2020-04-27, 16:37
Medlem
arbetets avatar
Financial Times rapporterar

Global coronavirus death toll could be 60% higher than reported
Mortality statistics show 122,000 deaths in excess of normal levels across 14 countries analysed by the FT

The death toll from coronavirus may be almost 60 per cent higher than reported in official counts, according to an FT analysis of overall fatalities during the pandemic in 14 countries.

Mortality statistics show 122,000 deaths in excess of normal levels across these locations, considerably higher than the 77,000 official Covid-19 deaths reported for the same places and time periods.

If the same level of under-reporting observed in these countries was happening worldwide, the global Covid-19 death toll would rise from the current official total of 201,000 to as high as 318,000.
https://www.ft.com/content/6bd88b7d-3386-4543-b2e9-0d5c6fac846c

Bild:

https://www.ft.com/__origami/service/image/v2/images/raw/https%3A%2F%2Fd6c748xw2pzm8.cloudfront.net%2Fprod% 2F220a6880-87d6-11ea-9aed-7946c0f1c525-fullwidth.p ng?fit=scale-down&quality=highest&source=next&width=1260
Citera
2020-04-27, 16:38
Medlem
Jag har börjat arbeta inom coronavården och tycker inte att det är svårt att scanna av klientelet och avgöra vilka grupper och egenskaper som utmärker sig: invandrare, män, övervikt, ålder (övre medelåldern och uppåt men ingen över 70 år hittills och ingen under 50 år). Jag har hittills jobbat på tre olika coronaavdelningar och flyttar runt hela tiden. Det är sjukt krävande men intressant. Mitt i allt lidande är det ju ett stycke världshistoria som utspelar sig och man vill ju vara med, det är bara så.
Citera
2020-04-27, 16:40
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
1. Då skulle inte vården ha tillgång till masker.... Det är ju brist och då behöver nog vården prioriteras.

2. Man tror att man inte kan smittas/smittar om man bär mask och slutar hålla avstånd. Det finns ju masker som inte håller måttet ur smittsynpunkt. Men om man har RÄTT typ av mask och använder den på RÄTT sätt så kan det vara bra. Överlag tycker jag distansering funkar bra i affärer mm, men det finns såklart undantag. Bor inte i någon storstad så har respekt för att läget kan vara annorlunda där.

1. Staten har ett övergripande ansvar att tillgodose det allmänna behovet av skyddsmaterial i en extraordinär situation som denna, läs om de mänskliga rättigheterna om vad som gäller vid en pandemi.
I det allmänna behovet ingår inte bara sjukvården och andra vårdgivare utan även allmänhetens behov ingår och är minst lika viktigt.

2. Vad grundar du det på? kom inte med svammlet om att FHM har sagt det för det är redan vederlagt att dom ljuger i frågan avseende munskyddets effekt. Detta är det mest självklara exemplet på hur dom far med osanning och kommer med märkliga förklaringar även fast fakta bevisar att dom har fel.

Om du åker till en storstad och åker kollektivt under rusningstid så kommer du förstå vilken trängsel det är, och det gör att det blir omöjligt att praktisera social distansering. Om du går till en matbutik i en större stad så kommer du mötas av trängsel och du kan se att majoriteten följer inte de allmänna råden om distansering. osv osv

Det låter väldigt bra men är inte praktiskt genomförbart i mängder av situationer och de effekter som i teorin verkar vara bra blir i verkligheten urusla och rekommendationerna faller på sin egen rimlighet.
Dessutom är det fullständigt obegripligt att FHM inte går ut med allmänna rekommendationer om att bära munskydd när man vistas i kollektivtrafiken eller i butiker över lag. Det finns många länder där man nu har användandet av munskydd som en del i skyddet mot Corona, där uppmanas allmänheten att bära det när dom går utanför sin dörr.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nu-kraver-fler-lander-att-folk-bar-munskydd/
Senast redigerad av Honeyfly 2020-04-27 kl. 16:48.
Citera
2020-04-27, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jodå... Men jag litar mer på en professor i epidemiologi i UK än FHM. Dessutom har FHM bevisligen haft fel förut i den här frågan. Deras förra killgissning om jag inte minns fel var att 40% av stockholmarna redan varit smittade (den rapporten fick de dra tillbaka.) .

Du utgår från att man kan jämföra dödsfall som rapporterats som Covid-dödsfall i Norge och Sverige. Och att man har lika stor chans att överleva om i Norge och Sverige om man drabbas av Covid. Jo det borde ju gå hyffsat. Men det har ju nämnts att Norge kräver mer för att dödsfall ska rapporteras som Covid-dödsfall. Hur är det med överdödligheten i Norge? I Sverige är den 20% större än vad FHM och Regionerna har rapporterat som Covid-dödsfall (v14).

