Citat:
Ursprungligen postat av
Moschata
Kreativt och tillförande diskussionen med evilgrins och boxarsmileys stup i kvarten ...
Du menar jag ska tiga, tiga och bara tiga eller spy galla över SD för att få vara med i Din Klubb?
I min ålder har man inte tid att hålla på som du gör här.
Det finns 3 nämnda exempel med hund i ärendet.
1. En polisman avbröts i söket nära / på brottsplatsen (Se Remarks inlägg från 2018, länk där som kan vara den eftersökta länken)
2. En annan polis som är chef för hundenheten vid namn Mats Rupla kommenterade hundsöket senare.
3. En privat person med hund befann sin också nära planket och hunden stretade mot brottsplatsen men de avlägsnade sig igen innan de sett något.
Hur är man mentalt beskaffad om man inte förstår att anledningen att BO inte hittades 150 m från där hon senast vistats berodde på att söken avbröts
eller om man hellre vill kalla det att resurerna omdirigerades.
Hade dom inte rusat åstad med rubriceringen människorov/kidnappning hade söket meter för meter met utgångspunkt från där den försvunna senast befann dig och Lena hittats. Punkt!
Scrolla galningarna som inte förstår enkel logik och in absurdum påstår motsatsen.
Att det påstås i FUP att hundsöket omfattat närområdet är inget annat än ett lättgenomskådat försök att dölja misstaget att redan den 15 maj omrubricera Lenas försvinnande till kidnappning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moralensväktare
UW var på plats på morgonen när första polispatrullen anländer till LW bostad och gör då en anmälan om att LW var försvunnen. När man sen går igenom digitala enheter så väljer man att rubricera det som människorov. Vilket ger polisen mera befogenheter att driva utredningen framåt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moralensväktare
Att man väljer att kalla det för människorov är för att få befogenheter att ex göra husrannsakan vilket inte tillåter under ett vanligt försvinnande. Så polisen uppgradera brottet till människorov dels av misstanken att hon inte hållet sig undan frivilligt och efter konversation som utredarna snart får kännedom om.
DET ÄR FAN TJÄNSTEFEL ATT LÄGGA KNAPPA RESUSER PÅ ATT LETA EFTER EN KIDNAPPAD PERSON BAKOM ETT BULLERPLANK 150 M FRÅN SITT HEM.
KIDNAPPNING FÖRUTSÄTTER ATT PERSONEN BROTTET AVSER FÖRMODAS VARA VID LIV.
Den som knåpat ihop FUP,n om hundinsatsen hjälpligt för att försöka dölja dom oreparerbara misstagen vilket nästan bör rubriceras som "medhjälp till mord" då det gav mördaren en ovärdelig hjälp att komma undan mordet på Lena Wesström.
Notera specielt att "hundens GPS-system fungerade inte tillfredsställande". Det gjorde den inte för då hade rapporten om insatsen inte kunnat beskrivits vara så omfattande.
----------------
Hundsök 1
Hunden är utbildad och certifierad i att söka och markera kroppsvätskor från människa, såsom blod, sperma och lik. Söket påbörjades ca 13.40 den 15 maj och var avslutad ca 14.15. Bostaden är en bostadsrätts radhus i 2 plan med en liten trädgård på baksidan och stenlagd uteplats på framsidan. Hunden påvisade ej något som kan leda efterforskningen framåt och samtliga rum och biutrymmen avsöktes utan markeringar. Söket i trädgården, på baksidan, gav ej heller några markeringar likväl som söket på framsidan. Vidare så söktes anslutningsvägen till bostaden av ca 75 meter in i området utan resultat. Vägen till bilvägen och ca 100 m i vardera riktning längs bilvägen söktes av utan att hunden markerar.
Hundsök 2
Söket påbötjades 14.15 och var avslutad 15.35 den 16 maj 2018. Fastigheten är en villa i 2 plan med källare samt garage med tillhörande trädgårdstomt. Ytterområdet avsöktes inklusive husgrunden, dit man kommer via en lucka i fasaden. Hunden markerar ej något vare sig på tomten eller i husgrunden. Söket inomhus så markerade hunden i ett duschutrymme i en kombinerad toalett och dusch. Markeringen var i vänstra hörnet vid golvet och ca 3 cm upp i hörnet. Forensiker säkrade. I källaren vid källardörren så markerar hunden en bit toalettpapper samt en badlakan. Även dessa säkrade forenskier. I husets övriga utrymmen visar hunden inget och då är samtliga rum och biutrymmen avsökta.
Hundsök 3
Efter att uppgifter inkommit att Lena ska ha uppehållit sig i skogspartiet väster om Baronbacken och placerat ut eller sett ut en plats för en så kallad Geocache beordrar RLC mig, Pa Jim Eriksson, för att söka av området kring den GPS-position som uppgiftslämnare Helena angivit. Jag söker i ca I timme och 30 min utan att anträffa någon catche eller Lena själv. Jag har bifogat en karta över mina rörelser på platsen. Hundens GPS-system fungerade inte tillfredsställande. Sökte även med hjälp av bilen av cykelbanan från platsen till Lena hemadress utan att anträffat något.
------------------
Hundsök 1-2
inne och runt LW s bostad i en sammanlagd tid på 1 tim och 55 min vilket ska framstå som det nästan var otur att inte Lenas lämlästade kropp inte hittades 150 m bort.
1. Varför söker man med hund efter, blod, sperma och lik i Lenas hem när hon antas vara vid liv kidnappad?
2. Varför rapporterar inte Jim Erikson om där resurserna koncentrerades på pling-mobilen i vivallaskogen på vilken AB publicerat bilder vid samma tidpunkt som JMs hundsök i hemmet?
3. Hundsök efter Lenas förmodade cache saknas datum..
Sammantaget syns den innehållslösa rapporten vara skriven i avsikt att ge intryck av ett seriöst polisarbete utförts inledningsvis vilket jag starkt opponerar mot. Läser man "rapporten" noga går inte komma till annan slutsats än att den är författad i avsikt att hålla dolt hur litet som de facto gjordes för att hitta Lena. Kommer osökt tänka på hennes dödsskrik på hjälp som negligerades av en icke namgiven polis på LKC (Länskommunikationscetralen).
Anser tom, att det finns större skäl att undersöka varför inte mördaren redan inledningsvis lagfördes för mordet än att han gör det nu.