2020-04-23, 13:42
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holocrust
Det står ju på precis ALLA mediciner att man ska undvika alkohol.
Det finns ju ingen medicin där det står: Ta gärna en grogg eller två- det gör bara gott! Hahaha

Nej det står olika. Vissa mediciner är i princip okej att dricka alkohol på, t.ex Sertralin eller andra SSRI mediciner
Medan om Voxra står det

Citat:
Trots att kliniska data inte har påvisat någon farmakokinetisk interaktion mellan bupropion och alkohol har sällsynta rapporter av neuropsykiatriska biverkningar eller minskad tolerans för alkohol rapporterats under behandling med bupropion. Alkoholintaget bör därför minimeras eller undvikas under behandlingen med Voxra.
Citera
2020-04-25, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holocrust
Voxra liknar amfetamin och är från början en rökavvänjningsmedicin.
Man upptäckte att medicinen funkade mot depression men dåligt eller inte alls för rökavvänjning.
Voxra är den enda antidepressiva jag provat som verkligen fungerar.
Och jag har gått igenom hela Fass.
Dock vissa biverkningar.
Tinnitus, som sagt. Dubbelseende.
Akta er för att överdosera Voxra.
Jag åt 40 tabletter. Värsta skräckupplevelsen jag nånsin varit med om, och jag har varit med om en del som blandmissbrukare.

Det där med att voxra liknar amfetamin stämmer inte för det gör den inte alls. Däremot kan man få ett falskt positivt utslag på amfetamin.
Men den funkar som en mycket mycket svag stimulant där den huvudsakliga effekten kommer från återupptaget av noradrenalin. Den har i princip ingen effekt på dopamin om man inte går upp i doser på 450-600 mg.
Voxra är ju som sagt ototoxic och en del får permanent tinnitus. Även håravfall är mycket vanligt.
Det är en skitmedicin egentligen som dessutom är lite antikolinerg. Synd man inte lyckats ta fram en annan bättre stimulant som visats antidepressiv. Hade varit den perfekta lösningen för folk med utmattningsdepressioner, adhd mm.
Citera
2020-04-27, 00:42
Medlem
Airwave92s avatar
Har folk fått tinnitus på denna medicinen? Står som "vanlig" biverkning. Snackar vi permanent eller bara tillfällig tinnitus under behandlingstiden?
Citera
2020-04-27, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Har folk fått tinnitus på denna medicinen? Står som "vanlig" biverkning. Snackar vi permanent eller bara tillfällig tinnitus under behandlingstiden?

Jag fick det och var en av orsakerna till att jag slutade. Försöker hålla mig ifrån läkemedel som listas som ”ototoxic” då de skapar skador i örat och kan ge bestående men. Min tinnitus försvann successivt efter 3 veckor.
Läst om många som fått det bestående.
Citera
2020-04-27, 16:44
Medlem
Gabrielswes avatar
Citat:
Jag kan bara tala för mig själv nu men om man googlar "Bupropion+tinnitus, så får man upp massa länkar till forum, blogginlägg osv.
Jag fick dem först våren 2009 efter två dödsfall i familjen, ville inte ha dem först, men den doktorn uppmuntrade mig att ta dem för dom skulle inte ha några biverkningar utan istället få mig pigg och aktiverad. Jotack, har aldrig varit så pigg som jag blev i början.
Hypoman skulle man kunna kalla det i flera år. Gjorde av med en hel del pengar, gav mig in i renoveringsprojekt jag inte hade någon erfarenhet av osv.
Men under hela denna tiden drack jag alkohol varje helg och så småningom fick jag blackouts som gjorde att jag hamnade på sjukhus flera gånger. Fick förklarat för mig att jag krampat mer el mindre varje gång. När jag till sist slutade med dom hösten 2019 så hade jag fått kraftig tinnitus i vänster öra en morgon i september 2018, alltså ungefär ett år tidigare.
Det började en morgon helt plötsligt i samband med huvudvridningar och gick så småningom över till att bli ständigt närvarande. Det började med att det lät som att det var något som gick sönder i örat en eftermiddag, ungefär som om du knäcker en kvist. Nu har jag ett ljud som påminner om syrsor, inte hela tiden som i början, men till och från.
Nu vet jag inte om det berodde på Voxra el om det var så att jag slutade med klonazepam som jag hade tagit i låg dos i 2013-2018.
Nu prövade jag en tablett Mysimba (innehåller bupropion) i förrgår och ljudet blev kraftigt förstärkt i ett dygn. Nu har det idag mer el mindre gått ur kroppen och jag drar därför slutsatsen att bupropionet är det som orsakade tinnitusen denna gång iaf.
Citera
2020-04-29, 00:56
Medlem
Någon som har haft framgång mot ångest av voxra?
Citera
2020-04-29, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallea79
Någon som har haft framgång mot ångest av voxra?

