2020-04-24, 17:48
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Vad menar du? Skulle västvärldens köpkraft ersättas av någon annat? Den frågan får du nog svara på själv.

Man kan tänka sig Asien, Afrika eller Indien...
Citera
2020-04-24, 17:48
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterw69
Bättre dom läser upp det på nyheterna och visa en kort film från IVA med covid-19 patienter.
Skulle ha 1000ggr bättre effekt än lyssna på alla s.k experter som Tegnell och co.
Nej, nej, nej, kommer inte på fråga. Det måste censureras av regim-TV. I och med att vi inte har resurser för lockdown och vård så måste rökridåerna om flockimmunitet och stabila "platåer" fortsätta bankas in i folks medvetande.
Citera
2020-04-24, 17:49
Medlem
Där var någon som hade gjort en bra interaktiv visualisering av FHM:s eftersläpning men jag hittar inte den.

Den ser ut ungefär som denna https://adamaltmejd.se/covid/ men med klickbara dagar istället.

Någon som vet adressen?
Citera
2020-04-24, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Var det du som (igår) skrev att alla tidningar i Sverige var köpta och korrupta eftersom de (72 st) fått tillsammans 72 miljoner i presstöd?
nej
Citera
2020-04-24, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Ja du, den logiken får du nog fila lite på...
Sjukvårdens lagar och regler i slutet på 1700- talet vs straff. Straff för vad?
För min del är ämnet avslutat.

Logiken var ganska enkel. Skribenten krävde giljotinstraff för ansvariga. Du menade på att skribenten var omodern. Jag påtalade då att skribenten kanske tycker att om vi har omodern sjukvård på 1700-talsnivå, för att de styrande skapat en sådan situation... Ja då kanske vi även bör ha lagar från 1700-talet att straffa de styrande med, för denna situation. (Giljotinstraff således). Barbariska straff för en barbarisk tid, helt enkelt.

Det var inte svårare än så. Men ämnet avslutat även för min del.
Citera
2020-04-24, 17:50
Medlem
neuron-drones avatar
Ca 14 % enligt

https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2020/04/23/842818125/coronavirus-has-infected-a-fifth-of-new-york-city-testing-suggests?t=1587742101559

har antikroppar i New York.

Man hade väl trott mer, kanske 30 %, men det är säkert väldigt olika i olika områden.

Dvs detta räcker inte till flockimmunitet.

Och då har ändå väldigt många smittats. Alla dödsfall kan inte skyllas på brist av vård, vissa var säkert oräddbara precis som vissa är det här. Men säkert en del fler döda pga avsaknad av vård. Men säg att vi bara gissar att en fjärdedel hade kunnat räddas med vård.

Då har 12 000 dött där bara ohjälpligt. Så det har behövts 12 000 döda för att 14 % blivit immuna. Klart att siffrorna skulle kunna variera med smittmängd med då får man en okänd variabel där man inte vet om små smittmängder leder till immunitet.

Men bara som en liten fingervisning vad immuniteten kan kosta i liv.

Om det korrelerar med dödsfall och man ändå lyckas rädda fler i Sverige så skulle det kosta 50 000 döda att bli flockimmuna. Det är halva min stad.

Ändå fattar jag att sjukdomar orsakar död. Andra sjukdomar med. Man dör om man lever. Känner mig väldigt långt från trygghetsknarkare. Känns som jag levt med döden som skugga i stor del av mitt liv. Vi får acceptera att folk dör.

Men känns som FHM smyger med döden. Inte uppröra folk. Men det är samma virus som i New York ger massgravar.

Undrar hur många dödsfall FHM räknat på. De har ju matematiker och de har många variabler så de kan räkna på hur många som dör minst och mest.

Jaja, en sak kan man konstatera. De döda är immuna. De blir inte sjuka igen.
Citera
2020-04-24, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Funderar på rubriken. Om den skulle ändras. Nu har jag tolkat den som att det är betydelsefullt vilken reaktion den får. Vilen psykologisk reaktion de får.
Jag har några gånger skrivit på just temat.
Men de flesta har däremot klart fokuserat på medicinska affekten av den eller på om åtgärderna för att stoppa eller skydda sig från den.
I så fall ligger det närmare till hands att rubriken är Virusets framfart eller något liknande.

Just paniken var nog mer intressant i inledningsfasen.

Va fan yrar du om?
Citera
2020-04-24, 17:52
Medlem
Torsuss avatar
Nu börjar man faktiskt märka att strypsnaran börjar dras åt kring Anders Tegnell & Co.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnells-fel-i-braket-med-de-22-forskarna/

...och typiskt nog så har de inte längre tid att svara på frågor längre!
När får man se att de dagliga presskonferenserna kl. 14.00 ställs in? Att de kommer att heta: "vi har viktigare saker för oss!"
Citera
2020-04-24, 17:53
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Björn Olsen är rädd om sitt rykte och sanningen är att de som anklagas för att vara alarmistiska blir nedmalda karriärmässigt. Björn är en ansedd forskare med lång karriär och jag tror att han kommer få upprättelse även om den dröjer...
Personer som uttryckt sig kritiskt anklagas för att vara högerextrema eller rysstroll. Så låg nivå är det och gemene man vågar inte säga vad de tycker utan blir med i Facebook stödgrupper som hyllar Anders och FHM. Av rent grupptryck

Ja, Björn Olsen har det nog inte så lätt i nuläget med Corona-Bob Tegnell svansen som svartmålar honom för alla uttalanden mot deras gud.

Vi får väl se vad som händer i slutändan när Sverige inte får flockimmunitet och allt går åt skogen.
Citera
2020-04-24, 17:54
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
FHM har följt sin strategi: minska risken för överfulla IVA platser.
Än så länge så har de ju lyckats.
Antal döda har de ju inte ens prognos på än mindre prioriterat.

Mordiska psykopater på FHM. Fy på dem.
Citera
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Nu börjar man faktiskt märka att strypsnaran börjar dras åt kring Anders Tegnell & Co.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnells-fel-i-braket-med-de-22-forskarna/

...och typiskt nog så har de inte längre tid att svara på frågor längre!
När får man se att de dagliga presskonferenserna kl. 14.00 ställs in? Att de kommer att heta: "vi har viktigare saker för oss!"

Måste faktiskt erkänna att Expressen tagit upp några intressanta och beklämmande trådar för Tegnell det sista så kudos. Credit where it is due.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Jag antar att många som dör på sjukhus har legat hemma ett tag och sedan när de får rejäla andningssvårigheter tas de till sjukhus, blir testade och sedan dör dem. På så vis dör dem 2-3 veckor efter smitta och 1 vecka efter de är bekräftat smittade.

Instämmer de får inte hjälp i tid så många dör nog hemma också, som t ex den unga sköterskan som dog hemma ensam. Samt att det är många på äldreboenden som dör. Vet att väldigt många LSS boenden har smittan i Västra Götaland, de jag vet har faktiskt fått vård men det var ett tag sedan så hur det ser ut idag vet jag inte. Kommunen vägrar att testa personalen, vilket fått konsekvenser en läkare som jag vet har sjukskrivit en ung person i riskgrupp och anmält kommunen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in