Men jo, om 10% i Sverige är smittade så borde andelen smittade i Norge vara ca 2%. Skillnaden är kanske ännu större. Döda per capita i norge är nu mindre än en sjättedel av vad den är i Sverige (worldometers).

Norges FHM sa 1% för några dagar sedan. Att de skulle komma upp i samma siffror som Sverige fast såklart över mycket längre tid.
Citera
2020-04-27, 16:42
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Jag blev litet nyfiken, så jag gick till Intensivvårdsregistrets riktiga sida för att få ut ålder m.m. (inte covid-portalen).
Slog in parametrarna 20 april till 27 april (idag) detta år och diagnos CoVID-19. Detta var resultatet:

34 inskrivna under den här perioden (tycker detta är ruskigt lågt - laggar systemet?), 7 kvinnor och 27 män.

Av dessa var 9 (6 män och 3 kvinnor) över 70 år.

Mer anmärkningsvärt är egentligen 1 man under 20.

Lägger jag till diagnoserna pneumoni och ARDS så är totalantalet patienter 41, och antalet över 70 stiger med en kvinna till 10 personer.

Så helt klart vårdas 70+ också på intensiven, men hur det ser ut i förhållande till mängden sjukdomsfall är svårt att få någon bild av. Där får vi nog vänta minst ett halvår eller mer innan någon gör en stor översikt av var vård gavs, till vem och med vilka utfall. Antagligen kommer folk att skriva vetenskapliga artiklar om detta ännu om fem år...

Kan ju vara några som ligger kvar sedan innan man införde striktare triage. Vårdtiderna är ju långa för covid.
Citera
2020-04-27, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jodå... Men jag litar mer på en professor i epidemiologi i UK än FHM. Dessutom har FHM bevisligen haft fel förut i den här frågan. Deras förra killgissning om jag inte minns fel var att 40% av stockholmarna redan varit smittade (den rapporten fick de dra tillbaka.) .

Du utgår från att man kan jämföra dödsfall som rapporterats som Covid-dödsfall i Norge och Sverige. Och att man har lika stor chans att överleva om i Norge och Sverige om man drabbas av Covid. Jo det borde ju gå hyffsat. Men det har ju nämnts att Norge kräver mer för att dödsfall ska rapporteras som Covid-dödsfall. Hur är det med överdödligheten i Norge? I Sverige är den 20% större än vad FHM och Regionerna har rapporterat som Covid-dödsfall (v14).

Men jo, om 10% i Sverige är smittade så borde andelen smittade i Norge vara ca 2%. Skillnaden är kanske ännu större. Döda per capita i norge är nu mindre än en sjättedel av vad den är i Sverige (worldometers).

Jeg tror at man kan se kurver som viser ev overdødlighet uke for uke (f.o.m. 2016) for flere land her: (oppdatert i forrige uke)
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Fra en link som finnes her https://www.fhi.no/sv/influensa/influensaovervaking/overvakingssystem-for-dodelighet-eu/ , kan man se ukesrapport totaldødelighet i Norge.
Citera
2020-04-27, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Du kan ju också själv prova att tänka i andra banor än det som passar i din egen tes. Kan det vara så att pre-triage rent praktiskt måste tillämpas även på vanlig vårdavdelning, då personalen gått på krislägesavtal i veckor redan med tokmycket övertid och personalen inte klarar mer där heller? Dvs att man redan vid 1177 säger "nää stanna hemma du, det blir nog bättre snart", istället för att ta in en del folk på sjukhus för säkerhets skull...

Men nej det skulle ju inte passa in i din tes, att allt börjar nog gå mot det bättre...

Jag tror vården i Sthlm håller på att gå på knäna, dels utifrån krisreportaget i DN, och dels med anledning av att smittskyddsläkaren hintade rätt hårt om det också, häromdagen. Men den som lever får se.

Jag lägger bara ihop den information som finns. Jag tvingar ingen att dra samma slutsatser som mig.

Men när jag läste intervjun med sköterskan på SÖS, så förstod jag att det nog faktiskt är så att det inte ökar längre i Stockholm. Siffrorna säger samma sak. Det är stabilt. Med det sagt, så menar jag inte stabilt som i bra stabilt. Utan i stabilt på en allt för hög nivå. Den måste ner, precis som de säger inom vården i Stockholm.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Han jämförde med Stockholm, inte Sverige, svårt med läsförståelse? Tydligen.

US som helhet har lägre dödstal per capita, fattar du det?

Jo, fast inte mycket. Vad gäller antalet döda per miljon invånare så ligger Stockholms regionen på 520. Delstaten New York ligger på 1135. Men visst: Dödsfallen per miljon invånare kommer att öka mycket innan vi nått flockimmunitet. Kanske till dagens nivå i delstaten New York. Problemet är bara att delstaten New York kommer att fördubbla sin dödssiffra innan man nått 60 procentig flockimmunitet. ( Jag har då räknat med ca 24 procent redan smittade för Stockholms regionen och ca 30 procent redan smittade för delstaten New York).

