Citat:
Ursprungligen postat av
57Emma
Jag håller med dig, tror också att länderna gemensamt måste svälta ut de jäkla viruset.
- Jag tror också på strategin att försöka svälta ut viruset. Men man behöver vara införstådd med att det kommer att bli dyrt och smärtsamt att svälta ut viruset, efter att viruset först har fått bred spridning bland befolkningen. Det hade varit mycket lättare att motverka viruset på ett tidigt skede.
Anders Tegnells strategi kan komma att ruinera Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
EU skulle haft en gemensam stenhård strategi redan från början. Polis och militär skulle säkrat upp.
- Till att börja med, så hade Europa behövt kompetenta smittskyddsmyndigheter, som håller uppsikt över hotande epidemier i omvärlden. En fungerande smittskyddsmyndighet behöver ha beredskap att agera snabbt vid hotande epidemi. Det duger inte att bara sitta ner och hoppas att sjukdomen ska vara såpass harmlös att den kan få spridas bland befolkningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag fattar inte hur vi ska kunna få ett slut på det här med den strategi som tillämpas i Sverige. Jag ser verkligen inte det. Skulle vara läkemedel eller vaccin då. Flockimmunitet genom nedsmittning känns utsiktslöst och ju mer jag läser om det ju mer tveksam blir jag. Först och främst det etiska och sedan har vi effektiviteten. Enligt de tester och undersökningar som finns är det inte effektivt. Då fungerar det inte. Vården kan inte fungera så här hur länge som helst. Jag ser liksom inget slut.
- Anders Tegnell har satt Sverige i en svår knipa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zelensky
Jag har också svårt att förstå Sveriges nihilistiska strategi, eller kanske avsaknad av strategi.
För det första vet vi inte om flockimmunitet är möjlig.
För det andra, om flockimmunitet går att uppnå lär det krävas att 70-80% av befolkningen blir immuna. Det skulle innebära 35,000 till 93,000 döda. Inget normalt land kan acceptera sådana höga dödstal om det kan undvikas.
För det tredje är det ytterest osolidariskt mot alla andra länder som gör allt för att få stopp på smittan, att som Sverige gör låta smittan härja fritt. Sverige utgör ett säkerhetshot mot resten av världen.
- Det mest solidariska, hade varit att hålla smittan borta från Sverige. Sverige hade då kunnat hålla ekonomin igång på full fart. På så sätt hade Sverige kunnat ge ekonomiskt bistånd till länder som tvingas genomgå nedstängningar. Titta på hur italienarna plågas av motåtgärderna mot Covid-19. Tänk om Sverige hade kunnat vara starkt, och kunnat hjälpa italienarna att komma igenom svårigheterna?