2020-04-27, 17:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag håller med dig, tror också att länderna gemensamt måste svälta ut de jäkla viruset.

EU skulle haft en gemensam stenhård strategi redan från början. Polis och militär skulle säkrat upp.

Jag fattar inte hur vi ska kunna få ett slut på det här med den strategi som tillämpas i Sverige. Jag ser verkligen inte det. Skulle vara läkemedel eller vaccin då. Flockimmunitet genom nedsmittning känns utsiktslöst och ju mer jag läser om det ju mer tveksam blir jag. Först och främst det etiska och sedan har vi effektiviteten. Enligt de tester och undersökningar som finns är det inte effektivt. Då fungerar det inte. Vården kan inte fungera så här hur länge som helst. Jag ser liksom inget slut.
Citera
2020-04-27, 17:08
Medlem
"Socialstyrelsens register över dödsorsaker i Sverige pekar på att antalet döda i covid-19 är högre än Folkhälsomyndighetens siffror. Det framkom vid dagens presskonferens.
– Vi hittar ungefär 10 procent fler personer än vad som har framkommit hittills i Folkhälsomyndighetens uppgifter, säger Mona Heurgren, avdelningschef vid Socialstyrelsen vid dagens presskonferens."

Aftonbladet
Citera
2020-04-27, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Then they should not have entwined their economies so greatly with Western foreign aid. But this is not the problem at hand and we shouldn’t think this pandemic is over yet.
Ingen tror att den är över: vissa länder, som Brasilien, kan säkert få mkt stora problem med viruset framöver, men i Europa och Nordamerika verkar den Stora Katastrofen ha undvikits.

Hongkongflunsan på 70-talet tog en miljon människors liv, dvs en av 3600 invånare på jorden då.

C19 är hittills uppe i 220.000 avlidna, dvs var 35.000:e människas liv.

Jag tror många hade fruktat betydligt värre siffror.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Omeprazol är effektivt och billigt, (var svindyrt en gång i tiden)

Det är så det funkar läkemedelsföretaget vill ha tillbaks sina forskningspengar och då får det patent i minst 7 år i bland förhandlar de med de rikare länderna om upp till 15 år. När kopiorna kommer rasar priset till ingenting.
Indien är ett känt exempel de både tillverkar mycket kopior men de har stor befolkning och kan inte betala fantasipriser. Det har varit bråk om det kring några dyra cancermediciner.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej men! Usch. Kan det verkligen stämma? Inte att jag misstror dig alls. Men hoppas att det är fel, att det finns de andra "vanliga" orsakerna däri.... Eller ngn förklaring, annars är det ju helgalet.
Jag kan ju gissa fel, och siffror för idag finns ju inte än.

Dock ser överdödligheten ut så enligt SCB.
Det kan ju handla om annat också, tex att folk inte fått vård för andra sjukdomar, det kan man inte veta. Själv tycker jag dock att även dessa räknas in i denna humanitära katastrof.
Citera
2020-04-27, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag lägger bara ihop den information som finns. Jag tvingar ingen att dra samma slutsatser som mig.

Men när jag läste intervjun med sköterskan på SÖS, så förstod jag att det nog faktiskt är så att det inte ökar längre i Stockholm. Siffrorna säger samma sak. Det är stabilt. Med det sagt, så menar jag inte stabilt som i bra stabilt. Utan i stabilt på en allt för hög nivå. Den måste ner, precis som de säger inom vården i Stockholm.

Ok du verkar inte så intresserad att ta till dig om annan information då, utan nöjer dig med vad en sköterska sagt. Om du vill vidga dina vyer så finns ett ypperligt krisreportage i DN där de talat med nio läkare som ger en helt annan bild. Så kan du även läsa vad smittskyddsläkaren sa häromdagen i mainstreammedia att smittotakten måste ner för vi har ett extremt läge i vården och vi kan inte vänta mer, det måste ner nu. Men okej gör som du vill.
Citera
2020-04-27, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Antalet avlidna i pandemin blir troligen bara en bråkdel av de som kommer att svälta ihjäl under de kommande 20 åren pga den totala nedstängningen i många länder.

Räkna även med miljoner människor som söker sig till Europa i desperat jakt på arbete och överlevnad.