Rolettforskarna på Imperial college borde, överhuvudtaget, inte uttala sig om Sverige, utan städa framför egen dörr först!
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Skrev om uppgifter från SIR
Kan ju vara några som ligger kvar sedan innan man införde striktare triage. Vårdtiderna är ju långa för covid.

Nix, det här alltså nyinlagda under perioden 20-27.4.2020 (Jag var litet otydlig där).

Men jag har svårt att tro på siffran, eftersom både 36 (Covid19 dx) och 41 (alla pneumonier och ARDS) är väldigt låga tal för en hel vecka i ett ganska aktivt skede av en värre epidemi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Läste på lite nu. Socialstyrelsen (inte SCB, sorry) tar med alla som sjukvården rapporterar in med dödsorsak Covid-19. FHM presenterar bara de som dött med labbtestad bekräftad Covid-19. Om en läkare fastställer Covid-19 som dödsorsak, utan att ha testat så kommer det alltså med i den ena, men inte den andra.

Ja, då har alltså Sverige en mycket "snävare" redovisning från FHM av vad som skall anses som antalet döda i covid, och inte som många skriker om härinne att vi räknar alldeles för många som covid. Intressant.

Bra att det finns andra siffror hos Socialstyrelsen också som visar även de som läkare bedömt som covid. Med tanke på hur lite man testar i Sverige, borde man nog ta med de som läkare bedömer som covid också, i FHM statistik. Annars blir det ju ganska lätt att gå över till prat om att "det mörkas" osv.
Citera
2020-04-27, 16:47
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, fast inte mycket. Vad gäller antalet döda per miljon invånare så ligger Stockholms regionen på 520. Delstaten New York ligger på 1135. Men visst: Dödsfallen per miljon invånare kommer att öka mycket innan vi nått flockimmunitet. Kanske till dagens nivå i delstaten New York. Problemet är bara att delstaten New York kommer att fördubbla sin dödssiffra innan man nått 60 procentig flockimmunitet. ( Jag har då räknat med ca 24 procent redan smittade för Stockholms regionen och ca 30 procent redan smittade för delstaten New York).

Rolettforskarna på Imperial college borde, överhuvudtaget, inte uttala sig om Sverige, utan städa framför egen dörr först!

Jag förstår inte att du, som hade så fel på faktan, sitter och raljerar... ofattbart.
Citera
2020-04-27, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
1. Staten har ett övergripande ansvar att tillgodose det allmänna behovet av skyddsmaterial i en extraordinär situation som denna, läs om de mänskliga rättigheterna om vad som gäller vid en pandemi.
I det allmänna behovet ingår inte bara sjukvården och andra vårdgivare utan även allmänhetens behov ingår och är minst lika viktigt.

2. Vad grundar du det på? kom inte med svammlet om att FHM har sagt det för det är redan vederlagt att dom ljuger i frågan avseende munskyddets effekt. Detta är det mest självklara exemplet på hur dom far med osanning och kommer med märkliga förklaringar även fast fakta bevisar att dom har fel.

Om du åker till en storstad och åker kollektivt under rusningstid så kommer du förstå vilken trängsel det är, och det gör att det blir omöjligt att praktisera social distansering. Om du går till en matbutik i en större stad så kommer du mötas av trängsel och du kan se att majoriteten följer inte de allmänna råden om distansering. osv osv

Det låter väldigt bra men är inte praktiskt genomförbart i mängder av situationer och de effekter som i teorin verkar vara bra blir i verkligheten urusla och rekommendationerna faller på sin egen rimlighet.
Dessutom är det fullständigt obegripligt att FHM inte går ut med allmänna rekommendationer om att bära munskydd när man vistas i kollektivtrafiken eller i butiker över lag. Det finns många länder där man nu har användandet av munskydd som en del i skyddet mot Corona, där uppmanas allmänheten att bära det när dom går utanför sin dörr.

Det finns ytterst märkliga uttalanden och direktiv, och du har helt rätt - frånvaron av munskydd i den svenska offentligheten och underlåtenheten att rekommendera munskydd, är helt obegripliga företeelser.

Men ska Tegnells förvirrade teori om flockimmunitet och allmän smittspridning (och han vet inte vad han pratar och och han vet inte vad viruset är vilket jag aldrig tröttnar på att skriva) fungera, kan ju inte alla svenskar ha munskydd heller. Det verkar inte som att någon har en rak linje någonstans.

Jag tror mer och mer att FHM är en dysfunktionell, dålig myndighet, som kommunicerar dåligt med vår dysfunktionella regering. Och ut kommer bara värdelösa kompromisser, babbel och stolpskott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in