så. Men man kan kanske hysa ett litet halvt hopp om att han försöker sig på en fuling tvärvändning snart och säger aja baja ni har inte skött detta med att hindra smittspridningen väl folket, nu måste vi gå in med krafttag och hindra ytterligare smittspridning.

Att det finns ngt litet kryphål där så att säga, att använda folkets "misskötsel" av pandemin som en ursäkt för att gå in till slut och peka med hela handen. Det hjälper ju inte de avlidna tyvärr men kanske några fler kan slippa avlida nu framöver. A fool's hope..
Citera
2020-04-27, 18:18
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det är väl underbart att siffrorna ser bättre ut för då kommer sjukvården att gå till normalläge samt att min fru får ledigt som vanligt till sommaren!
Är du dum på riktigt?? Det finns ingen trend som pekar på övertygande nedgång alls. Jisses vad svenskar är korkade. Vi är ett av världens länder med högst antal dödsfall. Det kommer troligen pågå minst året ut
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Korkad fråga från mig kanske, men får alla som ligger i respirator luft via "rör i halsen" (traketomi), eller har en del "bara" en sådan där grej över mun och näsa som blåser ned luften i lungorna på dem?
Trakeostomi heter det. Gäller bara IVA-patienter. De flesta behandlas på en covid-19 avdelning och får 5-10 liter syrgas.

Sen får inte alla en trakostomi det går att intubera via munnen. Med en slang. Men då måste patienten vara nersövd under vårdtiden. Trakeostomi ger man till patienter som bla har stopp i luftvägar.
https://www.vardhandboken.se/vard-och-behandling/luftvagar/trakeostomi/oversikt/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Sänk dig nu inte till samma låga nivå som en del andra håller i tråden när dom presenterar statistik på det sättet som passar deras egna uppfattning bäst. Du kan ju inte jämföra dagens pågående rapportering med gårdagens avslutade. Frankrike, UK, Italien är ju kvar bl.a.
Nåväl, även Italien har nu redovisat sina siffror som är de lägsta sedan början av mars. Troligen hamnar dagens siffra i hela världen runt 3000, vilket är 20% ned sedan igår. Det tycker i a f jag är värt att glädjas åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in