Ca 14 % enligt
https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2020/04/23/842818125/coronavirus-has-infected-a-fifth-of-new-york-city-testing-suggests?t=1587742101559
har antikroppar i New York.
Man hade väl trott mer, kanske 30 %, men det är säkert väldigt olika i olika områden.
Dvs detta räcker inte till flockimmunitet.
Och då har ändå väldigt många smittats. Alla dödsfall kan inte skyllas på brist av vård, vissa var säkert oräddbara precis som vissa är det här. Men säkert en del fler döda pga avsaknad av vård. Men säg att vi bara gissar att en fjärdedel hade kunnat räddas med vård.
Då har 12 000 dött där bara ohjälpligt. Så det har behövts 12 000 döda för att 14 % blivit immuna. Klart att siffrorna skulle kunna variera med smittmängd med då får man en okänd variabel där man inte vet om små smittmängder leder till immunitet.
Men bara som en liten fingervisning vad immuniteten kan kosta i liv.
Om det korrelerar med dödsfall och man ändå lyckas rädda fler i Sverige så skulle det kosta 50 000 döda att bli flockimmuna. Det är halva min stad.
Ändå fattar jag att sjukdomar orsakar död. Andra sjukdomar med. Man dör om man lever. Känner mig väldigt långt från trygghetsknarkare. Känns som jag levt med döden som skugga i stor del av mitt liv. Vi får acceptera att folk dör.
Men känns som FHM smyger med döden. Inte uppröra folk. Men det är samma virus som i New York ger massgravar.
Undrar hur många dödsfall FHM räknat på. De har ju matematiker och de har många variabler så de kan räkna på hur många som dör minst och mest.
Jaja, en sak kan man konstatera. De döda är immuna. De blir inte sjuka igen.