Citat:
Ursprungligen postat av
TonyDR
Döda/befolkning, sverige och grannländer
- Sverige 217
- Danmark 72
- Tyskland 70
- Estland 37
- Norge 37
- Finland 34
- Island 29
- Litauen 15
- Polen 14
- Lettland 6
- Ryssland 5
I Danmark och Finland har ca 4,5 procent haft covid-19. I Norge 6-7 procent. Stormen kommer dit när sanktionerna där börjar lätta. I Sverige och på Island ligger motsvarande siffra på 13-14 procent, (och då har jag tagit hänsyn till skillnaden i provtagning per miljon invånare). Skillnaden inom Sverige är dock stora. I Sörmland som har flest officiella fall per 100 000 invånare har ca 27 procent av befolkningen redan haft covid-19. Så ligger ökningstakten där på endast ca 1 procent per dag. Ett bevis på att flockimmuniteten där, redan börjat bromsa smittspridningen.
Ser man utanför Norden så ligger UK och Belgien redan på ca 17 procent som haft covid-19. Frågan är om inte smittspridningen där skulle
minska om man lyfter lockdownerna där, då den mesta smittspridningen sker inom familjerna. I delstaten New York kan så stor andel som 30 procent redan haft covid-19. Att ökningen av nya rapporterade fall fortfarande är ganska stor beror nog på den stora testverksamheten.
Räkneexempel UK:
Invånarantal: 66 650 000 invånare.
Antal officiellt rapporterade covid-19 fall:
152 840
Antal tester per miljon invånare: 9867, (Ungefär som Sveriges 9357, ingen justering behövs).
Antalet icke rapporterade covid-19 fall per rapporterat 75 st, ( Siffran gäller Stockholm, men är den enda vi kan förhålla oss till i dagsläget).
152 840 x 75 = 11 463 000 ÷ 66 650 000
Ger 17,25 procent som redan haft covid-19 och är därmed redan immuniserade, ( åtminstone så har 98 procent av dessa bildat tillräckligt med antikroppar för att vara immuniserade i minst ett halvår).
Observera att jag, naturligtvis, inte är någon vetenskapsman. Hade jag varit det så skulle jag uttryck mig betydligt försiktigare. Men detta är å andra sidan inte ett seminarierum.
Vad gäller staden New York så har man uppmätt 20 procent redan immuniserade där. Men den undersökningen var enbart slumpmässig och man gjorde inget representativt urval då man testade random folk som var ute på stan.