2020-04-27, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så WHO vill egentligen bara undvika "immunitetspass" för att vara på den säkra sidan?
Ja, WHO:s rubrik är: "Immunity passports" in the context of COVID-19”, och det är helt enkelt en varning om att konceptet ”immunitetspass” inte fungerar.

Immunitet är individuellt, och alldeles för instabilt för att man ska kunna ge en människa frikort, bara för att man har haft sjukdomen.
Citera
2020-04-27, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
"Socialstyrelsens register över dödsorsaker i Sverige pekar på att antalet döda i covid-19 är högre än Folkhälsomyndighetens siffror. Det framkom vid dagens presskonferens.
Vi hittar ungefär 10 procent fler personer än vad som har framkommit hittills i Folkhälsomyndighetens uppgifter, säger Mona Heurgren, avdelningschef vid Socialstyrelsen vid dagens presskonferens."

Aftonbladet

Du vet att det är extremt bra siffror för FHM som du presenterar? 10% avvikelse är en fantastiskt stark bedrift av myndigheten, när de flesta länders underrapportering mäts i antal hundra procent.
Citera
2020-04-27, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Ingen tror att den är över: vissa länder, som Brasilien, kan säkert få mkt stora problem med viruset framöver, men i Europa och Nordamerika verkar den Stora Katastrofen ha undvikits.

Hongkongflunsan på 70-talet tog en miljon människors liv, dvs en av 3600 invånare på jorden då.

C19 är hittills uppe i 220.000 avlidna, dvs var 35.000:e människas liv.

Jag tror många hade fruktat betydligt värre siffror.

The Hong Kong flu spread over a period of two years. I would be very happy if COVID19 is handled well enough to the point where we have less deaths, but I don’t think it’s time to do the final count yet.
Citera
2020-04-27, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Är det fullt på Älvsjömässan? Blev sjukbåten som lade till i NY överbelastad med gäster?

Vet inget om båten men Älvsjömässan har inte startats upp för de har inte personal till det. Hade man haft det hade det ju varit bra, då hade man ju kunnat använda den och inte behövt säga nej till så många 70plussare.

Älvsjömässan är en s.k. potemkinkuliss.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, WHO:s rubrik är: "Immunity passports" in the context of COVID-19”, och det är helt enkelt en varning om att konceptet ”immunitetspass” inte fungerar.

Immunitet är individuellt, och alldeles för instabilt för att man ska kunna ge en människa frikort, bara för att man har haft sjukdomen.

Bra! Det är så jag uppfattat det också när jag läst på nyhetssidor. Sedan kommer man in här och får höra att WHO säger att det inte blir någon immunitet alls.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ok du verkar inte så intresserad att ta till dig om annan information då, utan nöjer dig med vad en sköterska sagt. Om du vill vidga dina vyer så finns ett ypperligt krisreportage i DN där de talat med nio läkare som ger en helt annan bild. Så kan du även läsa vad smittskyddsläkaren sa häromdagen i mainstreammedia att smittotakten måste ner för vi har ett extremt läge i vården och vi kan inte vänta mer, det måste ner nu. Men okej gör som du vill.

Det var väl precis det jag avslutade med? Eller?
Citera
2020-04-27, 17:19
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
EU skulle haft en gemensam stenhård strategi redan från början. Polis och militär skulle säkrat upp.

Jag fattar inte hur vi ska kunna få ett slut på det här med den strategi som tillämpas i Sverige. Jag ser verkligen inte det. Skulle vara läkemedel eller vaccin då. Flockimmunitet genom nedsmittning känns utsiktslöst och ju mer jag läser om det ju mer tveksam blir jag. Först och främst det etiska och sedan har vi effektiviteten. Enligt de tester och undersökningar som finns är det inte effektivt. Då fungerar det inte. Vården kan inte fungera så här hur länge som helst. Jag ser liksom inget slut.