Beror väl fullständigt på hur länge och hur stängningar genomförs, de enda som propagerar som du är Tegnell och Gisecke och hur deras strategi och omdöme fungerar har vi ju redan sett, sämst i Europa givet förutsättningarna med ett redan naturligt socialt distanserande folk.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
California protesterar, California har fått nog:
https://www.youtube.com/watch?v=8kkBseVTUow

Tycks nästan alltid vara dårarna på yttersta högern och yttersta vänstern som är för fri smittspridning. De verkar strida på samma sida i denna fråga. Humanisterna resonerar annorlunda.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Omni idag: https://omni.se/raare-gangkriminalitet-kan-bli-en-effekt-av-smittan/a/50KVrE

Och vad gäller att hamstra - du verkar vara klok nog att avgöra för dig själv. Tycker absolut att du kan hoppa över hamstringen.

Ja, enligt artikeln kanske nåt gäng driver in en gammal skuld nu när narkotikan har svårare att komma in pga stängda gränser.

Tolkade din text om plundringar, laglösa gäng och domedagen som nåt värre än att Benzo-Benny tvingas hosta upp en extra tusenlapp vid nästa skuldindrivning.
Citera
2020-04-27, 17:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Det handlar inte bara om platser och respiratorer, utan det krävs också personal. I praktiken är det fullt, men med hjälp av allt hårdare prioriteringar kan man alltid peka på tomma sängar och hävda att taket ännu inte är nått.

https://www.dn.se/sthlm/lakare-vi-tvingas-till-harda-prioriteringar/

Det finns bemannade IVA-platser kvar, t.o.m i Stockholms regionen. Men det kan se annorlunda ut på enstaka sjukhus. Alltså borde man inte skicka svårt sjuka covid-19 patienter dit och vid behov omfördela inom och mellan regioner. Vilket, för övrigt, också görs.

Däremot, om det lugnar ned sig i Stockholms regionen de närmaste två veckorna, (vilket inte verkar helt otroligt), så funderar man på att göra om Älvsjömässan till ett rehabiliteringscenter för fd iva-patienter. Att ligga i respirator i flera veckor är ytterst ansträngande för kroppen och kan ge bl.a lungskador, hjärtskador, långvarig förvirring och depression samt en omfattande muskelförtvivning. Det kommer att ta år att rehabilitera vissa av överlevarna ifrån respirator behandlingen.
Citera
2020-04-27, 17:15
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Antalet avlidna i pandemin blir troligen bara en bråkdel av de som kommer att svälta ihjäl under de kommande 20 åren pga den totala nedstängningen i många länder.

Räkna även med miljoner människor som söker sig till Europa i desperat jakt på arbete och överlevnad.

Det varierar från land till land. Frankrike eller Tyskland kommer knappast att få nån hungersnöd. I vissa U-länder kan det möjligtvis vara oklokt med alltför hårda restriktioner.
Citera
2020-04-27, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Tyvär så kommer en och samma tanke upp varje gång FHM kommer besynnerliga uttalanden i frågor där det finns fakta från flera av varandra oberoende källor, tanken är att på något oförklarligt vis vill dom att vi ska ha kvar smittan och fortsätta bli smittade. Det finns liksom inga andra alternativ kvar att välja på hur mycket jag än vrider och vänder på det, det är inte försvarbart att hantera århundradets kris så nonchalant och slapphänt som dom gör, varför agerar dom inte på så sätt som borde vara det mest rimliga? att se till folkets bästa i fråga om förebyggande beslut, råd om skyddsutrustning, nedstängning av allt förutom samhällsviktiga verksamheter!
Jag kommer inte glömma detta vid valet 2022!

Mycket bra skrivet. Jag håller med om allt i ditt inlägg.
Den som inte känner marken gunga nu, har inte fattat någonting.
Det går inte alls att lita på staten och myndigheter nu. Man får rädda sig bäst man kan.
Coronakrisen ger mig samma paranoida känsla som Palmemordet och Styckmordet (på åttiotalet).
Marken försvinner under fötterna och jag tvingas inse att jag lever bland idioter och dårar, samtidigt som staten och berörda myndigheter beter sig som arslen, totalt inkompetenta.
Jag kommer aldrig att glömma detta ... I ett läge när skydd är prio 1 blir vi ombedda att smittas i lagom takt av ett nytt virus, som inte ens forskarna fattar sig på. Det är så sjukt.
Men det största sveket är väl sveket mot de gamla. I mina mörkaste stunder undrar jag om regeringen ser en gyllene chans att rensa bort gamla. Jag har inga illusioner ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in