För mig blev det bara värre. Skulle nog rekommendera SSRI för ångest i stället, till exempel Paroxetin eller Sertralin.
Citera
2020-04-29, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abuabu
För mig blev det bara värre. Skulle nog rekommendera SSRI för ångest i stället, till exempel Paroxetin eller Sertralin.

Tänkte mig Sertralin för ångesten och Voxra för depressionen
Citera
2020-05-04, 16:15
Medlem
sb1231s avatar
Heej,

vet inte om det står här men måste fråga, om man väljer att sluta ta Voxra en dag för att t.ex supa eller ta MDMA får man tillbaka biverkningarna när man tar voxra dagen efter?? är orolig att få tillbaka alla hemska biverkningar ifall jag skippar ta en tablett en dag. Jag hade tagit tramadol när jag var på voxra och fick ett krampanfall, om jag skippar en dag för att ta tramadol är de lika stor chans att få krampanfall då oxå? vill inte hamna på akuten igen. Vill fråga er för vill inte bara chansa.

Tacksam för svar :)
Citera
2020-05-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sb1231
Heej,

vet inte om det står här men måste fråga, om man väljer att sluta ta Voxra en dag för att t.ex supa eller ta MDMA får man tillbaka biverkningarna när man tar voxra dagen efter?? är orolig att få tillbaka alla hemska biverkningar ifall jag skippar ta en tablett en dag. Jag hade tagit tramadol när jag var på voxra och fick ett krampanfall, om jag skippar en dag för att ta tramadol är de lika stor chans att få krampanfall då oxå? vill inte hamna på akuten igen. Vill fråga er för vill inte bara chansa.

Tacksam för svar

Har du stått på voxra en tid har du fått en sk. Steady state dos i blodet och om du skippar en dag har det i princip ingen effekt på något alls.
Du kan garanterat få ett krampanfall igen.
Voxra är helt ute ur systemet efter ca 10 dagar pga en lång halveringstid på 30 h med metaboliten hydroxybropion som har en ännu längre halveringstid.
Dont do drugs.
Senast redigerad av VillJalentine 2020-05-04 kl. 17:40.
Citera
2020-05-05, 19:40
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sb1231
Heej,

Tacksam för svar

Jag har druckit en jävla massa alkohol på voxran, i precis varje dag en stund efter att jag tagit den. Tror knappast du behöver skippa en tablett för att behöva supa lite. Kör både och, eller ja ...det gjorde ju jag iaf många gånger

Edit: När det gäller tramadol vågar jag inte uttala mig. Kör hellre det säkra kortet
Senast redigerad av Airwave92 2020-05-05 kl. 19:43.
Citera
2020-05-05, 21:06
Medlem
sb1231s avatar
Citat:
Jag har druckit en jävla massa alkohol på voxran, i precis varje dag en stund efter att jag tagit den. Tror knappast du behöver skippa en tablett för att behöva supa lite. Kör både och, eller ja ...det gjorde ju jag iaf många gånger

Edit: När det gäller tramadol vågar jag inte uttala mig. Kör hellre det säkra kortet

Jag fick ett krampanfall för första gången för några veckor sen när jag tog tramadol, blev jättechockad då jag har tagit de innan utan några problem, men jag antar att det va pga min medicin då.
Men vet du hur de e med MDMA? Om de funkar eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in