Instämmer helt. Har sagt från början att EU skulle stängt den yttre gränsen redan i januari, ingen skulle få komma hit utan att sitta 1 månad i karantän och testas flera gånger på egen bekostnad
Jobbigt kanske för de länder som har den yttre gränsen men där skulle alla eu-länder gemensamt fått ansvara för.
Citera
2020-04-27, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
ja, det där med antikroppar är en av dom största lögnerna som finns där ute just nu.. majoriteten av vår befolkning tror att antikroppar betyder att man är immun. HUR kunder det bli så? kanske för att media i varje reportage som gjorts har likställt antikroppar med immunitet och virusfrihet.

det är fel.
Fast vi gissningsvis tycker olika så håller jag delvis med om den utsagan.

Det har komplicerats av att man blandar ihop ”individuell immunitet” med ”flockimmmunitet”, som i grunden är två helt olika saker.
Citera
2020-04-27, 17:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det finns bemannade IVA-platser kvar, t.o.m i Stockholms regionen. Men det kan se annorlunda ut på enstaka sjukhus. Alltså borde man inte skicka svårt sjuka covid-19 patienter dit och vid behov omfördela inom och mellan regioner. Vilket, för övrigt, också görs.

Däremot, om det lugnar ned sig i Stockholms regionen de närmaste två veckorna, (vilket inte verkar helt otroligt), så funderar man på att göra om Älvsjömässan till ett rehabiliteringscenter för fd iva-patienter. Att ligga i respirator i flera veckor är ytterst ansträngande för kroppen och kan ge bl.a lungskador, hjärtskador, långvarig förvirring och depression samt en omfattande muskelförtvivning. Det kommer att ta år att rehabilitera vissa av överlevarna ifrån respirator behandlingen.

Att dom ens börjat tänka i dom banorna vad gäller efterbehandling måste ses som en stor ljusglimt i allt elände.
Citera
2020-04-27, 17:21
Medlem
Vad är det som pågår på FHM? Eller pågår det något?

Tre månader efter att viruset klassades som en samhällsfarlig sjukdom finns det ingen teknisk lösning i drift för att för att samla in data om coronasymptom. ”Katastrof”, anser Jan-Eric Litton, professor vid KI. Enligt Anders Tegnell är starten nu uppskjuten på obestämd tid.

https://www.svd.se/tegnell-pausar-svensk-insamling-av-coronadata
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Ingen tror att den är över: vissa länder, som Brasilien, kan säkert få mkt stora problem med viruset framöver, men i Europa och Nordamerika verkar den Stora Katastrofen ha undvikits.

Hongkongflunsan på 70-talet tog en miljon människors liv, dvs en av 3600 invånare på jorden då.

C19 är hittills uppe i 220.000 avlidna, dvs var 35.000:e människas liv.

Jag tror många hade fruktat betydligt värre siffror.
Många verkar önska det till och med! Vilket är helt galet.
Apropå Hong Kong Influensan så går den faktiskt fortfarande och slutar med döden för ca 1000 svenskar om året enligt FHM.
Citera
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
EU skulle haft en gemensam stenhård strategi redan från början. Polis och militär skulle säkrat upp.

Jag fattar inte hur vi ska kunna få ett slut på det här med den strategi som tillämpas i Sverige. Jag ser verkligen inte det. Skulle vara läkemedel eller vaccin då. Flockimmunitet genom nedsmittning känns utsiktslöst och ju mer jag läser om det ju mer tveksam blir jag. Först och främst det etiska och sedan har vi effektiviteten. Enligt de tester och undersökningar som finns är det inte effektivt. Då fungerar det inte. Vården kan inte fungera så här hur länge som helst. Jag ser liksom inget slut.

Jag har också svårt att förstå Sveriges nihilistiska strategi, eller kanske avsaknad av strategi.
För det första vet vi inte om flockimmunitet är möjlig.
För det andra, om flockimmunitet går att uppnå lär det krävas att 70-80% av befolkningen blir immuna. Det skulle innebära 35,000 till 93,000 döda. Inget normalt land kan acceptera sådana höga dödstal om det kan undvikas.
För det tredje är det ytterest osolidariskt mot alla andra länder som gör allt för att få stopp på smittan, att som Sverige gör låta smittan härja fritt. Sverige utgör ett säkerhetshot mot resten av världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in